Plannenmaker met voorbeeldfunctie

Onder managers | Erik Meems (Century): multibrand is onvermijdelijk

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:

Organisatie

De kennismaking is ontspannen; lachend verwelkomt Erik Meems ons op de Groningse campus. Een jong industrieterrein waar Century bedrijven heeft voor al zijn VAG-merken; Pon bouwde er het Porsche Centrum. De Groningse manager heeft benzine in zijn bloed: hij heeft al twintig jaar een Golf 1 GTI. Op twaalfjarige leeftijd begon hij met klusjes bij Ernst Tempel, een Volkswagen- en Audi­specialist waar Meems nu auto’s en onder­delen aan levert. Na zijn studie kwam Meems terecht bij Pon, waar hij snel carrière maakte. Over zijn huidige functie zegt hij: “Ik ben dga met 70 procent van de aandelen en Dealergroep Pon zit er met 30 procent in. Het is een constructie die verge­lijkbaar is met die bij Van den Udenhout en Wealer.
Natuurlijk wil Pon weten wat er gebeurt, maar ík run de tent. Ik ben de enige statutair directeur en daarnaast is er een RvC met drie commissarissen, één namens Pon en twee van mijzelf.”  Het bedrijf was enigszins metaalmoe, vertelt Meems. “Toen ik hier in 2012 kwam, was ik de vierde directeur in tien jaar tijd. De eerste vraag van het personeel was: en hoelang blijf jij? De tweede vraag was wanneer ik ging reorgani­seren. En ze hadden gelijk: door de recessie waren de kosten nog steeds te hoog. Daarom zijn Dealergroep Pon en ik aan tafel gaan zitten: er moest continuïteit komen. Enkel Century kopen zag ik niet zitten; die business­case was te dun met de nieuwbouw van de Groningse campus. Daarom heb ik erop aangedrongen om ook Tjeerdsma over te nemen en de beide bedrijven te integreren. Het feit dat er een dga aan het roer zit, werpt z’n vruchten af.” Century Autogroep staat op de 21ste plaats in de Automotive Dealerholding Top 60, die te lezen is in onze Kennisbank.

Profiel Century Autogroep

Century Autogroep is een familiebedrijf uit 1932. Opgericht als parkeergarage voor 100 auto’s in de stad Groningen (vandaar de naam century, latijn voor honderd), groeide het uit tot een dealergroep van alle VW-merken met 17 vestigingen in de pro­vincies Groningen en Drenthe. In totaal verkoopt het bedrijf 4.000 nieuwe auto’s en 2.000 gebruikte. Er zitten 550 wagens in de verhuur en zo’n 3.000 in de lease. Century heeft drie schadeher­stel­bedrijven. Met 385 medewerkers realiseert de groep een omzet van 165 miljoen euro en een geschat bedrijfs­resultaat voor belasting van 1 miljoen.

1932 Opgericht als N.V. Garage Century
1947 VW-dealer
1950 VW-Bedrijfswagendealer (T1)
1966 Opening filiaal in Haren
1974 Audi-dealer
1997 Overname Ten Cate in Roden, Coffeng in Delfzijl en Dijkema in Mensingeweer
2000 Dealergroep Pon koopt Century 
2002 Overname Auto de Vries in Assen, inclusief schadebedrijf
2005 Seat-dealer in Groningen
2013 Overname Van Heukelem Skoda in Groningen
2014 Erik Meems koopt Century van Pon en autobedrijf Tjeerdsma in Winschoten en Emmen
2016 Overname Schadenet Keizer in Emmen en start van De Onderdelendienst

Aansturing

Meems is statutair directeur. Hij wordt ondersteund door Jeroen Buter (commercieel directeur) en Piet Tjeerdsma (financieel directeur). Charlie Paardekooper is after­sales­manager en Anneke Lich is verantwoordelijk voor hr en organi­satie­­ont­wikkeling. “Ik noem het altijd mijn beleidsteam”, zegt Meems. “Dit team stuurt de zeven ves­tigings­managers aan die soms meerdere filialen onder zich hebben. Ik geloof heel sterk in de rol van winkel-eigenaren. De schademanager valt rechtstreeks onder mij en hij stuurt onze drie schadebedrijven aan. Al met al gaat er wel veel tijd in zitten ja; zo’n 80 uur per week haal ik wel, maar wat is werk? Op zondag speel ik in ieder geval orgel en piano in de kerk en dat is dan weer ontspanning.”

Automatisering

“We kunnen nog veel dingen efficiënter doen. Dat is natuurlijk het gevolg van de integratie, maar ook van de nieuwe automatisering. We waren de eerste grote dealer die overging van Gids naar Autoline. Dat was wel even slikken. Om het pakket zit een schil van Syntec, waardoor je bijvoorbeeld real time kunt zien of de monteurs wel zijn ingeklokt en of de gebruikte auto’s allemaal op internet staan. Maar de IT zou meer processen moeten ondersteunen. Denk alleen maar aan alles wat een receptionist moet doen zonder zijn klant uit het oog te verliezen. En de hele sector loopt hopeloos achter in big data.” Meems over Syntec: “Wat wel weer mooi is, is dat ik de kerncijfers in een appje op mijn telefoon heb. Verkopen, voorraden, after­salesuren. Autoline heeft een BI-tool (busi­ness information, red) waarmee ik elke dag kan zien hoe mijn profit and loss er uitziet. In m’n beleidsteam bespreken we de maand­cijfers en eens per kwartaal zitten we met de vestigingsmanagers aan tafel en bench­marken we. Af en toe analyseren is goed, maar zoals Eric Hoekstra (directeur Pon Dealer, red) altijd zegt: we moeten wel gewoon auto’s en uren verkopen, stop dáár je inzet in. Na jaren van verlies doen we het nu redelijk met een omzet van 165 miljoen en een verwacht bedrijfsresultaat van om en nabij 1 miljoen.”

Verkoop

Met dertig man verkoopt Century zo’n vierduizend nieuwe auto’s en tien verkopers zijn goed voor tweeduizend occasions (eenzelfde aantal gaat naar de handel). De aansturing van de vijf VAG-merken is ondertussen vrijwel gelijkgetrokken door Pon en bij alle merken zit Century op of boven target. “Particulier zitten we er zelfs ver boven,” zegt Meems, “en met ons businesscenter willen we in de zakelijke markt écht aan de bak. Gemiddeld 120 procent van de jaartaak moet volgend jaar mogelijk zijn. Voor verkoop nieuw hebben we een strikt kortingenbeleid per merk en gebied. Als iemand uit ons eigen rayon komt, geven we meer en in uitzonderingsgevallen beslist de commercieel directeur. In het businesscenter zit nu Fleet & Lease (3.000 auto’s) en ik wil dat verhuur (550 auto’s) daar op termijn bijkomt. Private Lease is voor mij een kans; in 2016 was het goed voor 45 procent van de Seat-orders. Je moet ze natuurlijk wel zélf leasen zodat je ze als gebruikte auto terugkrijgt. En als je er een beetje kien op bent dan bel je zo’n berijder na twee jaar op om de auto voortijdig te vervangen. Het debiteurenrisico is goed te overzien; de klanten worden BKR-getoetst en er zit altijd een voorschot in. We hebben nu al een paar honderd contracten.” 

Meems vervolgt: “Ik schat in dat je over een jaar of tien niet meer om multibrand met andere merken heen kunt. Ik zie dus wel wat in een combinatie van sterke merken met een eigen leasebedrijf en schadeherstel. We zijn weliswaar aan Pon gelieerd, maar we hebben wel vaker gezien dat dingen die op het ene moment voor onmogelijk worden gehouden, later en onder andere omstandigheden gewoon werkelijkheid worden.”

Gevraagd naar occasions zegt Meems: “In 2014 zijn we met een occasioncentrum aan de Paterswoldseweg begonnen, de oude hoofdvestiging voordat we de campus hadden.  Onze occasionmanager koopt heel veel jong gebruikt bij. Jonge Audi’s uit Duitsland, een partij van dertig Ibiza’s uit Spanje, we leven ervan. Voor het bijkopen hebben we een matrix; naarmate er meer geïnvesteerd wordt, word ik er intensiever bij betrokken. Bij gebruikt sturen we heel strak op stadagen – dat zijn er maximaal negentig. Op dit moment is negentig procent eigen merk. Wat vreemd merk is, komt uit inruil of lease; we kopen het niet bij. Elke week neemt Corey (Stam, occasionmanager, red) de hele voorraad door. 

Local business

Meems begrijpt dat ook zijn bedrijf mee moet doen op social media, maar hij is kritisch.  “Je kunt er niet omheen, maar je moet er ook niet in doordraven; de verkoop vindt toch gewoon hier, op locatie plaats. Alle activiteiten die we ondernemen zijn er dan ook op gericht om het publiek naar onze bedrijven te krijgen. Zo hebben we banden met Martini Plaza (een theater en congrescentrum, red) om met potentiële klanten in contact te komen. De interactie met locale partijen werkt goed en als ze me dan een evenementenbureau noemen in plaats van autodealer, vind ik dat een compliment. De samenwerking met Martini Plaza vind ik zeker ook een uiting van onze maatschappelijke betrokkenheid. Daarnaast hebben we altijd Wajongers aan het werk en sponsoren we FC Groningen en FC Emmen. We willen in de samenleving staan. De panden op de campus hebben installaties voor warmte- en koudeopslag met aardwarmte, de nieuwe wasstraat gaat met gerecycled water werken en ik oriënteer me op een samenwerkingsverband voor waterstof als aandrijving van bussen. Als groot bedrijf hebben we een voorbeeldfunctie.”

Aftersales

De verkoop maakt geen verlies en dat is al heel wat, maar het rendement komt natuurlijk uit de aftersales. Meems: “In de werkplaatsen maken 105 monteurs 130 duizend uur en in schadeherstel maken 40 man er zo’n 50 duizend. Het faillissement van Care en de overname door Schadenet (waar zijn bedrijf lid van is, red) heeft geen uitbreiding van de vestigingen tot gevolg, maar we hebben wel van het ene op het andere moment een boost van 10 tot 20 procent in de omzet gekregen. Gelukkig hadden we daarop geanticipeerd. Naast schade hebben we hier in Groningen ook het Bedrijfswagen Modificatie Centrum en voor de verkoop van onderdelen hebben we De Onderdelendienst opgezet. Het zijn allemaal originele delen van Pon; we kopen niet bij derden in.”

Toekomst

Het is de vraag wat uiteindelijk een stabiel verkoopvolume is in de Nederlandse markt. Meems: “Ook wij hebben vier van de twaalf showrooms opgedoekt, maar is dat voldoende met de huidige ontwikkelingen in de automarkt en de krimp in het noorden? Daarnaast zie ik dat de showroomtraffic per merk verschilt; bij bedrijfswagens is dat veel minder dan bij personenwagens. Daar moet je dus over nadenken. Zeker het komende jaar verwachten we het resultaat verder op te poetsen door het afstoten van panden, waardoor we flink op de kosten besparen. Het staat in mijn driejarenplan dat ik jaarlijks actualiseer.”

Hoe kijkt Meems naar het dieselschandaal? “Ik zie er geen bedreiging in. Het heeft wel gevolgen, al is het alleen maar dat VW nu vol inzet op elektrische auto’s. Ik ben ervan overtuigd dat over vier jaar een kwart van mijn nieuwverkopen 100 procent elektrisch is. Geloof me, die auto’s hebben dan een actieradius van 600 kilometer en kosten niet meer dan een diesel. Dat heeft consequenties voor de aftersales. Over tien jaar hebben we structureel minder werkplaatsomzet; de olieplas droogt op. Daarom wil ik onder meer inzetten op de verkoop van verzekeringen, waardoor mijn schadeomzet toeneemt. Hier op de campus starten we een nieuw schadebedrijf in combinatie met een grote wasstraat en een tankstation. Met spot repair moet het laagdrempelig worden voor de particulier en of hij dan Fiat of Volkswagen rijdt, maakt niet uit. Zo’n combinatie zorgt weer voor traffic in mijn showrooms. Voor ons is dát het belangrijkst. Bottom line verkopen we geen auto’s via het internet, de business gebeurt hier.”

CV Erik Meems

Geboren 14-06-1976 (40 jaar)
Opleiding
1998 Rijksuniversiteit Groningen, technische bedrijfswetenschappen
1994 Hanze Hogeschool Groningen (hts) werktuigbouwkunde
Werkervaring
2000 Productmanager Onderdelen & Accessoires Skoda bij Pon
2002 Coordinator Service & Parts Skoda bij Pon
2003 Dealer account manager aftersales Skoda bij Pon
2005 Dealer account manager sales VW bij Pon
2008 Manager sales VW bij Pon
2012 Algemeen directeur, Century Autogroep
2014 Eigenaar Century Autogroep
Persoonlijk
Erik Meems woont in Hardenberg, samen met zijn vrouw Irande, hun dochters Iris en Sanne en hun zoon Levi.

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Onder managers | Erik Meems (Century): multibrand is onvermijdelijk | Automotive Online
Plannenmaker met voorbeeldfunctie

Onder managers | Erik Meems (Century): multibrand is onvermijdelijk

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:

Organisatie

De kennismaking is ontspannen; lachend verwelkomt Erik Meems ons op de Groningse campus. Een jong industrieterrein waar Century bedrijven heeft voor al zijn VAG-merken; Pon bouwde er het Porsche Centrum. De Groningse manager heeft benzine in zijn bloed: hij heeft al twintig jaar een Golf 1 GTI. Op twaalfjarige leeftijd begon hij met klusjes bij Ernst Tempel, een Volkswagen- en Audi­specialist waar Meems nu auto’s en onder­delen aan levert. Na zijn studie kwam Meems terecht bij Pon, waar hij snel carrière maakte. Over zijn huidige functie zegt hij: “Ik ben dga met 70 procent van de aandelen en Dealergroep Pon zit er met 30 procent in. Het is een constructie die verge­lijkbaar is met die bij Van den Udenhout en Wealer.
Natuurlijk wil Pon weten wat er gebeurt, maar ík run de tent. Ik ben de enige statutair directeur en daarnaast is er een RvC met drie commissarissen, één namens Pon en twee van mijzelf.”  Het bedrijf was enigszins metaalmoe, vertelt Meems. “Toen ik hier in 2012 kwam, was ik de vierde directeur in tien jaar tijd. De eerste vraag van het personeel was: en hoelang blijf jij? De tweede vraag was wanneer ik ging reorgani­seren. En ze hadden gelijk: door de recessie waren de kosten nog steeds te hoog. Daarom zijn Dealergroep Pon en ik aan tafel gaan zitten: er moest continuïteit komen. Enkel Century kopen zag ik niet zitten; die business­case was te dun met de nieuwbouw van de Groningse campus. Daarom heb ik erop aangedrongen om ook Tjeerdsma over te nemen en de beide bedrijven te integreren. Het feit dat er een dga aan het roer zit, werpt z’n vruchten af.” Century Autogroep staat op de 21ste plaats in de Automotive Dealerholding Top 60, die te lezen is in onze Kennisbank.

Profiel Century Autogroep

Century Autogroep is een familiebedrijf uit 1932. Opgericht als parkeergarage voor 100 auto’s in de stad Groningen (vandaar de naam century, latijn voor honderd), groeide het uit tot een dealergroep van alle VW-merken met 17 vestigingen in de pro­vincies Groningen en Drenthe. In totaal verkoopt het bedrijf 4.000 nieuwe auto’s en 2.000 gebruikte. Er zitten 550 wagens in de verhuur en zo’n 3.000 in de lease. Century heeft drie schadeher­stel­bedrijven. Met 385 medewerkers realiseert de groep een omzet van 165 miljoen euro en een geschat bedrijfs­resultaat voor belasting van 1 miljoen.

1932 Opgericht als N.V. Garage Century
1947 VW-dealer
1950 VW-Bedrijfswagendealer (T1)
1966 Opening filiaal in Haren
1974 Audi-dealer
1997 Overname Ten Cate in Roden, Coffeng in Delfzijl en Dijkema in Mensingeweer
2000 Dealergroep Pon koopt Century 
2002 Overname Auto de Vries in Assen, inclusief schadebedrijf
2005 Seat-dealer in Groningen
2013 Overname Van Heukelem Skoda in Groningen
2014 Erik Meems koopt Century van Pon en autobedrijf Tjeerdsma in Winschoten en Emmen
2016 Overname Schadenet Keizer in Emmen en start van De Onderdelendienst

Aansturing

Meems is statutair directeur. Hij wordt ondersteund door Jeroen Buter (commercieel directeur) en Piet Tjeerdsma (financieel directeur). Charlie Paardekooper is after­sales­manager en Anneke Lich is verantwoordelijk voor hr en organi­satie­­ont­wikkeling. “Ik noem het altijd mijn beleidsteam”, zegt Meems. “Dit team stuurt de zeven ves­tigings­managers aan die soms meerdere filialen onder zich hebben. Ik geloof heel sterk in de rol van winkel-eigenaren. De schademanager valt rechtstreeks onder mij en hij stuurt onze drie schadebedrijven aan. Al met al gaat er wel veel tijd in zitten ja; zo’n 80 uur per week haal ik wel, maar wat is werk? Op zondag speel ik in ieder geval orgel en piano in de kerk en dat is dan weer ontspanning.”

Automatisering

“We kunnen nog veel dingen efficiënter doen. Dat is natuurlijk het gevolg van de integratie, maar ook van de nieuwe automatisering. We waren de eerste grote dealer die overging van Gids naar Autoline. Dat was wel even slikken. Om het pakket zit een schil van Syntec, waardoor je bijvoorbeeld real time kunt zien of de monteurs wel zijn ingeklokt en of de gebruikte auto’s allemaal op internet staan. Maar de IT zou meer processen moeten ondersteunen. Denk alleen maar aan alles wat een receptionist moet doen zonder zijn klant uit het oog te verliezen. En de hele sector loopt hopeloos achter in big data.” Meems over Syntec: “Wat wel weer mooi is, is dat ik de kerncijfers in een appje op mijn telefoon heb. Verkopen, voorraden, after­salesuren. Autoline heeft een BI-tool (busi­ness information, red) waarmee ik elke dag kan zien hoe mijn profit and loss er uitziet. In m’n beleidsteam bespreken we de maand­cijfers en eens per kwartaal zitten we met de vestigingsmanagers aan tafel en bench­marken we. Af en toe analyseren is goed, maar zoals Eric Hoekstra (directeur Pon Dealer, red) altijd zegt: we moeten wel gewoon auto’s en uren verkopen, stop dáár je inzet in. Na jaren van verlies doen we het nu redelijk met een omzet van 165 miljoen en een verwacht bedrijfsresultaat van om en nabij 1 miljoen.”

Verkoop

Met dertig man verkoopt Century zo’n vierduizend nieuwe auto’s en tien verkopers zijn goed voor tweeduizend occasions (eenzelfde aantal gaat naar de handel). De aansturing van de vijf VAG-merken is ondertussen vrijwel gelijkgetrokken door Pon en bij alle merken zit Century op of boven target. “Particulier zitten we er zelfs ver boven,” zegt Meems, “en met ons businesscenter willen we in de zakelijke markt écht aan de bak. Gemiddeld 120 procent van de jaartaak moet volgend jaar mogelijk zijn. Voor verkoop nieuw hebben we een strikt kortingenbeleid per merk en gebied. Als iemand uit ons eigen rayon komt, geven we meer en in uitzonderingsgevallen beslist de commercieel directeur. In het businesscenter zit nu Fleet & Lease (3.000 auto’s) en ik wil dat verhuur (550 auto’s) daar op termijn bijkomt. Private Lease is voor mij een kans; in 2016 was het goed voor 45 procent van de Seat-orders. Je moet ze natuurlijk wel zélf leasen zodat je ze als gebruikte auto terugkrijgt. En als je er een beetje kien op bent dan bel je zo’n berijder na twee jaar op om de auto voortijdig te vervangen. Het debiteurenrisico is goed te overzien; de klanten worden BKR-getoetst en er zit altijd een voorschot in. We hebben nu al een paar honderd contracten.” 

Meems vervolgt: “Ik schat in dat je over een jaar of tien niet meer om multibrand met andere merken heen kunt. Ik zie dus wel wat in een combinatie van sterke merken met een eigen leasebedrijf en schadeherstel. We zijn weliswaar aan Pon gelieerd, maar we hebben wel vaker gezien dat dingen die op het ene moment voor onmogelijk worden gehouden, later en onder andere omstandigheden gewoon werkelijkheid worden.”

Gevraagd naar occasions zegt Meems: “In 2014 zijn we met een occasioncentrum aan de Paterswoldseweg begonnen, de oude hoofdvestiging voordat we de campus hadden.  Onze occasionmanager koopt heel veel jong gebruikt bij. Jonge Audi’s uit Duitsland, een partij van dertig Ibiza’s uit Spanje, we leven ervan. Voor het bijkopen hebben we een matrix; naarmate er meer geïnvesteerd wordt, word ik er intensiever bij betrokken. Bij gebruikt sturen we heel strak op stadagen – dat zijn er maximaal negentig. Op dit moment is negentig procent eigen merk. Wat vreemd merk is, komt uit inruil of lease; we kopen het niet bij. Elke week neemt Corey (Stam, occasionmanager, red) de hele voorraad door. 

Local business

Meems begrijpt dat ook zijn bedrijf mee moet doen op social media, maar hij is kritisch.  “Je kunt er niet omheen, maar je moet er ook niet in doordraven; de verkoop vindt toch gewoon hier, op locatie plaats. Alle activiteiten die we ondernemen zijn er dan ook op gericht om het publiek naar onze bedrijven te krijgen. Zo hebben we banden met Martini Plaza (een theater en congrescentrum, red) om met potentiële klanten in contact te komen. De interactie met locale partijen werkt goed en als ze me dan een evenementenbureau noemen in plaats van autodealer, vind ik dat een compliment. De samenwerking met Martini Plaza vind ik zeker ook een uiting van onze maatschappelijke betrokkenheid. Daarnaast hebben we altijd Wajongers aan het werk en sponsoren we FC Groningen en FC Emmen. We willen in de samenleving staan. De panden op de campus hebben installaties voor warmte- en koudeopslag met aardwarmte, de nieuwe wasstraat gaat met gerecycled water werken en ik oriënteer me op een samenwerkingsverband voor waterstof als aandrijving van bussen. Als groot bedrijf hebben we een voorbeeldfunctie.”

Aftersales

De verkoop maakt geen verlies en dat is al heel wat, maar het rendement komt natuurlijk uit de aftersales. Meems: “In de werkplaatsen maken 105 monteurs 130 duizend uur en in schadeherstel maken 40 man er zo’n 50 duizend. Het faillissement van Care en de overname door Schadenet (waar zijn bedrijf lid van is, red) heeft geen uitbreiding van de vestigingen tot gevolg, maar we hebben wel van het ene op het andere moment een boost van 10 tot 20 procent in de omzet gekregen. Gelukkig hadden we daarop geanticipeerd. Naast schade hebben we hier in Groningen ook het Bedrijfswagen Modificatie Centrum en voor de verkoop van onderdelen hebben we De Onderdelendienst opgezet. Het zijn allemaal originele delen van Pon; we kopen niet bij derden in.”

Toekomst

Het is de vraag wat uiteindelijk een stabiel verkoopvolume is in de Nederlandse markt. Meems: “Ook wij hebben vier van de twaalf showrooms opgedoekt, maar is dat voldoende met de huidige ontwikkelingen in de automarkt en de krimp in het noorden? Daarnaast zie ik dat de showroomtraffic per merk verschilt; bij bedrijfswagens is dat veel minder dan bij personenwagens. Daar moet je dus over nadenken. Zeker het komende jaar verwachten we het resultaat verder op te poetsen door het afstoten van panden, waardoor we flink op de kosten besparen. Het staat in mijn driejarenplan dat ik jaarlijks actualiseer.”

Hoe kijkt Meems naar het dieselschandaal? “Ik zie er geen bedreiging in. Het heeft wel gevolgen, al is het alleen maar dat VW nu vol inzet op elektrische auto’s. Ik ben ervan overtuigd dat over vier jaar een kwart van mijn nieuwverkopen 100 procent elektrisch is. Geloof me, die auto’s hebben dan een actieradius van 600 kilometer en kosten niet meer dan een diesel. Dat heeft consequenties voor de aftersales. Over tien jaar hebben we structureel minder werkplaatsomzet; de olieplas droogt op. Daarom wil ik onder meer inzetten op de verkoop van verzekeringen, waardoor mijn schadeomzet toeneemt. Hier op de campus starten we een nieuw schadebedrijf in combinatie met een grote wasstraat en een tankstation. Met spot repair moet het laagdrempelig worden voor de particulier en of hij dan Fiat of Volkswagen rijdt, maakt niet uit. Zo’n combinatie zorgt weer voor traffic in mijn showrooms. Voor ons is dát het belangrijkst. Bottom line verkopen we geen auto’s via het internet, de business gebeurt hier.”

CV Erik Meems

Geboren 14-06-1976 (40 jaar)
Opleiding
1998 Rijksuniversiteit Groningen, technische bedrijfswetenschappen
1994 Hanze Hogeschool Groningen (hts) werktuigbouwkunde
Werkervaring
2000 Productmanager Onderdelen & Accessoires Skoda bij Pon
2002 Coordinator Service & Parts Skoda bij Pon
2003 Dealer account manager aftersales Skoda bij Pon
2005 Dealer account manager sales VW bij Pon
2008 Manager sales VW bij Pon
2012 Algemeen directeur, Century Autogroep
2014 Eigenaar Century Autogroep
Persoonlijk
Erik Meems woont in Hardenberg, samen met zijn vrouw Irande, hun dochters Iris en Sanne en hun zoon Levi.

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.