Mitsubishi-dealer Peter Ursem wordt accurecycler

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Pieter Ursem (midden) samen met vier ARN-medewerkers

Dat meldt dga Piet Ursem aan Automotive. Ursem is onder meer Mitsubishi-, Nissan– en Hyundai-dealer.

ARN heeft in samenwerking met het Rijkswaterstaat een route ontwikkeld voor partijen om een batterij uit een elektrische of hybride auto de ‘end of waste’-status te geven. Dat betekent dat onder andere lithium-ion (Li-ion) batterijen uit een elektrische of een hybride auto na hun toepassing in de auto officieel mogen worden hergebruikt voor andere doeleinden zoals voor duurzame energieopslag. Peter Ursem is het eerste autobedrijf dat door ARN is gecertificeerd.

“Wij waren door Mitsubishi al aangesteld als accu-herstelcenter, dus wij hebben al ervaring met het repareren van batterijpakketten”, zegt Pieter Ursem. Speciaal voor de herstel- en recycleactiviteiten is hij het bedrijf Ecaraccu gestart en zijn er drie medewerkers opgeleid om batterijen te repareren. Ursem krijgt de batterijen aangeleverd via ARN. Na demontage mag hij de onderdelen vrij verkopen. “Er is best veel vraag naar gebruikte batterijen, ze kosten circa zestig tot zeventig procent minder dan nieuwe. Hierdoor wordt het veel interessanter om bijvoorbeeld via zonnecellen energie op te wekken. Voorheen kon je die vaak niet opslaan, of dat was erg kostbaar.” 

In eerste instantie gaat het om enkele tientallen batterijen die gerecycled worden. “Maar in de toekomst neemt dat aantal nog fors toe als gevolg van alle EV’s en plug-ins die in de afgelopen jaren verkocht zijn.”

Niet geschikt meer voor auto’s

ARN is als uitvoeringsorganisatie verantwoordelijk voor het ‘Besluit beheer batterijen’ (Bbb). Dit besluit schrijft een aantal verplichtingen voor aan fabrikanten en producenten van accu’s. Voor de inzameling en verdere verwerking van deze accu’s heeft ARN de krachten gebundeld met Stichting Batterijen (Stibat). Samen zorgen beide partijen ervoor dat batterijen uit elektrische en hybride auto’s in Nederland zonder schadelijke gevolgen voor het milieu worden hergebruikt of gerecycled.

ARN-directeur Arie de Jong is blij dat batterijen niet langer vernietigd hoeven te worden. “Hergebruik van onderdelen uit auto’s is essentieel. Wij vinden dat onderdelen zoveel mogelijk op een hoogwaardige manier terug moeten komen in de keten. Batterijen in elektrische of hybride auto’s zijn voor toepassing in een auto minder geschikt als de opslagcapaciteit is afgenomen. De recycling van deze batterijen is kostbaar. Voor opslag van duurzame energie is de lagere opslagcapaciteit echter geen probleem.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Mitsubishi-dealer Peter Ursem wordt accurecycler | Automotive Online

Mitsubishi-dealer Peter Ursem wordt accurecycler

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Pieter Ursem (midden) samen met vier ARN-medewerkers

Dat meldt dga Piet Ursem aan Automotive. Ursem is onder meer Mitsubishi-, Nissan– en Hyundai-dealer.

ARN heeft in samenwerking met het Rijkswaterstaat een route ontwikkeld voor partijen om een batterij uit een elektrische of hybride auto de ‘end of waste’-status te geven. Dat betekent dat onder andere lithium-ion (Li-ion) batterijen uit een elektrische of een hybride auto na hun toepassing in de auto officieel mogen worden hergebruikt voor andere doeleinden zoals voor duurzame energieopslag. Peter Ursem is het eerste autobedrijf dat door ARN is gecertificeerd.

“Wij waren door Mitsubishi al aangesteld als accu-herstelcenter, dus wij hebben al ervaring met het repareren van batterijpakketten”, zegt Pieter Ursem. Speciaal voor de herstel- en recycleactiviteiten is hij het bedrijf Ecaraccu gestart en zijn er drie medewerkers opgeleid om batterijen te repareren. Ursem krijgt de batterijen aangeleverd via ARN. Na demontage mag hij de onderdelen vrij verkopen. “Er is best veel vraag naar gebruikte batterijen, ze kosten circa zestig tot zeventig procent minder dan nieuwe. Hierdoor wordt het veel interessanter om bijvoorbeeld via zonnecellen energie op te wekken. Voorheen kon je die vaak niet opslaan, of dat was erg kostbaar.” 

In eerste instantie gaat het om enkele tientallen batterijen die gerecycled worden. “Maar in de toekomst neemt dat aantal nog fors toe als gevolg van alle EV’s en plug-ins die in de afgelopen jaren verkocht zijn.”

Niet geschikt meer voor auto’s

ARN is als uitvoeringsorganisatie verantwoordelijk voor het ‘Besluit beheer batterijen’ (Bbb). Dit besluit schrijft een aantal verplichtingen voor aan fabrikanten en producenten van accu’s. Voor de inzameling en verdere verwerking van deze accu’s heeft ARN de krachten gebundeld met Stichting Batterijen (Stibat). Samen zorgen beide partijen ervoor dat batterijen uit elektrische en hybride auto’s in Nederland zonder schadelijke gevolgen voor het milieu worden hergebruikt of gerecycled.

ARN-directeur Arie de Jong is blij dat batterijen niet langer vernietigd hoeven te worden. “Hergebruik van onderdelen uit auto’s is essentieel. Wij vinden dat onderdelen zoveel mogelijk op een hoogwaardige manier terug moeten komen in de keten. Batterijen in elektrische of hybride auto’s zijn voor toepassing in een auto minder geschikt als de opslagcapaciteit is afgenomen. De recycling van deze batterijen is kostbaar. Voor opslag van duurzame energie is de lagere opslagcapaciteit echter geen probleem.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.