Column de Vries | Waar zijn wij mee bezig?

Column • Het kan niet op in de autobranche. De prijzen van gebruikte auto’s blijven stijgen. Dit lijken we normaal te vinden en het rendement blijkt gelukkig ook nog eens goed, ondanks dat de aantallen minder zijn. Dat stelt columnist Paul de Vries. 
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries. (Foto: DCDW) (Foto: DCDW)

Ook autofabrikanten lijkt het voor de wind te gaan. Sommige sturen zelfs ronkende persberichten over miljardenwinsten, omdat ze niet op grote schaal de standaard auto’s hebben gebouwd en verkocht, maar ze juist de dikke uitvoeringen hebben geleverd. Weliswaar minder in aantallen, maar met veel betere marges. Maak kennis met het nieuwe normaal.

Grote kerel die nog met een glimlach in de showroom staat

Ik vraag me af waar wij mee bezig zijn. Een merk als Mercedes-Benz zegt een topjaar met een fantastisch resultaat te hebben, maar hetzelfde merk lukt het niet om mijn Sprinter te leveren zoals ik ’m heb besteld. Ze laten mij doodleuk een jaar rijden in een niet-complete auto.

Achter al die fantastische cijfers gaan dramatische csi-scores schuil en nog erger, verkopers die geen enkel plezier in hun vak meer hebben. Waarom niet? De meeste verkopers verkopen de nieuwe auto inmiddels vier keer. De eerste keer gewoon zoals het moet, de tweede keer met opties die wel te leveren zijn, de derde keer met een vier maanden langere levertijd en dus een andere prijs en andere inruilvoorwaarde en de vierde en laatste keer als de beste verkoper moet uitleggen dat de kleur toch anders is geworden, omdat er een modeljaar-wijziging was. Grote kerel die nog steeds met een glimlach in de showroom staat. 

Hoe gaat het bij de gebruikte auto’s? Zoals mijn collega’s bij AM vaak melden, dalen de aantallen en dus ook de vraag. In juni liepen de verkopen met maar liefst 22 procent terug en de trend is dalend. Bovendien zijn er genoeg merken die wél een nieuwe auto kunnen leveren. Gebruikte auto’s van drie jaar oud verkopen voor de nieuwprijs is even leuk, maar een echte markt is het niet. De ballon zal knappen en met een gemiddelde doorlooptijd van meer dan zestig dagen, een periode die we nog steeds normaal vinden, zijn velen niet goed gepositioneerd voor wat komen gaat. De vraag is dus: waar zijn wij mee bezig?

Column de Vries | Waar zijn wij mee bezig? | Automotive Online

Column de Vries | Waar zijn wij mee bezig?

Column • Het kan niet op in de autobranche. De prijzen van gebruikte auto’s blijven stijgen. Dit lijken we normaal te vinden en het rendement blijkt gelukkig ook nog eens goed, ondanks dat de aantallen minder zijn. Dat stelt columnist Paul de Vries. 
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries. (Foto: DCDW) (Foto: DCDW)

Ook autofabrikanten lijkt het voor de wind te gaan. Sommige sturen zelfs ronkende persberichten over miljardenwinsten, omdat ze niet op grote schaal de standaard auto’s hebben gebouwd en verkocht, maar ze juist de dikke uitvoeringen hebben geleverd. Weliswaar minder in aantallen, maar met veel betere marges. Maak kennis met het nieuwe normaal.

Grote kerel die nog met een glimlach in de showroom staat

Ik vraag me af waar wij mee bezig zijn. Een merk als Mercedes-Benz zegt een topjaar met een fantastisch resultaat te hebben, maar hetzelfde merk lukt het niet om mijn Sprinter te leveren zoals ik ’m heb besteld. Ze laten mij doodleuk een jaar rijden in een niet-complete auto.

Achter al die fantastische cijfers gaan dramatische csi-scores schuil en nog erger, verkopers die geen enkel plezier in hun vak meer hebben. Waarom niet? De meeste verkopers verkopen de nieuwe auto inmiddels vier keer. De eerste keer gewoon zoals het moet, de tweede keer met opties die wel te leveren zijn, de derde keer met een vier maanden langere levertijd en dus een andere prijs en andere inruilvoorwaarde en de vierde en laatste keer als de beste verkoper moet uitleggen dat de kleur toch anders is geworden, omdat er een modeljaar-wijziging was. Grote kerel die nog steeds met een glimlach in de showroom staat. 

Hoe gaat het bij de gebruikte auto’s? Zoals mijn collega’s bij AM vaak melden, dalen de aantallen en dus ook de vraag. In juni liepen de verkopen met maar liefst 22 procent terug en de trend is dalend. Bovendien zijn er genoeg merken die wél een nieuwe auto kunnen leveren. Gebruikte auto’s van drie jaar oud verkopen voor de nieuwprijs is even leuk, maar een echte markt is het niet. De ballon zal knappen en met een gemiddelde doorlooptijd van meer dan zestig dagen, een periode die we nog steeds normaal vinden, zijn velen niet goed gepositioneerd voor wat komen gaat. De vraag is dus: waar zijn wij mee bezig?