Halfjaarbericht merkkanaal | Hoe lang deelt de dealer nog mee?

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Het was te verwachten: na lage aantal nieuwregistraties in 2016, toen de branche herstelde van de registratiehausse eind 2015, zagen we in het eerste halfjaar groei. Niet alleen door uitgestelde (lease)aankopen, maar ook dankzij de groei in private lease. En na jaren waarin bijtellingsgunstige modellen de verkoopranglijst domineren, nemen nu de aloude verkooptoppers hun posities weer in: Renault Clio, VW  Up en Polo en Opel Astra en Karl vormen de top vijf. Er zijn winnaars (onder andere Renault, Toyota en Alfa Romeo) en verliezers (Peugeot en Fiat) aan te wijzen, maar grote verschillen ten opzichte van vorig jaar zijn er niet.Bekijk het complete verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank. In de eerste helft van het jaar won de elektrische auto het meeste marktaandeel, terwijl de plug-ins bijna uit de verkoopstatistiek zijn verdwenen.

Autoverkoop op brandstofniveau

Brandstof 2017 ma 2016 ma  +/- ma
Benzine   171.654 75,78% 150.754 77,74% -2,52%
Diesel   40.164 17,73% 34.042 17,56% 0,97%
LPG   651 0,29% 319 0,16% 81,25%
Hybride   10.473 4,62% 6.822 3,52% 31,25%
BEV   3.273 1,44% 1.810 0,93% 54,84%
CNG   290 0,13% 166 0,09% 44,44%
BioBrandstof 0 0,00% 1 0,00%  –
Waterstof 4 0,00% 1 0,00%  –
Totaal 226.509   193.915    

Bron RDC, bewerking Automotive Kennisbank.

Voor het dealerbedrijf vertalen de hogere nieuwregistraties zich ook in een hoger rendement, al komt dat – waarschuwt Bovag – ook voornamelijk door voortdurende kostenbeheersing. Een belangrijk deel van de besparingen wordt gerealiseerd door fusies en overnames, waardoor er minder panden en mensen nodig zijn. Ook dit jaar waren er iedere maand een paar overnames te melden, waarvan de meest opvallende: de overname(s) van Van Hunnik, waarbij het leeuwendeel naar Wassink Autogroep ging. Emerparkauto ging op in Autopalace, Freeroad kocht Mazda-dealer Leerentveld en Oostendorp Autogroep nam Toyota-dealer Gommans en Jansen over. De ratio achter al deze overnames: de betrokken importeurs willen naar minder contractpartners. Ford is als een van de laatste importeurs gaan reorganiseren en daar gebeurde dit jaar dan ook veel. Er waren overnames (Automotions Tigchelaar en Noordegraaf en Fischer) en als gevolg van dit ingrijpen besloot een aantal dealers universeel te worden, zoals Ford-dealer Autobedrijf Westerman. En de Ford-dealers Auto Jurrius en Autobedrijf Joosse (105 jaar oud) wierpen de handdoek en stopten helemaal. In de Kennisbank vindt u het overzicht van de grootste dealerholdings van Nederland.

Caroussel

De inmiddels traditionele wissel van algemeen directeur bij Fiat Chrysler Nederland vond vorige maand plaats. Cristiana Alicata vertrekt bij het bedrijf en wordt opgevolgd door Christiaan Dols, die vorig jaar overkwam van Mini Nederland. Dols de vijfde directeur in vijf jaar tijd. Van FCA afkomstig is Ronald Dubbelman, die bij Hyundai Nederland Bas Wibier opvolgt. Verder werd Gerben Batstra en Pieter de Greef aangesteld als directeur Customer Services bij respectievelijk Volvo en Mazda Nederland, Bruno Hohmann volgde bij Renault Diederik Mol op als country operations manager en Vincent Jorritsma verruilde Webuildretail voor Suzuki-importeur Nimag, waar hij general manager proposities & innovatie wordt.

Door het wegvallen van dealers en vestigingen neemt de druk op de vastgoedmarkt niet af. Van de kleine 700 panden die te huur of te koop staan, is een groot aantal een voormalig dealerpand. Het goede nieuws is dat de leegstand niet toeneemt.

Ratrace

Dat importeurs naar minder dealers willen heeft ook te maken met de grote investeringen die er van dealers verlangd worden. In de corporate identity, maar vooral ook in business development. Voor Honda is het reden om maar met een beperkt aantal dealers verder te willen. Bovag stelt dat om de markt te gelde te maken, er nieuwe verdienmodellen Tijdens de Automotive Inspiration Day zoeken we de nieuwe verdienmodellen buiten de branche.noodzakelijk zijn die zich buiten de scope van het traditionele dealerbedrijf bevinden. Op fabrieksniveau worden vele samenwerkingen opgetuigd rond autodeelconcepten en autonoom- en elektrisch rijden. Dealers kunnen hier maar in beperkte mate in mee en juist samenwerking en schaalvergroting geven armslag om investeringen te doen. Al is het maar om mee te kunnen in de private leasehausse, volgens onder anderen Jacques van Gorp van Orange Motors een ratrace waarin dealers heel scherp moeten inkopen om te kunnen concurreren met de captives en grote leasemaatschappijen. En het meest recente nieuws is dat PSA de online verkoop van nieuwe auto’s zelf ter hand neemt. De dealervereniging reageerde opgetogen, maar de grote vraag is wel welke rol er nog voor de dealer is weggelegd als de verkoop bij de fabrikant komt te liggen.

De importeur speelt in dit hele verhaal tegenwoordig een kleinere rol. Fabrieksimporteurs gaan veelal op in Benelux-organisaties en met het oog op de kleiner wordende rol van een importeurs zoeken prive-importeurs Pon en Louwman (en voormalig importeur Autobinck) constant naar expansie. Pon, dat dit jaar probeerde de grootste fietsproducent ter wereld te worden, kocht onlangs de Amerikaanse dealer van luxe merken Indigo Auto Group en nam in Nederland een belang in Amega. Bij Louwman werd alleen een voormalige Care-vestiging toegevoegd, verder heeft het bedrijf de handenvol aan het integreren van de overgenomen bedrijven en dochterbedrijf Welzorg.

PSA koopt Opel

Het grootste nieuws dit jaar was zonder twijfel de overname van Opel door PSA. De transactie moet eind dit jaar afgerond zijn en pas in de jaren daarna zal er  – op zijn vroegst – gesleuteld gaan worden aan de netwerkstructuur, waarbij niemand nu denkt dat de merken op dealerniveau geïntegreerd gaan worden. Een proces dat wel in gang is gezet bij Jaguar Land Rover en inmiddels bijna is afgerond. Opel-topman Karl-Thomas Neumann gaat de fusie verder niet meer meemaken, hij stapte op en wordt vervangen door Michael Lohscheller, de huidige financieel directeur bij Opel.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Halfjaarbericht merkkanaal | Hoe lang deelt de dealer nog mee? | Automotive Online

Halfjaarbericht merkkanaal | Hoe lang deelt de dealer nog mee?

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Het was te verwachten: na lage aantal nieuwregistraties in 2016, toen de branche herstelde van de registratiehausse eind 2015, zagen we in het eerste halfjaar groei. Niet alleen door uitgestelde (lease)aankopen, maar ook dankzij de groei in private lease. En na jaren waarin bijtellingsgunstige modellen de verkoopranglijst domineren, nemen nu de aloude verkooptoppers hun posities weer in: Renault Clio, VW  Up en Polo en Opel Astra en Karl vormen de top vijf. Er zijn winnaars (onder andere Renault, Toyota en Alfa Romeo) en verliezers (Peugeot en Fiat) aan te wijzen, maar grote verschillen ten opzichte van vorig jaar zijn er niet.Bekijk het complete verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank. In de eerste helft van het jaar won de elektrische auto het meeste marktaandeel, terwijl de plug-ins bijna uit de verkoopstatistiek zijn verdwenen.

Autoverkoop op brandstofniveau

Brandstof 2017 ma 2016 ma  +/- ma
Benzine   171.654 75,78% 150.754 77,74% -2,52%
Diesel   40.164 17,73% 34.042 17,56% 0,97%
LPG   651 0,29% 319 0,16% 81,25%
Hybride   10.473 4,62% 6.822 3,52% 31,25%
BEV   3.273 1,44% 1.810 0,93% 54,84%
CNG   290 0,13% 166 0,09% 44,44%
BioBrandstof 0 0,00% 1 0,00%  –
Waterstof 4 0,00% 1 0,00%  –
Totaal 226.509   193.915    

Bron RDC, bewerking Automotive Kennisbank.

Voor het dealerbedrijf vertalen de hogere nieuwregistraties zich ook in een hoger rendement, al komt dat – waarschuwt Bovag – ook voornamelijk door voortdurende kostenbeheersing. Een belangrijk deel van de besparingen wordt gerealiseerd door fusies en overnames, waardoor er minder panden en mensen nodig zijn. Ook dit jaar waren er iedere maand een paar overnames te melden, waarvan de meest opvallende: de overname(s) van Van Hunnik, waarbij het leeuwendeel naar Wassink Autogroep ging. Emerparkauto ging op in Autopalace, Freeroad kocht Mazda-dealer Leerentveld en Oostendorp Autogroep nam Toyota-dealer Gommans en Jansen over. De ratio achter al deze overnames: de betrokken importeurs willen naar minder contractpartners. Ford is als een van de laatste importeurs gaan reorganiseren en daar gebeurde dit jaar dan ook veel. Er waren overnames (Automotions Tigchelaar en Noordegraaf en Fischer) en als gevolg van dit ingrijpen besloot een aantal dealers universeel te worden, zoals Ford-dealer Autobedrijf Westerman. En de Ford-dealers Auto Jurrius en Autobedrijf Joosse (105 jaar oud) wierpen de handdoek en stopten helemaal. In de Kennisbank vindt u het overzicht van de grootste dealerholdings van Nederland.

Caroussel

De inmiddels traditionele wissel van algemeen directeur bij Fiat Chrysler Nederland vond vorige maand plaats. Cristiana Alicata vertrekt bij het bedrijf en wordt opgevolgd door Christiaan Dols, die vorig jaar overkwam van Mini Nederland. Dols de vijfde directeur in vijf jaar tijd. Van FCA afkomstig is Ronald Dubbelman, die bij Hyundai Nederland Bas Wibier opvolgt. Verder werd Gerben Batstra en Pieter de Greef aangesteld als directeur Customer Services bij respectievelijk Volvo en Mazda Nederland, Bruno Hohmann volgde bij Renault Diederik Mol op als country operations manager en Vincent Jorritsma verruilde Webuildretail voor Suzuki-importeur Nimag, waar hij general manager proposities & innovatie wordt.

Door het wegvallen van dealers en vestigingen neemt de druk op de vastgoedmarkt niet af. Van de kleine 700 panden die te huur of te koop staan, is een groot aantal een voormalig dealerpand. Het goede nieuws is dat de leegstand niet toeneemt.

Ratrace

Dat importeurs naar minder dealers willen heeft ook te maken met de grote investeringen die er van dealers verlangd worden. In de corporate identity, maar vooral ook in business development. Voor Honda is het reden om maar met een beperkt aantal dealers verder te willen. Bovag stelt dat om de markt te gelde te maken, er nieuwe verdienmodellen Tijdens de Automotive Inspiration Day zoeken we de nieuwe verdienmodellen buiten de branche.noodzakelijk zijn die zich buiten de scope van het traditionele dealerbedrijf bevinden. Op fabrieksniveau worden vele samenwerkingen opgetuigd rond autodeelconcepten en autonoom- en elektrisch rijden. Dealers kunnen hier maar in beperkte mate in mee en juist samenwerking en schaalvergroting geven armslag om investeringen te doen. Al is het maar om mee te kunnen in de private leasehausse, volgens onder anderen Jacques van Gorp van Orange Motors een ratrace waarin dealers heel scherp moeten inkopen om te kunnen concurreren met de captives en grote leasemaatschappijen. En het meest recente nieuws is dat PSA de online verkoop van nieuwe auto’s zelf ter hand neemt. De dealervereniging reageerde opgetogen, maar de grote vraag is wel welke rol er nog voor de dealer is weggelegd als de verkoop bij de fabrikant komt te liggen.

De importeur speelt in dit hele verhaal tegenwoordig een kleinere rol. Fabrieksimporteurs gaan veelal op in Benelux-organisaties en met het oog op de kleiner wordende rol van een importeurs zoeken prive-importeurs Pon en Louwman (en voormalig importeur Autobinck) constant naar expansie. Pon, dat dit jaar probeerde de grootste fietsproducent ter wereld te worden, kocht onlangs de Amerikaanse dealer van luxe merken Indigo Auto Group en nam in Nederland een belang in Amega. Bij Louwman werd alleen een voormalige Care-vestiging toegevoegd, verder heeft het bedrijf de handenvol aan het integreren van de overgenomen bedrijven en dochterbedrijf Welzorg.

PSA koopt Opel

Het grootste nieuws dit jaar was zonder twijfel de overname van Opel door PSA. De transactie moet eind dit jaar afgerond zijn en pas in de jaren daarna zal er  – op zijn vroegst – gesleuteld gaan worden aan de netwerkstructuur, waarbij niemand nu denkt dat de merken op dealerniveau geïntegreerd gaan worden. Een proces dat wel in gang is gezet bij Jaguar Land Rover en inmiddels bijna is afgerond. Opel-topman Karl-Thomas Neumann gaat de fusie verder niet meer meemaken, hij stapte op en wordt vervangen door Michael Lohscheller, de huidige financieel directeur bij Opel.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.