Vraagtekens rond WLTP: ‘calculeren prijs nieuwe auto wordt lastig’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat bevestigt de RAI Vereniging aan Automotive.

De Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP) moet in mei dit jaar worden aangenomen door het Europees Parlement. Het grootste verschil met de NEDC-test is dat de test beter aansluit op de praktijk en dat een auto pas na de daadwerkelijke productie een CO2-waarde krijgt. Vanaf september moeten auto’s die een nieuwe typegoedkeuring krijgen getest worden via de WLTP. Grote vraag is nu of het voor marktpartijen mogelijk blijft, en zo ja hoe, om vooraf de bpm te berekenen.

In Nederland geldt, mede op initiatief van de RAI Vereniging, een overgangsregeling voor de bpm waarbij vooralsnog de NEDC-waarden gehanteerd mogen worden. Dit ter voorkoming van een dubbel bpm-stelsel (er ontstaat vanaf september een situatie waarin de uit te faseren NEDC-waardes en de WLTP-waardes naast elkaar bestaan).

BPM-berekening

Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de WLTP is het zonder medewerking van de fabrikanten niet meer mogelijk om vooraf al de voertuig specifieke CO2-waarde, die hoort bij de typegoedkeuring, te verkrijgen. Hierdoor wordt het berekenen van de bpm bemoeilijkt, legt Wout Benning uit. Hij is bij de RAI Vereniging specialist op dit onderwerp. “Nieuwe auto’s krijgen na hun productie pas een voertuig specifieke CO2-waarde. Die hangt af van het gewicht, lucht- en rolweerstand. De opties van een auto bepalen dus de CO2. Van ieder model komt er wel een minimum- en maximumwaarde in de typegoedkeuring, maar er zijn ontelbare configuraties mogelijk binnen die waarden. Deze waardes zijn dus niet langer vooraf bekend in de typegoedkeuring en we weten nog niet hoe partijen als importeurs, dataleveranciers en leasemaatschappijen straks hun calculaties moeten maken.” 

We zijn nu bezig de importeurs, en via hun de fabrikanten, bewust te maken van het probleem dat ontstaat.

Wout Benning, RAI Vereniging

Omdat tijdens de transitieperiode,die loopt tot januari 2019, nog gebruikt kan worden gemaakt van de NEDC-waarden vallen de calculatieproblemen voorlopig mee denkt Benning. “Maar het kan nog steeds moeilijk blijken te zijn omdat het omrekenen van WLTP naar NEDC ook gecompliceerd is.”

Geen paniek

Volgens Benning is er geen reden voor paniek. “We hebben te maken met een ingroei-scenario waarbij in de loop van dit jaar nieuwe modellen op de markt gaan komen waar deze ‘WLTP-problematiek’ bij speelt. We zijn nu bezig de importeurs, en via hun de fabrikanten, bewust te maken van het probleem dat ontstaat en dat vooral geldt voor landen waar er CO2-afhankelijke belastingen zijn.” Het zou Benning verbazen als de fabrikanten hiervan nog niet op de hoogte zijn, maar dat neemt niet weg dat er nog veel vragen zijn. Vragen waarop de RAI Vereniging antwoord zoekt zijn onder meer of de fabrikanten alle noodzakelijke CO2-waarden vroegtijdig bekend kunnen en zullen maken waardoor het mogelijk wordt de consumentenprijs ook bij de ‘WLTP-auto’s’ al in het offertestadium te kunnen berekenen. “Maar we weten dus nog niet of, en zo ja hoe, deze calculatiedata beschikbaar komt. Dat is van groot belang voor bijvoorbeeld leasemaatschappijen die willen offreren.”

RAI Vereniging, dat aandeelhouder is van dataleverancier RDC, gaat ook nog met andere actoren, zoals de VNA, in gesprek. “De bedoeling is dat de pricing gelijk blijft aan de bestaande situatie, dus wij hopen dat fabrikanten zich bewust zijn van de situatie en mee willen werken aan een soepele overgang.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.