BMW i4 goudhaantje BMW Group Nederland

Dossier Driving Business Awards | Anne Brons (BMW): Er wacht ons een monsterklus

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Ceo BMW Group Nederland Anne Brons (Fotograaf: Marcel Cazemier)

BMW won de afgelopen zeventien jaar vijf keer de titel Zakenauto van het Jaar, afwisselend met de 5-serie en 3-serie. De 5-serie was in 2005 zelfs de allereerste Zakenauto van het Jaar. De titel Beste Nieuwkomer, die dit jaar voor de tiende maal wordt uitgereikt, werd nog niet eerder  binnengehaald. 

Gecharmeerd

Ook de leaserijder, want daar gaat het in deze verkiezing toch om, is gecharmeerd van de i4. Het model kwam vorig jaar op de markt en maakt nu al ruim een kwart van de zakelijke verkopen uit in Nederland, vertelt ceo BMW Group Nederland Anne Brons. “Meer dan 25 procent van onze zakelijke orderintake betreft de i4, dus voor ons is het in zekere zin ook de beste nieuwkomer.” In de zakelijke markt verkocht BMW dit jaar tot en met augustus meer dan 1.100 exemplaren van de i4.

Alle toeleveranciers van BMW moeten verduurzamen

Is de importeur tevreden over dit aantal? De vraag overstijgt momenteel de productie. We willen daarom zoveel mogelijk i4’en naar Nederland halen. We merken daarbij wel dat de vraag ook in andere landen toeneemt.” De Nederlandse markt loopt wat elektrificatie betreft voor op de rest van Europa. Het gevolg is dat 55 procent van alle BMW’s die hier nieuw worden verkocht is voorzien van een stekker en meer dan 60 procent daarvan is zelfs een full-EV. De komst van de i4 is dan ook ‘enorm belangrijk’ voor BMW. Het elektrische programma wordt hiermee voor de zakelijke rijder weer een stuk completer, aldus Brons.

Duurzaamheid

beste nieuwkomer 2023 1Ook BMW heeft dus veel nieuwe elektrische modellen. Wie echter denkt dat het BMW alleen te doen is om het productaanbod te elektrificeren vanwege regels uit Brussel, heeft het mis. Het Duitse bedrijf heeft een duurzaamheidsvisie ontwikkeld die veel verder gaat dan dat. In 2030 wil de autofabrikant de totale CO2-emissie in de hele waardeketen met 40 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van 2019,  legt Brons uit. “Een elektrische auto is niet per se duurzaam. We pakken daarom de hele keten aan, van grondstoffen en eigen productie, via het gebruik tot de recycling. Dit wordt ook geaudit, dus het blijft niet bij voornemens. BMW heeft wereldwijd 12 duizend toeleveranciers die we in samenspraak  met hen aan het verduurzamen zijn. Het aluminium in de i4 wordt bijvoorbeeld geproduceerd door toeleveranciers die  draaien op zonenergie. Vorig jaar zijn al onze 31 fabrieken in 15 landen sowieso op basis van CO2-neutraliteit gaan produceren.” De i4 heeft bovendien de elektrische aandrijflijn van de vijfden generatie. Dit betekent volgens Brons dat de klant profiteert van een auto met een bereik van rond de 600 kilometer en snel laad techniek met een hoge, constante laadsnelheid, maar ook een auto waarvoor tegelijkertijd ‘drastisch minder’ gebruik is gemaakt van kostbare grondstoffen. Het kobalt en lithium worden sinds 2006 al- leen nog maar afgenomen bij gecertificeerde mijnen in Australië en Marokko.

100 procent gerecycled 

Ook op het gebied van recycling en hergebruik van materialen gaat BMW wereldwijd de uitdaging aan, vertelt Brons. Hij benadrukt dat de i4 (en alle andere BMW-modellen) nu al voor 30 tot 35 procent uit gerecycled materiaal bestaat. “Dat geldt dus niet alleen voor het interieur,  maar voor de hele auto.

De i4 bestaat voor 30% uit gerecycled materiaal

Op korte termijn gaan we naar 50 procent gerecycled materiaal en onze ambitie is dat we in 2040 modellen bouwen die voor 100 procent uit gerecyclede materialen bestaan.” Een monsterklus waar BMW ‘de hele industrie’ voor nodig heeft’, zegt Brons. 

iFactory

Om de geambieerde 80 procent O2-reductie binnen de eigen productie te realiseren werkt BMW al enige tijd aan de fabriek van de toekomst. Die iFactory wordt nu in Hongarije wordt gebouwd, maar: “Virtueel bestaat hij al. We gaan er op basis van nieuwe technieken CO2-emissieloos auto’s produceren door alleen gebruik te maken van zonne-,wind-, en waterenergie.” Geen CO2 uitstoten en geen nieuwe grondstoffen gebruiken, dat is de toekomst van BMW volgens Brons. “Technisch kan het. De i4 is, samen met onze andere elektrische modellen, het bewijs dat we die uitdaging serieus aangaan.”Lees hier een interview met Anne Brons. ‘Je carrière bepaal je zelf, je moet niet op anderen wachten’

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Dossier Driving Business Awards | Anne Brons (BMW): Er wacht ons een monsterklus | Automotive Online
BMW i4 goudhaantje BMW Group Nederland

Dossier Driving Business Awards | Anne Brons (BMW): Er wacht ons een monsterklus

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Ceo BMW Group Nederland Anne Brons (Fotograaf: Marcel Cazemier)

BMW won de afgelopen zeventien jaar vijf keer de titel Zakenauto van het Jaar, afwisselend met de 5-serie en 3-serie. De 5-serie was in 2005 zelfs de allereerste Zakenauto van het Jaar. De titel Beste Nieuwkomer, die dit jaar voor de tiende maal wordt uitgereikt, werd nog niet eerder  binnengehaald. 

Gecharmeerd

Ook de leaserijder, want daar gaat het in deze verkiezing toch om, is gecharmeerd van de i4. Het model kwam vorig jaar op de markt en maakt nu al ruim een kwart van de zakelijke verkopen uit in Nederland, vertelt ceo BMW Group Nederland Anne Brons. “Meer dan 25 procent van onze zakelijke orderintake betreft de i4, dus voor ons is het in zekere zin ook de beste nieuwkomer.” In de zakelijke markt verkocht BMW dit jaar tot en met augustus meer dan 1.100 exemplaren van de i4.

Alle toeleveranciers van BMW moeten verduurzamen

Is de importeur tevreden over dit aantal? De vraag overstijgt momenteel de productie. We willen daarom zoveel mogelijk i4’en naar Nederland halen. We merken daarbij wel dat de vraag ook in andere landen toeneemt.” De Nederlandse markt loopt wat elektrificatie betreft voor op de rest van Europa. Het gevolg is dat 55 procent van alle BMW’s die hier nieuw worden verkocht is voorzien van een stekker en meer dan 60 procent daarvan is zelfs een full-EV. De komst van de i4 is dan ook ‘enorm belangrijk’ voor BMW. Het elektrische programma wordt hiermee voor de zakelijke rijder weer een stuk completer, aldus Brons.

Duurzaamheid

beste nieuwkomer 2023 1Ook BMW heeft dus veel nieuwe elektrische modellen. Wie echter denkt dat het BMW alleen te doen is om het productaanbod te elektrificeren vanwege regels uit Brussel, heeft het mis. Het Duitse bedrijf heeft een duurzaamheidsvisie ontwikkeld die veel verder gaat dan dat. In 2030 wil de autofabrikant de totale CO2-emissie in de hele waardeketen met 40 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van 2019,  legt Brons uit. “Een elektrische auto is niet per se duurzaam. We pakken daarom de hele keten aan, van grondstoffen en eigen productie, via het gebruik tot de recycling. Dit wordt ook geaudit, dus het blijft niet bij voornemens. BMW heeft wereldwijd 12 duizend toeleveranciers die we in samenspraak  met hen aan het verduurzamen zijn. Het aluminium in de i4 wordt bijvoorbeeld geproduceerd door toeleveranciers die  draaien op zonenergie. Vorig jaar zijn al onze 31 fabrieken in 15 landen sowieso op basis van CO2-neutraliteit gaan produceren.” De i4 heeft bovendien de elektrische aandrijflijn van de vijfden generatie. Dit betekent volgens Brons dat de klant profiteert van een auto met een bereik van rond de 600 kilometer en snel laad techniek met een hoge, constante laadsnelheid, maar ook een auto waarvoor tegelijkertijd ‘drastisch minder’ gebruik is gemaakt van kostbare grondstoffen. Het kobalt en lithium worden sinds 2006 al- leen nog maar afgenomen bij gecertificeerde mijnen in Australië en Marokko.

100 procent gerecycled 

Ook op het gebied van recycling en hergebruik van materialen gaat BMW wereldwijd de uitdaging aan, vertelt Brons. Hij benadrukt dat de i4 (en alle andere BMW-modellen) nu al voor 30 tot 35 procent uit gerecycled materiaal bestaat. “Dat geldt dus niet alleen voor het interieur,  maar voor de hele auto.

De i4 bestaat voor 30% uit gerecycled materiaal

Op korte termijn gaan we naar 50 procent gerecycled materiaal en onze ambitie is dat we in 2040 modellen bouwen die voor 100 procent uit gerecyclede materialen bestaan.” Een monsterklus waar BMW ‘de hele industrie’ voor nodig heeft’, zegt Brons. 

iFactory

Om de geambieerde 80 procent O2-reductie binnen de eigen productie te realiseren werkt BMW al enige tijd aan de fabriek van de toekomst. Die iFactory wordt nu in Hongarije wordt gebouwd, maar: “Virtueel bestaat hij al. We gaan er op basis van nieuwe technieken CO2-emissieloos auto’s produceren door alleen gebruik te maken van zonne-,wind-, en waterenergie.” Geen CO2 uitstoten en geen nieuwe grondstoffen gebruiken, dat is de toekomst van BMW volgens Brons. “Technisch kan het. De i4 is, samen met onze andere elektrische modellen, het bewijs dat we die uitdaging serieus aangaan.”Lees hier een interview met Anne Brons. ‘Je carrière bepaal je zelf, je moet niet op anderen wachten’

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.