BMW richt divisie op voor dataverkoop
Dit meldt BMW.
Tot nog toe werden gegevens over automobilisten wel door de fabrikanten verzameld, maar de vermarkting staat nog in de kinderschoenen. Interessant voor verkoop zijn bijvoorbeeld gegevens over de status van het voertuig, de rijstijl en gekozen routes, stelt de Duitse website Autohaus. Sommige verzekeringen bieden polissen aan voor mensen met een rustige rijstijl. Die is met deze data te controleren. Ook garagebedrijven die aanbiedingen op maat willen doen, kunnen de gegevens kopen.
Connected drive
Alle BMW’s met de online-dienst ‘connected drive’ hebben een simkaart aan boord, die de auto verbindt met internet. In totaal gaat het nu al om zo’n 8,5 miljoen auto’s, stelt BMW. Het bedrijf stelt op basis van de gegevens aanvullende diensten ter beschikking van de automobilist. Deze (gratis) diensten moeten het aantrekkelijk maken voor de automobilist om zijn data vrij te geven. De eerste aanbieders hebben zich al gemeld: Tomtom Telematics, IBM en Smartcar.
Automobilisten die zich willen inschrijven voor Cardata moeten zich online registreren. De toestemming voor het delen van de gegevens kan ook altijd weer worden ingetrokken, stelt BMW. De autofabrikant benadrukt dat de gegevens zeer goed beveiligd worden tegen hackers. Klanten kunnen online inzien op welke manier hun gegevens zijn gebruikt.
De datastromen uit een auto worden snel meer geld waard
In april publiceerde Automotive een artikel waarin de kostenstructuur van automobiliteit onder de loep wordt genomen. Daarin geeft onder meer Hans Kwaad van Autobinck aan, dat autorijden op termijn veel goedkoper (of zelfs gratis) kan worden voor de consument. “Ook de datastromen uit een auto worden snel meer geld waard. Er zijn zeker honderd verschillende vormen van data die interessant zijn voor andere partijen. De mogelijkheden om geld te verdienen met een auto zijn dusdanig dat de traditionele keten verdwijnt”, stelt Kwaad.
Het is een stelling die Pieter van Rosmalen, vice-president bij MSX International, onderschrijft. “Data wordt voor OEM’s steeds belangrijker en biedt ze een mooi verdienmodel want partijen, denk aan onderhoudsaanbieders, winkelketens en verzekeraars, staan in de rij om gebruikersdata te kopen. Nu is data een klein percentage van de omzet maar dat groeit snel.”
Strijd
Ondertussen is de strijd om voertuigdata nog niet gestreden. De Bovag pleitte er in april nog voor dat automobilisten zelf bepalen wie hun voertuigdata in handen krijgt: de fabrikant of het autobedrijf. Ook de regels rond privacy kunnen roet in het eten gooien: als automobilisten niet meewerken kunnen fabrikanten niets met de data beginnen.