Blij dat ik Rij: waarborgfonds voor ‘non-probleem’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De stichting komt op het idee van een fonds naar aanleiding van een uitzending van het tv-programma Tros Opgelicht, waarin een autobedrijf een aanbetaling van een particulier gebruikte om zijn rekeningen te kunnen voldoen in plaats van de auto af te rekenen bij de handelaar. Bij het faillissement van het bedrijf bleek de betreffende klant dus geen aanspraak te kunnen maken op de auto.

Non-probleem 
De Bovag zegt een waarborgfonds overbodig te vinden. “Het is alleen een issue in branches waar veel met aanbetalingen gewerkt wordt, zoals in de keuken- en reisbranche”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “In de autobranche komt dat niet of nauwelijks voor. Zeker niet bij Bovag-leden. Het is een non-probleen. Wat ons betreft schiet de stichting Blij dat ik Rij met een kanon op een mug.”

Volgens De Waal is het bedrijf in de Tros-uitzending ook geen Bovag-lid. “Wij adviseren onze leden om niet met aanbetalingen te werken. En zelfs toen er tijdens de crisis tientallen dealers failliet gingen, waren er nauwelijks problemen met consumenten.”   

BPM-afdracht
Op haar beurt wil Bovag Autodealers een nieuwe methode ontwikkelen voor de bpm-afdracht van dealers aan hun importeur. Dit naar aanleiding van het faillissement van Kroymans, dat ontvangen bpm-gelden niet had afgedragen aan de Belastingsdienst, waardoor dealers een dubbele afdracht moesten doen.

De Waal laat weten dat er nog geen schot zit in een aanpassingen van de afdracht. “Wij zijn er nog over in gesprek met de RAI Vereniging en de Ministerie van Financiën. Tot nu toe hebben deze gesprekken nog niet het gewenste resultaat opgeleverd.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Blij dat ik Rij: waarborgfonds voor ‘non-probleem’ | Automotive Online

Blij dat ik Rij: waarborgfonds voor ‘non-probleem’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De stichting komt op het idee van een fonds naar aanleiding van een uitzending van het tv-programma Tros Opgelicht, waarin een autobedrijf een aanbetaling van een particulier gebruikte om zijn rekeningen te kunnen voldoen in plaats van de auto af te rekenen bij de handelaar. Bij het faillissement van het bedrijf bleek de betreffende klant dus geen aanspraak te kunnen maken op de auto.

Non-probleem 
De Bovag zegt een waarborgfonds overbodig te vinden. “Het is alleen een issue in branches waar veel met aanbetalingen gewerkt wordt, zoals in de keuken- en reisbranche”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “In de autobranche komt dat niet of nauwelijks voor. Zeker niet bij Bovag-leden. Het is een non-probleen. Wat ons betreft schiet de stichting Blij dat ik Rij met een kanon op een mug.”

Volgens De Waal is het bedrijf in de Tros-uitzending ook geen Bovag-lid. “Wij adviseren onze leden om niet met aanbetalingen te werken. En zelfs toen er tijdens de crisis tientallen dealers failliet gingen, waren er nauwelijks problemen met consumenten.”   

BPM-afdracht
Op haar beurt wil Bovag Autodealers een nieuwe methode ontwikkelen voor de bpm-afdracht van dealers aan hun importeur. Dit naar aanleiding van het faillissement van Kroymans, dat ontvangen bpm-gelden niet had afgedragen aan de Belastingsdienst, waardoor dealers een dubbele afdracht moesten doen.

De Waal laat weten dat er nog geen schot zit in een aanpassingen van de afdracht. “Wij zijn er nog over in gesprek met de RAI Vereniging en de Ministerie van Financiën. Tot nu toe hebben deze gesprekken nog niet het gewenste resultaat opgeleverd.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.