Status telt voor Duitse klant meer dan voor verkoper

Martijn Roede Martijn Roede

Opvallend is ook dat het eerder de verkoper is die de auto primair een middel vindt (van A naar B) dan de consument.

Aan de representatieve telefonische steekproef deden ruim duizend Duitse autokopers mee. Van hen ziet 52 procent de personenwagen als een statussymbool en pas in tweede instantie (22 procent) als een functioneel vervoersmiddel. Bij dertig-minners, vaak afgeschilderd als meer geïnteresseerd in smartphones, is de personenwagen zelfs voor 59 procent een statussymbool.

Puls polste ook de mening van driehonderd autoverkopers. Van hen vindt ‘slechts’ 45 procent de auto een statussymbool; 31 procent typeert het als een middel om een doel te bereiken. "Dat roept de vraag op of de sluipende afname van de emotionele waardering voor auto’s niet ook door de branche zelf veroorzaakt wordt", stelt het bureau.

Vooral de jongere autokopers verwachten dat internetverkoop de positie van de dealer niet zal wegvagen. De auto als zodanig gaat volgens hen een technisch interessante mobiliteitstoekomst tegemoet. Zolang dat mooie product wordt gecombineerd met een ‘emotionele koperservaring‘ in de showroom hoeft wat hen betreft het autobedrijf niet te vrezen buitenspel te worden gezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
Status telt voor Duitse klant meer dan voor verkoper | Automotive Online

Status telt voor Duitse klant meer dan voor verkoper

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.