Cadillac in de VS: vernieuw of verdwijn
Dealerbedrijven die in 2015 minder dan vijftig auto’s verkochten, krijgen een aanbod van maximaal 180 duizend dollar (ruim 160 duizend euro) om te stoppen met de nieuwverkoop van het merk. Het betreft ongeveer vierhonderd van de kleinste Cadillac dealerbedrijven in Amerika. Samen maken zij 43 procent van alle dealers uit in het land, maar waren in het afgelopen jaar verantwoordelijk voor negen procent van de omzet van het merk.
Volgens Johan de Nijsschen, ceo van Cadillac in de Verenigde Staten, wil de fabrikant slecht-presterende dealers niet laten vallen, maar juist de vernieuwing van de merknaam bevorderen. “We willen honderd procent inzet voor de nieuwe plannen”. Deze plannen bestaan onder meer uit de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.
De dealerbedrijven hebben tot 21 november om in te gaan op het aanbod.
Warme sanering
Bovag juicht een warme sanering zoals die van Cadillac ook in Nederland toe. “Er zijn ook bij ons meer dealers dan kopers”, vertelt Paul de Waal, woordvoerder van Bovag. “Dealers investeren natuurlijk in een automerk. Daarom zien we graag warme sanering, waarbij autofabrikanten een bedrag bieden aan de dealer om het merk niet meer aan te bieden.”