Kostprijs EV komt snel op niveau van een diesel

Volkswagen legt de EV-lat hoog

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
VW ontwikkelde een nieuw modulair platform om EV's op te bouwen.

De afgelopen jaren is het marktaandeel van volledig elektrische auto’s ieder jaar verdubbeld. Dit jaar zijn het Tesla, Jaguar en Nissan en Hyundai die de grootste aantallen EV’s verkopen. Naar schatting komt het marktaandeel dit jaar uit op 4 procent en komend jaar op 6 procent, schatten Bovag en RAI Vereniging. Doorgerekend zou in 2020 het aandeel ongeveer tussen de 10 en 12 procent moeten bedragen. Navraag bij importeurs leert dat maar weinig merken denken dat percentage te halen [zie kader Duizenden, geen tienduizenden]. En dus zijn alle ogen nu gericht op Volkswagen. Op een samen met Pon georganiseerd event meldde de fabrikant dat het merk in 2020 tienduizend volledig elektrische auto’s wil verkopen. Daarmee zou het EV-marktaandeel bij Volkswagen in Nederland naar de 20 procent gaan. In het kielzog van Pon zullen ook de andere merken uit de VW Groep volgen. Aantallen worden niet gecommuniceerd, maar zeker is dat geen ander volumemerk van het concern in de buurt van de 20 procent zal komen. In 2025 moet de helft van de VW-verkoop elektrisch zijn. 

De ban op diesels gaat de EV zeker een push geven.

Betaalbaar

Volkswagen meldde al meerdere keren dat het tientallen miljarden investeert in de elektrificering van het gamma. In 2019 start de productie en in 2020 moeten de eerste honderdduizend EV’s verkocht worden. Daarmee komt de massadoorbraak van de elektrische auto dichtbij. Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor e-mobility, gaf tijdens een E-mobility event tekst en uitleg over de plannen van het concern. De massaproductie van EV’s gaat al direct – relatief – betaalbare modellen opleveren. “Elektrische mobiliteit wordt de ruggengraat van ons concern. In de komende drie jaar hebben we 27 modelintroducties gepland staan. In 2025 willen we een miljoen volledig elektrische auto’s verkopen en moet de helft van ons volume bestaan uit EV’s of plug-ins. Volgens Ulbrich zakt de kostprijs van EV’s snel. “Wij denken dat wij door onze schaal binnen afzienbare tijd de kostprijs van een elektrische auto op het niveau krijgen van een vergelijkbare diesel.”

Duizenden, geen tienduizenden

Navraag bij andere fabrikanten leert dat ze zonder uitzondering druk bezig zijn met het optuigen van een elektrisch modelgamma. Maar het tempo waarin Volkswagen gaat, ligt aanzienlijk hoger dan bij de andere fabrikanten.

–        Kia heeft met de elektrische Niro voor komend jaar een verkooptopper in huis. “Ik verwacht dat in 2020 tussen de 8 en 10 procent van alle verkochte Kia’s elektrisch is”, zegt Leán Verstoep, directeur van Kia Motors Nederland. Hij vindt dat een mooi aantal. “Dan kunnen zowel wij als de dealers rustig ingroeien, want we zullen er met zijn allen wel even aan moeten wennen.”

–        Bij Ford denken ze in 2020 rond de duizend volledig elektrische auto’s te verkopen in Nederland. “Maar dat hangt wel af van de productie, ik verwacht die auto’s pas tegen het einde van dat jaar”, zegt Gerard Bolder, scheidend directeur van Ford Nederland. “Voor Ford is Nederland wel een van de speerpunten in hun EV-beleid, dus ik verwacht zeker dat het aantal snel groeit.”

–        Bij Renault Nederland volgen ze de Nederlandse regering, die uitgaat van 10 procent in 2021. Zelf wil Renault in 2022 acht EV-modellen op de markt hebben. “Komend jaar denken wij ook rond 5 procent EV’s te verkopen”, zegt woordvoerder Janet Richter. “We zien bij sommige modellen een enorme toename in de afzet, zo is de verkoop van de Zoë dit jaar met 50 procent gegroeid.”

Slimme laadoplossingen

Ulbrich vertelde dat zestien fabrieken klaar worden gemaakt voor de productie van EV’s. Ook heeft het concern het MEB-platform ontwikkeld, waarop de auto’s gebouwd worden. Het rijbereik ligt altijd boven de 330 kilometer (volgens WLTP) en het concern gaat laadsystemen leveren aan klanten. Want vooral als het gaat om de laadinfrastructuur zijn er nog wel zorgen bij VW. “In Nederland is de laadinfrastructuur top, maar in veel andere landen is dit een probleem. Overheden zullen hun verantwoordelijkheden moeten pakken.” Ook zullen stimuleringsmaatregelen nodig blijven, zolang de prijs nog niet op het niveau van diesels is. Over de belasting van energienetwerken zijn er geen zorgen bij Ulbrich: er wordt hard gewerkt aan slimme laadoplossingen waardoor het elektriciteitsnetwerk wordt ontlast.

Zorgen 

Dat de komst van de elektrische auto enorme consequenties heeft voor zowel fabrikant als dealer is duidelijk. Een groot deel van de winst komt bij beide uit de aftermarket. Toch voorziet Ulbrich geen problemen. “We zullen – samen met onze netwerkpartners – nieuwe services en diensten ontwikkelen.” Concrete voorbeelden noemde Ulbirch nog niet, maar wijzend op zijn iPhone: “In die richting moet je denken als het gaat om nieuwe businessmodellen.” Het event vond plaats in Berlijn, één dag na de rechterlijke uitspraak die de stad opdraagt om op meerdere plekken diesels (van voor 2015) te bannen. Ulbrich liet doorschemeren dat hij niet ongelukkig is met deze en andere dieselbans. “Laat duidelijk zijn dat dit voor ons als concern een uitdaging vormt, maar het is evident dat deze uitspraken de verkoop van EV’s een push gaan geven.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Volkswagen legt de EV-lat hoog | Automotive Online
Kostprijs EV komt snel op niveau van een diesel

Volkswagen legt de EV-lat hoog

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
VW ontwikkelde een nieuw modulair platform om EV's op te bouwen.

De afgelopen jaren is het marktaandeel van volledig elektrische auto’s ieder jaar verdubbeld. Dit jaar zijn het Tesla, Jaguar en Nissan en Hyundai die de grootste aantallen EV’s verkopen. Naar schatting komt het marktaandeel dit jaar uit op 4 procent en komend jaar op 6 procent, schatten Bovag en RAI Vereniging. Doorgerekend zou in 2020 het aandeel ongeveer tussen de 10 en 12 procent moeten bedragen. Navraag bij importeurs leert dat maar weinig merken denken dat percentage te halen [zie kader Duizenden, geen tienduizenden]. En dus zijn alle ogen nu gericht op Volkswagen. Op een samen met Pon georganiseerd event meldde de fabrikant dat het merk in 2020 tienduizend volledig elektrische auto’s wil verkopen. Daarmee zou het EV-marktaandeel bij Volkswagen in Nederland naar de 20 procent gaan. In het kielzog van Pon zullen ook de andere merken uit de VW Groep volgen. Aantallen worden niet gecommuniceerd, maar zeker is dat geen ander volumemerk van het concern in de buurt van de 20 procent zal komen. In 2025 moet de helft van de VW-verkoop elektrisch zijn. 

De ban op diesels gaat de EV zeker een push geven.

Betaalbaar

Volkswagen meldde al meerdere keren dat het tientallen miljarden investeert in de elektrificering van het gamma. In 2019 start de productie en in 2020 moeten de eerste honderdduizend EV’s verkocht worden. Daarmee komt de massadoorbraak van de elektrische auto dichtbij. Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor e-mobility, gaf tijdens een E-mobility event tekst en uitleg over de plannen van het concern. De massaproductie van EV’s gaat al direct – relatief – betaalbare modellen opleveren. “Elektrische mobiliteit wordt de ruggengraat van ons concern. In de komende drie jaar hebben we 27 modelintroducties gepland staan. In 2025 willen we een miljoen volledig elektrische auto’s verkopen en moet de helft van ons volume bestaan uit EV’s of plug-ins. Volgens Ulbrich zakt de kostprijs van EV’s snel. “Wij denken dat wij door onze schaal binnen afzienbare tijd de kostprijs van een elektrische auto op het niveau krijgen van een vergelijkbare diesel.”

Duizenden, geen tienduizenden

Navraag bij andere fabrikanten leert dat ze zonder uitzondering druk bezig zijn met het optuigen van een elektrisch modelgamma. Maar het tempo waarin Volkswagen gaat, ligt aanzienlijk hoger dan bij de andere fabrikanten.

–        Kia heeft met de elektrische Niro voor komend jaar een verkooptopper in huis. “Ik verwacht dat in 2020 tussen de 8 en 10 procent van alle verkochte Kia’s elektrisch is”, zegt Leán Verstoep, directeur van Kia Motors Nederland. Hij vindt dat een mooi aantal. “Dan kunnen zowel wij als de dealers rustig ingroeien, want we zullen er met zijn allen wel even aan moeten wennen.”

–        Bij Ford denken ze in 2020 rond de duizend volledig elektrische auto’s te verkopen in Nederland. “Maar dat hangt wel af van de productie, ik verwacht die auto’s pas tegen het einde van dat jaar”, zegt Gerard Bolder, scheidend directeur van Ford Nederland. “Voor Ford is Nederland wel een van de speerpunten in hun EV-beleid, dus ik verwacht zeker dat het aantal snel groeit.”

–        Bij Renault Nederland volgen ze de Nederlandse regering, die uitgaat van 10 procent in 2021. Zelf wil Renault in 2022 acht EV-modellen op de markt hebben. “Komend jaar denken wij ook rond 5 procent EV’s te verkopen”, zegt woordvoerder Janet Richter. “We zien bij sommige modellen een enorme toename in de afzet, zo is de verkoop van de Zoë dit jaar met 50 procent gegroeid.”

Slimme laadoplossingen

Ulbrich vertelde dat zestien fabrieken klaar worden gemaakt voor de productie van EV’s. Ook heeft het concern het MEB-platform ontwikkeld, waarop de auto’s gebouwd worden. Het rijbereik ligt altijd boven de 330 kilometer (volgens WLTP) en het concern gaat laadsystemen leveren aan klanten. Want vooral als het gaat om de laadinfrastructuur zijn er nog wel zorgen bij VW. “In Nederland is de laadinfrastructuur top, maar in veel andere landen is dit een probleem. Overheden zullen hun verantwoordelijkheden moeten pakken.” Ook zullen stimuleringsmaatregelen nodig blijven, zolang de prijs nog niet op het niveau van diesels is. Over de belasting van energienetwerken zijn er geen zorgen bij Ulbrich: er wordt hard gewerkt aan slimme laadoplossingen waardoor het elektriciteitsnetwerk wordt ontlast.

Zorgen 

Dat de komst van de elektrische auto enorme consequenties heeft voor zowel fabrikant als dealer is duidelijk. Een groot deel van de winst komt bij beide uit de aftermarket. Toch voorziet Ulbrich geen problemen. “We zullen – samen met onze netwerkpartners – nieuwe services en diensten ontwikkelen.” Concrete voorbeelden noemde Ulbirch nog niet, maar wijzend op zijn iPhone: “In die richting moet je denken als het gaat om nieuwe businessmodellen.” Het event vond plaats in Berlijn, één dag na de rechterlijke uitspraak die de stad opdraagt om op meerdere plekken diesels (van voor 2015) te bannen. Ulbrich liet doorschemeren dat hij niet ongelukkig is met deze en andere dieselbans. “Laat duidelijk zijn dat dit voor ons als concern een uitdaging vormt, maar het is evident dat deze uitspraken de verkoop van EV’s een push gaan geven.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.