Duurzaamheid nieuwe levensader voor grote autobedrijven

Kralen rijgen voor de toekomst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

TEKST: BART KUIJPERS

Vergroening wordt een steeds dominanter thema binnen mobiliteit. Van de elektrische fiets en de drone tot elektrische (deel)auto’s, er zijn volop nieuwe duurzame initiatieven. Ook de connected en zelfrijdende auto zijn in opkomst. De veelheid aan mogelijke richtingen maakt het lastig voor autobedrijven om keuzes te maken. Waar moet je nu in in­vesteren? Voor de grote holdings ligt dit iets eenvoudiger: zij kiezen voor meerdere posities in de markt van mobiliteits­kaarten, elektrische voertuigen, deelauto’s en telematica. Grote bedrijven als Leaseplan, Autobinck en Pon doen dit om zoveel mogelijk aansluiting te houden met een snel veranderende en vergroenende wereld. Bij Pon gaan ze nu een stap verder: het bedrijf wil naar eigen zeggen “niet langer volgen, maar leiden”. En dus wordt het bedrijf aannemer van grote mobiliteitspro­jecten. “Er is inmiddels zoveel mogelijk, het is nu een kwestie van doen”, zegt Raymond Gense, directeur future technology & public affairs bij Pon.

‘Er is inmiddels zoveel mogelijk, het is nu een kwestie van doen.’

Raymond Gense, Pon

Pon doet er alles aan om betere, ‘groenere’ mobiliteitsproducten te kunnen leveren. Zo heeft het in de afgelopen tijd een sterke positie verworven in de fietsindustrie (vierde grootste speler wereldwijd). Ook kocht het deelautoconcept Greenwheels en Pon intro­duceerde dit jaar het telematica­bedrijf Mind en mobiliteits­passenleverancier Shuttel. In 2018 wordt een nieuw hoofd­kantoor geopend op het Stadionplein in Amsterdam. Daar wil Pon niet alleen de directie vestigen, de vestiging moet ook fun­geren als hub tussen de Amsterdamse binnenstad en bijvoorbeeld Schiphol. Gense: “Het idee is dat vrachtwagens, die vaak voor minder dan de helft beladen zijn, of bestelbusjes van­ bouwbedrijven daar hun goederen overslaan op kleine elektrische voertuigen. Daarmee pakken we twee problemen van Amsterdam aan: de slechte bereikbaarheid van de binnenstad en de luchtvervuiling. Dat bespaart de stad de kosten om de lucht­kwaliteit te verbeteren en bedrijven zijn goedkoper uit omdat ze niet eindeloos in de file staan.”

Elektrische fiets

Pon richtte vijf jaar geleden zijn fietsdivisie op. In eerste instantie om het portfolio te verbreden. Maar nu speelt de fietsdivisie een belangrijke rol in de integrale mobiliteitsvisie van het bedrijf. In Dieren staat de Gazellefabriek, het paradepaardje uit de stal. Volgens Pon kiezen mensen steeds vaker niet alleen voor een fiets of een auto als vervoermiddel voor woon-werkverkeer, maar voor allebei. Gazelle presenteerde een conceptbike, de No1, ­vernoemd naar de oerfiets van het merk. Een elektrische fiets die een snelheid haalt van 45 kilometer per uur, heeft geïntegreerde navigatie, en is verbonden met de telefoon. “We dachten vijf jaar geleden rond deze tijd jaarlijks 40 duizend elektrische fietsen te ­verkopen, maar dat zijn er al 250 duizend”, zegt Willem Trip, directeur Automotive bij Pon. “Daarmee ontstaat er weer een extra mogelijkheid om mensen voor woon-werkverkeer uit de auto te krijgen; op kortere afstanden is de elektrische fiets een prima alternatief.” Pon hoopt wel dat de overheid een handje helpt met het realiseren van de randvoorwaarden, die ervoor zorgen dat het bezit en zakelijk gebruik van meerdere voertuigtypen (fiets en auto) naast elkaar niet tot extra kosten leidt, zoals nu vaak wel het geval is. Ook lobbyt het bedrijf in Brussel voor nieuwe regelgeving voor elektrische fietsen die harder gaan dan 25 kilometer per uur. “Die worden gezien als motor en moeten daardoor aan veel zwaardere eisen voldoen; denk aan helm- en kentekenplicht.” Het bedrijf staat ook positief tegenover rekeningrijden, omdat dit de snelle ontwikkelingen van de connected vehicle ten goede komt. “Wij denken dat binnen tien jaar alle voertuigen met elkaar verbonden zijn”, zegt Trip. “Voor ons reden om Mind op te richten om zo kennis en data te verzamelen. Connectiviteit is de ontbrekende schakel in veel projecten. Wij ondersteunen dan ook de boodschap van de RAI Vereniging van begin juni om rekeningrijden weer een kans te geven.”

bike klein

We dachten jaarlijks 40 duizend elektrische fietsen te verkopen, het werden er 250 duizend.

‘Wat is je probleem?’

De opening van het nieuwe hoofdkantoor is onderdeel van een strategie waarbij Pon een prominentere rol voor zichzelf wil opeisen bij duurzame mobiliteitsprojecten in onder andere stedelijke gebieden. Daarom richt Pon Next Urban Mobility op, een bedrijf dat als aannemer naar bijvoorbeeld overheden stapt om mobiliteitsproblemen op te lossen. “Er zijn veel plannen, nog meer mogelijkheden. Maar alles samen brengen is lastig”, vindt Gense. “Daar willen wij een rol in spelen.”
Grote vraag is natuurlijk: hoe zien deze projecten eruit? Pon is in gesprek over de eerste samenwerkingen, die met overheden en bedrijven worden ingericht en in 2017 moeten gaan lopen. “Denk aan steden die tegelijkertijd bereikbaar willen zijn, bedrijven aan zich willen binden en aan een schoner milieu willen werken”, aldus Gense. “Wij gaan in gesprek met deze bedrijven en kijken of we voor hun medewerkers andere vormen van mobiliteit kunnen bieden dan een auto; bijvoorbeeld het OV, deelauto’s of elektrische fietsen. En wij zorgen dat de administratieve last miniem is door ook het proces in te richten. Tegelijkertijd gaan we in gesprek met de betreffende gemeente of hij kan participeren in deze projecten en de randvoorwaarden kan invullen. Nu doen gemeenten en steden veelal dure projecten waarbij een specifiek deel van de mobiliteitsbehoefte, bijvoorbeeld de inzet van deelauto’s, wordt gefaciliteerd”, aldus Gense. “Wij willen daarom ook samenwerken met de grote projectont­wikkelaars om andere vormen van mobiliteit te faciliteren.” Overigens benadrukt Gense keer op keer dat Pon een universele aannemer is. “Het is voor ons niet noodzakelijk dat er Pon-producten worden ingezet bij de projecten die wij doen. Als een bedrijf of overheid al met leveranciers werkt of met andere leveranciers wil werken, dan kan dat ook en gaan we ook met die leveranciers om de tafel.”
Volgens Gense is het lastig om de kans op succes in te schatten. “Maar we doen nu ervaring op en binnen heel het concern neemt de samenwerking toe. De fiets- en auto­divisie gaan hierdoor meer samenwerken. Dat is noodzakelijk. Zonder deze flexibiliteit mis je als groot bedrijf anders de boot. Er verandert nu per jaar meer dan in de afgelopen tien jaar.” 

Er hoeven geen Pon-producten in te worden gezet.

‘De wereld verandert sneller dan individuen kunnen bijhouden’

Ook Autobinck Group verwacht dat de vraag naar duurzame mobiliteitsoplossingen toeneemt. Daarom richtte Autobinck vorig jaar de divisie Smart Mobility op. Via deze divisie investeert het – net als Pon – in spelers met nieuwe businessmodellen, zoals The New Motion, Snappcar en Zelfstroom. In juni kocht het bedrijf mobiliteitsplatform Radiuz, dat mobiliteitskaarten uitgeeft die reizen met het OV, tanken, laden van EV’s, parkeren, taxigebruik en (private) leasing mogelijk maken. Autobinck kiest bij voorkeur voor bewezen concepten die toe zijn aan een tweede of derde investeringsronde, zoals The New Motion. “Dat beperkt zowel het risico als de mogelijke hoogte van rendement”, zegt ceo Paul Zekhuis. “Maar continuïteit is belangrijker dan rendement. Overigens betekent instappen bij een bedrijf dat al een tijdje draait niet dat je geen risico’s loopt.” “Maar soms moet je de berg beklimmen om het speelveld te overzien. En soms kom je dan tot de conclusie dat de omgeving minder mooi is dan je dacht. Tegelijkertijd leer je er altijd veel van.”

zekhuis klein

Om een nieuwe divisie te laten renderen, moet er intern meer samengewerkt worden. “Innovatie en samenwerken gaan hand in hand”, zegt Zekhuis. Om zowel in- als extern de sterkere samenhang uit te dragen, verandert de naam van Autobinck Holding in Autobinck Group. “De tijd van verzuiling is voorbij. We zijn een groep en handelen als groep. De wereld verandert zo snel, dat is voor individuen niet langer bij te houden. Dat besef is er ook bij onze dochterbedrijven.”

Leaseplan: ‘Wij volgen’

De grootste autoleasemaatschappij ter wereld, Leaseplan, heeft in de afgelopen jaren ook een breed scala aan bedrijven toegevoegd. Net als Pon en Autobinck is het met dochter Mobility Mixx actief in mobiliteitskaarten (Travelcard) en met Sammsamm in deelauto’s. In tegenstelling tot Pon en Autobinck wil Leaseplan geen leidende rol innemen als het gaat om mobiliteitstrajecten. Leaseplan richt de organisatie zo in dat ongeacht welke richting de techniek op gaat, het bedrijf snel kan volgen. Hoe een connected en autonome auto er technologisch uit komt te zien, is voor het leasebedrijf niet echt van belang, stelt ceo Vahid Daemi. 
“Ik kan me goed voorstellen dat bijvoorbeeld OEM’s op meerdere paarden tegelijk wedden. Maar wij zitten in een andere positie. Wij zien een aantal trends zoals de autonoom rijdende auto en autodelen, maar het maakt uiteindelijk voor ons niet uit welke technische oplossing er komt. Voor ons is van belang dat we ons voorbereiden door ons meer op de individuele berijder te richten en goed na te denken over welke partnerships we aangaan.”

daemi klein

Daemi ziet meer belangrijke ontwikkelingen in de autosector. “Mobiliteit die verder gaat dan de auto wordt steeds belangrijker. Een andere trend is dat nieuwe generaties meer open staan voor ontwikkelingen als autodelen. Tien jaar geleden wilde niemand het, nu wordt autodelen steeds belangrijker. Deze trends betekenen voor ons dat we ons meer en meer richten op de individuele berijder in plaats van alleen op het voertuig.” Vergroening is voor het bedrijf vooral het kunnen blijven voldoen aan de wensen van klanten, zoals bedrijven en overheden. Als zij willen vergroenen, moet Leaseplan mee. “Leasemaatschappijen worden steeds meer serviceproviders, die het complete inter­nationale wagenpark beheren. En waar mogelijk de combinaties met andere vervoersmiddelen aanbieden en faciliteren. Onze taak is zorgen dat wij deze rol kunnen vervullen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kralen rijgen voor de toekomst | Automotive Online
Duurzaamheid nieuwe levensader voor grote autobedrijven

Kralen rijgen voor de toekomst

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

TEKST: BART KUIJPERS

Vergroening wordt een steeds dominanter thema binnen mobiliteit. Van de elektrische fiets en de drone tot elektrische (deel)auto’s, er zijn volop nieuwe duurzame initiatieven. Ook de connected en zelfrijdende auto zijn in opkomst. De veelheid aan mogelijke richtingen maakt het lastig voor autobedrijven om keuzes te maken. Waar moet je nu in in­vesteren? Voor de grote holdings ligt dit iets eenvoudiger: zij kiezen voor meerdere posities in de markt van mobiliteits­kaarten, elektrische voertuigen, deelauto’s en telematica. Grote bedrijven als Leaseplan, Autobinck en Pon doen dit om zoveel mogelijk aansluiting te houden met een snel veranderende en vergroenende wereld. Bij Pon gaan ze nu een stap verder: het bedrijf wil naar eigen zeggen “niet langer volgen, maar leiden”. En dus wordt het bedrijf aannemer van grote mobiliteitspro­jecten. “Er is inmiddels zoveel mogelijk, het is nu een kwestie van doen”, zegt Raymond Gense, directeur future technology & public affairs bij Pon.

‘Er is inmiddels zoveel mogelijk, het is nu een kwestie van doen.’

Raymond Gense, Pon

Pon doet er alles aan om betere, ‘groenere’ mobiliteitsproducten te kunnen leveren. Zo heeft het in de afgelopen tijd een sterke positie verworven in de fietsindustrie (vierde grootste speler wereldwijd). Ook kocht het deelautoconcept Greenwheels en Pon intro­duceerde dit jaar het telematica­bedrijf Mind en mobiliteits­passenleverancier Shuttel. In 2018 wordt een nieuw hoofd­kantoor geopend op het Stadionplein in Amsterdam. Daar wil Pon niet alleen de directie vestigen, de vestiging moet ook fun­geren als hub tussen de Amsterdamse binnenstad en bijvoorbeeld Schiphol. Gense: “Het idee is dat vrachtwagens, die vaak voor minder dan de helft beladen zijn, of bestelbusjes van­ bouwbedrijven daar hun goederen overslaan op kleine elektrische voertuigen. Daarmee pakken we twee problemen van Amsterdam aan: de slechte bereikbaarheid van de binnenstad en de luchtvervuiling. Dat bespaart de stad de kosten om de lucht­kwaliteit te verbeteren en bedrijven zijn goedkoper uit omdat ze niet eindeloos in de file staan.”

Elektrische fiets

Pon richtte vijf jaar geleden zijn fietsdivisie op. In eerste instantie om het portfolio te verbreden. Maar nu speelt de fietsdivisie een belangrijke rol in de integrale mobiliteitsvisie van het bedrijf. In Dieren staat de Gazellefabriek, het paradepaardje uit de stal. Volgens Pon kiezen mensen steeds vaker niet alleen voor een fiets of een auto als vervoermiddel voor woon-werkverkeer, maar voor allebei. Gazelle presenteerde een conceptbike, de No1, ­vernoemd naar de oerfiets van het merk. Een elektrische fiets die een snelheid haalt van 45 kilometer per uur, heeft geïntegreerde navigatie, en is verbonden met de telefoon. “We dachten vijf jaar geleden rond deze tijd jaarlijks 40 duizend elektrische fietsen te ­verkopen, maar dat zijn er al 250 duizend”, zegt Willem Trip, directeur Automotive bij Pon. “Daarmee ontstaat er weer een extra mogelijkheid om mensen voor woon-werkverkeer uit de auto te krijgen; op kortere afstanden is de elektrische fiets een prima alternatief.” Pon hoopt wel dat de overheid een handje helpt met het realiseren van de randvoorwaarden, die ervoor zorgen dat het bezit en zakelijk gebruik van meerdere voertuigtypen (fiets en auto) naast elkaar niet tot extra kosten leidt, zoals nu vaak wel het geval is. Ook lobbyt het bedrijf in Brussel voor nieuwe regelgeving voor elektrische fietsen die harder gaan dan 25 kilometer per uur. “Die worden gezien als motor en moeten daardoor aan veel zwaardere eisen voldoen; denk aan helm- en kentekenplicht.” Het bedrijf staat ook positief tegenover rekeningrijden, omdat dit de snelle ontwikkelingen van de connected vehicle ten goede komt. “Wij denken dat binnen tien jaar alle voertuigen met elkaar verbonden zijn”, zegt Trip. “Voor ons reden om Mind op te richten om zo kennis en data te verzamelen. Connectiviteit is de ontbrekende schakel in veel projecten. Wij ondersteunen dan ook de boodschap van de RAI Vereniging van begin juni om rekeningrijden weer een kans te geven.”

bike klein

We dachten jaarlijks 40 duizend elektrische fietsen te verkopen, het werden er 250 duizend.

‘Wat is je probleem?’

De opening van het nieuwe hoofdkantoor is onderdeel van een strategie waarbij Pon een prominentere rol voor zichzelf wil opeisen bij duurzame mobiliteitsprojecten in onder andere stedelijke gebieden. Daarom richt Pon Next Urban Mobility op, een bedrijf dat als aannemer naar bijvoorbeeld overheden stapt om mobiliteitsproblemen op te lossen. “Er zijn veel plannen, nog meer mogelijkheden. Maar alles samen brengen is lastig”, vindt Gense. “Daar willen wij een rol in spelen.”
Grote vraag is natuurlijk: hoe zien deze projecten eruit? Pon is in gesprek over de eerste samenwerkingen, die met overheden en bedrijven worden ingericht en in 2017 moeten gaan lopen. “Denk aan steden die tegelijkertijd bereikbaar willen zijn, bedrijven aan zich willen binden en aan een schoner milieu willen werken”, aldus Gense. “Wij gaan in gesprek met deze bedrijven en kijken of we voor hun medewerkers andere vormen van mobiliteit kunnen bieden dan een auto; bijvoorbeeld het OV, deelauto’s of elektrische fietsen. En wij zorgen dat de administratieve last miniem is door ook het proces in te richten. Tegelijkertijd gaan we in gesprek met de betreffende gemeente of hij kan participeren in deze projecten en de randvoorwaarden kan invullen. Nu doen gemeenten en steden veelal dure projecten waarbij een specifiek deel van de mobiliteitsbehoefte, bijvoorbeeld de inzet van deelauto’s, wordt gefaciliteerd”, aldus Gense. “Wij willen daarom ook samenwerken met de grote projectont­wikkelaars om andere vormen van mobiliteit te faciliteren.” Overigens benadrukt Gense keer op keer dat Pon een universele aannemer is. “Het is voor ons niet noodzakelijk dat er Pon-producten worden ingezet bij de projecten die wij doen. Als een bedrijf of overheid al met leveranciers werkt of met andere leveranciers wil werken, dan kan dat ook en gaan we ook met die leveranciers om de tafel.”
Volgens Gense is het lastig om de kans op succes in te schatten. “Maar we doen nu ervaring op en binnen heel het concern neemt de samenwerking toe. De fiets- en auto­divisie gaan hierdoor meer samenwerken. Dat is noodzakelijk. Zonder deze flexibiliteit mis je als groot bedrijf anders de boot. Er verandert nu per jaar meer dan in de afgelopen tien jaar.” 

Er hoeven geen Pon-producten in te worden gezet.

‘De wereld verandert sneller dan individuen kunnen bijhouden’

Ook Autobinck Group verwacht dat de vraag naar duurzame mobiliteitsoplossingen toeneemt. Daarom richtte Autobinck vorig jaar de divisie Smart Mobility op. Via deze divisie investeert het – net als Pon – in spelers met nieuwe businessmodellen, zoals The New Motion, Snappcar en Zelfstroom. In juni kocht het bedrijf mobiliteitsplatform Radiuz, dat mobiliteitskaarten uitgeeft die reizen met het OV, tanken, laden van EV’s, parkeren, taxigebruik en (private) leasing mogelijk maken. Autobinck kiest bij voorkeur voor bewezen concepten die toe zijn aan een tweede of derde investeringsronde, zoals The New Motion. “Dat beperkt zowel het risico als de mogelijke hoogte van rendement”, zegt ceo Paul Zekhuis. “Maar continuïteit is belangrijker dan rendement. Overigens betekent instappen bij een bedrijf dat al een tijdje draait niet dat je geen risico’s loopt.” “Maar soms moet je de berg beklimmen om het speelveld te overzien. En soms kom je dan tot de conclusie dat de omgeving minder mooi is dan je dacht. Tegelijkertijd leer je er altijd veel van.”

zekhuis klein

Om een nieuwe divisie te laten renderen, moet er intern meer samengewerkt worden. “Innovatie en samenwerken gaan hand in hand”, zegt Zekhuis. Om zowel in- als extern de sterkere samenhang uit te dragen, verandert de naam van Autobinck Holding in Autobinck Group. “De tijd van verzuiling is voorbij. We zijn een groep en handelen als groep. De wereld verandert zo snel, dat is voor individuen niet langer bij te houden. Dat besef is er ook bij onze dochterbedrijven.”

Leaseplan: ‘Wij volgen’

De grootste autoleasemaatschappij ter wereld, Leaseplan, heeft in de afgelopen jaren ook een breed scala aan bedrijven toegevoegd. Net als Pon en Autobinck is het met dochter Mobility Mixx actief in mobiliteitskaarten (Travelcard) en met Sammsamm in deelauto’s. In tegenstelling tot Pon en Autobinck wil Leaseplan geen leidende rol innemen als het gaat om mobiliteitstrajecten. Leaseplan richt de organisatie zo in dat ongeacht welke richting de techniek op gaat, het bedrijf snel kan volgen. Hoe een connected en autonome auto er technologisch uit komt te zien, is voor het leasebedrijf niet echt van belang, stelt ceo Vahid Daemi. 
“Ik kan me goed voorstellen dat bijvoorbeeld OEM’s op meerdere paarden tegelijk wedden. Maar wij zitten in een andere positie. Wij zien een aantal trends zoals de autonoom rijdende auto en autodelen, maar het maakt uiteindelijk voor ons niet uit welke technische oplossing er komt. Voor ons is van belang dat we ons voorbereiden door ons meer op de individuele berijder te richten en goed na te denken over welke partnerships we aangaan.”

daemi klein

Daemi ziet meer belangrijke ontwikkelingen in de autosector. “Mobiliteit die verder gaat dan de auto wordt steeds belangrijker. Een andere trend is dat nieuwe generaties meer open staan voor ontwikkelingen als autodelen. Tien jaar geleden wilde niemand het, nu wordt autodelen steeds belangrijker. Deze trends betekenen voor ons dat we ons meer en meer richten op de individuele berijder in plaats van alleen op het voertuig.” Vergroening is voor het bedrijf vooral het kunnen blijven voldoen aan de wensen van klanten, zoals bedrijven en overheden. Als zij willen vergroenen, moet Leaseplan mee. “Leasemaatschappijen worden steeds meer serviceproviders, die het complete inter­nationale wagenpark beheren. En waar mogelijk de combinaties met andere vervoersmiddelen aanbieden en faciliteren. Onze taak is zorgen dat wij deze rol kunnen vervullen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.