Autobedrijf Hengens zet in op forse groei

Familiezaken | Vader en zoon Hensgens werken samen als broers

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
(Foto: Eric Smeets)

Wat doen jullie anders dan je concurrenten?

Karl: “Het is de passie van het bedrijf. Elke klant persoonlijk en met een glimlach begroeten. Alles schoon en gepoetst, ­iedereen in nette bedrijfskleding.”
Carlo: “We zoeken verder dan de gemiddelde autohandelaar. En met onze Selected By-service bieden we meer garantie en voordelen dan merkdealers.”

Hoe trof u het bedrijf aan toen u instapte?

Karl: “Voor mij was dat 36 jaar geleden, ik was toen 22. Met zeven man deden we vooral verkoop van gebruikte auto’s. ­Aftersales hing er een beetje bij; dat mocht ik gaan opzetten.”
Carlo: “Ik ben nog geen mede-eigenaar maar werk wel sinds 2013 in de zaak. Toen hadden we een dealerorganisatie met drie vestigingen, dertig man in dienst, voor zelf ondernemen was nauwelijks ruimte. Dat is nu gelukkig anders.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Karl: “Ik ben heel impulsief, doe alles op gevoel. Carlo is een strateeg, net als zijn moeder.”
Carlo: “Mijn vader is daadkrachtiger in het moment. Ik ben meer van de lange termijn.”

Waarin lijken jullie juist op elkaar?

Karl: “We zijn allebei heel sociaal, en ook in de omgang met klanten gaat Carlo steeds meer op mij lijken: vriendelijk, mensen eerst laten praten.”
Carlo: “In stem – klanten twijfelen vaak wie ze aan de telefoon hebben – en humor. Daarnaast zijn we van binnen allebei vrij ongeduldig en doelgericht.”

Naam: Carlo Hensgens (27)
Functie: hoofd inkoop en marketing
Opleiding: IVA Driebergen, premaster en master Bedrijfskunde (Erasmus Universiteit)
Aantal jaren werkervaring: ‘Altijd al naast de studie, maar fulltime in onze zaak sinds 2016.’
Dagelijkse taken: inkoop van nieuwe en gebruikte auto’s uit Europa, offline en online marketing

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Karl: “We doen alles al samen. Ik beschouw Carlo al sinds zijn studie als mede-eigenaar. Elke dinsdagavond reed ik naar Driebergen om met hem te eten en te overleggen. Toen hij officieel in de zaak kwam, werkte hij al jaren mee.”
Carlo: “Mijn vader runt de organisatie zodat ik met de mitrailleur aan het front van de verkoop, inkoop en marketing kan werken. In overleg met onze verkopers.”

Botst het wel eens?

Karl: “Nee, nooit. We gaan respectvol met elkaar om. Waarom zou je kinderachtig doen?”
Carlo: “Mijn vader is wat defensiever dan ik. Maar hij geeft me alle ruimte – ook om mijn eigen fouten te maken.”

Als iets fout gaat, hoe gaan jullie daar dan mee om?

Karl: “Door erover te praten. Zonder erover te zeuren.”
Carlo: “Achteraf weet je wie er gelijk had. Een voorbeeld: ik heb laatst besloten om te stoppen met Autoscout. Mijn vader twijfelde. Maar het scheelt veel geld en vooralsnog is het aantal orders juist gestegen.”

Naam: Karl Hensgens (58)
Functie: directeur-eigenaar, nu nog 100% eigenaar
Opleiding: Havo, IVA Driebergen
Aantal jaren werkervaring: ‘Ongeveer 37. Na de IVA heb ik vanuit een stage eerst als schade-expert gewerkt – ik was de jongste van Nederland.’
Dagelijkse taken: interne bedrijfsvoering, sales en aftersales

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Karl: “Niks. Het is heel fijn om zo relaxed samen te kunnen werken, als twee broers bijna.”
Carlo: “Iets vaker samen overleggen. Dat schiet er wel eens bij in, terwijl we samen goede dingen verzinnen.”

Wat is je grootste ambitie?

Karl: “Dat we een stevige mobiliteitscommunity kunnen opbouwen. En dat we doorgroeien tot verkoop van 1.500 à 1.600 auto’s per jaar (nu 1.200, red).”
Carlo: “Dat ons Selected By-merk zo sterk wordt dat klanten per se bij ons willen kopen. Groeien tot 2.000 stuks retail. Onze nieuwe tak B2B Car Solutions uitbreiden tot 500 stuks. En daarna op termijn nog een vestiging erbij, hier in de regio.”

Hoe zou je ooit je bedrijf het liefst overdragen en aan wie?

Karl: “Aan Carlo natuurlijk, over een jaar of vijf. Als Carlo me tegen die tijd niet meer nodig heeft, heb ik genoeg andere hobby’s.”
Carlo: “Het liefst aan mijn kinderen, die er nog niet zijn overigens. En dan hopelijk net zoals mijn vader: zonder drang, puur uit interesse en eigen ondernemerschap.”

HENSGENS MOBILITEITSGROEP

Vestigingsplaats: Nieuwstadt / Opgericht in: 1956 / Merken: alle, met name Hyundai, Honda en Mazda Specialisme: verkoop van nieuwe en jonge gebruikte auto’s van alle merken / Nevenvestiging(en): Maastricht en Havert (D) / Aantal medewerkers totaal:
26 / Autoverkopen 2016: ca. 260 nieuw, 940 gebruikt / Jaaromzet 2016: € 16 miljoen

Reacties

  • R.B.P. Lauret

    Beste heren Hensgens oftewel Karl en Carlo,
    Gefeliciteerd met het bovengenoemde interview. Als oude relatie van ons, doet het me veel deugd te lezen hoe jullie bedrijf zich zo positief ontwikkelt in een zo veranderende markt!
    Gewoon zó doorgaan is het advies van Rolf B.P. Lauret en de hartelijke groeten.

Familiezaken | Vader en zoon Hensgens werken samen als broers | Automotive Online
Autobedrijf Hengens zet in op forse groei

Familiezaken | Vader en zoon Hensgens werken samen als broers

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
(Foto: Eric Smeets)

Wat doen jullie anders dan je concurrenten?

Karl: “Het is de passie van het bedrijf. Elke klant persoonlijk en met een glimlach begroeten. Alles schoon en gepoetst, ­iedereen in nette bedrijfskleding.”
Carlo: “We zoeken verder dan de gemiddelde autohandelaar. En met onze Selected By-service bieden we meer garantie en voordelen dan merkdealers.”

Hoe trof u het bedrijf aan toen u instapte?

Karl: “Voor mij was dat 36 jaar geleden, ik was toen 22. Met zeven man deden we vooral verkoop van gebruikte auto’s. ­Aftersales hing er een beetje bij; dat mocht ik gaan opzetten.”
Carlo: “Ik ben nog geen mede-eigenaar maar werk wel sinds 2013 in de zaak. Toen hadden we een dealerorganisatie met drie vestigingen, dertig man in dienst, voor zelf ondernemen was nauwelijks ruimte. Dat is nu gelukkig anders.”

Waarin verschillen jullie het meest?

Karl: “Ik ben heel impulsief, doe alles op gevoel. Carlo is een strateeg, net als zijn moeder.”
Carlo: “Mijn vader is daadkrachtiger in het moment. Ik ben meer van de lange termijn.”

Waarin lijken jullie juist op elkaar?

Karl: “We zijn allebei heel sociaal, en ook in de omgang met klanten gaat Carlo steeds meer op mij lijken: vriendelijk, mensen eerst laten praten.”
Carlo: “In stem – klanten twijfelen vaak wie ze aan de telefoon hebben – en humor. Daarnaast zijn we van binnen allebei vrij ongeduldig en doelgericht.”

Naam: Carlo Hensgens (27)
Functie: hoofd inkoop en marketing
Opleiding: IVA Driebergen, premaster en master Bedrijfskunde (Erasmus Universiteit)
Aantal jaren werkervaring: ‘Altijd al naast de studie, maar fulltime in onze zaak sinds 2016.’
Dagelijkse taken: inkoop van nieuwe en gebruikte auto’s uit Europa, offline en online marketing

Waarin vullen jullie elkaar goed aan?

Karl: “We doen alles al samen. Ik beschouw Carlo al sinds zijn studie als mede-eigenaar. Elke dinsdagavond reed ik naar Driebergen om met hem te eten en te overleggen. Toen hij officieel in de zaak kwam, werkte hij al jaren mee.”
Carlo: “Mijn vader runt de organisatie zodat ik met de mitrailleur aan het front van de verkoop, inkoop en marketing kan werken. In overleg met onze verkopers.”

Botst het wel eens?

Karl: “Nee, nooit. We gaan respectvol met elkaar om. Waarom zou je kinderachtig doen?”
Carlo: “Mijn vader is wat defensiever dan ik. Maar hij geeft me alle ruimte – ook om mijn eigen fouten te maken.”

Als iets fout gaat, hoe gaan jullie daar dan mee om?

Karl: “Door erover te praten. Zonder erover te zeuren.”
Carlo: “Achteraf weet je wie er gelijk had. Een voorbeeld: ik heb laatst besloten om te stoppen met Autoscout. Mijn vader twijfelde. Maar het scheelt veel geld en vooralsnog is het aantal orders juist gestegen.”

Naam: Karl Hensgens (58)
Functie: directeur-eigenaar, nu nog 100% eigenaar
Opleiding: Havo, IVA Driebergen
Aantal jaren werkervaring: ‘Ongeveer 37. Na de IVA heb ik vanuit een stage eerst als schade-expert gewerkt – ik was de jongste van Nederland.’
Dagelijkse taken: interne bedrijfsvoering, sales en aftersales

Wat zou je in jullie samenwerking het liefst verbeteren?

Karl: “Niks. Het is heel fijn om zo relaxed samen te kunnen werken, als twee broers bijna.”
Carlo: “Iets vaker samen overleggen. Dat schiet er wel eens bij in, terwijl we samen goede dingen verzinnen.”

Wat is je grootste ambitie?

Karl: “Dat we een stevige mobiliteitscommunity kunnen opbouwen. En dat we doorgroeien tot verkoop van 1.500 à 1.600 auto’s per jaar (nu 1.200, red).”
Carlo: “Dat ons Selected By-merk zo sterk wordt dat klanten per se bij ons willen kopen. Groeien tot 2.000 stuks retail. Onze nieuwe tak B2B Car Solutions uitbreiden tot 500 stuks. En daarna op termijn nog een vestiging erbij, hier in de regio.”

Hoe zou je ooit je bedrijf het liefst overdragen en aan wie?

Karl: “Aan Carlo natuurlijk, over een jaar of vijf. Als Carlo me tegen die tijd niet meer nodig heeft, heb ik genoeg andere hobby’s.”
Carlo: “Het liefst aan mijn kinderen, die er nog niet zijn overigens. En dan hopelijk net zoals mijn vader: zonder drang, puur uit interesse en eigen ondernemerschap.”

HENSGENS MOBILITEITSGROEP

Vestigingsplaats: Nieuwstadt / Opgericht in: 1956 / Merken: alle, met name Hyundai, Honda en Mazda Specialisme: verkoop van nieuwe en jonge gebruikte auto’s van alle merken / Nevenvestiging(en): Maastricht en Havert (D) / Aantal medewerkers totaal:
26 / Autoverkopen 2016: ca. 260 nieuw, 940 gebruikt / Jaaromzet 2016: € 16 miljoen

Reacties

  • R.B.P. Lauret

    Beste heren Hensgens oftewel Karl en Carlo,
    Gefeliciteerd met het bovengenoemde interview. Als oude relatie van ons, doet het me veel deugd te lezen hoe jullie bedrijf zich zo positief ontwikkelt in een zo veranderende markt!
    Gewoon zó doorgaan is het advies van Rolf B.P. Lauret en de hartelijke groeten.