Autobedrijf krijgt hulp bij mobiliteitsproducten

Verzekeraar pikt graantje mee in mobiliteitsmarkt

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Nu steeds meer autobedrijven private lease aanbieden, gaan de auto en de financiering vaker als één product de deur uit. En daar spelen verzekeraars op in. Door complete mobiliteitspakketten te leveren met daarin naast een autoverzekering ook zaken als pechhulp, financieringen en garantie­verzekeringen. Hiermee krijgt het autobedrijf middelen om een klant te binden, niet alleen voor verkoop en onderhoud maar ook voor alle andere mobiliteitszaken. Een recent initiatief is het door verzekeraar Bovemij gelanceerde mobiliteitsplatform Helder. ­Autobedrijven kunnen hierbij onder hun eigen leasenaam hun ­stilstaande vloot inzetten als leaseauto’s – gefaciliteerd door ­Helder, via een whitelabel constructie. “In totaal ­hebben we nu 43 whitelabels”, vertelt Coen Post, directeur commercie bij Bovemij. “Bedrijven die geen eigen leasinglabel hebben, bundelen we nu in een coöperatie.” Post merkt dat steeds meer bedrijven geïnteresseerd zijn in de afname van een totaalpakket. “Zij willen minder afhankelijk zijn van importeurs en grote leasemaatschappijen. En koop verschuift ook steeds meer naar privélease.” ­Bijkomend effect is volgens Post dat er geen ruimte meer is voor specia­listen die zich slechts op één aspect richten, zoals garantieverzekeringen. “Dit soort partijen spelen nu ook geen rol in de leasebranche.”

Gestuurd

Marco van Beek, directeur van het gelijknamige autobedrijf, is wel aangesloten bij Helder, maar zet via dit label weinig auto’s met ­private lease-contract af. “Wij zijn wel bij Helder aangesloten, maar we verleasen auto’s toch vooral zakelijk.” Hij denkt dat de constructie vooral lucratief is voor auto’s tot 10 duizend euro. “Occasions in ons segment, vanaf 20 duizend euro, worden vrijwel altijd gekocht en niet privé geleaset. Autobedrijven die een totaalpakket afnemen moeten goed de vinger aan de pols houden en ervoor zorgen dan hun klant ook daadwerkelijk hun klant blijft. En niet gestuurd wordt naar een andere partij.” Post verwacht dat de huidige auto van de zaak in de nabije toekomst steeds vaker een privéleaseauto wordt. “Onder andere door de IFRS-wijzigingen (waarbij bij grote be­drijven de leaseauto’s op de balans komen, red) en werk­gevers die een mobiliteitsbudget geven in plaats van een leaseauto. Deze ontwikkelingen zorgen voor een vlucht in private lease”, stelt hij. “Wij gaan zelf als werkgever onze vloot van zo’n honderd leaseauto’s ook omzetten in mobiliteitsbudgetten.”

Nieuw jasje

Centraal Beheer werkt niet met white­labels, maar is wel mede-eigenaar van leasemaatschappij Wagenplan, een joint venture van Athlon Car Lease en Centraal Beheer. “Autodelen en private lease liggen in het verlengde van verhuur en lease, maar dan in een nieuw jasje”, aldus Rick Stijnen, markt­manager Centraal Beheer. “Maar ze vragen wel een andere manier van samenwerken. Autobedrijven worden steeds meer een loket voor mobiliteit. Zij hebben veel ­verstand van auto’s en mobiliteit en daarom zoeken we de samenwerking op met het autobedrijf.” Dat deed Centraal Beheer al met het Autozekerpakket en het samen met VWE ontwikkelde Garagezekerpakket.

Veel contracten worden ­gesponsord, daar kun je niet aan verdienen.

Daarnaast bouwt de verzekerings­gigant nu ook aan het pakket Leasezeker. “Dit product staat nog in de steigers, maar het is een pakket om leaseoplossingen via het autobedrijf in de markt te zetten.” Autobedrijven hoeven in deze samenwerking niet per se met Wagenplan te ­werken. “Daar proberen we natuurlijk wel op te sturen”, vertelt Wijnand Akkerman, directeur van Wagenplan. Het voordeel voor het autobedrijf is volgens Akkerman dat zij zelf de schades herstellen van de private leaseauto’s. “Wie privéleasecontracten via een leasemaatschappij aan de klant verkoopt, mag het onderhoud doen en soms een bandje verwisselen, maar moet vrijwel altijd de schades aan het schadenetwerk van de maatschappij uitbesteden.”

Buitenspel?

Dat specialisten zoals garantieverzekeraars terrein ver­liezen aan all-in aanbieders, zoals Coen Post van Bovemij stelt, is volgens Luc Baetens, directeur van specialist Cargarantie inderdaad een bedreiging. Maar hij betwijfelt of het zo’n vlucht zal nemen. “Als de verschuiving van bezit naar gebruik doorzet, ­willen wij daar uiteraard een rol in blijven spelen. Het is eenvoudig te berekenen wat er in vier jaar aan ver­zekerings- en onderhouds­kosten gevraagd wordt bij een private leaseauto. Maar het voorspellen van de risico’s en de kosten van onverwachte reparaties over meerdere jaren is ­vakwerk”, aldus Baetens. Verzekeraars zouden dit aan specialisten in hun bedrijf over kunnen laten, maar sommige benaderen volgens Baetens toch liever een externe specialist. “We zijn in Nederland door een verzekeraar benaderd om hierin samen te werken. Zodat alle verschillende diensten als één pakket aan de private leaseklant aangeboden kan 

Verzekeraar pikt graantje mee in mobiliteitsmarkt | Automotive Online
Autobedrijf krijgt hulp bij mobiliteitsproducten

Verzekeraar pikt graantje mee in mobiliteitsmarkt

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Nu steeds meer autobedrijven private lease aanbieden, gaan de auto en de financiering vaker als één product de deur uit. En daar spelen verzekeraars op in. Door complete mobiliteitspakketten te leveren met daarin naast een autoverzekering ook zaken als pechhulp, financieringen en garantie­verzekeringen. Hiermee krijgt het autobedrijf middelen om een klant te binden, niet alleen voor verkoop en onderhoud maar ook voor alle andere mobiliteitszaken. Een recent initiatief is het door verzekeraar Bovemij gelanceerde mobiliteitsplatform Helder. ­Autobedrijven kunnen hierbij onder hun eigen leasenaam hun ­stilstaande vloot inzetten als leaseauto’s – gefaciliteerd door ­Helder, via een whitelabel constructie. “In totaal ­hebben we nu 43 whitelabels”, vertelt Coen Post, directeur commercie bij Bovemij. “Bedrijven die geen eigen leasinglabel hebben, bundelen we nu in een coöperatie.” Post merkt dat steeds meer bedrijven geïnteresseerd zijn in de afname van een totaalpakket. “Zij willen minder afhankelijk zijn van importeurs en grote leasemaatschappijen. En koop verschuift ook steeds meer naar privélease.” ­Bijkomend effect is volgens Post dat er geen ruimte meer is voor specia­listen die zich slechts op één aspect richten, zoals garantieverzekeringen. “Dit soort partijen spelen nu ook geen rol in de leasebranche.”

Gestuurd

Marco van Beek, directeur van het gelijknamige autobedrijf, is wel aangesloten bij Helder, maar zet via dit label weinig auto’s met ­private lease-contract af. “Wij zijn wel bij Helder aangesloten, maar we verleasen auto’s toch vooral zakelijk.” Hij denkt dat de constructie vooral lucratief is voor auto’s tot 10 duizend euro. “Occasions in ons segment, vanaf 20 duizend euro, worden vrijwel altijd gekocht en niet privé geleaset. Autobedrijven die een totaalpakket afnemen moeten goed de vinger aan de pols houden en ervoor zorgen dan hun klant ook daadwerkelijk hun klant blijft. En niet gestuurd wordt naar een andere partij.” Post verwacht dat de huidige auto van de zaak in de nabije toekomst steeds vaker een privéleaseauto wordt. “Onder andere door de IFRS-wijzigingen (waarbij bij grote be­drijven de leaseauto’s op de balans komen, red) en werk­gevers die een mobiliteitsbudget geven in plaats van een leaseauto. Deze ontwikkelingen zorgen voor een vlucht in private lease”, stelt hij. “Wij gaan zelf als werkgever onze vloot van zo’n honderd leaseauto’s ook omzetten in mobiliteitsbudgetten.”

Nieuw jasje

Centraal Beheer werkt niet met white­labels, maar is wel mede-eigenaar van leasemaatschappij Wagenplan, een joint venture van Athlon Car Lease en Centraal Beheer. “Autodelen en private lease liggen in het verlengde van verhuur en lease, maar dan in een nieuw jasje”, aldus Rick Stijnen, markt­manager Centraal Beheer. “Maar ze vragen wel een andere manier van samenwerken. Autobedrijven worden steeds meer een loket voor mobiliteit. Zij hebben veel ­verstand van auto’s en mobiliteit en daarom zoeken we de samenwerking op met het autobedrijf.” Dat deed Centraal Beheer al met het Autozekerpakket en het samen met VWE ontwikkelde Garagezekerpakket.

Veel contracten worden ­gesponsord, daar kun je niet aan verdienen.

Daarnaast bouwt de verzekerings­gigant nu ook aan het pakket Leasezeker. “Dit product staat nog in de steigers, maar het is een pakket om leaseoplossingen via het autobedrijf in de markt te zetten.” Autobedrijven hoeven in deze samenwerking niet per se met Wagenplan te ­werken. “Daar proberen we natuurlijk wel op te sturen”, vertelt Wijnand Akkerman, directeur van Wagenplan. Het voordeel voor het autobedrijf is volgens Akkerman dat zij zelf de schades herstellen van de private leaseauto’s. “Wie privéleasecontracten via een leasemaatschappij aan de klant verkoopt, mag het onderhoud doen en soms een bandje verwisselen, maar moet vrijwel altijd de schades aan het schadenetwerk van de maatschappij uitbesteden.”

Buitenspel?

Dat specialisten zoals garantieverzekeraars terrein ver­liezen aan all-in aanbieders, zoals Coen Post van Bovemij stelt, is volgens Luc Baetens, directeur van specialist Cargarantie inderdaad een bedreiging. Maar hij betwijfelt of het zo’n vlucht zal nemen. “Als de verschuiving van bezit naar gebruik doorzet, ­willen wij daar uiteraard een rol in blijven spelen. Het is eenvoudig te berekenen wat er in vier jaar aan ver­zekerings- en onderhouds­kosten gevraagd wordt bij een private leaseauto. Maar het voorspellen van de risico’s en de kosten van onverwachte reparaties over meerdere jaren is ­vakwerk”, aldus Baetens. Verzekeraars zouden dit aan specialisten in hun bedrijf over kunnen laten, maar sommige benaderen volgens Baetens toch liever een externe specialist. “We zijn in Nederland door een verzekeraar benaderd om hierin samen te werken. Zodat alle verschillende diensten als één pakket aan de private leaseklant aangeboden kan