Feyenoordfans sluiten Opel in het hart

Dossier Marketing & Retail | Voetbalsponsoring geeft Opel een streepje voor

Redactie Redactie
• Laatste update:

Theo van Kouwen, dga van de gelijknamige dealervestiging van Opel Amsterdam, kijkt uit op het stadion van Ajax. Toch is hij opmerkelijk mild en realistisch over de sponsoring door Opel van aartsrivaal Feyenoord. Het levert immers genoeg op, vindt hij. “Wat precies? Voor de naamsbekendheid van Opel hoef je het niet te doen. Maar het gevoel van de winning mood is goed. Feyenoord en het spel liggen goed in de markt. En dat versterkt het merk Opel.” Hij vindt dat de sponsoring door Opel goed wordt ingevuld. “Niet alleen via de shirts, maar ook via de achterliggende acties, vooral de ‘Hart voor Opel’-activatie. Hiermee proberen we in samenwerking met de Hartstichting zoveel mogelijk mensen aan de hartmassage te krijgen om levens te redden.” Of de Feyenoord-sponsoring niet te veel ‘010’ is voor een ‘020’-dealer? Van Kouwen: “Vanuit de showroom ­kunnen we het dak van de Arena zien. Je begrijpt daarom ook wel waarom we lokaal niet inspelen op de Feyenoord-sponsoring.

25 procent van de Feyenoordfans overweegt een Opel bij aanschaf van een nieuwe auto.

Maar ik vind het prima; voetbal­liefhebbers onder elkaar begrijpen dat wel. Van oudsher is er bovendien een band tussen Opel en ­Rotterdam, omdat daar vroeger het hoofdkantoor van Opel stond. Dat staat nu in Breda.”

Nieuwe doelgroep

We bellen met dat nieuwe hoofdkantoor, waar pr-manager Jeroen Maas ook vooral positieve kanten ziet aan de inmiddels vier­jarige sponsoring van de landskampioen van 2017. “We ontsluiten zo een enorm interessante doelgroep. Extra merkoverweging en merkvoorkeur is het doel. Bij aankoop van een nieuw model krijgen we een streepje voor. De merkoverweging van Opel onder ­Feyenoordfans is toegenomen. Ongeveer 25 procent overweegt nu Opel bij aanschaf van een nieuw model.” Ook Maas stelt dat het juist de samenwerking met de Hartstichting is die zeer goed uit heeft gepakt. “Die heeft een landelijke ­uitstraling. We werven samen met ­Feyenoord extra burgerhulpverleners werven. Inmiddels staan 160 duizend mensen klaar voor mensen die buiten het ziekenhuis een hartaanval krijgen; ze kunnen overal ­binnen zes minuten ter plaatse zijn.” 

Maas zegt nauwelijks iets te merken van een 010/020- ­tegen­stelling. “Bij de ­aankondiging van het partnership in de tweede helft van 2013 klonk er wel kritiek. Daarna hadden we nergens last meer van. Integendeel. Door de actie met de Hartstichting overstijgen we de clubs en bereiken ook niet-voetballiefhebbers.” 

De club heeft Qurrent immers gestrikt als nieuwe hoofdsponsor. Inmiddels is bekend dat Opel wel als sponsor aan de club verbonden blijft.

Meer mensen overwegen Opel

Tussen 2013 en eind 2016 is het aantal mensen dat een Opel overweegt te kopen bij de aanschaf van een nieuwe auto toegenomen van 26,1 naar 28,8 procent. Dat blijkt uit data van onderzoeksbureau Kien, die Automotive heeft opgevraagd. Kien vroeg tot en met Q3 2016 ­maandelijks 1.350 (wisselende) autobezitters die zeiden een nieuwe auto te gaan kopen, naar hun merkvoorkeuren. Het aantal ondervraagden dat Opel als eerste keus aangaf, bleef gelijk. Uit de data van Kien blijkt vooral dat Opel in de afge­lopen jaren gewonnen heeft aan sympathie. Het aantal mensen dat Opel een merk vindt dat vertrouwd kan worden nam met bijna twee derde toe tot 50 procent. En ­hetzelfde geldt voor mensen die Opel een sympathiek merk vinden. 

p25voetbalsponsoring

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier Marketing & Retail | Voetbalsponsoring geeft Opel een streepje voor | Automotive Online
Feyenoordfans sluiten Opel in het hart

Dossier Marketing & Retail | Voetbalsponsoring geeft Opel een streepje voor

Redactie Redactie
• Laatste update:

Theo van Kouwen, dga van de gelijknamige dealervestiging van Opel Amsterdam, kijkt uit op het stadion van Ajax. Toch is hij opmerkelijk mild en realistisch over de sponsoring door Opel van aartsrivaal Feyenoord. Het levert immers genoeg op, vindt hij. “Wat precies? Voor de naamsbekendheid van Opel hoef je het niet te doen. Maar het gevoel van de winning mood is goed. Feyenoord en het spel liggen goed in de markt. En dat versterkt het merk Opel.” Hij vindt dat de sponsoring door Opel goed wordt ingevuld. “Niet alleen via de shirts, maar ook via de achterliggende acties, vooral de ‘Hart voor Opel’-activatie. Hiermee proberen we in samenwerking met de Hartstichting zoveel mogelijk mensen aan de hartmassage te krijgen om levens te redden.” Of de Feyenoord-sponsoring niet te veel ‘010’ is voor een ‘020’-dealer? Van Kouwen: “Vanuit de showroom ­kunnen we het dak van de Arena zien. Je begrijpt daarom ook wel waarom we lokaal niet inspelen op de Feyenoord-sponsoring.

25 procent van de Feyenoordfans overweegt een Opel bij aanschaf van een nieuwe auto.

Maar ik vind het prima; voetbal­liefhebbers onder elkaar begrijpen dat wel. Van oudsher is er bovendien een band tussen Opel en ­Rotterdam, omdat daar vroeger het hoofdkantoor van Opel stond. Dat staat nu in Breda.”

Nieuwe doelgroep

We bellen met dat nieuwe hoofdkantoor, waar pr-manager Jeroen Maas ook vooral positieve kanten ziet aan de inmiddels vier­jarige sponsoring van de landskampioen van 2017. “We ontsluiten zo een enorm interessante doelgroep. Extra merkoverweging en merkvoorkeur is het doel. Bij aankoop van een nieuw model krijgen we een streepje voor. De merkoverweging van Opel onder ­Feyenoordfans is toegenomen. Ongeveer 25 procent overweegt nu Opel bij aanschaf van een nieuw model.” Ook Maas stelt dat het juist de samenwerking met de Hartstichting is die zeer goed uit heeft gepakt. “Die heeft een landelijke ­uitstraling. We werven samen met ­Feyenoord extra burgerhulpverleners werven. Inmiddels staan 160 duizend mensen klaar voor mensen die buiten het ziekenhuis een hartaanval krijgen; ze kunnen overal ­binnen zes minuten ter plaatse zijn.” 

Maas zegt nauwelijks iets te merken van een 010/020- ­tegen­stelling. “Bij de ­aankondiging van het partnership in de tweede helft van 2013 klonk er wel kritiek. Daarna hadden we nergens last meer van. Integendeel. Door de actie met de Hartstichting overstijgen we de clubs en bereiken ook niet-voetballiefhebbers.” 

De club heeft Qurrent immers gestrikt als nieuwe hoofdsponsor. Inmiddels is bekend dat Opel wel als sponsor aan de club verbonden blijft.

Meer mensen overwegen Opel

Tussen 2013 en eind 2016 is het aantal mensen dat een Opel overweegt te kopen bij de aanschaf van een nieuwe auto toegenomen van 26,1 naar 28,8 procent. Dat blijkt uit data van onderzoeksbureau Kien, die Automotive heeft opgevraagd. Kien vroeg tot en met Q3 2016 ­maandelijks 1.350 (wisselende) autobezitters die zeiden een nieuwe auto te gaan kopen, naar hun merkvoorkeuren. Het aantal ondervraagden dat Opel als eerste keus aangaf, bleef gelijk. Uit de data van Kien blijkt vooral dat Opel in de afge­lopen jaren gewonnen heeft aan sympathie. Het aantal mensen dat Opel een merk vindt dat vertrouwd kan worden nam met bijna twee derde toe tot 50 procent. En ­hetzelfde geldt voor mensen die Opel een sympathiek merk vinden. 

p25voetbalsponsoring

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.