Autonieuws | Skoda Kodiaq krijgt een 8+

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

Stéphan Vermeulen, coördinator magazines Autoweek 
Voor: Zijn veelzijdigheid, het is een mpv en suv ineen en daarbij zit hij weer vol Skoda-slimmig-heden. Bovendien heeft hij van alle VW Groep-suv’s het meest een eigen karakter. 
Tegen: De liefhebbers van dynamiek en design zullen niet echt aan hun trekken komen met de Kodiaq.
Consumentenpotentieel: Een dikke 8,5.

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex
Voor: Met de Yeti heeft Skoda al ruimschoots be-wezen een sterke speler op gebied van restwaarden te zijn in dit segment en we verwachten dat de Kodiaq deze trend zal voortzetten.
De prijsstelling is ten opzichte van de concurrenten Tiguan en Ateca prima, en momenteel is de Kodiaq de enige van de drie die ook leverbaar is als zevenzitter. 
Tegen: De concurrentie in het suv-segment is hevig.
Restwaardepotentieel: Een 8.

Frank van Klink, directeur XLLease
Voor: Dat het een schot midden in de roos is. De roos is in dit geval een segment wat in popu-lariteit nog niet is uitgegroeid. Met de Kodiaq heeft Skoda goed gereageerd op de toegediende groeihormonen. Alles is in het ontwerp is in verhouding gebleven, zelfs de prijs.  
Tegen: Dat er toch wel een aanzienlijk risico van kannibalisme ontstaat binnen de VW-groep. En dat deze jongste telg van functioneel naar innovatief opschuift begrijpen wij. Maar nu ook Skoda het woord emotie uitspreekt begint het wel wat te schuren.
Leasepotentieel: Hoog. Wij verwachten dat Skoda het goed gaat doen met deze reus. We geven een 8,5.

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco
Voor: Het is een aantrekkelijk ogende suv die in dit razend populaire segment zijn partij kan meeblazen. Bovendien is de auto net wat groter dan zijn broeders uit de VAG-stal. Voor zakelijke rijders met relatief veel privé-gebruik is dit een interessante keuze – denk aan gezinsvakanties met of zonder caravan.
Tegen: De CO2-emissie is zeker geen positieve uitschieter in dit
segment. Fleetowners met een CO2-limiet in de autoregeling zullen de Kodiaq (kunnen we trouwens terug naar normale auto-namen?) soms laten staan, maar dat geldt dan ook voor de meeste suv’s. 
Fleetpotentieel: Een 7,5. Zakelijke rijders die behoefte hebben aan veelzijdigheid zullen de Kodiaq zeker overwegen, als hun autoregeling dit toestaat tenminste.

P38 Autonieuws de experts

Autonieuws | Skoda Kodiaq krijgt een 8+ | Automotive Online

Autonieuws | Skoda Kodiaq krijgt een 8+

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

Stéphan Vermeulen, coördinator magazines Autoweek 
Voor: Zijn veelzijdigheid, het is een mpv en suv ineen en daarbij zit hij weer vol Skoda-slimmig-heden. Bovendien heeft hij van alle VW Groep-suv’s het meest een eigen karakter. 
Tegen: De liefhebbers van dynamiek en design zullen niet echt aan hun trekken komen met de Kodiaq.
Consumentenpotentieel: Een dikke 8,5.

Joost Klaren, restwaardespecialist Autotelex
Voor: Met de Yeti heeft Skoda al ruimschoots be-wezen een sterke speler op gebied van restwaarden te zijn in dit segment en we verwachten dat de Kodiaq deze trend zal voortzetten.
De prijsstelling is ten opzichte van de concurrenten Tiguan en Ateca prima, en momenteel is de Kodiaq de enige van de drie die ook leverbaar is als zevenzitter. 
Tegen: De concurrentie in het suv-segment is hevig.
Restwaardepotentieel: Een 8.

Frank van Klink, directeur XLLease
Voor: Dat het een schot midden in de roos is. De roos is in dit geval een segment wat in popu-lariteit nog niet is uitgegroeid. Met de Kodiaq heeft Skoda goed gereageerd op de toegediende groeihormonen. Alles is in het ontwerp is in verhouding gebleven, zelfs de prijs.  
Tegen: Dat er toch wel een aanzienlijk risico van kannibalisme ontstaat binnen de VW-groep. En dat deze jongste telg van functioneel naar innovatief opschuift begrijpen wij. Maar nu ook Skoda het woord emotie uitspreekt begint het wel wat te schuren.
Leasepotentieel: Hoog. Wij verwachten dat Skoda het goed gaat doen met deze reus. We geven een 8,5.

Hans den Hollander, fleetmanager Cisco
Voor: Het is een aantrekkelijk ogende suv die in dit razend populaire segment zijn partij kan meeblazen. Bovendien is de auto net wat groter dan zijn broeders uit de VAG-stal. Voor zakelijke rijders met relatief veel privé-gebruik is dit een interessante keuze – denk aan gezinsvakanties met of zonder caravan.
Tegen: De CO2-emissie is zeker geen positieve uitschieter in dit
segment. Fleetowners met een CO2-limiet in de autoregeling zullen de Kodiaq (kunnen we trouwens terug naar normale auto-namen?) soms laten staan, maar dat geldt dan ook voor de meeste suv’s. 
Fleetpotentieel: Een 7,5. Zakelijke rijders die behoefte hebben aan veelzijdigheid zullen de Kodiaq zeker overwegen, als hun autoregeling dit toestaat tenminste.

P38 Autonieuws de experts