Autonieuws | Sportieve A1-beleving
Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek
Wat spreekt in zijn voordeel? Hij ziet er dikker uit dan veel andere B-segmentauto’s en binnenin komt de gadgetfreak aan zijn trekken met veel van de meest recente MMI-techniek van de grotere modellen. Jongere automobilisten die zichzelf nog niet in een compacte suv zien, kunnen zo toch iets anders rijden.
Wat in zijn nadeel? Zijn neef, de Volkswagen Polo, heeft ook al een modern interieur met veel mogelijkheden. En 25.995 euro voor de 1.0 TSI-instapper blijft een smak geld, al staat er zelfs dan al heel stoer 30 TFSI achterop.
Consumentenpotentieel Een 7,5. Het is een populair segment voor private lease.
Ivo Burger, directeur Wittebrug Lease
Wat spreekt in zijn voordeel? De 2e generatie Audi A1 ziet er goed uit, een waardige opvolger voor de populaire A1. Het digitale instrumentarium en complete uitrusting zijn mooi. Zeker bij de Epic-uitvoering ( voor iets minder dan dertig duizend euro, red). Veiligheidsopties zoals lane departure warning en pre safe front zijn standaard aanwezig.
Wat in zijn nadeel? De auto is fors aan de prijs en is in drie configuraties met diverse vermogens in 6-bak of 7-traps S-tronic automaat, maar geen driedeurs en geen diesel. Er is veel keuze in dit segment en populaire suv’s zijn een lastige opponent.
Leasepotentieel: een 8.
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Wat zijn de sterke restwaardekanten? De A1 Sportback is een zeer populaire auto en zal dat ongetwijfeld blijven na deze geslaagde modelwissel. Ondanks geen Quattro, geen diesel, geen S1 en geen driedeurs blijft er genoeg te wensen over.
En wat de zwakke? De hogere nieuwprijs, niet alleen door het prijskaartje maar ook door de karigere standaarduitrusting. Geen cruisecontrol meer op alle uitvoeringen is niet goed voor de restwaarde. En ook uitvoeringen zonder lederen stuurwiel moet je als Audi niet op de prijslijst willen.
Restwaardepotentieel Een 8. Alle auto’s worden duurder. Een goed geconfigureerde A1 zal zeker zijn geld opbrengen.
Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco
Wat spreekt in zijn voordeel? Een aantrekkelijk, strak gelijnd design, met grotere afmetingen dan zijn voorganger. De benzinemotoren lijken redelijk zuinig en schoon uit te pakken. Het feit dat er geen diesel beschikbaar komt, is vanuit milieuperspectief goed nieuws.
Wat in zijn nadeel? De A1 heeft een stevig prijskaartje, dus voor wagenparken met relatief veel auto’s in het B-segment is dit misschien niet direct de eerste keuze met het oog op de TCO. Verder zou een compacte EV van Audi natuurlijk ook prachtig zijn, maar ook die laat nog heel even op zich wachten.
Fleetpotentieel een 7,5.