Alles gaat om groei

Dealerholding Top 60 | Dealerwereld jaagt op nieuwe verdienmodellen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De toenemende complexiteit van het dealerbestaan vraagt forse aanpassingen. Autofabrikanten moeten nieuwe inkomsten zoeken ter compensatie van het wegvallen van onder meer de lucratieve handel in onderdelen en de hoge ontwikkelingskosten in autonome en elektrische voertuigen. Die inkomsten worden voor een belangrijk deel gezocht in data. Waar een fabrikant vroeger primair met andere fabrikanten concurreerde, wordt nu het eigen retailnetwerk een belangrijke rivaal. En dus kan een dealer er niet op vertrouwen dat zijn fabrikant of fabrieksimporteur hem de juiste services en producten levert om marge te maken; het kan zomaar zijn dat de fabrikant die nu voor zichzelf houdt. Toch behoudt de dealer, als financier van de auto’s en als laatste schakel – het contact met de klant – in de verkoop, een belangrijke rol.

Om succesvol de transitie te kunnen maken van dealer naar serviceprovider is veel omzet nodig. 

Weinig vertrouwen

Om succesvol de transitie te kunnen maken van dealer naar serviceprovider is veel omzet nodig. Zelfs de grootste dealerholdings geloven dan ook dat groei noodzakelijk is, temeer omdat dealers weinig vertrouwen zeggen te hebben in de capaciteit van de eigen importeur om zijn netwerk op sleeptouw te nemen in een veranderende dealerwereld. Dealers van Pon en Louwman hebben weliswaar te maken met een importeur die er veel belang bij heeft om onafhankelijk van de fabrikant producten te ontwikkelen, maar bij de fabrieksimporteurs ligt dat anders. Retailers merken dat hun hun fabrikanten de dealers in steeds hardere franchiseformules duwen en een deel van de retail overnemen. Bij importeurs is business development vaak verdwenen naar het hoofdkantoor. Slechts een enkele dealer gelooft dat de fabrikant kant-en-klare oplossingen gaat bieden. Zelfs holdings die in de afgelopen jaren hard gegroeid zijn, weten dat ze er alleen voor staan. En dus is groeien het devies: hoe meer omzet, hoe meer investeringskracht.

Lees hier hoe de dealers het rendement op de eigen merken beoordeelden.

Sommige dealers kiezen daarom het universele pad, anderen werden overgenomen: in totaal verdwenen er in het afgelopen jaar rond de 50 dealercontractanten. En in de komende maanden zal een groot aantal kleinere spelers worden opgeslokt door grotere holdings. Importeurs zijn hard bezig om de netwerken op te schonen, waarbij ook goed renderende kleine dealerbedrijven min of meer gedwongen hun bedrijf over moeten doen aan grotere holdings.

Bekijk de volledige lijst van Top 60 dealers in de Automotive Kennisbank.

Het pad dat importeur en captive volgen, waarbij ze meer grip proberen te krijgen op de eindklant (onder meer door private lease), biedt kansen aan de markt van toeleveranciers. Om dealers in staat te stellen toch grip op de klant te behouden, bieden allerlei partijen producten waarmee de hele customer journey (van oriëntatie tot en met onderhoud en schadeafhandeling) ook door minder kapitaalkrachtige dealergroepen kan worden geïmplementeerd. Die producten kunnen weliswaar extern worden ontwikkeld, maar het vergt veel tijd, energie en geld om ze op de markt te brengen. Ook hier is schaalgrootte dus een pre, want alleen dan is er de ruimte om de verschillende initiatieven – er moet op meerdere paarden gewed worden – met genoeg aandacht, energie en ondersteuning uit te rollen.

Van Mossel met stip op 1

overhandiging dealerholding top 60Sinds 2004 was het altijd Stern Groep dat de eerste plaats op de Dealerholding Top 60 innam, maar nu lijkt het tijdperk van Van Mossel aangebroken. De nieuwe nummer 1 in de Dealerholding Top 60 groeit als kool en is bij monde van algemeen directeur Eric Berkhof zeker niet van plan om op zijn lauweren te rusten. Het komende jaar wachten nog meerdere overnames, vervolgens wordt de blik gericht op België en daarna volgt Europese groei met leasebedrijf Directlease, al zal dat zal voornamelijk met lokale partners samenwerken. Als Van Mossel zijn groeiambities waarmaakt, wordt het een van de grootste automotive retailers van Europa. Berkhof ontving op het Automotive Dealerholdingseminar het eerste exemplaar uit handen van Automotive-redacteur Bart Kuijpers.

Haal het compleetste dealeroverzicht in huis

De Automotive Dealerholding Top 60 bevat interviews met algemeen directeuren en dga’s, een overzicht van b2c- en b2b-occasionverkopen per bedrijf, (private) leasecontracten, alle sales-, aftersales- en (ruit)schadevestigingen, financiële kerncijfers, een who’s who van de directie en het topmanagement van elk bedrijf, een overzicht van alle salescontractanten in Nederland, analyses, achtergronden en statistieken plus een samenvatting van de toekomstplannen van alle bedrijven in de lijst. De prijs voor abonnees bedraagt 49 euro, niet-abonnees betalen 199 euro, inclusief een jaarabonnement op Automotive (t.w.v. 169 euro). Bestel de Automotive Dealerholding Top 60 editie 2018-2019 via automotive-management.nl/shop.

Gebeurtenissen na de deadline

Rond de jaarwisseling zijn er traditioneel meerdere grote overnames in dealerland. Zo ook dit jaar. Na het ter perse gaan van de Top 60 werden er al twee grote transacties aangekondigd. VKV Groep en Van Mossel gaan een joint venture aan. Met de steun van Van Mossel ligt het in de lijn der verwachting dat het bedrijf verder groeit, mede door overnames. Een andere recente overname is die van Dijkstra Autogroep door Wensink. Dijkstra maakte de afgelopen twee jaar pas op de plaats. Mede-eigenaar Patrick Olgers nam afscheid van de organisatie. De overname moet komend jaar zijn afgrond. Een derde grote verandering betreft het vertrek van Mark Toonen als directeur van het Motorhuis. Hij vertrok bij het bedrijf, dat nog steeds niet in de buurt komt van zwarte cijfers. Hij is opgevolgd door oudgediende Jelle Hassefras.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dealerholding Top 60 | Dealerwereld jaagt op nieuwe verdienmodellen | Automotive Online
Alles gaat om groei

Dealerholding Top 60 | Dealerwereld jaagt op nieuwe verdienmodellen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De toenemende complexiteit van het dealerbestaan vraagt forse aanpassingen. Autofabrikanten moeten nieuwe inkomsten zoeken ter compensatie van het wegvallen van onder meer de lucratieve handel in onderdelen en de hoge ontwikkelingskosten in autonome en elektrische voertuigen. Die inkomsten worden voor een belangrijk deel gezocht in data. Waar een fabrikant vroeger primair met andere fabrikanten concurreerde, wordt nu het eigen retailnetwerk een belangrijke rivaal. En dus kan een dealer er niet op vertrouwen dat zijn fabrikant of fabrieksimporteur hem de juiste services en producten levert om marge te maken; het kan zomaar zijn dat de fabrikant die nu voor zichzelf houdt. Toch behoudt de dealer, als financier van de auto’s en als laatste schakel – het contact met de klant – in de verkoop, een belangrijke rol.

Om succesvol de transitie te kunnen maken van dealer naar serviceprovider is veel omzet nodig. 

Weinig vertrouwen

Om succesvol de transitie te kunnen maken van dealer naar serviceprovider is veel omzet nodig. Zelfs de grootste dealerholdings geloven dan ook dat groei noodzakelijk is, temeer omdat dealers weinig vertrouwen zeggen te hebben in de capaciteit van de eigen importeur om zijn netwerk op sleeptouw te nemen in een veranderende dealerwereld. Dealers van Pon en Louwman hebben weliswaar te maken met een importeur die er veel belang bij heeft om onafhankelijk van de fabrikant producten te ontwikkelen, maar bij de fabrieksimporteurs ligt dat anders. Retailers merken dat hun hun fabrikanten de dealers in steeds hardere franchiseformules duwen en een deel van de retail overnemen. Bij importeurs is business development vaak verdwenen naar het hoofdkantoor. Slechts een enkele dealer gelooft dat de fabrikant kant-en-klare oplossingen gaat bieden. Zelfs holdings die in de afgelopen jaren hard gegroeid zijn, weten dat ze er alleen voor staan. En dus is groeien het devies: hoe meer omzet, hoe meer investeringskracht.

Lees hier hoe de dealers het rendement op de eigen merken beoordeelden.

Sommige dealers kiezen daarom het universele pad, anderen werden overgenomen: in totaal verdwenen er in het afgelopen jaar rond de 50 dealercontractanten. En in de komende maanden zal een groot aantal kleinere spelers worden opgeslokt door grotere holdings. Importeurs zijn hard bezig om de netwerken op te schonen, waarbij ook goed renderende kleine dealerbedrijven min of meer gedwongen hun bedrijf over moeten doen aan grotere holdings.

Bekijk de volledige lijst van Top 60 dealers in de Automotive Kennisbank.

Het pad dat importeur en captive volgen, waarbij ze meer grip proberen te krijgen op de eindklant (onder meer door private lease), biedt kansen aan de markt van toeleveranciers. Om dealers in staat te stellen toch grip op de klant te behouden, bieden allerlei partijen producten waarmee de hele customer journey (van oriëntatie tot en met onderhoud en schadeafhandeling) ook door minder kapitaalkrachtige dealergroepen kan worden geïmplementeerd. Die producten kunnen weliswaar extern worden ontwikkeld, maar het vergt veel tijd, energie en geld om ze op de markt te brengen. Ook hier is schaalgrootte dus een pre, want alleen dan is er de ruimte om de verschillende initiatieven – er moet op meerdere paarden gewed worden – met genoeg aandacht, energie en ondersteuning uit te rollen.

Van Mossel met stip op 1

overhandiging dealerholding top 60Sinds 2004 was het altijd Stern Groep dat de eerste plaats op de Dealerholding Top 60 innam, maar nu lijkt het tijdperk van Van Mossel aangebroken. De nieuwe nummer 1 in de Dealerholding Top 60 groeit als kool en is bij monde van algemeen directeur Eric Berkhof zeker niet van plan om op zijn lauweren te rusten. Het komende jaar wachten nog meerdere overnames, vervolgens wordt de blik gericht op België en daarna volgt Europese groei met leasebedrijf Directlease, al zal dat zal voornamelijk met lokale partners samenwerken. Als Van Mossel zijn groeiambities waarmaakt, wordt het een van de grootste automotive retailers van Europa. Berkhof ontving op het Automotive Dealerholdingseminar het eerste exemplaar uit handen van Automotive-redacteur Bart Kuijpers.

Haal het compleetste dealeroverzicht in huis

De Automotive Dealerholding Top 60 bevat interviews met algemeen directeuren en dga’s, een overzicht van b2c- en b2b-occasionverkopen per bedrijf, (private) leasecontracten, alle sales-, aftersales- en (ruit)schadevestigingen, financiële kerncijfers, een who’s who van de directie en het topmanagement van elk bedrijf, een overzicht van alle salescontractanten in Nederland, analyses, achtergronden en statistieken plus een samenvatting van de toekomstplannen van alle bedrijven in de lijst. De prijs voor abonnees bedraagt 49 euro, niet-abonnees betalen 199 euro, inclusief een jaarabonnement op Automotive (t.w.v. 169 euro). Bestel de Automotive Dealerholding Top 60 editie 2018-2019 via automotive-management.nl/shop.

Gebeurtenissen na de deadline

Rond de jaarwisseling zijn er traditioneel meerdere grote overnames in dealerland. Zo ook dit jaar. Na het ter perse gaan van de Top 60 werden er al twee grote transacties aangekondigd. VKV Groep en Van Mossel gaan een joint venture aan. Met de steun van Van Mossel ligt het in de lijn der verwachting dat het bedrijf verder groeit, mede door overnames. Een andere recente overname is die van Dijkstra Autogroep door Wensink. Dijkstra maakte de afgelopen twee jaar pas op de plaats. Mede-eigenaar Patrick Olgers nam afscheid van de organisatie. De overname moet komend jaar zijn afgrond. Een derde grote verandering betreft het vertrek van Mark Toonen als directeur van het Motorhuis. Hij vertrok bij het bedrijf, dat nog steeds niet in de buurt komt van zwarte cijfers. Hij is opgevolgd door oudgediende Jelle Hassefras.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.