‘DMS-leverancier CDK aangeklaagd om misbruik van marktpositie’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Dat meldt Automotive News Europe vandaag. Dieter Bodvin, general manager van CDK Benelux (tot 2016 APD genaamd), bevestigt dat er zaken lopen maar wil er niet inhoudelijk op ingaan.

De vier concurrenten stellen dat CDK, dat in Nederland onder andere Autoline Drive voert, de data van dealers afschermt voor andere leveranciers, bijvoorbeeld door geen werkende koppelingen te faciliteren en door het vragen van hoge vergoedingen. De concurrenten stellen dat CDK probeert een duopolie (samen Reynolds&Reynolds, de andere grote dms-leverancier) te realiseren door ‘de concurrentie te vernietigen’.

Minstens vijf dealers zijn een class-action rechtszaak gestart tegen het bedrijf omdat zij vinden dat CDK de dealers dwingt om alleen met CDK-producten te werken. Er worden volgens de dealers te veel barrières opgeworpen om ook met producten van andere leveranciers te werken, aldus Automotive News Europe.

Hoge facturen

CDK heeft in de VS zo’n negenduizend dealers als klant en heeft twaalf fabrikanten als klant. In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2017-2018 bedroeg de omzet van CDK 567 miljoen dollar en de winst kwam uit op 81,3 miljoen dollar (+6%).

Dealers klaagden ook over de ingewikkelde en hoge facturen. “De gemiddelde dealer betaalt maar gewoon. Ze zijn apathisch en hebben toch geen alternatief”, zegt Shannon Harper, coo van een grote dealerholding, tegen Automotive News. Andere dealers zeggen wel over te willen stappen, maar durven niet omdat ze vrezen voor problemen met hun systemen en websites.Lees ook: in Nederland speelt er nu een discussie over de te dominante positie van occasionportals Autoscout24 en Marktplaats.

CDK-baas Brian MacDonald zegt op zijn beurt dat het bedrijf dertig miljoen dollar geïnvesteerd heeft in een nieuw facturatiesysteem. De jaarlijkse r&d-investeringen bedragen zo’n 200 miljoen dollar. Ook meldt het bedrijf het productportfolio verder uit te blijven breiden.

In Nederland zijn er vijf grote spelers in de DMS-markt. Volgens ingewijden liggen de prijzen in Nederland veel lager, mede als gevolg van de sterkere concurrentie. Wel geldt dat meerdere grote dealerholdings verplicht met meerdere DMS-leveranciers moeten werken omdat de fabrikanten met andere systemen werken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘DMS-leverancier CDK aangeklaagd om misbruik van marktpositie’ | Automotive Online

‘DMS-leverancier CDK aangeklaagd om misbruik van marktpositie’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Dat meldt Automotive News Europe vandaag. Dieter Bodvin, general manager van CDK Benelux (tot 2016 APD genaamd), bevestigt dat er zaken lopen maar wil er niet inhoudelijk op ingaan.

De vier concurrenten stellen dat CDK, dat in Nederland onder andere Autoline Drive voert, de data van dealers afschermt voor andere leveranciers, bijvoorbeeld door geen werkende koppelingen te faciliteren en door het vragen van hoge vergoedingen. De concurrenten stellen dat CDK probeert een duopolie (samen Reynolds&Reynolds, de andere grote dms-leverancier) te realiseren door ‘de concurrentie te vernietigen’.

Minstens vijf dealers zijn een class-action rechtszaak gestart tegen het bedrijf omdat zij vinden dat CDK de dealers dwingt om alleen met CDK-producten te werken. Er worden volgens de dealers te veel barrières opgeworpen om ook met producten van andere leveranciers te werken, aldus Automotive News Europe.

Hoge facturen

CDK heeft in de VS zo’n negenduizend dealers als klant en heeft twaalf fabrikanten als klant. In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2017-2018 bedroeg de omzet van CDK 567 miljoen dollar en de winst kwam uit op 81,3 miljoen dollar (+6%).

Dealers klaagden ook over de ingewikkelde en hoge facturen. “De gemiddelde dealer betaalt maar gewoon. Ze zijn apathisch en hebben toch geen alternatief”, zegt Shannon Harper, coo van een grote dealerholding, tegen Automotive News. Andere dealers zeggen wel over te willen stappen, maar durven niet omdat ze vrezen voor problemen met hun systemen en websites.Lees ook: in Nederland speelt er nu een discussie over de te dominante positie van occasionportals Autoscout24 en Marktplaats.

CDK-baas Brian MacDonald zegt op zijn beurt dat het bedrijf dertig miljoen dollar geïnvesteerd heeft in een nieuw facturatiesysteem. De jaarlijkse r&d-investeringen bedragen zo’n 200 miljoen dollar. Ook meldt het bedrijf het productportfolio verder uit te blijven breiden.

In Nederland zijn er vijf grote spelers in de DMS-markt. Volgens ingewijden liggen de prijzen in Nederland veel lager, mede als gevolg van de sterkere concurrentie. Wel geldt dat meerdere grote dealerholdings verplicht met meerdere DMS-leveranciers moeten werken omdat de fabrikanten met andere systemen werken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.