Bovag: fabrikanten moeten voertuigdata uit handen geven
Bovag organiseert daarom volgende week een conferentie over big data om met beleidsmakers en branchegenoten te discussiëren over waar data die gegenereerd wordt door voertuigen, terecht moet komen.
Op dit moment is de data in handen van de fabrikanten. Volgens Bovag zouden consumenten over veel van deze en toekomstige data moeten kunnen beslissen waar ze naartoe gaan. Acea, de branchevereniging van fabrikanten, bracht afgelopen september zijn standpunt naar buiten ten aanzien van data. De vereniging is van mening dat juist fabrikanten het beste kunnen waken over het veilig stellen van data.
Op de Brusselse agenda
Volgens Bovag is dit een cruciaal moment om over dit onderwerp te discussiëren, zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “We moeten nu slagen maken. Het staat nu in Brussel op de agenda, en Acea en Afcar (Alliance for the Freedom of Car Repair, red) hebben zich er al over uitgesproken. Acea wil graag dat de data in handen van de OEM’s blijven. Afcar vindt dat fabrikanten alle data moeten vrijgeven. Wij vinden dat consumenten er zelf beschikking over moeten krijgen, zodat retailers en andere aanbieders services kunnen aanbieden.”
In de toekomst zullen auto’s steeds meer als computers gaan functioneren en gegevens als rijgedrag, afgelegde routes, maar ook bijvoorbeeld tankgedrag en andere persoonsgebonden gegevens opslaan. Bovag vindt dat deze data niet zomaar meer bij de fabrikanten terecht moeten komen. “Consumenten weten niet wat de OEM’s ermee doen, of ze de data verkopen aan derden of juist voor zichzelf houden. Het klinkt misschien als toekomstmuziek, maar tegen de tijd dat mensen zich beginnen te realiseren wat ze uit handen geven, is het misschien te laat.”
De branchevereniging pleit voor een wettelijk verplicht systeem van opt-in of opt-out bij de aanschaf van een voertuig. De onderwerpen e-call, verkeersveiligheid en cyberveiligheid moeten gegarandeerd kunnen worden en vallen, wat Bovag betreft, buiten de discussie.
In het Acea-standpunt van september beloven de fabrikanten vertrouwelijk om te gaan met data en deze te beveiligen, en consumenten altijd de keuze te geven of de fabrikant de data mag delen met derden of niet. Wie die derden zijn, bepaalt de fabrikant.
`Dealers willen ook toegang tot de data`
Volgens Bovag vinden ook dealers dat ze beschikking moeten krijgen over bepaalde data. “Dat een fabrikant gegevens in handen heeft, betekent nog niet dat hij het ook met zijn importeurs en dealers wil en gaat delen”, zegt Huyskens. “Dealers zijn ondernemers en willen ook extra diensten aanbieden, waarvoor ze data nodig hebben. En wanneer een dealer stopt met een merk of wisselt, wil hij wel zijn klant kunnen blijven bedienen.”
De Bovag Big Data Conferentie vindt plaats op 12 april in de Tuinkamer van Het Spaansche Hof in Den Haag. Er zijn bedrijven uit de branche, zowel Bovag-leden als niet-leden, beleidsmakers en politici voor uitgenodigd.
RAI Vereniging wil niet inhoudelijk ingaan op zijn standpunt over big data. De branchevereniging overweegt deelname aan de Bovag Conferentie. RAI Vereniging houdt op 20 april zelf een besloten bijeenkomst voor importeurs over data en connectiviteit.
Lees hier het Automotive-artikel over hoe je als consument munt slaat uit je eigen data.