DCDW: Dealers scoren ondermaats in afhandeling online leads

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Volgens automotive marketingbureau DCDW richt de gemiddelde autoverkoper zich liever op showroombezoekers dan op online klanten. (Foto: Shutterstock)

De verkopen van nieuwe personenauto’s dalen en dat hebben dealerbedrijven voor een belangrijk deel aan zichzelf te wijten. Dat stelt Paul de Vries, eigenaar van automotive marketingbureau DCDW, op basis van eigen onderzoek naar de opvolging van online leads bij dealers.

Voor het onderzoek werd een mystery shopper ingezet, die via e-mail contact zocht met 180 autobedrijven, van bij elkaar 20 verschillende automerken. Van elk merk zijn 9 afzonderlijke dealers benaderd. Van deze 180 aanvragen werd 66 procent door de dealer opgevolgd. Hiervan namen 120 autobedrijven telefonisch contact op met de mystery shopper, in een gemiddelde responsetijd van 7 uur. Dit terwijl de aanvraag voor een offerte werd gedaan tijdens openingstijden van het autobedrijf. Volgens De Vries, adviseur op het gebied van online sales en columnist bij Automotive, is dit een slechte score. “”Een nummer dat de klant niet direct herkent, wordt vaak niet opgenomen. Als verkoper kun je dit ondervangen door op het piekmoment van de interesse te bellen. Binnen vijf minuten nadat de aanvraag is geweest.”

Ook werden 102 leads al na 1 belpoging terzijde geschoven, 12 na 2 pogingen. Over het algemeen wordt er ook geen reactie verstuurd per mail als het niet lukt om de mystery shopper te bereiken. “Blijkbaar wordt de online klant nog steeds niet serieus genomen. De gemiddelde autoverkoper richt zich liever op de showroombezoeker”, aldus De Vries.

Minder noodzaak

Volgens De Vries staat de uitkomst van het onderzoek in contrast met de eerste coronagolf. “Toen corona uitbrak, wilden alle verkopers van elke lead een succes maken. Inmiddels komen de klanten vanzelf de showroom binnen voor een gebruikte auto. De verkoper voelt daardoor minder noodzaak om leads voor een nieuwe auto op te volgen. Hij verkoopt toch wel”, aldus De Vries. Die opvatting is in zijn ogen een misvatting. “Dat kost het bedrijf veel geld. Als alle verkopers elke lead serieus benaderen, dan zouden de verkopen van nieuwe auto’s veel hoger zijn.”De recordverkopen van occasions maskeren de problemen die autobedrijven hebben met de nieuwverkoop, vindt Paul de Vries, eigenaar van automotive marketingbureau DCDW.

Het mysteryshop onderzoek is uitgevoerd in juli en augustus. Hiervoor werd bij 180 dealers van in totaal 20 merken via de dealerwebsite een online aanvraag gedaan op een nieuwe voorraadauto. De aanvraag betrof een offerte zonder inruil. Alle aanvragen zijn gedaan tussen 13.00 en 15.00 uur bij dealers van de merken Audi, Skoda, Dacia, Alfa Romeo, Citroen, Peugeot, Fiat, Opel, Volkswagen, Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Mazda, Volvo, Renault, BMW, Mercedes-Benz, Ford en Seat.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

DCDW: Dealers scoren ondermaats in afhandeling online leads | Automotive Online

DCDW: Dealers scoren ondermaats in afhandeling online leads

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Volgens automotive marketingbureau DCDW richt de gemiddelde autoverkoper zich liever op showroombezoekers dan op online klanten. (Foto: Shutterstock)

De verkopen van nieuwe personenauto’s dalen en dat hebben dealerbedrijven voor een belangrijk deel aan zichzelf te wijten. Dat stelt Paul de Vries, eigenaar van automotive marketingbureau DCDW, op basis van eigen onderzoek naar de opvolging van online leads bij dealers.

Voor het onderzoek werd een mystery shopper ingezet, die via e-mail contact zocht met 180 autobedrijven, van bij elkaar 20 verschillende automerken. Van elk merk zijn 9 afzonderlijke dealers benaderd. Van deze 180 aanvragen werd 66 procent door de dealer opgevolgd. Hiervan namen 120 autobedrijven telefonisch contact op met de mystery shopper, in een gemiddelde responsetijd van 7 uur. Dit terwijl de aanvraag voor een offerte werd gedaan tijdens openingstijden van het autobedrijf. Volgens De Vries, adviseur op het gebied van online sales en columnist bij Automotive, is dit een slechte score. “”Een nummer dat de klant niet direct herkent, wordt vaak niet opgenomen. Als verkoper kun je dit ondervangen door op het piekmoment van de interesse te bellen. Binnen vijf minuten nadat de aanvraag is geweest.”

Ook werden 102 leads al na 1 belpoging terzijde geschoven, 12 na 2 pogingen. Over het algemeen wordt er ook geen reactie verstuurd per mail als het niet lukt om de mystery shopper te bereiken. “Blijkbaar wordt de online klant nog steeds niet serieus genomen. De gemiddelde autoverkoper richt zich liever op de showroombezoeker”, aldus De Vries.

Minder noodzaak

Volgens De Vries staat de uitkomst van het onderzoek in contrast met de eerste coronagolf. “Toen corona uitbrak, wilden alle verkopers van elke lead een succes maken. Inmiddels komen de klanten vanzelf de showroom binnen voor een gebruikte auto. De verkoper voelt daardoor minder noodzaak om leads voor een nieuwe auto op te volgen. Hij verkoopt toch wel”, aldus De Vries. Die opvatting is in zijn ogen een misvatting. “Dat kost het bedrijf veel geld. Als alle verkopers elke lead serieus benaderen, dan zouden de verkopen van nieuwe auto’s veel hoger zijn.”De recordverkopen van occasions maskeren de problemen die autobedrijven hebben met de nieuwverkoop, vindt Paul de Vries, eigenaar van automotive marketingbureau DCDW.

Het mysteryshop onderzoek is uitgevoerd in juli en augustus. Hiervoor werd bij 180 dealers van in totaal 20 merken via de dealerwebsite een online aanvraag gedaan op een nieuwe voorraadauto. De aanvraag betrof een offerte zonder inruil. Alle aanvragen zijn gedaan tussen 13.00 en 15.00 uur bij dealers van de merken Audi, Skoda, Dacia, Alfa Romeo, Citroen, Peugeot, Fiat, Opel, Volkswagen, Kia, Hyundai, Toyota, Nissan, Mazda, Volvo, Renault, BMW, Mercedes-Benz, Ford en Seat.Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.