Concessionnaire met Koreaanse flair

Onder managers | Visscher Autogroep klaar om te consolideren

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Henk Visscher. (Foto: Clemens Rikken)

Aansturing

“Ik heb een kernmanagementteam dat wekelijks wekelijks bij elkaar komt. Dit team bestaat uit ­controller Danny Duijvestein, mijn zoon Bart, schoonzoon Wouter Eigenbrood en Gerard de Vries als commercieel directeur. Daarnaast is er nog een groot managementteam dat maandelijks bijeenkomt. Dan schuiven ook mijn aftersalesmanager Jan van der Meijden aan, de ­facilitair manager en de twee verantwoordelijke managers voor Hyundai/Fiat en Peugeot/Citroën. Jan heeft op zijn beurt weer vijf aftersalesmanagers die aan hem rapporteren. Die zijn verantwoordelijk voor de aftersales op een vestiging en ze hebben ieder een specifieke taak. Zo werkt het ook bij de verkoop: onder de commercieel directeur zitten vijf verkoopleiders en een van hen trekt de ­occasiontak.”

CV Henk Visscher
Geboren: 14-08-1957 (59 jaar)
Opleiding: 1977 – heao (geen diploma)
Persoonlijk: Henk Visscher begon op 20-jarige leeftijd als vestigingsmanager in een van de filialen en is nu dga van het bedrijf. Hij woont in Beusichem en is getrouwd met Christa. Samen hebben ze vier volwassen kinderen (Bart, Mirjam, Yolinda en Irene) en zes kleinkinderen.

Cijfers

Het schadebedrijf in Buurmalsen is een joint venture met VKV (Van Kerkhof en Visscher), maar daar houdt de zakelijke verwevenheid tussen de broers Henk en Chris Visscher op. In 2001 werd het bedrijf opgesplitst. Henk ging verder met Visscher Autogroep voor ­Peugeot/Citroën, Chris nam Renault voor zijn rekening (werd later VKV). Henk is trots op zijn omzet van 70 miljoen, waarvan Peugeot/Citroen 50 miljoen voor zijn rekening neemt. Met 6 ton winst is Visscher minder tevreden, al kan hij het wel verklaren: “Peugeot en Citroën doen het geweldig, maar de andere merken blijven achter. Hyundai komt nu met innovatieve volumemodellen, maar bij Fiat zie ik die nog niet, dat baart me zorgen. Daarnaast zijn we anderhalf jaar geleden met Visscher2Go begonnen (een deelautoconcept, red.) en dat heeft tijd nodig. Ook private lease heeft ondertussen onze volle aandacht en de verhuur van oldtimers onderstreept onze passie voor het vak. Voor Visscher Autogroep is dat het totaalconcept.”

Over de winst merkt Visscher verder op: “Bij ons levert de aftersales zeker een bijdrage aan het bedrijfsresultaat, maar het leeuwendeel komt voor rekening van de sales. Als dat niet zo is, doe je het verkeerd. Zo hebben we tijdens de crisis grote partijen nieuwe auto’s opgekocht die we goed kwijt konden. Per saldo hadden we alleen in 2013 een slecht jaar (toen draaide de groep break-even, red.). Normaal zitten we bovenop de cijfers, maar we zijn anderhalf jaar geleden overgestapt naar software van Incadea en dat heeft nogal wat voeten in aarde. Maar goed, we zijn bijna aan het einde van de tunnel. Met een BI-tool moeten alle betrokkenen gewoon realtime kunnen zien wat er gebeurt. We bankieren bij de Rabobank en daarover ben ik zeer tevreden. Ze hebben de overnames op een soepele manier begeleid. Daarnaast hebben we een basisfaciliteit en financiert Rabo 60 procent van de gebruikte voorraad tot 180 dagen. Nieuw doen we captive.”

De spirit van Joe Girard

“Zowel private als operational lease bieden we actief aan. Private lease loopt via PSA en voor operational lease werken we met Alphabet. Visscher2Go is een soort autoverhuur 3.0 en dat doen we samen met Mywheels. Voor ons is het een uitdrukking van mvo-beleid, maar het is ook spannend omdat er nu nog geld achteraan gaat. We willen stapsgewijs groeien van vijftig naar duizend auto’s. We overwegen om het concept ook in de zakelijke markt te introduceren en daar wil ik persoonlijk bij betrokken zijn! En soms komen de dingen gewoon op je pad; zo ben ik in een bandenbedrijf gestapt omdat de eigenaar graag back-up wilde. Dat is een perfecte investering gebleken. Ook het schadebedrijf rendeert goed met 2 ton op jaarbasis. Het werk komt van alle bedrijven van Visscher Autogroep én VKV. Per jaar verkopen we zo’n vierhonderd autopolissen van Achmea waar natuurlijk sturing ­achter zit.”

Verkopen, het zit Visscher in het bloed. “De tijd van de luie autoverkoper is voorbij. Ze moeten verzekeringen verkopen, financieringen, verlengde garanties en accessoires. Oh ja, en auto’s natuurlijk. Ken je salesgoeroe Joe Girard nog? Dát is de spirit van Visscher Autogroep. We verkopen zo’n 1.900 nieuwe auto’s op jaarbasis en 1.600 gebruikt aan particulieren. Dan gaan er nog 600 naar de handel. We hebben 380 gebruikte auto’s op voorraad en dat levert een omzetsnelheid op van 4,2. De richtlijn is 90 dagen, bij 120 dagen is het dead stock. We herwaarderen door­lopend, dat betekent dat we op het einde van het jaar geen voorziening treffen. Het valt me trouwens op dat oude auto’s steeds meer waard worden. We proberen elke week per vestiging twee auto’s in te kopen. We kopen ook vreemd merk in. Die auto’s verkopen we in Tiel en Leerdam. Bij Hyundai en Fiat is de spoeling in de werkplaats dunner en er komen ook minder occasions uit de nieuwverkopen voort. Ook dat is een reden om extra auto’s in te kopen. Maar de inkoop mag het inruilen niet in de weg staan. De ‘te dure’ inruilauto zorgt wél voor de bonus en voor aftersales- en schadeomzet. Het gaat om de mix.” Social media ziet Visscher als noodzakelijk kwaad: “Tja, je zult alles moeten doen wat zin heeft, maar ik ben geen Trump. Het verkopen zit me wel in de genen. Op zaterdagmorgen leid ik zelf het ­verkoopoverleg op de hoofdvestiging in Culemborg. Ik bespreek dan hoe je omgaat met verschillende types klanten. Dat is ­leerzaam voor de jonge garde.”

Maatschappelijk betrokken

“Visscher 2Go is een manier om onze maatschappelijke betrokkenheid uit te drukken en verder zoek ik die betrokkenheid in het maatschappelijk middenveld. In de kerk en ondernemersverenigingen. Ik vind het mooi om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het werk te krijgen. Ieder jaar gebruiken we mijn 50 oldtimers voor een tourrit in Frankrijk met onze klanten. We organiseren ‘s zomers de Franse Autodag met 500 auto’s en 1.500 bezoekers en laatst was er in Culemborg een klassiek concert van meesterpianist Jeroen van Veen. In twee dagen tijd hadden we 1.400 mensen over de vloer. Die jaarlijkse evenementen laten ook zien dat we betrokken zijn bij onze omgeving.”

Profiel Visscher Autogroep

Visscher Autogroep is een familiebedrijf uit 1951. Het werd opgercht als universeel garagebedrijf, in Tricht, en groeide uit tot een dealergroep met vier merken in vijf vestigingen in het midden van Nederland. In totaal verkoopt het bedrijf 1.900 nieuwe auto’s en 1.500 gebruikte (particulier). Daarnaast is Visscher mede-eigenaar van een schadeherstelbedrijf en heeft het twee universele concepten (Bosch en Autocrew). Met 145 medewerkers (110 fte’s) realiseert de groep een omzet van 70 miljoen euro en een bedrijfsresultaat voor belasting van 6 ton.

Universeel

“In Leerdam hebben we gekozen voor Bosch Car Service omdat het de beste universele formule is. Met de overname van het vrije autobedrijf Hovo was er een basis om gebruikte auto’s te verkopen en te servicen. Ondertussen doen we er zo’n 250 auto’s per jaar in de prijsklasse tot 10 mille. Wat vroeger naar de handel ging, gaat nu naar Leerdam. Toen vorig jaar ons oude pand in Gorinchem vrijkwam en we daar ook zo’n universele move wilden maken, hebben we voor Autocrew gekozen. De exploitatie in Gorinchem is moeizamer, vandaar dat we er andere activiteiten onderbrengen zoals de oldtimers en de boekhouding. Daarnaast maken zij de nieuwe auto’s klaar voor het Gorinchemse dealer­bedrijf. Zo is de huur in ieder geval verantwoord.”

Stoelendans

De combinatie van Peugeot en Citroën snapt iedereen, maar wat is de logica achter ­Hyundai en Fiat? “Voor de overname van Bochane combineerden we Hyundai met Fiat en vorig jaar hebben we dat concept in Gorinchem gekopieerd. Maar zoals gezegd: er moet bij Fiat wel écht wat gebeuren.” Waarom Fiat dan niet verruild voor Opel, nu dat onder PSA valt? “Het is verstandig om je risico te spreiden. Ik denk wel dat er met de overname van Opel knowhow op het gebied van EV’s naar ons toe komt. Daarnaast geloof ik in waterstof. Natuurlijk trekken die nieuwe ontwikkelingen op termijn mijn werkplaatsen leeg, maar daar maak ik me vandaag geen zorgen over; ik kom monteurs tekort.” Dan rest natuurlijk de vraag of Renault niet een optie is of misschien een samenvoeging van Visscher Autogroep en VKV. “Dat zie ik niet zo snel gebeuren”, zeg Visscher. “Bovendien geldt bij familiebedrijven: als je het stokje overdraagt moet je de zaken goed regelen. Mijn zoon Bart (37 jaar) is hoofd ICT, mijn schoonzoon Wouter Eigenbrood zit op marketing en Gerard de Vries (29 jaar) is commercieel directeur. Met hen wil ik mijn opvolging graag bekijken. We willen inhoud geven aan het begrip familiebedrijf. Dat doen we op allerlei manieren, héél direct en persoonlijk. Het motiveert onze mensen en de klanten voelen dat.”

Franse chic

Zowel in Tiel als in Gorinchem heeft Visscher meerdere panden en merken. Ligt het niet voor de hand om ze gewoon samen te voegen in een bedrijf per stad? “Ik snap de vraag, maar je gaat te snel,” zegt Visscher. “Je moet zowel de vierkante meters hebben als de corporate identity. Bij ons hoofdbedrijf in Culemborg zou alles onder een dak passen, maar daar hebben we het voornemen om het pand radicaal te verbouwen voor de DS-Store. Ik geloof er stellig in dat er een kopersgroep is voor ‘Franse chic’. Het is een kwestie van gevoel en daarom heb ik liever dat je me geen DS-investeerder noemt, maar DS-dealer of beter nog: een concessionnaire!”

Consolideren

“Ik ben nu 59 en wil graag nog 10 jaar werken. Vier jaar geleden hadden we drie vestigingen en nu zeven. Dat hebben we gedaan om een van 35 key dealers van Peugeot te worden en we investeren dit jaar waarschijnlijk in een van vijftien DS-Stores. Als dat allemaal klaar is, wil ik ook wel even consolideren en de cultuur van het familiebedrijf bewaken, zeker omdat we veel jonge mensen hebben. Dáár ligt onze kracht.” //

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Reacties

  • M. Bastiaansen

    Mooi artikel wat geheel aansluit met de praktijk.
    Open en eerlijk interview.
    @Henk en team : Succes met jullie bedrijven

Onder managers | Visscher Autogroep klaar om te consolideren | Automotive Online
Concessionnaire met Koreaanse flair

Onder managers | Visscher Autogroep klaar om te consolideren

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Henk Visscher. (Foto: Clemens Rikken)

Aansturing

“Ik heb een kernmanagementteam dat wekelijks wekelijks bij elkaar komt. Dit team bestaat uit ­controller Danny Duijvestein, mijn zoon Bart, schoonzoon Wouter Eigenbrood en Gerard de Vries als commercieel directeur. Daarnaast is er nog een groot managementteam dat maandelijks bijeenkomt. Dan schuiven ook mijn aftersalesmanager Jan van der Meijden aan, de ­facilitair manager en de twee verantwoordelijke managers voor Hyundai/Fiat en Peugeot/Citroën. Jan heeft op zijn beurt weer vijf aftersalesmanagers die aan hem rapporteren. Die zijn verantwoordelijk voor de aftersales op een vestiging en ze hebben ieder een specifieke taak. Zo werkt het ook bij de verkoop: onder de commercieel directeur zitten vijf verkoopleiders en een van hen trekt de ­occasiontak.”

CV Henk Visscher
Geboren: 14-08-1957 (59 jaar)
Opleiding: 1977 – heao (geen diploma)
Persoonlijk: Henk Visscher begon op 20-jarige leeftijd als vestigingsmanager in een van de filialen en is nu dga van het bedrijf. Hij woont in Beusichem en is getrouwd met Christa. Samen hebben ze vier volwassen kinderen (Bart, Mirjam, Yolinda en Irene) en zes kleinkinderen.

Cijfers

Het schadebedrijf in Buurmalsen is een joint venture met VKV (Van Kerkhof en Visscher), maar daar houdt de zakelijke verwevenheid tussen de broers Henk en Chris Visscher op. In 2001 werd het bedrijf opgesplitst. Henk ging verder met Visscher Autogroep voor ­Peugeot/Citroën, Chris nam Renault voor zijn rekening (werd later VKV). Henk is trots op zijn omzet van 70 miljoen, waarvan Peugeot/Citroen 50 miljoen voor zijn rekening neemt. Met 6 ton winst is Visscher minder tevreden, al kan hij het wel verklaren: “Peugeot en Citroën doen het geweldig, maar de andere merken blijven achter. Hyundai komt nu met innovatieve volumemodellen, maar bij Fiat zie ik die nog niet, dat baart me zorgen. Daarnaast zijn we anderhalf jaar geleden met Visscher2Go begonnen (een deelautoconcept, red.) en dat heeft tijd nodig. Ook private lease heeft ondertussen onze volle aandacht en de verhuur van oldtimers onderstreept onze passie voor het vak. Voor Visscher Autogroep is dat het totaalconcept.”

Over de winst merkt Visscher verder op: “Bij ons levert de aftersales zeker een bijdrage aan het bedrijfsresultaat, maar het leeuwendeel komt voor rekening van de sales. Als dat niet zo is, doe je het verkeerd. Zo hebben we tijdens de crisis grote partijen nieuwe auto’s opgekocht die we goed kwijt konden. Per saldo hadden we alleen in 2013 een slecht jaar (toen draaide de groep break-even, red.). Normaal zitten we bovenop de cijfers, maar we zijn anderhalf jaar geleden overgestapt naar software van Incadea en dat heeft nogal wat voeten in aarde. Maar goed, we zijn bijna aan het einde van de tunnel. Met een BI-tool moeten alle betrokkenen gewoon realtime kunnen zien wat er gebeurt. We bankieren bij de Rabobank en daarover ben ik zeer tevreden. Ze hebben de overnames op een soepele manier begeleid. Daarnaast hebben we een basisfaciliteit en financiert Rabo 60 procent van de gebruikte voorraad tot 180 dagen. Nieuw doen we captive.”

De spirit van Joe Girard

“Zowel private als operational lease bieden we actief aan. Private lease loopt via PSA en voor operational lease werken we met Alphabet. Visscher2Go is een soort autoverhuur 3.0 en dat doen we samen met Mywheels. Voor ons is het een uitdrukking van mvo-beleid, maar het is ook spannend omdat er nu nog geld achteraan gaat. We willen stapsgewijs groeien van vijftig naar duizend auto’s. We overwegen om het concept ook in de zakelijke markt te introduceren en daar wil ik persoonlijk bij betrokken zijn! En soms komen de dingen gewoon op je pad; zo ben ik in een bandenbedrijf gestapt omdat de eigenaar graag back-up wilde. Dat is een perfecte investering gebleken. Ook het schadebedrijf rendeert goed met 2 ton op jaarbasis. Het werk komt van alle bedrijven van Visscher Autogroep én VKV. Per jaar verkopen we zo’n vierhonderd autopolissen van Achmea waar natuurlijk sturing ­achter zit.”

Verkopen, het zit Visscher in het bloed. “De tijd van de luie autoverkoper is voorbij. Ze moeten verzekeringen verkopen, financieringen, verlengde garanties en accessoires. Oh ja, en auto’s natuurlijk. Ken je salesgoeroe Joe Girard nog? Dát is de spirit van Visscher Autogroep. We verkopen zo’n 1.900 nieuwe auto’s op jaarbasis en 1.600 gebruikt aan particulieren. Dan gaan er nog 600 naar de handel. We hebben 380 gebruikte auto’s op voorraad en dat levert een omzetsnelheid op van 4,2. De richtlijn is 90 dagen, bij 120 dagen is het dead stock. We herwaarderen door­lopend, dat betekent dat we op het einde van het jaar geen voorziening treffen. Het valt me trouwens op dat oude auto’s steeds meer waard worden. We proberen elke week per vestiging twee auto’s in te kopen. We kopen ook vreemd merk in. Die auto’s verkopen we in Tiel en Leerdam. Bij Hyundai en Fiat is de spoeling in de werkplaats dunner en er komen ook minder occasions uit de nieuwverkopen voort. Ook dat is een reden om extra auto’s in te kopen. Maar de inkoop mag het inruilen niet in de weg staan. De ‘te dure’ inruilauto zorgt wél voor de bonus en voor aftersales- en schadeomzet. Het gaat om de mix.” Social media ziet Visscher als noodzakelijk kwaad: “Tja, je zult alles moeten doen wat zin heeft, maar ik ben geen Trump. Het verkopen zit me wel in de genen. Op zaterdagmorgen leid ik zelf het ­verkoopoverleg op de hoofdvestiging in Culemborg. Ik bespreek dan hoe je omgaat met verschillende types klanten. Dat is ­leerzaam voor de jonge garde.”

Maatschappelijk betrokken

“Visscher 2Go is een manier om onze maatschappelijke betrokkenheid uit te drukken en verder zoek ik die betrokkenheid in het maatschappelijk middenveld. In de kerk en ondernemersverenigingen. Ik vind het mooi om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het werk te krijgen. Ieder jaar gebruiken we mijn 50 oldtimers voor een tourrit in Frankrijk met onze klanten. We organiseren ‘s zomers de Franse Autodag met 500 auto’s en 1.500 bezoekers en laatst was er in Culemborg een klassiek concert van meesterpianist Jeroen van Veen. In twee dagen tijd hadden we 1.400 mensen over de vloer. Die jaarlijkse evenementen laten ook zien dat we betrokken zijn bij onze omgeving.”

Profiel Visscher Autogroep

Visscher Autogroep is een familiebedrijf uit 1951. Het werd opgercht als universeel garagebedrijf, in Tricht, en groeide uit tot een dealergroep met vier merken in vijf vestigingen in het midden van Nederland. In totaal verkoopt het bedrijf 1.900 nieuwe auto’s en 1.500 gebruikte (particulier). Daarnaast is Visscher mede-eigenaar van een schadeherstelbedrijf en heeft het twee universele concepten (Bosch en Autocrew). Met 145 medewerkers (110 fte’s) realiseert de groep een omzet van 70 miljoen euro en een bedrijfsresultaat voor belasting van 6 ton.

Universeel

“In Leerdam hebben we gekozen voor Bosch Car Service omdat het de beste universele formule is. Met de overname van het vrije autobedrijf Hovo was er een basis om gebruikte auto’s te verkopen en te servicen. Ondertussen doen we er zo’n 250 auto’s per jaar in de prijsklasse tot 10 mille. Wat vroeger naar de handel ging, gaat nu naar Leerdam. Toen vorig jaar ons oude pand in Gorinchem vrijkwam en we daar ook zo’n universele move wilden maken, hebben we voor Autocrew gekozen. De exploitatie in Gorinchem is moeizamer, vandaar dat we er andere activiteiten onderbrengen zoals de oldtimers en de boekhouding. Daarnaast maken zij de nieuwe auto’s klaar voor het Gorinchemse dealer­bedrijf. Zo is de huur in ieder geval verantwoord.”

Stoelendans

De combinatie van Peugeot en Citroën snapt iedereen, maar wat is de logica achter ­Hyundai en Fiat? “Voor de overname van Bochane combineerden we Hyundai met Fiat en vorig jaar hebben we dat concept in Gorinchem gekopieerd. Maar zoals gezegd: er moet bij Fiat wel écht wat gebeuren.” Waarom Fiat dan niet verruild voor Opel, nu dat onder PSA valt? “Het is verstandig om je risico te spreiden. Ik denk wel dat er met de overname van Opel knowhow op het gebied van EV’s naar ons toe komt. Daarnaast geloof ik in waterstof. Natuurlijk trekken die nieuwe ontwikkelingen op termijn mijn werkplaatsen leeg, maar daar maak ik me vandaag geen zorgen over; ik kom monteurs tekort.” Dan rest natuurlijk de vraag of Renault niet een optie is of misschien een samenvoeging van Visscher Autogroep en VKV. “Dat zie ik niet zo snel gebeuren”, zeg Visscher. “Bovendien geldt bij familiebedrijven: als je het stokje overdraagt moet je de zaken goed regelen. Mijn zoon Bart (37 jaar) is hoofd ICT, mijn schoonzoon Wouter Eigenbrood zit op marketing en Gerard de Vries (29 jaar) is commercieel directeur. Met hen wil ik mijn opvolging graag bekijken. We willen inhoud geven aan het begrip familiebedrijf. Dat doen we op allerlei manieren, héél direct en persoonlijk. Het motiveert onze mensen en de klanten voelen dat.”

Franse chic

Zowel in Tiel als in Gorinchem heeft Visscher meerdere panden en merken. Ligt het niet voor de hand om ze gewoon samen te voegen in een bedrijf per stad? “Ik snap de vraag, maar je gaat te snel,” zegt Visscher. “Je moet zowel de vierkante meters hebben als de corporate identity. Bij ons hoofdbedrijf in Culemborg zou alles onder een dak passen, maar daar hebben we het voornemen om het pand radicaal te verbouwen voor de DS-Store. Ik geloof er stellig in dat er een kopersgroep is voor ‘Franse chic’. Het is een kwestie van gevoel en daarom heb ik liever dat je me geen DS-investeerder noemt, maar DS-dealer of beter nog: een concessionnaire!”

Consolideren

“Ik ben nu 59 en wil graag nog 10 jaar werken. Vier jaar geleden hadden we drie vestigingen en nu zeven. Dat hebben we gedaan om een van 35 key dealers van Peugeot te worden en we investeren dit jaar waarschijnlijk in een van vijftien DS-Stores. Als dat allemaal klaar is, wil ik ook wel even consolideren en de cultuur van het familiebedrijf bewaken, zeker omdat we veel jonge mensen hebben. Dáár ligt onze kracht.” //

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Reacties

  • M. Bastiaansen

    Mooi artikel wat geheel aansluit met de praktijk.
    Open en eerlijk interview.
    @Henk en team : Succes met jullie bedrijven