De ceo's van de grootste autoholdings over leasing, de macht van importeurs en groei

Van der Kwast (Stern) en Berkhof (Van Mossel): groeien om een vuist te maken

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Sinds vorige maand kijkt Henk van der Kwast vanaf het hoofdkantoor van Stern uit op een vestiging van zijn grootste concurrent: Van Mossel. Dat kocht namelijk de Citroën-vestiging aan diezelfde A10 van de importeur. Maar ‘in het veld’ komen ze elkaar amper tegen. “Sterker nog, we hebben nog nooit één discussie gehad”, zegt Van der Kwast. In zijn kantoor nemen we samen met hem en Eric Berkhof, ceo van de Van Mossel Groep, het jaar 2016 door en blikken we vooruit op 2017. 

Het afgelopen jaar was voor de nieuwverkoop allesbehalve een hoogtepunt, maar toch hebben de twee grootste dealerholdings van Nederland geen slecht jaar achter de rug. Hoe gaat het jaar bij u de boeken in?

van der kwastVan der Kwast: “Als het jaar waarin forse investeringen zijn gedaan in corporate ­identity en design. En dat gaat in 2017 door.”
Berkhof: “Eens. Er is weer geld verdiend en importeurs hebben die kans gegrepen.”
Van der Kwast: “De investeringen worden verkocht als bescherming van het dealernetwerk. Maar het is ook onderdeel van de sanering van het netwerk. Dealers die grote investeringen in meerdere panden moeten doen, denken wel twee keer na.”
Berkhof: “De soep werd dit jaar wel minder heet gegeten dan hij werd opgediend; het eerste halfjaar viel alleszins mee. Ik verwacht nog wel een drukke registratiemaand. Meerdere importeurs sturen aan op een eindejaarssprint.”
Van der Kwast: “Zowel met aftersales als occasionverkoop was het een goed jaar. Dat compenseert deels de lagere nieuwverkoop.”

Ik ben steeds sceptischer over het hebben van zoveel showrooms. De particulier komt niet en de zakelijk rijder beslist op andere gronden.

Henk van der Kwast, ceo Stern

Voor 2017 zijn beide directeuren gematigd optimistisch.
Ze verwachten wel dat de nieuwverkoop aantrekt, maar om daar zoals gebruikelijk in investeringen op voor te sorteren, is er niet bij: er wordt strak gebudgetteerd.

Van der Kwast: “Pas als er omzet is mogen de kosten omhoog. We hebben als branche al te maken met een stevige cao, die kost ons miljoenen, dus we laten ons niet verleiden tot gekke uitgaven.” 
Berkhof: “Ik sta er hetzelfde in. Ik heb wel goede hoop op een normalisatie in de verkoop en de terugkeer van emotie in het koopproces. Maar mede door verlenging van leasecontracten met een gunstige bijtelling denk ik niet dat we boven de 420, 430 duizend nieuwe auto’s komen.” 
Van der Kwast: “Dat is op zich een goed niveau. We zijn toch meer afhankelijk van de nieuwverkoop dan we hoopten; een groot deel van ons verdienmodel zit in het afleveren van nieuwe auto’s en de aanvullende producten die we daarbij kunnen verkopen.”

Dat brengt het gesprek op de positie van de showroom in een veranderende aankoopmarkt.

Van der Kwast: “Ik ben steeds sceptischer over het hebben van zoveel showrooms. De particulier komt niet en de zakelijk rijder beslist op andere gronden dan een bezoek aan een showroom.”
Berkhof: “Toch denk ik dat we over het dieptepunt heen zijn. België heeft relatief meer showrooms, maar er wordt ook meer verkocht. Ik moet er niet aan denken dat we nog net zoveel showrooms zouden hebben als tien jaar geleden, maar het sluiten van showrooms in kleinere dorpen betekent simpelweg minder nieuwverkoop.”
Van der Kwast: “Wie het eerste sluit, voelt de meeste pijn. Ik vind het daarom knap dat Renault enorm heeft gesaneerd zonder dat dit ten koste is gegaan van de totale verkoop. Als, bijvoorbeeld, Fiat dat nu zou doen, vrees ik dat ze een probleem hebben.”

Tegenwicht 

Van der Kwast stelde dit jaar dat de retail meer tegenwicht moet kunnen bieden aan de macht van autofabrikanten. Van Mossel is inmiddels ook een speler van grote omvang, maar in de positie ten opzichte van de fabrikant merkt Berkhof daar nog niet veel van.

berkhofVan der Kwast: “We hebben schaalgrootte nodig. Vergelijk het met een grote, gespierde portier. Die zorgt voor rust. Zonder te vechten; schaalgrootte is onze portier die zorgt dat de markt rustig is, dat er op een gezonde manier wordt gediscussieerd.”
Berkhof: “Ik ben vooral blij dat we niet langer gezien worden als die Brabantse dealer die door het hele land auto’s verkoopt. Verder zie ik geen voordelen in bijvoorbeeld de onderhandelingen met importeurs.”
Van der Kwast: “Dat gaat nog wel komen.”
Berkhof: “Ik hoop het.”
Van der Kwast: “Het hangt af van hoe importeurs omgaan met kleinere dealers. Die zouden ze moeten marginaliseren. Nu zijn deze kleine spelers in staat om relatief hoge rendementen te realiseren, dat gaat ten koste van de gezondheid van het netwerk; grote dealers zouden hogere kortingen moeten krijgen. Maar zolang de eigen bonussen van importeurs belangrijker zijn, houden importeurs deze ongezonde situatie in stand.”

Onze retailtak en ons schadenetwerk zijn voor 85 procent af. Met leasing willen we, zeker in België en Duitsland, nog groeien.

Eric Berkhof, ceo Van Mossel Groep.

Berkhof: “Het is wel per merk verschillend.”
Van der Kwast: “Het is niet zo dat ze in de VS meer marge per auto realiseren, ze verkopen gewoon meer auto’s. En dealers verkopen er veel meer financieringsproducten.”
Berkhof: “In de VS ligt de conversie op financieringen en verzekeringen boven de 80 procent, hier op 22 procent. Je kunt ook niet altijd concurreren met financieringen van bijvoorbeeld importeurs, die ze soms tegen 0 procent rente aanbieden. Daar kun je als dealer niet in mee.”
Van der Kwast: “Of ze komen met heel scherpe private leaseacties. Bij occasions hebben we veel meer vrijheid. Daarbij: importeurs zijn niet voorraadhoudend meer, waardoor onze voorraden zijn gegroeid. Ons kapitaalbeslag is sinds 2008 met dertig miljoen euro toegenomen. Als de rente stijgt, wordt dat wel een probleem. Daarover moeten we met de importeurs in gesprek. Dat is waar de leverage nodig is.” 
Berkhof: “Importeurs zijn steeds verder afgeslankt en veel taken zijn al overgedragen aan dealers. Daar krijgen kleinere dealers steeds meer last van. Wij kunnen die extra overhead over een groot volume verdelen, zij niet.”

Zouden grote dealers niet meer moeten samenwerken? Een tiental dealers is binnen nu en een paar jaar goed voor de helft van de nieuwverkoop. Beide ceo’s denken dat de ruimte voor samenwerking beperkt is.

Berkhof: “We zijn allemaal groot genoeg om veel zaken als bedrijf te regelen. Samenwerking beperkt zich tot een paar diensten, bijvoorbeeld in IT-oplossingen. Daar is iedereen mee bezig en geeft er veel geld aan uit.”
Van der Kwast: “Bij IT-projecten worden nog veel vergissingen gemaakt, omdat we er simpelweg te weinig verstand van hebben. Kijk alleen al naar het schoonhouden van je database. Dat is lastig door de veelvoud aan systemen. Volgens mij is dat de belangrijkste reden dat grote autofabrikanten leasemaatschappijen kopen. Om betere datasets te kunnen bouwen.”
Berkhof: “We maken ons druk over de vraag van wie data zijn, maar dat vind ik een achterhaalde discussie. Iedereen kan alle data krijgen. Ik heb liever een discussie over hoe we de data schoon kunnen krijgen.”
Van der Kwast: “Zonder data zijn we nergens. Kijk naar hoe een bedrijf als Wehkamp dankzij goed databeheer het stoffige imago van zich af heeft weten te schudden.”

Op elkaar lijken

van der kwast2Van der Kwast is niet verbaasd dat Van Mossel boven is komen drijven uit het veld van middelgrote dealers. Inmiddels beginnen de organisaties steeds meer op elkaar te lijken. En er is dan ook zeker sprake van professionele bewondering voor elkaar.

Van der Kwast: “Toen Van Mossel Directlease en J&T kocht, wist ik dat het bedrijf snel zou groeien. Leasing is winstgevend en het geld dat ermee vrijkomt kan worden geïnvesteerd. De financiële basis onder het bedrijf is stevig. Daarnaast zie ik geen andere dealer die de ambitie heeft om nog veel groter te worden.”
Berkhof: “Ik heb goed naar de clusterstructuur van Stern gekeken. Die zit goed in elkaar. Onze structuur lijkt daar sterk op. De bedrijven lijken meer op elkaar dan de buitenwacht vermoedt.”

Zowel bij Van Mossel als Stern is in het verleden getwijfeld aan de financiële stabiliteit. Daarnaast zou Van Mossel erg afhankelijk zijn van Eric Berkhof. Kinnesinne, vinden de twee.

Berkhof: “Ik kan zonder probleem een maand, of zelfs een jaar, met vakantie. Ook wij hebben inmiddels een stevige managementlaag, dat kan ook absoluut niet anders. Maar ik ben wel het gezicht van de organisatie en daardoor lijkt het alsof ik het bedrijf ben.”
Van der Kwast: “Je kunt niet in je eentje meer dan duizend medewerkers aansturen. De grootte van de bedrijven zorgt ervoor dat je een stevige managementlaag bouwt. Over Stern is – veelal door mensen zonder verstand van zaken – gesteld dat de balans te lang zou zijn, er te veel posten op geactiveerd waren. Het punt is dat wij als beursgenoteerde onderneming simpelweg niet anders kunnen. Maar onze solvabiliteit is altijd stevig geweest. Onze financieringsfaciliteiten voor het dealerbedrijf zijn afgebouwd en worden nu ingezet voor de lease. Ik denk dat zowel Stern als Van Mossel bijzonder solide en goed gefinancierd zijn.”

Wie gaat er met Care vandoor?

Zowel Van Mossel als Stern houden de ontwikkelingen rond schadebedrijf Care goed in de gaten. Diens grootste financier Rabobank kocht het bedrijf om het uiteindelijk door te kunnen verkopen. Van der Kwast heeft meermaals aangegeven interesse te hebben. Berkhof vindt Care niet passen bij Van Mossel. Ze vragen zich af of Rabobank Care überhaupt laat overleven.

Van der Kwast: “Het is een complex dossier. Het bedrijf is in huidige vorm niet levensvatbaar. Maar Rabobank zal het niet zomaar failliet laten gaan. Al kan dat wel de beste optie zijn.”
Berkhof: “Banken laten niet vaak de investeringen die ze naar zich toe trekken failliet gaan, maar het kan wel, zoals bijvoorbeeld bij Megapool jaren geleden.”
Van der Kwast: “In een uitgekleed Care hebben wij zeker interesse, en misschien kunnen we nog een paar vestigingen doorstoten naar Van Mossel. Schadeherstel is aantrekkelijk vanwege de vele merken en onderdelen die er door een winkel gaan.”
Berkhof: “En het levert je meer contact op met de klant. Maar het verdienmodel op zichzelf blijft lastig.”
Van der Kwast: “En in de komende jaren gaan fabrikanten hun grip op schades verstevigen. Dat gaan ze steeds meer reguleren. Je ziet dat leasemaatschappijen en verzekeraars zich al proberen te wapenen tegen grote kostenstijgingen.”

Vizier op het buitenland

Voor beide bedrijven is leasing een van de speerpunten voor de komende jaren. Het vizier is bij Van Mossel vooral gericht op het buitenland; in Nederland is er niet veel meer te koop. Stern wil autonoom groeien naar 20 duizend voertuigen in 2020.

Berkhof: “We hebben zojuist een principeakkoord gesloten over de aankoop van een Belgische leasemaatschappij. Ook in Duitsland willen we met Directlease groeien. Verder is het vooral autonome groei. We hoeven niet groter te worden om het groot zijn. Ik zie bij de echt grote leasemaatschappijen niets dat wij niet ook kunnen bieden.”
Van der Kwast: “Je kunt het ook omgekeerd bekijken. De grote maatschappijen moeten het wel in IT-systemen en mobiliteitsoplossingen zoeken, want ze hebben geen feet in the street. Juist die regionale loketten maken onze bedrijven sterk.”
Berkhof: “Wij hebben een gezicht. Als er een probleem is dan kunnen onze klanten contact opnemen met iemand die ze kennen. Dat wordt gewaardeerd.”
Van der Kwast: “Wij groeien met behoud van marges, dat bevalt me nog het beste.” 

De afgelopen jaren heeft vooral Van Mossel zich flink geroerd in aankopen, terwijl Stern vooral het bestaande netwerk heeft geoptimaliseerd. Van der Kwast en Berkhof zien in de komende jaren weinig grote veranderingen.

berkhof2Van der Kwast: “Onze dealeractiviteiten zullen niet heel veel groter zijn dan dat ze nu zijn. Onze huidige schaal is voldoende. Ik weet wel dat wij nooit meer een salto mortale zullen uithalen, zoals we in 2004 deden met de koop van Budget Rent a Car. Het heeft lang geduurd voor dat we de boel daarna op de rit hadden. Dat was een riskante oefening en daar heb ik geen zin meer in. Daarom zijn we ook niet geïnteresseerd in Care in de huidige vorm.”
Berkhof: “Ik denk in percentages. Ons retailnetwerk is voor ongeveer 85 procent af, er komt misschien nog een merk bij. Hetzelfde geldt voor de schadetak. Met leasing willen we buiten Nederland zeker nog groeien, al hebben we geen ambities om Duitsland te veroveren; dat is onmogelijk. Ik weet nog niet of we in België dezelfde positie gaan proberen te veroveren als in Nederland. Dat gaan we wel onderzoeken.”
Van der Kwast: “Voorlopig kijken we vooral naar 2017. We moeten ons hoofd koel houden en geloven in ons eigen verhaal. De veelheid aan bewegingen en ontwikkelingen is zo groot dat je er snel van in de war kunt raken. Dat gaan we dus niet doen.” 
Berkhof: “Daar heb ik niets aan toe te voegen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Van der Kwast (Stern) en Berkhof (Van Mossel): groeien om een vuist te maken | Automotive Online
De ceo's van de grootste autoholdings over leasing, de macht van importeurs en groei

Van der Kwast (Stern) en Berkhof (Van Mossel): groeien om een vuist te maken

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Sinds vorige maand kijkt Henk van der Kwast vanaf het hoofdkantoor van Stern uit op een vestiging van zijn grootste concurrent: Van Mossel. Dat kocht namelijk de Citroën-vestiging aan diezelfde A10 van de importeur. Maar ‘in het veld’ komen ze elkaar amper tegen. “Sterker nog, we hebben nog nooit één discussie gehad”, zegt Van der Kwast. In zijn kantoor nemen we samen met hem en Eric Berkhof, ceo van de Van Mossel Groep, het jaar 2016 door en blikken we vooruit op 2017. 

Het afgelopen jaar was voor de nieuwverkoop allesbehalve een hoogtepunt, maar toch hebben de twee grootste dealerholdings van Nederland geen slecht jaar achter de rug. Hoe gaat het jaar bij u de boeken in?

van der kwastVan der Kwast: “Als het jaar waarin forse investeringen zijn gedaan in corporate ­identity en design. En dat gaat in 2017 door.”
Berkhof: “Eens. Er is weer geld verdiend en importeurs hebben die kans gegrepen.”
Van der Kwast: “De investeringen worden verkocht als bescherming van het dealernetwerk. Maar het is ook onderdeel van de sanering van het netwerk. Dealers die grote investeringen in meerdere panden moeten doen, denken wel twee keer na.”
Berkhof: “De soep werd dit jaar wel minder heet gegeten dan hij werd opgediend; het eerste halfjaar viel alleszins mee. Ik verwacht nog wel een drukke registratiemaand. Meerdere importeurs sturen aan op een eindejaarssprint.”
Van der Kwast: “Zowel met aftersales als occasionverkoop was het een goed jaar. Dat compenseert deels de lagere nieuwverkoop.”

Ik ben steeds sceptischer over het hebben van zoveel showrooms. De particulier komt niet en de zakelijk rijder beslist op andere gronden.

Henk van der Kwast, ceo Stern

Voor 2017 zijn beide directeuren gematigd optimistisch.
Ze verwachten wel dat de nieuwverkoop aantrekt, maar om daar zoals gebruikelijk in investeringen op voor te sorteren, is er niet bij: er wordt strak gebudgetteerd.

Van der Kwast: “Pas als er omzet is mogen de kosten omhoog. We hebben als branche al te maken met een stevige cao, die kost ons miljoenen, dus we laten ons niet verleiden tot gekke uitgaven.” 
Berkhof: “Ik sta er hetzelfde in. Ik heb wel goede hoop op een normalisatie in de verkoop en de terugkeer van emotie in het koopproces. Maar mede door verlenging van leasecontracten met een gunstige bijtelling denk ik niet dat we boven de 420, 430 duizend nieuwe auto’s komen.” 
Van der Kwast: “Dat is op zich een goed niveau. We zijn toch meer afhankelijk van de nieuwverkoop dan we hoopten; een groot deel van ons verdienmodel zit in het afleveren van nieuwe auto’s en de aanvullende producten die we daarbij kunnen verkopen.”

Dat brengt het gesprek op de positie van de showroom in een veranderende aankoopmarkt.

Van der Kwast: “Ik ben steeds sceptischer over het hebben van zoveel showrooms. De particulier komt niet en de zakelijk rijder beslist op andere gronden dan een bezoek aan een showroom.”
Berkhof: “Toch denk ik dat we over het dieptepunt heen zijn. België heeft relatief meer showrooms, maar er wordt ook meer verkocht. Ik moet er niet aan denken dat we nog net zoveel showrooms zouden hebben als tien jaar geleden, maar het sluiten van showrooms in kleinere dorpen betekent simpelweg minder nieuwverkoop.”
Van der Kwast: “Wie het eerste sluit, voelt de meeste pijn. Ik vind het daarom knap dat Renault enorm heeft gesaneerd zonder dat dit ten koste is gegaan van de totale verkoop. Als, bijvoorbeeld, Fiat dat nu zou doen, vrees ik dat ze een probleem hebben.”

Tegenwicht 

Van der Kwast stelde dit jaar dat de retail meer tegenwicht moet kunnen bieden aan de macht van autofabrikanten. Van Mossel is inmiddels ook een speler van grote omvang, maar in de positie ten opzichte van de fabrikant merkt Berkhof daar nog niet veel van.

berkhofVan der Kwast: “We hebben schaalgrootte nodig. Vergelijk het met een grote, gespierde portier. Die zorgt voor rust. Zonder te vechten; schaalgrootte is onze portier die zorgt dat de markt rustig is, dat er op een gezonde manier wordt gediscussieerd.”
Berkhof: “Ik ben vooral blij dat we niet langer gezien worden als die Brabantse dealer die door het hele land auto’s verkoopt. Verder zie ik geen voordelen in bijvoorbeeld de onderhandelingen met importeurs.”
Van der Kwast: “Dat gaat nog wel komen.”
Berkhof: “Ik hoop het.”
Van der Kwast: “Het hangt af van hoe importeurs omgaan met kleinere dealers. Die zouden ze moeten marginaliseren. Nu zijn deze kleine spelers in staat om relatief hoge rendementen te realiseren, dat gaat ten koste van de gezondheid van het netwerk; grote dealers zouden hogere kortingen moeten krijgen. Maar zolang de eigen bonussen van importeurs belangrijker zijn, houden importeurs deze ongezonde situatie in stand.”

Onze retailtak en ons schadenetwerk zijn voor 85 procent af. Met leasing willen we, zeker in België en Duitsland, nog groeien.

Eric Berkhof, ceo Van Mossel Groep.

Berkhof: “Het is wel per merk verschillend.”
Van der Kwast: “Het is niet zo dat ze in de VS meer marge per auto realiseren, ze verkopen gewoon meer auto’s. En dealers verkopen er veel meer financieringsproducten.”
Berkhof: “In de VS ligt de conversie op financieringen en verzekeringen boven de 80 procent, hier op 22 procent. Je kunt ook niet altijd concurreren met financieringen van bijvoorbeeld importeurs, die ze soms tegen 0 procent rente aanbieden. Daar kun je als dealer niet in mee.”
Van der Kwast: “Of ze komen met heel scherpe private leaseacties. Bij occasions hebben we veel meer vrijheid. Daarbij: importeurs zijn niet voorraadhoudend meer, waardoor onze voorraden zijn gegroeid. Ons kapitaalbeslag is sinds 2008 met dertig miljoen euro toegenomen. Als de rente stijgt, wordt dat wel een probleem. Daarover moeten we met de importeurs in gesprek. Dat is waar de leverage nodig is.” 
Berkhof: “Importeurs zijn steeds verder afgeslankt en veel taken zijn al overgedragen aan dealers. Daar krijgen kleinere dealers steeds meer last van. Wij kunnen die extra overhead over een groot volume verdelen, zij niet.”

Zouden grote dealers niet meer moeten samenwerken? Een tiental dealers is binnen nu en een paar jaar goed voor de helft van de nieuwverkoop. Beide ceo’s denken dat de ruimte voor samenwerking beperkt is.

Berkhof: “We zijn allemaal groot genoeg om veel zaken als bedrijf te regelen. Samenwerking beperkt zich tot een paar diensten, bijvoorbeeld in IT-oplossingen. Daar is iedereen mee bezig en geeft er veel geld aan uit.”
Van der Kwast: “Bij IT-projecten worden nog veel vergissingen gemaakt, omdat we er simpelweg te weinig verstand van hebben. Kijk alleen al naar het schoonhouden van je database. Dat is lastig door de veelvoud aan systemen. Volgens mij is dat de belangrijkste reden dat grote autofabrikanten leasemaatschappijen kopen. Om betere datasets te kunnen bouwen.”
Berkhof: “We maken ons druk over de vraag van wie data zijn, maar dat vind ik een achterhaalde discussie. Iedereen kan alle data krijgen. Ik heb liever een discussie over hoe we de data schoon kunnen krijgen.”
Van der Kwast: “Zonder data zijn we nergens. Kijk naar hoe een bedrijf als Wehkamp dankzij goed databeheer het stoffige imago van zich af heeft weten te schudden.”

Op elkaar lijken

van der kwast2Van der Kwast is niet verbaasd dat Van Mossel boven is komen drijven uit het veld van middelgrote dealers. Inmiddels beginnen de organisaties steeds meer op elkaar te lijken. En er is dan ook zeker sprake van professionele bewondering voor elkaar.

Van der Kwast: “Toen Van Mossel Directlease en J&T kocht, wist ik dat het bedrijf snel zou groeien. Leasing is winstgevend en het geld dat ermee vrijkomt kan worden geïnvesteerd. De financiële basis onder het bedrijf is stevig. Daarnaast zie ik geen andere dealer die de ambitie heeft om nog veel groter te worden.”
Berkhof: “Ik heb goed naar de clusterstructuur van Stern gekeken. Die zit goed in elkaar. Onze structuur lijkt daar sterk op. De bedrijven lijken meer op elkaar dan de buitenwacht vermoedt.”

Zowel bij Van Mossel als Stern is in het verleden getwijfeld aan de financiële stabiliteit. Daarnaast zou Van Mossel erg afhankelijk zijn van Eric Berkhof. Kinnesinne, vinden de twee.

Berkhof: “Ik kan zonder probleem een maand, of zelfs een jaar, met vakantie. Ook wij hebben inmiddels een stevige managementlaag, dat kan ook absoluut niet anders. Maar ik ben wel het gezicht van de organisatie en daardoor lijkt het alsof ik het bedrijf ben.”
Van der Kwast: “Je kunt niet in je eentje meer dan duizend medewerkers aansturen. De grootte van de bedrijven zorgt ervoor dat je een stevige managementlaag bouwt. Over Stern is – veelal door mensen zonder verstand van zaken – gesteld dat de balans te lang zou zijn, er te veel posten op geactiveerd waren. Het punt is dat wij als beursgenoteerde onderneming simpelweg niet anders kunnen. Maar onze solvabiliteit is altijd stevig geweest. Onze financieringsfaciliteiten voor het dealerbedrijf zijn afgebouwd en worden nu ingezet voor de lease. Ik denk dat zowel Stern als Van Mossel bijzonder solide en goed gefinancierd zijn.”

Wie gaat er met Care vandoor?

Zowel Van Mossel als Stern houden de ontwikkelingen rond schadebedrijf Care goed in de gaten. Diens grootste financier Rabobank kocht het bedrijf om het uiteindelijk door te kunnen verkopen. Van der Kwast heeft meermaals aangegeven interesse te hebben. Berkhof vindt Care niet passen bij Van Mossel. Ze vragen zich af of Rabobank Care überhaupt laat overleven.

Van der Kwast: “Het is een complex dossier. Het bedrijf is in huidige vorm niet levensvatbaar. Maar Rabobank zal het niet zomaar failliet laten gaan. Al kan dat wel de beste optie zijn.”
Berkhof: “Banken laten niet vaak de investeringen die ze naar zich toe trekken failliet gaan, maar het kan wel, zoals bijvoorbeeld bij Megapool jaren geleden.”
Van der Kwast: “In een uitgekleed Care hebben wij zeker interesse, en misschien kunnen we nog een paar vestigingen doorstoten naar Van Mossel. Schadeherstel is aantrekkelijk vanwege de vele merken en onderdelen die er door een winkel gaan.”
Berkhof: “En het levert je meer contact op met de klant. Maar het verdienmodel op zichzelf blijft lastig.”
Van der Kwast: “En in de komende jaren gaan fabrikanten hun grip op schades verstevigen. Dat gaan ze steeds meer reguleren. Je ziet dat leasemaatschappijen en verzekeraars zich al proberen te wapenen tegen grote kostenstijgingen.”

Vizier op het buitenland

Voor beide bedrijven is leasing een van de speerpunten voor de komende jaren. Het vizier is bij Van Mossel vooral gericht op het buitenland; in Nederland is er niet veel meer te koop. Stern wil autonoom groeien naar 20 duizend voertuigen in 2020.

Berkhof: “We hebben zojuist een principeakkoord gesloten over de aankoop van een Belgische leasemaatschappij. Ook in Duitsland willen we met Directlease groeien. Verder is het vooral autonome groei. We hoeven niet groter te worden om het groot zijn. Ik zie bij de echt grote leasemaatschappijen niets dat wij niet ook kunnen bieden.”
Van der Kwast: “Je kunt het ook omgekeerd bekijken. De grote maatschappijen moeten het wel in IT-systemen en mobiliteitsoplossingen zoeken, want ze hebben geen feet in the street. Juist die regionale loketten maken onze bedrijven sterk.”
Berkhof: “Wij hebben een gezicht. Als er een probleem is dan kunnen onze klanten contact opnemen met iemand die ze kennen. Dat wordt gewaardeerd.”
Van der Kwast: “Wij groeien met behoud van marges, dat bevalt me nog het beste.” 

De afgelopen jaren heeft vooral Van Mossel zich flink geroerd in aankopen, terwijl Stern vooral het bestaande netwerk heeft geoptimaliseerd. Van der Kwast en Berkhof zien in de komende jaren weinig grote veranderingen.

berkhof2Van der Kwast: “Onze dealeractiviteiten zullen niet heel veel groter zijn dan dat ze nu zijn. Onze huidige schaal is voldoende. Ik weet wel dat wij nooit meer een salto mortale zullen uithalen, zoals we in 2004 deden met de koop van Budget Rent a Car. Het heeft lang geduurd voor dat we de boel daarna op de rit hadden. Dat was een riskante oefening en daar heb ik geen zin meer in. Daarom zijn we ook niet geïnteresseerd in Care in de huidige vorm.”
Berkhof: “Ik denk in percentages. Ons retailnetwerk is voor ongeveer 85 procent af, er komt misschien nog een merk bij. Hetzelfde geldt voor de schadetak. Met leasing willen we buiten Nederland zeker nog groeien, al hebben we geen ambities om Duitsland te veroveren; dat is onmogelijk. Ik weet nog niet of we in België dezelfde positie gaan proberen te veroveren als in Nederland. Dat gaan we wel onderzoeken.”
Van der Kwast: “Voorlopig kijken we vooral naar 2017. We moeten ons hoofd koel houden en geloven in ons eigen verhaal. De veelheid aan bewegingen en ontwikkelingen is zo groot dat je er snel van in de war kunt raken. Dat gaan we dus niet doen.” 
Berkhof: “Daar heb ik niets aan toe te voegen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.