Het Kroymans-imperium herrijst

Thema Leasing & Finance | Frits Kroymans geeft de controle nooit meer uit handen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Gunart

Maar weinig mensen hadden 12 jaar geleden verwacht dat Kroymans zich zou oprichten en zich weer bij de grote spelers in de Nederlandse automotive zou voegen. Maar Kroymans Holding, sinds 2019 weer volledig in eigendom van Frits Kroymans, nadert inmiddels alweer een omzet van 400 miljoen euro. Dat is weliswaar nog niet een kwart van de omzet die de Kroymans Corporation in 2008 realiseerde (2 miljard euro), maar het bedrijf is nu wel stukken winstgevender dan destijds. En, veel minder zwaar gefinancierd. Want als er één ding is wat Frits Kroymans nooit meer zal laten gebeuren, is dat hij te afhankelijk wordt van de banken. Naar aanleiding van de aankoop van leasemaatschappij Rebel Mobility Services, waarmee de basis gelegd wordt van Kroymans Financial Services 2.0, stapt Kroymans na jaren weer even uit de anonimiteit. Om er straks, na de lancering van het leasebedrijf, ook weer in te verdwijnen. Maar de ambities zijn er niet minder om, verzekert hij. “We willen in de luwte hard groeien.”

Onafhankelijkheid

Het hart van de Kroymans Holding wordt nog steeds gevormd door auto’s. Met Ferrari, Aston Martin, Jaguar Land Rover en nieuwe loot aan de stam Karma, heeft Kroymans nog altijd een stevige positie in de Nederlandse automotive. Maar het is vooral dankzij de hulp van vermogende vrienden en het technisch conglomeraat Citadel Enterprises, dat Kroymans zich helemaal wist te herstellen. Citadels equipmentdivisie Stertil-Koni en automotive groothandel Lasaulec legden het fundament onder het huidige concern. Ook in de chemie (Pearl Paint Group) groeit het bedrijf hard. In 2019 hield Kroymans onder de streep een kleine dertig miljoen euro over. Dat geld werd deels gebruikt om de hoeveelheid vreemd vermogen te minimaliseren. “Ik wil nooit meer in de situatie komen dat we zo veel geld geleend hebben dat we afhankelijk worden van anderen”, zegt Kroymans.

Het is niet dat hij de banken veel verwijt, maar het gevoel dat ze hem in paniek hebben laten vallen, is er nog steeds. “De banken hebben al hun geld teruggekregen, dat is natuurlijk veelzeggend”, merkt Tjeerd Meijer op. Meijer vormt samen met Kroymans de directie van het concern. Samen met Kroymans bepaalt hij de koers. “Ik bemoei me niet met de operatie, je moet je eigen zwakke punten kennen”, lacht Kroymans.

Nieuw leven

De goede financiële resultaten zorgen ervoor dat het bedrijf dusdanig veel vet op de botten heeft, dat de tijd nu rijp is om ook Kroymans Financial Services (KFS) nieuw leven in te blazen. Ooit was KFS-dochter Directlease één van de parels van het concern, evenals het nu één van de pijlers is onder de groei van Van Mossel, een bedrijf waar Kroymans “met heel veel respect en bewondering” naar kijkt.

Ik bemoei me niet met de operatie: je moet je eigen zwakke punten kennen

In de KvK-registers is Kroymans Financial Services niet meer te vinden, maar het is wel de naam waaronder het bedrijf al zijn lease- en financiële activiteiten hangt. Naar de markt toe wordt in eerste instantie de naam Rebel Mobility Services gebruikt. Eind september werd de overname van deze leasemaatschappij gemeld. Binnen vijf jaar moet er een top tien leasemaatschappij staan (zie kader). Is met de herstart van KFS de rehabilitatie van Kroymans voltooid? “Zo kijken wij er helemaal niet naar”, zegt Kroymans. “We completeren ons productaanbod en het bedrijf ondersteunt de andere bedrijven in de groep. De afgelopen jaren hebben we al vaker naar de mogelijkheid gekeken om weer te starten met leasing. Maar we hadden toen andere prioriteiten: de banken moesten eruit. Nu hebben we de tijd en het geld om weer te investeren. En we hebben de luxe om dat te doen vanuit onze eigen cashflow.”

Overtuigingkroymans lease foto

Over 15 jaar is de helft van alle bedrijven verdwenen, schat Kroymans in. Zo snel verandert de wereld. En dus is stilzitten geen optie, want hij wil – op termijn – zijn bedrijf in gezonde staat overdragen aan zijn vijf kinderen. Net als bij de andere grote namen uit de Nederlandse automotive (Pon, Lauret en Louwman) is verbreding van de activiteiten de gekozen weg. Te veel afhankelijkheid van één of twee grote bedrijven moet koste wat kost worden vermeden, zoals de General Motors-activiteiten in 2009 de ondergang van de Corporation inluiden. “We moeten altijd de controle kunnen houden, ook in economisch zwaar weer”, stelt Kroymans. “En dus blijven wij een no-nonsense bedrijf. Ik ben er honderd procent van overtuigd dat wij er over 15 jaar nog zijn.”

Hoe lang de nu 81-jarige Kroymans zelf betrokken blijft, kan hij nog niet zeggen. “Zeker tot mijn honderdste”, lacht hij. “Ik probeer mijn tijd nu zo efficiënt mogelijk in te delen. Ik voel me nog jong en energiek, maar wil geen tijd verspillen. Ook als ik ga wandelen denk ik na over de strategische koers en welke veranderingen er mogelijk zijn. Dat geeft mij ook rust, nadenken over strategie werkt meditatief. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt en geniet van de groei die we nu realiseren.”

Lange termijn

Een zware holding, zoals ten tijde van het oude imperium (Kroymans Corporation had een groot hoofdkantoor aan de Citadel in Hilversum), zal nooit meer worden opgetuigd, zegt Meijer. “Frits en ik hebben niet overal verstand van, dus we investeren in sterk management voor de bedrijven. De bedrijven die we acquireren selecteren we heel zorgvuldig. En, we binden de directie met goede voorwaarden. Dat is het businessmodel dat voor ons nu goed werkt en de mogelijkheid geeft om snel te groeien. Er is geen logge holdingorganisatie die groei afremt.”

Volgens Kroymans kun je het bedrijf niet vergelijken met een gemiddelde private equity-onderneming. “Wij zitten er in voor de lange termijn. Wat we hebben, dat houden we. En we willen een goede werkgever zijn. Dat is ook één van de reden dat we gestart zijn met KFS. Het helpt ons om voldoende schaal te creëren. Dat maakt van ons een interessante werkgever en het moet ons helpen bij het aantrekken van talent. Jonge mensen wisselen sneller van baan en wij willen goede mensen de ruimte geven zichzelf te ontwikkelen. Dankzij onze breedte kan dat. Ik denk dat bedrijven die dat niet kunnen, het op termijn erg lastig gaan krijgen.”

Onvoldoende

Er gaan meer acquisities volgen. Bij alle divisies, behalve bij de retail, want “daar is de gemiddelde opbrengst onvoldoende”, zegt Kroymans. “En juist door bedrijven te kopen, die complementair aan elkaar zijn, willen we ook de autonome groei versnellen”, vult Meijer aan. Met de groei zal ook de naam Kroymans weer steeds vaker opduiken. Dat is een vloek én een zegen, weet Kroymans. “We willen niet te veel op de voorgrond treden. Maar willen we ons als werkgever nadrukkelijker profileren, dan moeten we af en toe wel ons verhaal vertellen.”

Met Rebel de Top 10 in

Kroymans Financial Services moet opnieuw een sterke naam worden in de Nederlandse automotive. Met dat in het achterhoofd kocht Kroymans Rebel Mobility Services. Franco Vosse, die sinds 2019 managing partner is bij Rebel, blijft aan als directeur. Rebel Mobility Services voert onder meer de labels Huurmij en Supershortlease. Met Vosse aan het roer moet het bedrijf binnen vijf jaar in de top tien van Nederlandse leasemaatschappijen komen te staan. Door middel van het overnemen van sterke lokale spelers en dankzij autonome groei. Het bedrijf zet nadrukkelijk in op financial en equipment lease en heeft daarbij een internationale blik. Volgens Kroymans past dat goed bij de auto- en equipmentactiviteiten (Citadel is onder meer eigenaar van Lasaulec en Stertil-Koni) binnen de groep.

Vruchten plukken

Volgens Vosse, die eerder leiding gaf aan onder meer Wittebrug Lease en secretaris is van de Autolease Inkoop Combinatie, geeft de financiële kracht van Kroymans een enorme impuls aan het bedrijf. “Met een sterke financiële ruggengraat is er zoveel meer mogelijk. Als middelgrote leasemaatschappij hadden wij een beperkte kredietruimte en daardoor konden we niet hard groeien. Pitchen op echt grote wagenparken, konden we simpelweg niet. Dankzij het garantievermogen van de groep kunnen we nu veel sneller expanderen en worden we veel zichtbaarder. Dat geeft extra elan aan het bedrijf en ik ga de komende jaren met veel plezier en een grote drive het bedrijf leiden.”

Vosse schat dat de portefeuille van het bedrijf over een paar jaar voor 20 procent bestaat uit operationele lease, voor 20 procent uit equipment lease en voor 60 procent uit financial lease. Een profiel dat doet denken aan dat van Hiltermann Lease Groep. “Dat klopt”, zegt Vosse. “Als er een bedrijf is dat voor ons als voorbeeld dient, dan is het Hiltermann.”

De groei in equipment lease moet mede gerealiseerd worden door intensieve samenwerking met de Citadel-bedrijven. “Dankzij de eigen bedrijven moet het vliegwiel gaan draaien. Niet alleen in Nederland, maar in alle landen waar we actief zijn”, zegt hij. Private lease is geen prioriteit, maar Vosse is niet van plan het helemaal links te laten liggen. “We richten ons dan vooral op elektrische auto’s. De komende jaren worden er vele tientallen miljoenen euro’s aan subsidie gegeven aan particulieren, dus dat is een groeimarkt die we niet zullen negeren. En het is uiteraard ook goed voor onze zichtbaarheid.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Thema Leasing & Finance | Frits Kroymans geeft de controle nooit meer uit handen | Automotive Online
Het Kroymans-imperium herrijst

Thema Leasing & Finance | Frits Kroymans geeft de controle nooit meer uit handen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Gunart

Maar weinig mensen hadden 12 jaar geleden verwacht dat Kroymans zich zou oprichten en zich weer bij de grote spelers in de Nederlandse automotive zou voegen. Maar Kroymans Holding, sinds 2019 weer volledig in eigendom van Frits Kroymans, nadert inmiddels alweer een omzet van 400 miljoen euro. Dat is weliswaar nog niet een kwart van de omzet die de Kroymans Corporation in 2008 realiseerde (2 miljard euro), maar het bedrijf is nu wel stukken winstgevender dan destijds. En, veel minder zwaar gefinancierd. Want als er één ding is wat Frits Kroymans nooit meer zal laten gebeuren, is dat hij te afhankelijk wordt van de banken. Naar aanleiding van de aankoop van leasemaatschappij Rebel Mobility Services, waarmee de basis gelegd wordt van Kroymans Financial Services 2.0, stapt Kroymans na jaren weer even uit de anonimiteit. Om er straks, na de lancering van het leasebedrijf, ook weer in te verdwijnen. Maar de ambities zijn er niet minder om, verzekert hij. “We willen in de luwte hard groeien.”

Onafhankelijkheid

Het hart van de Kroymans Holding wordt nog steeds gevormd door auto’s. Met Ferrari, Aston Martin, Jaguar Land Rover en nieuwe loot aan de stam Karma, heeft Kroymans nog altijd een stevige positie in de Nederlandse automotive. Maar het is vooral dankzij de hulp van vermogende vrienden en het technisch conglomeraat Citadel Enterprises, dat Kroymans zich helemaal wist te herstellen. Citadels equipmentdivisie Stertil-Koni en automotive groothandel Lasaulec legden het fundament onder het huidige concern. Ook in de chemie (Pearl Paint Group) groeit het bedrijf hard. In 2019 hield Kroymans onder de streep een kleine dertig miljoen euro over. Dat geld werd deels gebruikt om de hoeveelheid vreemd vermogen te minimaliseren. “Ik wil nooit meer in de situatie komen dat we zo veel geld geleend hebben dat we afhankelijk worden van anderen”, zegt Kroymans.

Het is niet dat hij de banken veel verwijt, maar het gevoel dat ze hem in paniek hebben laten vallen, is er nog steeds. “De banken hebben al hun geld teruggekregen, dat is natuurlijk veelzeggend”, merkt Tjeerd Meijer op. Meijer vormt samen met Kroymans de directie van het concern. Samen met Kroymans bepaalt hij de koers. “Ik bemoei me niet met de operatie, je moet je eigen zwakke punten kennen”, lacht Kroymans.

Nieuw leven

De goede financiële resultaten zorgen ervoor dat het bedrijf dusdanig veel vet op de botten heeft, dat de tijd nu rijp is om ook Kroymans Financial Services (KFS) nieuw leven in te blazen. Ooit was KFS-dochter Directlease één van de parels van het concern, evenals het nu één van de pijlers is onder de groei van Van Mossel, een bedrijf waar Kroymans “met heel veel respect en bewondering” naar kijkt.

Ik bemoei me niet met de operatie: je moet je eigen zwakke punten kennen

In de KvK-registers is Kroymans Financial Services niet meer te vinden, maar het is wel de naam waaronder het bedrijf al zijn lease- en financiële activiteiten hangt. Naar de markt toe wordt in eerste instantie de naam Rebel Mobility Services gebruikt. Eind september werd de overname van deze leasemaatschappij gemeld. Binnen vijf jaar moet er een top tien leasemaatschappij staan (zie kader). Is met de herstart van KFS de rehabilitatie van Kroymans voltooid? “Zo kijken wij er helemaal niet naar”, zegt Kroymans. “We completeren ons productaanbod en het bedrijf ondersteunt de andere bedrijven in de groep. De afgelopen jaren hebben we al vaker naar de mogelijkheid gekeken om weer te starten met leasing. Maar we hadden toen andere prioriteiten: de banken moesten eruit. Nu hebben we de tijd en het geld om weer te investeren. En we hebben de luxe om dat te doen vanuit onze eigen cashflow.”

Overtuigingkroymans lease foto

Over 15 jaar is de helft van alle bedrijven verdwenen, schat Kroymans in. Zo snel verandert de wereld. En dus is stilzitten geen optie, want hij wil – op termijn – zijn bedrijf in gezonde staat overdragen aan zijn vijf kinderen. Net als bij de andere grote namen uit de Nederlandse automotive (Pon, Lauret en Louwman) is verbreding van de activiteiten de gekozen weg. Te veel afhankelijkheid van één of twee grote bedrijven moet koste wat kost worden vermeden, zoals de General Motors-activiteiten in 2009 de ondergang van de Corporation inluiden. “We moeten altijd de controle kunnen houden, ook in economisch zwaar weer”, stelt Kroymans. “En dus blijven wij een no-nonsense bedrijf. Ik ben er honderd procent van overtuigd dat wij er over 15 jaar nog zijn.”

Hoe lang de nu 81-jarige Kroymans zelf betrokken blijft, kan hij nog niet zeggen. “Zeker tot mijn honderdste”, lacht hij. “Ik probeer mijn tijd nu zo efficiënt mogelijk in te delen. Ik voel me nog jong en energiek, maar wil geen tijd verspillen. Ook als ik ga wandelen denk ik na over de strategische koers en welke veranderingen er mogelijk zijn. Dat geeft mij ook rust, nadenken over strategie werkt meditatief. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt en geniet van de groei die we nu realiseren.”

Lange termijn

Een zware holding, zoals ten tijde van het oude imperium (Kroymans Corporation had een groot hoofdkantoor aan de Citadel in Hilversum), zal nooit meer worden opgetuigd, zegt Meijer. “Frits en ik hebben niet overal verstand van, dus we investeren in sterk management voor de bedrijven. De bedrijven die we acquireren selecteren we heel zorgvuldig. En, we binden de directie met goede voorwaarden. Dat is het businessmodel dat voor ons nu goed werkt en de mogelijkheid geeft om snel te groeien. Er is geen logge holdingorganisatie die groei afremt.”

Volgens Kroymans kun je het bedrijf niet vergelijken met een gemiddelde private equity-onderneming. “Wij zitten er in voor de lange termijn. Wat we hebben, dat houden we. En we willen een goede werkgever zijn. Dat is ook één van de reden dat we gestart zijn met KFS. Het helpt ons om voldoende schaal te creëren. Dat maakt van ons een interessante werkgever en het moet ons helpen bij het aantrekken van talent. Jonge mensen wisselen sneller van baan en wij willen goede mensen de ruimte geven zichzelf te ontwikkelen. Dankzij onze breedte kan dat. Ik denk dat bedrijven die dat niet kunnen, het op termijn erg lastig gaan krijgen.”

Onvoldoende

Er gaan meer acquisities volgen. Bij alle divisies, behalve bij de retail, want “daar is de gemiddelde opbrengst onvoldoende”, zegt Kroymans. “En juist door bedrijven te kopen, die complementair aan elkaar zijn, willen we ook de autonome groei versnellen”, vult Meijer aan. Met de groei zal ook de naam Kroymans weer steeds vaker opduiken. Dat is een vloek én een zegen, weet Kroymans. “We willen niet te veel op de voorgrond treden. Maar willen we ons als werkgever nadrukkelijker profileren, dan moeten we af en toe wel ons verhaal vertellen.”

Met Rebel de Top 10 in

Kroymans Financial Services moet opnieuw een sterke naam worden in de Nederlandse automotive. Met dat in het achterhoofd kocht Kroymans Rebel Mobility Services. Franco Vosse, die sinds 2019 managing partner is bij Rebel, blijft aan als directeur. Rebel Mobility Services voert onder meer de labels Huurmij en Supershortlease. Met Vosse aan het roer moet het bedrijf binnen vijf jaar in de top tien van Nederlandse leasemaatschappijen komen te staan. Door middel van het overnemen van sterke lokale spelers en dankzij autonome groei. Het bedrijf zet nadrukkelijk in op financial en equipment lease en heeft daarbij een internationale blik. Volgens Kroymans past dat goed bij de auto- en equipmentactiviteiten (Citadel is onder meer eigenaar van Lasaulec en Stertil-Koni) binnen de groep.

Vruchten plukken

Volgens Vosse, die eerder leiding gaf aan onder meer Wittebrug Lease en secretaris is van de Autolease Inkoop Combinatie, geeft de financiële kracht van Kroymans een enorme impuls aan het bedrijf. “Met een sterke financiële ruggengraat is er zoveel meer mogelijk. Als middelgrote leasemaatschappij hadden wij een beperkte kredietruimte en daardoor konden we niet hard groeien. Pitchen op echt grote wagenparken, konden we simpelweg niet. Dankzij het garantievermogen van de groep kunnen we nu veel sneller expanderen en worden we veel zichtbaarder. Dat geeft extra elan aan het bedrijf en ik ga de komende jaren met veel plezier en een grote drive het bedrijf leiden.”

Vosse schat dat de portefeuille van het bedrijf over een paar jaar voor 20 procent bestaat uit operationele lease, voor 20 procent uit equipment lease en voor 60 procent uit financial lease. Een profiel dat doet denken aan dat van Hiltermann Lease Groep. “Dat klopt”, zegt Vosse. “Als er een bedrijf is dat voor ons als voorbeeld dient, dan is het Hiltermann.”

De groei in equipment lease moet mede gerealiseerd worden door intensieve samenwerking met de Citadel-bedrijven. “Dankzij de eigen bedrijven moet het vliegwiel gaan draaien. Niet alleen in Nederland, maar in alle landen waar we actief zijn”, zegt hij. Private lease is geen prioriteit, maar Vosse is niet van plan het helemaal links te laten liggen. “We richten ons dan vooral op elektrische auto’s. De komende jaren worden er vele tientallen miljoenen euro’s aan subsidie gegeven aan particulieren, dus dat is een groeimarkt die we niet zullen negeren. En het is uiteraard ook goed voor onze zichtbaarheid.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.