RAI/Bovag wil betere rekentool km-heffing
De leden van de groep Anders Betalen voor Mobiliteit – waaronder RAI en Bovag – gebruiken voor het berekenen van de kilometerprijs per auto nu de rekentool van de ANWB. In de ogen van Bovag en RAI voldoet deze module echter niet. Beide partijen overwegen daarom nu de ontwikkeling van een eigen, betere rekenmodule.
RAI/Bovag heeft twee problemen met de huidige module. Ten eerste is er geen sprake van een berekening op kentekenniveau maar wordt er een indicatie gegeven op basis van segment, leeftijd en brandstofsoort. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat de kilometerprijs wordt voor je Ford Focus 2.0 liter, dan moet je de richtprijs van een Volkswagen Golf 1.4 liter aanhouden. Ook zijn er maar twee meetmomenten: 2007 en 2018. Over de jaren daartussen zegt de rekenmodule niets.
Beide brancheorganisaties willen in de komende weken een besluit nemen over de ontwikkeling van een nieuwe rekentool.
Lees meer in Automotive 1 die vandaag verschijnt.