Ondanks lichte twijfels geven experts geven de Leaf 2 een dikke acht

Autonieuws | Nissan drukt door met Leaf 2

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel? Het is een van de meest volwassen gezinsauto’s onder de EV’s en hij heeft nu een zeer acceptabele range. Daarbij oogt hij niet zo apart als de eerste Leaf, en dat zal hem voor een grotere groep mensen aantrekkelijk maken.
Wat in zijn nadeel? Het is een logische doorontwikkeling van de eerste Leaf waarmee Nissan pionierde, de nieuwste doet veel dingen goed, maar het is ook weer niet de benchmark onder elektrische auto’s. En voor particulieren is hij nog altijd aan de prijs.

Ivo Burger, directeur Wittebrug Lease

Wat spreekt in zijn voordeel? Bij elektrische auto’s is de werkelijke actieradius een zeer belangrijke factor. De NEDC-range is 378 kilometer, in de praktijk zal dat zo’n 250 kilometer zijn. Hiermee maakt de Leaf 2 een mooie stap vooruit. De goede naamsbekendheid, het vernieuwde design en de vele technische hoogstandjes (waaronder het e-Pedal, waar we wel even aan zullen moeten wennen) maken de auto voor een bredere groep aantrekkelijk.
Wat in zijn nadeel? De actieradius zal voor veel zakelijke rijders toch nog te beperkt zijn. Berijders van een hybride auto, die een lage bijtelling gewend zijn, zullen pas volgend jaar in grotere aantallen in de markt zijn voor een nieuwe elektrische auto. Tegen die tijd zullen er door diverse merken vele aantrekkelijke alternatieven worden aangeboden.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten? De Leaf heeft als pionier en ‘s werelds best verkochte elektrische auto een goede naamsbekendheid. De Leaf 2 is in alle opzichten een geslaagde opvolger. Hij komt op het juiste moment, nu de Opel Ampera-e en de Tesla Model 3 ieder met hun eigen problemen kampen. Verder zijn de looks en de uitrusting goed, is de prijs redelijk, maar is vooral de actieradius van de 60 kWh-versie doorslaggevend voor een hoge restwaarde.
En wat de zwakke? De kleinere actieradius maakt de 40 kWh-versie, waarmee de auto in eerste instantie wordt geleverd, minder aantrekkelijk.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel? Het grotere bereik van 200 tot 250 kilometer. Bovendien ziet hij er alledaagser uit dan zijn voorganger en ook dat is een voordeel. Voor de zakelijke rijder is de bijtelling natuurlijk aantrekkelijk, zeker gezien de redelijke catalogusprijs. De 60kWh-versie, die later komt, maakt de auto nog een stuk interessanter.
Wat in zijn nadeel? De Ampera-e en Model 3 hebben, hoewel slecht of nog niet leverbaar, een flink grotere actieradius dan de Leaf 2. Daarnaast komen er later dit jaar meer concurrenten op de EV-markt. Een suv-EV zoals de Hyundai Kona gaat waarschijnlijk nog veel aandacht wegkapen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Nissan drukt door met Leaf 2 | Automotive Online
Ondanks lichte twijfels geven experts geven de Leaf 2 een dikke acht

Autonieuws | Nissan drukt door met Leaf 2

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel? Het is een van de meest volwassen gezinsauto’s onder de EV’s en hij heeft nu een zeer acceptabele range. Daarbij oogt hij niet zo apart als de eerste Leaf, en dat zal hem voor een grotere groep mensen aantrekkelijk maken.
Wat in zijn nadeel? Het is een logische doorontwikkeling van de eerste Leaf waarmee Nissan pionierde, de nieuwste doet veel dingen goed, maar het is ook weer niet de benchmark onder elektrische auto’s. En voor particulieren is hij nog altijd aan de prijs.

Ivo Burger, directeur Wittebrug Lease

Wat spreekt in zijn voordeel? Bij elektrische auto’s is de werkelijke actieradius een zeer belangrijke factor. De NEDC-range is 378 kilometer, in de praktijk zal dat zo’n 250 kilometer zijn. Hiermee maakt de Leaf 2 een mooie stap vooruit. De goede naamsbekendheid, het vernieuwde design en de vele technische hoogstandjes (waaronder het e-Pedal, waar we wel even aan zullen moeten wennen) maken de auto voor een bredere groep aantrekkelijk.
Wat in zijn nadeel? De actieradius zal voor veel zakelijke rijders toch nog te beperkt zijn. Berijders van een hybride auto, die een lage bijtelling gewend zijn, zullen pas volgend jaar in grotere aantallen in de markt zijn voor een nieuwe elektrische auto. Tegen die tijd zullen er door diverse merken vele aantrekkelijke alternatieven worden aangeboden.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten? De Leaf heeft als pionier en ‘s werelds best verkochte elektrische auto een goede naamsbekendheid. De Leaf 2 is in alle opzichten een geslaagde opvolger. Hij komt op het juiste moment, nu de Opel Ampera-e en de Tesla Model 3 ieder met hun eigen problemen kampen. Verder zijn de looks en de uitrusting goed, is de prijs redelijk, maar is vooral de actieradius van de 60 kWh-versie doorslaggevend voor een hoge restwaarde.
En wat de zwakke? De kleinere actieradius maakt de 40 kWh-versie, waarmee de auto in eerste instantie wordt geleverd, minder aantrekkelijk.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel? Het grotere bereik van 200 tot 250 kilometer. Bovendien ziet hij er alledaagser uit dan zijn voorganger en ook dat is een voordeel. Voor de zakelijke rijder is de bijtelling natuurlijk aantrekkelijk, zeker gezien de redelijke catalogusprijs. De 60kWh-versie, die later komt, maakt de auto nog een stuk interessanter.
Wat in zijn nadeel? De Ampera-e en Model 3 hebben, hoewel slecht of nog niet leverbaar, een flink grotere actieradius dan de Leaf 2. Daarnaast komen er later dit jaar meer concurrenten op de EV-markt. Een suv-EV zoals de Hyundai Kona gaat waarschijnlijk nog veel aandacht wegkapen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.