Leasebranche zet in op tweewielers, omdat het kan

Diederik Plug Diederik Plug
Beeld: Shutterstock

Tal van marktsectoren luiden de noodklok over de gevolgen van de coronacrisis, maar voor de tweewielerbranche blijkt de vloek van Covid-19 een zegen. Volgens onderzoeksbureau GfK, dat de branche in opdracht van RAI Vereniging en Bovag periodiek tegen het licht houdt, werden er in 2020 in Nederland 1,1 miljoen fietsen verkocht, het hoogste aantal sinds 2011. En de groei lijkt er nog lang niet uit. De fietsbranche zette vorig jaar een recordbedrag van 1,65 miljard euro om, een verdubbeling ten opzichte van 2010. Vooral de elektrische fiets is enorm in populariteit gestegen: in 2020 steeg de verkoop van elektrische fietsen met 30 procent naar 547 duizend stuks, waarmee bijna de helft van alle verkochte fietsen elektrische ondersteuning heeft. Als belangrijkste redenen voor de verkoopstijging worden de coronamaatregelen genoemd: mensen mijden het ov, er wordt meer per fiets gerecreëerd en gesport bij gebrek aan georganiseerde sporten en (buitenlandse) vakanties.

Duwtje in de rug

Ook werkgevers hebben tijdens de crisis gemerkt dat ze aan de bak moeten om aan de veranderde vervoersbehoefte van hun medewerkers tegemoet te kunnen komen. Een van de belangrijkste alternatieven blijkt de leasefiets, mede dankzij een duwtje in de rug van de nieuwe fiscale ‘fiets-van-de-zaakregeling’ die in januari 2020 van kracht werd en waarbij voor de leasefiets een bijtelling van 7 procent geldt. En dat is terug te zien in de cijfers. Zo zagen leden van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) hun park van elektrische (lease)fietsen over het eerste halfjaar van 2021 flink toenemen: met 50 procent naar 19 duizend stuks (e-bikes en speed-pedelecs). Ruim 80 procent daarvan wordt zakelijk geleast, 20 procent particulier.Dit artikel verscheen eerder in de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60, die vorige week werd gepresenteerd. Meer analyses en alle ins&outs lezen van de grootste leasemaatschappijen van Nederland? Bestel de LMT60 hier.

Toch valt de toenemende populariteit van de leasefiets niet alleen toe te schrijven aan de ‘fiets-van-de-zaak-regeling’. Lonneke van de Horst, marketingdirecteur bij leasemaatschappij ALD, ziet meer relevante ontwikkelingen: “Bij onze klanten draait het bij het inrichten van hun mobiliteitsbeleid om drie dingen: flexibiliteit, duurzaamheid – dus een lagere CO2-uitstoot – en het kunnen bieden van meer individuele vervoersmogelijkheden. De coronacrisis heeft die laatste categorie gestimuleerd, maar de ontwikkeling was al veel langer gaande.”

Reiskosten

De nieuwe regelgeving biedt weliswaar meer duidelijkheid dan voorheen, vindt Van der Horst, maar een belangrijk nadeel blijft de omgang met zakelijke reiskosten. “Je mag bij een fiets van de zaak geen onbelaste reiskostenvergoeding verstrekken, maar wel voor de zakelijk gereden auto. Dat vergt extra administratieve rompslomp en dat werkt beperkend.”
Anderzijds is de verwachting dat dit probleem zal worden getackeld, juist omdat mensen steeds vaker thuiswerken en bedrijven zullen overstappen van vaste afspraken (zoals een auto van de zaak) naar flexibilisering van het reiskostenbeleid, waarbij onder andere de leasefiets wordt geïntegreerd.

Stroomversnelling

Volgens Wesley van der Wal, head of Mobility bij Arval, heeft de Covid-crisis meer effect gehad op de toenemende vraag naar e-bikes in de zakelijke markt dan de fiscus. “De fiscaliteit is op zich voldoende goed geregeld, maar we hadden wel meer vraag uit de markt verwacht”, zegt hij. “Covid heeft absoluut meer invloed gehad op de groei; zo is de vraag naar elektrische tweewielers echt in een stroomversnelling gekomen.” 

Het aantal klanten voor de leasefiets is verhoudingsgewijs beperkt, ziet Van der Wal. “Bijna elke werkgever is bezig met zijn visie op het mobiliteitsplan van de toekomst en daarin is natuurlijk een essentiële vraag: waar gaat men straks, na de coronatijd, werken? Veel thuis, of toch weer naar kantoor? Het antwoord is bepalend voor de mobiliteitsmix.”

Van der Horst denkt dat thuiswerken behouden blijft. “Dus de behoefte aan oplossingen en producten die draaien om maatwerk, het kunnen maken van individuele keuzes, gaat alleen maar groeien. En daar wordt de elektrische leasefiets een onlosmakelijk onderdeel van.”

Fiscaal addertje

Sinds 1 januari 2020 wordt de geleasete e-bike hetzelfde behandeld als een leaseauto van de zaak: de werknemer koopt privékilometers af met een bijtellingspercentage, dat voor de e-bike 7 procent bedraagt. Voor werkgevers zijn er diverse investeringsmaatregelen. Zo is de investeringsaftrek maximaal 28 procent waarbij het minimum investeringsbedrag 450 euro bedraagt (ex btw). Daarnaast is er een baangerelateerde investeringskorting (BIK) van maximaal 3,9 procent. Hierbij is het minimum investeringsbedrag 1.500 euro (ex btw). Adder onder het gras is dat de werknemer die met de leasefiets naar het werk gaat, zijn recht op een reiskostenvergoeding verliest; dat recht blijft wel bestaan als hij met de privéauto of het ov naar het werk reist.

Geplaatst in rubriek:
Diederik Plug
Diederik Plug

Diederik Plug is freelance journalist. Hij schrijft af en toe artikelen voor Automotive en is daarnaast als eindredacteur betrokken bij de bladen van Mobility Media.

Leasebranche zet in op tweewielers, omdat het kan | Automotive Online

Leasebranche zet in op tweewielers, omdat het kan

Diederik Plug Diederik Plug
Beeld: Shutterstock

Tal van marktsectoren luiden de noodklok over de gevolgen van de coronacrisis, maar voor de tweewielerbranche blijkt de vloek van Covid-19 een zegen. Volgens onderzoeksbureau GfK, dat de branche in opdracht van RAI Vereniging en Bovag periodiek tegen het licht houdt, werden er in 2020 in Nederland 1,1 miljoen fietsen verkocht, het hoogste aantal sinds 2011. En de groei lijkt er nog lang niet uit. De fietsbranche zette vorig jaar een recordbedrag van 1,65 miljard euro om, een verdubbeling ten opzichte van 2010. Vooral de elektrische fiets is enorm in populariteit gestegen: in 2020 steeg de verkoop van elektrische fietsen met 30 procent naar 547 duizend stuks, waarmee bijna de helft van alle verkochte fietsen elektrische ondersteuning heeft. Als belangrijkste redenen voor de verkoopstijging worden de coronamaatregelen genoemd: mensen mijden het ov, er wordt meer per fiets gerecreëerd en gesport bij gebrek aan georganiseerde sporten en (buitenlandse) vakanties.

Duwtje in de rug

Ook werkgevers hebben tijdens de crisis gemerkt dat ze aan de bak moeten om aan de veranderde vervoersbehoefte van hun medewerkers tegemoet te kunnen komen. Een van de belangrijkste alternatieven blijkt de leasefiets, mede dankzij een duwtje in de rug van de nieuwe fiscale ‘fiets-van-de-zaakregeling’ die in januari 2020 van kracht werd en waarbij voor de leasefiets een bijtelling van 7 procent geldt. En dat is terug te zien in de cijfers. Zo zagen leden van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) hun park van elektrische (lease)fietsen over het eerste halfjaar van 2021 flink toenemen: met 50 procent naar 19 duizend stuks (e-bikes en speed-pedelecs). Ruim 80 procent daarvan wordt zakelijk geleast, 20 procent particulier.Dit artikel verscheen eerder in de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60, die vorige week werd gepresenteerd. Meer analyses en alle ins&outs lezen van de grootste leasemaatschappijen van Nederland? Bestel de LMT60 hier.

Toch valt de toenemende populariteit van de leasefiets niet alleen toe te schrijven aan de ‘fiets-van-de-zaak-regeling’. Lonneke van de Horst, marketingdirecteur bij leasemaatschappij ALD, ziet meer relevante ontwikkelingen: “Bij onze klanten draait het bij het inrichten van hun mobiliteitsbeleid om drie dingen: flexibiliteit, duurzaamheid – dus een lagere CO2-uitstoot – en het kunnen bieden van meer individuele vervoersmogelijkheden. De coronacrisis heeft die laatste categorie gestimuleerd, maar de ontwikkeling was al veel langer gaande.”

Reiskosten

De nieuwe regelgeving biedt weliswaar meer duidelijkheid dan voorheen, vindt Van der Horst, maar een belangrijk nadeel blijft de omgang met zakelijke reiskosten. “Je mag bij een fiets van de zaak geen onbelaste reiskostenvergoeding verstrekken, maar wel voor de zakelijk gereden auto. Dat vergt extra administratieve rompslomp en dat werkt beperkend.”
Anderzijds is de verwachting dat dit probleem zal worden getackeld, juist omdat mensen steeds vaker thuiswerken en bedrijven zullen overstappen van vaste afspraken (zoals een auto van de zaak) naar flexibilisering van het reiskostenbeleid, waarbij onder andere de leasefiets wordt geïntegreerd.

Stroomversnelling

Volgens Wesley van der Wal, head of Mobility bij Arval, heeft de Covid-crisis meer effect gehad op de toenemende vraag naar e-bikes in de zakelijke markt dan de fiscus. “De fiscaliteit is op zich voldoende goed geregeld, maar we hadden wel meer vraag uit de markt verwacht”, zegt hij. “Covid heeft absoluut meer invloed gehad op de groei; zo is de vraag naar elektrische tweewielers echt in een stroomversnelling gekomen.” 

Het aantal klanten voor de leasefiets is verhoudingsgewijs beperkt, ziet Van der Wal. “Bijna elke werkgever is bezig met zijn visie op het mobiliteitsplan van de toekomst en daarin is natuurlijk een essentiële vraag: waar gaat men straks, na de coronatijd, werken? Veel thuis, of toch weer naar kantoor? Het antwoord is bepalend voor de mobiliteitsmix.”

Van der Horst denkt dat thuiswerken behouden blijft. “Dus de behoefte aan oplossingen en producten die draaien om maatwerk, het kunnen maken van individuele keuzes, gaat alleen maar groeien. En daar wordt de elektrische leasefiets een onlosmakelijk onderdeel van.”

Fiscaal addertje

Sinds 1 januari 2020 wordt de geleasete e-bike hetzelfde behandeld als een leaseauto van de zaak: de werknemer koopt privékilometers af met een bijtellingspercentage, dat voor de e-bike 7 procent bedraagt. Voor werkgevers zijn er diverse investeringsmaatregelen. Zo is de investeringsaftrek maximaal 28 procent waarbij het minimum investeringsbedrag 450 euro bedraagt (ex btw). Daarnaast is er een baangerelateerde investeringskorting (BIK) van maximaal 3,9 procent. Hierbij is het minimum investeringsbedrag 1.500 euro (ex btw). Adder onder het gras is dat de werknemer die met de leasefiets naar het werk gaat, zijn recht op een reiskostenvergoeding verliest; dat recht blijft wel bestaan als hij met de privéauto of het ov naar het werk reist.

Geplaatst in rubriek:
Diederik Plug
Diederik Plug

Diederik Plug is freelance journalist. Hij schrijft af en toe artikelen voor Automotive en is daarnaast als eindredacteur betrokken bij de bladen van Mobility Media.