5 vragen aan | Henk van der Kwast (Stern): ‘Er gaat geen uitverkoop plaatsvinden’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Van der Kwast gaat voorlopig nog door als bestuursvoorzitter bij Stern. (Foto: Pieter Magielsen)

Topman Henk van der Kwast (65) is voorlopig nog niet klaar met Stern. De verkoop van de leasedivisie aan ALD, maar vooral de samenwerking met de leasemaatschappij, moet Stern aan een beter rendement helpen. En ook het merkenbeleid wordt goed tegen het licht gehouden. En dat werpt inmiddels vruchten af. In de eerste maanden van dit jaar is volgens Van der Kwast al een flinke rendementsverbetering gerealiseerd.

De aangescherpte strategie is grotendeels gebaseerd op de verkoop van Stern Lease aan ALD Automotive. De aandeelhouders spreken zich in mei uit over de deal. Bent u er gerust op dat zij instemmen?

“Absoluut. Deze deal is tot stand gekomen door de directie en goedgekeurd door de Raad van Commissarissen. En enkele grootaandeelhouders kennen de deal, zij zijn onder geheimhouding goed op de hoogte gehouden. De kans dat zij alsnog tegenstemmen acht ik uitermate gering, maar het zijn hún aandelen.”

Er is veel gespeculeerd over de toekomst van Stern. Zo zou u van plan zijn het bedrijf op te splitsen en in delen te verkopen, te beginnen met de leasedivisie. Heeft u deze strategie overwogen?

“Zeker niet. We zijn in ons jaarverslag ook zeer duidelijk: we gaan vol investeren in de delen van het bedrijf waar we toekomst in zien. Daar waar wij minder vertrouwen hebben, grijpen we in. De afgelopen jaren hebben we redelijk afwachtend geopereerd en zijn we eerder volgend dan leidend geweest. Door de verkoop van Stern Lease (voor 85 miljoen euro, red) gaat ons eigen vermogen scherp omhoog, de schuldposities lopen sterk terug waardoor onze overall solvabiliteit zeer sterk is. We zijn een gezond bedrijf met financiële armslag en dat stelt ons in staat om met meer kracht zaken recht te zetten.”

Maar met de verkoop van Stern Lease is wel het best renderende bedrijfsonderdeel verkocht. Volstaat de aangescherpte strategie om de rest van het bedrijf gezond winstgevend te krijgen?

“De verkoop van Stern Lease komt voort uit onze visie op de leasemarkt. De leasetak zou te groot worden voor Stern als bedrijf maar te klein voor de markt, die in toenemende mate bepaald wordt door de grote spelers. Er gaan enorme bedragen in om en er worden forse investeringen in nieuwe mobiliteitsproducten gedaan. Tel daarbij op dat restwaarden steeds moeilijker te bepalen zijn. Tegelijkertijd hebben wij wel de voor leasemaatschappijen belangrijke toegang tot de klein zakelijke en particuliere markt. Wij stoppen niet met lease, maar kiezen voor een andere constructie waardoor wij als bedrijf een veel gezondere balans krijgen en beter beheersbare risico’s. Interne transacties worden nu extern.”

Niet alleen de opbrengst maar vooral ook de samenwerking met ALD Automotive moet Stern vooruit helpen. Hoe?

“Voor de dealerbedrijven geldt dat zij gewoon leaseproducten blijven verkopen onder het Stern Lease label. Bij het afsluiten van leasecontracten zal ALD een keurige provisie betalen. Dat gaat jaarlijks om aanzienlijke bedragen. Daarnaast is ALD al de captive leasepartner van meerdere van onze merken, die samenwerking kan daardoor geïntensiveerd worden. En samen met ALD gaan we bouwen aan occasionlabel met een occasionleaseproduct, een belangrijk onderdeel in onze strategie waarin we op meer locaties minder merk, maar meer occasionactiviteiten zullen ontplooien. Ook hebben we als onderdeel van de verkoop een langdurige samenwerking gesloten voor reparatie en onderhoud van de ALD-leaseauto’s via ons netwerk.”

Eind vorig jaar meldde Van der Kwast dat het afbouwen van het aantal daken de snelste manier is om kosten te besparen.

Stern gaat alle dealerschappen die het voert, evalueren. Van welke merken ligt het voor de hand dat Stern er afstand van neemt?

“Ik kan daar niet te veel over zeggen, daarover zullen we gesprekken voeren met de betreffende importeurs. Ik heb eerder al gezegd dat het de vraag is of wij Opel in de huidige omvang en op deze wijze willen blijven vertegenwoordigen. Dat hangt samen met het feit dat wij geen interesse hebben in de andere PSA-merken. Verder kijken we al geruime tijd kritisch naar onze FCA-activiteiten, maar die zijn al vergaand afgebouwd. Tegelijkertijd investeren we stevig in merken waar we wel vertrouwen in hebben, zoals met Mercedes-Benz. Daar is het in het afgelopen jaar niet goed gegaan omdat in dit cluster de kosten fors uit de hand zijn gelopen. Dit lossen we op met een kostenbesparingsprogramma dat in het vierde kwartaal van 2018 is ingevoerd. De eerste resultaten zijn inmiddels zichtbaar. En zo beogen we dat met meer merken te doen. Kortom, het is denkbaar dat we van activiteiten afscheid nemen, maar er gaat zeker geen uitverkoop plaatsvinden.”

Na veertien jaar op nummer 1 te hebben gestaan daalde Stern eind vorig jaar naar de tweede plaats in de Automotive Dealerholding top 60.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

5 vragen aan | Henk van der Kwast (Stern): ‘Er gaat geen uitverkoop plaatsvinden’ | Automotive Online

5 vragen aan | Henk van der Kwast (Stern): ‘Er gaat geen uitverkoop plaatsvinden’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Van der Kwast gaat voorlopig nog door als bestuursvoorzitter bij Stern. (Foto: Pieter Magielsen)

Topman Henk van der Kwast (65) is voorlopig nog niet klaar met Stern. De verkoop van de leasedivisie aan ALD, maar vooral de samenwerking met de leasemaatschappij, moet Stern aan een beter rendement helpen. En ook het merkenbeleid wordt goed tegen het licht gehouden. En dat werpt inmiddels vruchten af. In de eerste maanden van dit jaar is volgens Van der Kwast al een flinke rendementsverbetering gerealiseerd.

De aangescherpte strategie is grotendeels gebaseerd op de verkoop van Stern Lease aan ALD Automotive. De aandeelhouders spreken zich in mei uit over de deal. Bent u er gerust op dat zij instemmen?

“Absoluut. Deze deal is tot stand gekomen door de directie en goedgekeurd door de Raad van Commissarissen. En enkele grootaandeelhouders kennen de deal, zij zijn onder geheimhouding goed op de hoogte gehouden. De kans dat zij alsnog tegenstemmen acht ik uitermate gering, maar het zijn hún aandelen.”

Er is veel gespeculeerd over de toekomst van Stern. Zo zou u van plan zijn het bedrijf op te splitsen en in delen te verkopen, te beginnen met de leasedivisie. Heeft u deze strategie overwogen?

“Zeker niet. We zijn in ons jaarverslag ook zeer duidelijk: we gaan vol investeren in de delen van het bedrijf waar we toekomst in zien. Daar waar wij minder vertrouwen hebben, grijpen we in. De afgelopen jaren hebben we redelijk afwachtend geopereerd en zijn we eerder volgend dan leidend geweest. Door de verkoop van Stern Lease (voor 85 miljoen euro, red) gaat ons eigen vermogen scherp omhoog, de schuldposities lopen sterk terug waardoor onze overall solvabiliteit zeer sterk is. We zijn een gezond bedrijf met financiële armslag en dat stelt ons in staat om met meer kracht zaken recht te zetten.”

Maar met de verkoop van Stern Lease is wel het best renderende bedrijfsonderdeel verkocht. Volstaat de aangescherpte strategie om de rest van het bedrijf gezond winstgevend te krijgen?

“De verkoop van Stern Lease komt voort uit onze visie op de leasemarkt. De leasetak zou te groot worden voor Stern als bedrijf maar te klein voor de markt, die in toenemende mate bepaald wordt door de grote spelers. Er gaan enorme bedragen in om en er worden forse investeringen in nieuwe mobiliteitsproducten gedaan. Tel daarbij op dat restwaarden steeds moeilijker te bepalen zijn. Tegelijkertijd hebben wij wel de voor leasemaatschappijen belangrijke toegang tot de klein zakelijke en particuliere markt. Wij stoppen niet met lease, maar kiezen voor een andere constructie waardoor wij als bedrijf een veel gezondere balans krijgen en beter beheersbare risico’s. Interne transacties worden nu extern.”

Niet alleen de opbrengst maar vooral ook de samenwerking met ALD Automotive moet Stern vooruit helpen. Hoe?

“Voor de dealerbedrijven geldt dat zij gewoon leaseproducten blijven verkopen onder het Stern Lease label. Bij het afsluiten van leasecontracten zal ALD een keurige provisie betalen. Dat gaat jaarlijks om aanzienlijke bedragen. Daarnaast is ALD al de captive leasepartner van meerdere van onze merken, die samenwerking kan daardoor geïntensiveerd worden. En samen met ALD gaan we bouwen aan occasionlabel met een occasionleaseproduct, een belangrijk onderdeel in onze strategie waarin we op meer locaties minder merk, maar meer occasionactiviteiten zullen ontplooien. Ook hebben we als onderdeel van de verkoop een langdurige samenwerking gesloten voor reparatie en onderhoud van de ALD-leaseauto’s via ons netwerk.”

Eind vorig jaar meldde Van der Kwast dat het afbouwen van het aantal daken de snelste manier is om kosten te besparen.

Stern gaat alle dealerschappen die het voert, evalueren. Van welke merken ligt het voor de hand dat Stern er afstand van neemt?

“Ik kan daar niet te veel over zeggen, daarover zullen we gesprekken voeren met de betreffende importeurs. Ik heb eerder al gezegd dat het de vraag is of wij Opel in de huidige omvang en op deze wijze willen blijven vertegenwoordigen. Dat hangt samen met het feit dat wij geen interesse hebben in de andere PSA-merken. Verder kijken we al geruime tijd kritisch naar onze FCA-activiteiten, maar die zijn al vergaand afgebouwd. Tegelijkertijd investeren we stevig in merken waar we wel vertrouwen in hebben, zoals met Mercedes-Benz. Daar is het in het afgelopen jaar niet goed gegaan omdat in dit cluster de kosten fors uit de hand zijn gelopen. Dit lossen we op met een kostenbesparingsprogramma dat in het vierde kwartaal van 2018 is ingevoerd. De eerste resultaten zijn inmiddels zichtbaar. En zo beogen we dat met meer merken te doen. Kortom, het is denkbaar dat we van activiteiten afscheid nemen, maar er gaat zeker geen uitverkoop plaatsvinden.”

Na veertien jaar op nummer 1 te hebben gestaan daalde Stern eind vorig jaar naar de tweede plaats in de Automotive Dealerholding top 60.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.