Pensioenfeest Piet Zeeuw: branche neemt afscheid van ondernemer die kansen zag en verzilverde

Op bezoek | Piet Zeeuws laatste raad: Gun elkaar een boterham

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Piet Zeeuw begon in 1972 als Lada-dealer. (Foto: Autohaag Zeeuw)

Eind april werd de autobranche verrast met de mededeling dat Autohaag Zeeuw-dga Piet Zeeuw zijn bedrijf overdraagt aan zijn dochters. Hun bedrijf (Zeeuw & Zeeuw) is inmiddels onderdeel van de holding en zelf traden ze toe tot de directie, die wordt geleid door Jan Hofstede. Omdat Piet Zeeuw niet van half werk houdt moest wat hem betreft snel duidelijk worden wie de nieuwe gezichten zijn van het bedrijf. Gisteren werd zijn afscheid officieel gevierd met een Pensioenfeest.

Iemand die in 46 jaar tijd een bedrijf met vier medewerkers uitbouwt tot een van de grootste – en stabiel winstgevende – dealerholdings van Nederland, dat begin dit jaar nog resulteerde in een finaleplaats van de Automotive Company of the Year-award, beschikt natuurlijk over bepaalde kwaliteiten. Een aantal sprekers, waaronder Kia Nederland-directeur Léan Verstoep, Renault Benelux-topman Jean-Paul Renaux, collega Renault-dealer Derk de Haas en zijn dochters Michèle, Marie-Lise en Carine, deden een poging om de zakenman Piet Zeeuw te omschrijven. Daar kwam ongeveer de volgende karakterschets uit: Piet is een rustige en bescheiden ondernemer die kansen ziet en pakt en een kenner is van de Franse taal en gewoonten. Daarnaast is hij ambitieus, slim en doortastend. Hij geeft mensen veel vertrouwen, blijft nuchter en grijpt adequaat in als het nodig is.

Verlegen

Het is om verlegen van te worden, en dat werd hij ook wel een beetje. “Al die loftuitingen waren wel een beetje veel van het goede, maar ik voel me zeer vereerd, absoluut”, vertelde hij na de speeches. Nu is het tijd om de wereld buiten de autobranche te verkennen. En daarbij wil hij niemand voor de voeten lopen, dus hij laat de zaak graag achter zich. Maar zowel zijn dochters als medewerkers denken daar heel anders over. “We hopen je nog vaak te zien op de zaak, pap”, zei dochter Marie-Lise. “Jouw ideeën en tips kunnen we nog goed gebruiken. Dus kom vooral vaak langs.”

Terugblik op 46 jaar ondernemerschap

Automotive vroeg Piet Zeeuw naar de hoogte- en dieptepunten in de afgelopen 46 jaar. 

Wat is voor jou het hoogtepunt geweest? zeeuw

“De geslaagde fusie van Auto Haag en Zeeuw Autobedrijven in 2001. De meeste fusies mislukken, deze niet. Ik heb met Cor Rutgrink jaren succesvol en plezierig samengewerkt en toen Cor met pensioen ging heb ik z’n aandelen op ‘afbetaling’ mogen overnemen. Dat geeft toch wel aan dat we elkaar door en door vertrouwden.”

Wat is je het zwaarst gevallen?

“Zonder meer de financiële crisis in 2008. Toen hebben we vijftig man moeten ontslaan. Dat deed ongelooflijk veel pijn. Feit is wel dat het bedrijf er daarna binnen een jaar weer helemaal bovenop was.”

Waar ben je het meest trots op?

Het meest trots ben ik op ons nieuwe directieteam, bestaande uit Marco Ligtelijn voor Renault/Dacia, Max van den Boogaard voor Ford en mijn dochters Marie-Lise voor Kia en Michèle voor Nissan, met Jan Hofstede als ceo. Jonge, hoog opgeleide mensen en stuk voor stuk met een flinke dosis automotive ervaring. Uiteraard ben ik dan het meest trots op mijn dochters, die naast hun operationele taak ook de nieuwe eigenaren zijn van het bedrijf.”

Kun je het bedrijf loslaten of gaan ze je nog vaak zien?

“Ik hou van duidelijke beslissingen. Je doet iets niet half, dat geldt ook in dit geval. Ik blijf niemand voor de voeten lopen. Daar komt bij dat ik het hele team door en door ken, dat geeft mij een gerust gevoel.”

Dan houd je nu tijd over voor andere zaken. Wat ga je zoal doen?

“Dat weet ik nog niet precies, maar ik ga me onder meer bezig houden met ons onroerend goed. Na 46 jaar autobranche wil ik ook de wereld daarbuiten ontdekken, misschien hoort golfen daar ook wel bij.”

Heb je nog een laatste boodschap aan de branche?

“Jazeker. Dames en heren fabrikanten: hou de distributie kolom in stand. U heeft de dealers nodig en wij u. Alibaba en Leaseplan kunnen ongetwijfeld nieuwe auto’s in de markt zetten, maar ze verantwoord onderhouden, zeker met alle toekomstige technische ontwikkelingen, kan de dealer nog steeds het beste en goedkoopste. Kijk naar de schadebranche: daar dachten de verzekeringsmaatschappijen het ook zonder de merkdealer af te kunnen en daar komen ze nu op terug. Mijn laatste, algemene raad: gun elkaar een boterham. ‘Als jij verliest, win ik’ is echt een achterhaalde gedachte.” 

Uiteraard heeft Piet Zeeuw een enorm netwerk binnen de branche. Namens een groep bevriende Renault-dealers werd hij uitgenodigd om mee op reis te gaan. Volgens Derk de Haas houdt Piet namelijk voor van de vier c’s: champagne, cigars, cabriolets and caviar. En dus nemen ze Piet mee naar de Lamborghini-fabriek in Sant’Agata Bolognese. En dat is prima. Want niemand vertrekt ooit echt helemaal uit de autobranche, daarvoor is het – ondanks alle stress die het soms oplevert – toch een te leuke en interessante wereld.

 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Pensioenfeest Piet Zeeuw  / Waar: 27 juni, Den Haag / Aantal bezoekers: +/- 300 / Doelgroep: Familie, vrienden, relaties en werknemers

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Frederik van Putten fredvanputten1

    Alle genoemde goede eigenschappen van Piet Zeeuw wil ik van mijn kant nog graag bevestigen.Piet een man met echte visie op de branche!
    Vanuit Muenchen Het ga je goed!

Op bezoek | Piet Zeeuws laatste raad: Gun elkaar een boterham | Automotive Online
Pensioenfeest Piet Zeeuw: branche neemt afscheid van ondernemer die kansen zag en verzilverde

Op bezoek | Piet Zeeuws laatste raad: Gun elkaar een boterham

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Piet Zeeuw begon in 1972 als Lada-dealer. (Foto: Autohaag Zeeuw)

Eind april werd de autobranche verrast met de mededeling dat Autohaag Zeeuw-dga Piet Zeeuw zijn bedrijf overdraagt aan zijn dochters. Hun bedrijf (Zeeuw & Zeeuw) is inmiddels onderdeel van de holding en zelf traden ze toe tot de directie, die wordt geleid door Jan Hofstede. Omdat Piet Zeeuw niet van half werk houdt moest wat hem betreft snel duidelijk worden wie de nieuwe gezichten zijn van het bedrijf. Gisteren werd zijn afscheid officieel gevierd met een Pensioenfeest.

Iemand die in 46 jaar tijd een bedrijf met vier medewerkers uitbouwt tot een van de grootste – en stabiel winstgevende – dealerholdings van Nederland, dat begin dit jaar nog resulteerde in een finaleplaats van de Automotive Company of the Year-award, beschikt natuurlijk over bepaalde kwaliteiten. Een aantal sprekers, waaronder Kia Nederland-directeur Léan Verstoep, Renault Benelux-topman Jean-Paul Renaux, collega Renault-dealer Derk de Haas en zijn dochters Michèle, Marie-Lise en Carine, deden een poging om de zakenman Piet Zeeuw te omschrijven. Daar kwam ongeveer de volgende karakterschets uit: Piet is een rustige en bescheiden ondernemer die kansen ziet en pakt en een kenner is van de Franse taal en gewoonten. Daarnaast is hij ambitieus, slim en doortastend. Hij geeft mensen veel vertrouwen, blijft nuchter en grijpt adequaat in als het nodig is.

Verlegen

Het is om verlegen van te worden, en dat werd hij ook wel een beetje. “Al die loftuitingen waren wel een beetje veel van het goede, maar ik voel me zeer vereerd, absoluut”, vertelde hij na de speeches. Nu is het tijd om de wereld buiten de autobranche te verkennen. En daarbij wil hij niemand voor de voeten lopen, dus hij laat de zaak graag achter zich. Maar zowel zijn dochters als medewerkers denken daar heel anders over. “We hopen je nog vaak te zien op de zaak, pap”, zei dochter Marie-Lise. “Jouw ideeën en tips kunnen we nog goed gebruiken. Dus kom vooral vaak langs.”

Terugblik op 46 jaar ondernemerschap

Automotive vroeg Piet Zeeuw naar de hoogte- en dieptepunten in de afgelopen 46 jaar. 

Wat is voor jou het hoogtepunt geweest? zeeuw

“De geslaagde fusie van Auto Haag en Zeeuw Autobedrijven in 2001. De meeste fusies mislukken, deze niet. Ik heb met Cor Rutgrink jaren succesvol en plezierig samengewerkt en toen Cor met pensioen ging heb ik z’n aandelen op ‘afbetaling’ mogen overnemen. Dat geeft toch wel aan dat we elkaar door en door vertrouwden.”

Wat is je het zwaarst gevallen?

“Zonder meer de financiële crisis in 2008. Toen hebben we vijftig man moeten ontslaan. Dat deed ongelooflijk veel pijn. Feit is wel dat het bedrijf er daarna binnen een jaar weer helemaal bovenop was.”

Waar ben je het meest trots op?

Het meest trots ben ik op ons nieuwe directieteam, bestaande uit Marco Ligtelijn voor Renault/Dacia, Max van den Boogaard voor Ford en mijn dochters Marie-Lise voor Kia en Michèle voor Nissan, met Jan Hofstede als ceo. Jonge, hoog opgeleide mensen en stuk voor stuk met een flinke dosis automotive ervaring. Uiteraard ben ik dan het meest trots op mijn dochters, die naast hun operationele taak ook de nieuwe eigenaren zijn van het bedrijf.”

Kun je het bedrijf loslaten of gaan ze je nog vaak zien?

“Ik hou van duidelijke beslissingen. Je doet iets niet half, dat geldt ook in dit geval. Ik blijf niemand voor de voeten lopen. Daar komt bij dat ik het hele team door en door ken, dat geeft mij een gerust gevoel.”

Dan houd je nu tijd over voor andere zaken. Wat ga je zoal doen?

“Dat weet ik nog niet precies, maar ik ga me onder meer bezig houden met ons onroerend goed. Na 46 jaar autobranche wil ik ook de wereld daarbuiten ontdekken, misschien hoort golfen daar ook wel bij.”

Heb je nog een laatste boodschap aan de branche?

“Jazeker. Dames en heren fabrikanten: hou de distributie kolom in stand. U heeft de dealers nodig en wij u. Alibaba en Leaseplan kunnen ongetwijfeld nieuwe auto’s in de markt zetten, maar ze verantwoord onderhouden, zeker met alle toekomstige technische ontwikkelingen, kan de dealer nog steeds het beste en goedkoopste. Kijk naar de schadebranche: daar dachten de verzekeringsmaatschappijen het ook zonder de merkdealer af te kunnen en daar komen ze nu op terug. Mijn laatste, algemene raad: gun elkaar een boterham. ‘Als jij verliest, win ik’ is echt een achterhaalde gedachte.” 

Uiteraard heeft Piet Zeeuw een enorm netwerk binnen de branche. Namens een groep bevriende Renault-dealers werd hij uitgenodigd om mee op reis te gaan. Volgens Derk de Haas houdt Piet namelijk voor van de vier c’s: champagne, cigars, cabriolets and caviar. En dus nemen ze Piet mee naar de Lamborghini-fabriek in Sant’Agata Bolognese. En dat is prima. Want niemand vertrekt ooit echt helemaal uit de autobranche, daarvoor is het – ondanks alle stress die het soms oplevert – toch een te leuke en interessante wereld.

 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Pensioenfeest Piet Zeeuw  / Waar: 27 juni, Den Haag / Aantal bezoekers: +/- 300 / Doelgroep: Familie, vrienden, relaties en werknemers

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Frederik van Putten fredvanputten1

    Alle genoemde goede eigenschappen van Piet Zeeuw wil ik van mijn kant nog graag bevestigen.Piet een man met echte visie op de branche!
    Vanuit Muenchen Het ga je goed!