Ook met een beperkt aantal contracten kan prima geld verdiend worden

Thema Leasing & Finance | Leasing in de marge loont

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Ze hadden beide natuurlijk al dezelfde moeder, maar sinds vorige maand zijn ze zelf ook samengevoegd: BMW-dochters Alphabet en BMW Financial Services. Hoewel beide labels blijven bestaan. Alphabet biedt ook na de fusie op 1 januari 2022 operational lease van alle automerken, terwijl BMW Financial Services een captive is namens de BMW/Mini-dealers. Het nieuwe fusiebedrijf beheert een totaal wagenpark van 130 duizend auto’s en wordt daarmee een top 3 speler in de Nederlandse markt. “Dat is toch wel een verschil met de 80 duizend auto’s die Alphabet beheert”, vertelt Simon Corsèl, woordvoerder van Alphabet. Hij kan nog niet inhoudelijk ingaan op de fusie, maar wijst als achterliggende reden op de synergie-effecten. “Er zijn voldoende schaalvoordelen, zoals op het gebied van IT en inkoopkracht. Ook het ontwikkelen van nieuwe diensten kunnen we veel beter samen doen.”

Nichemarkten

Norbert van den Eijnden was tot 2019 ceo van Alphabet International en is sindsdien zelfstandig adviseur, gericht op de leasemarkt. Hij ziet grote verschillen tussen de Nederlandse markt en andere landen, die mede het verschil verklaren in het verloop van de consolidatie. “Natuurlijk heb je hier ook de internationale spelers zoals Athlon, Leaseplan en ALD die vooral draaien op operational lease. Daarnaast heb je de captives, die vooral private lease doen. Dat is in het buitenland niet heel anders. Maar meer dan in andere landen, komen er in Nederland nieuwe leasebedrijven bij, vaak met een heel specifieke focus. Ik zie dat bedrijven die zich op een niche of segment richten, een prima rendement behalen.”

Een leasemaatschappij heeft minimaal 400 auto’s nodig

“Waarschijnlijk is dat, omdat de Nederlander het hele pakket rond de auto graag uitbesteedt: dus inclusief verzekering, banden en dergelijke. Dat is in het buitenland niet vanzelfsprekend. En juist die posten zijn margemakers. Het fullservice-aspect van leasing maakt het winstgevend, ook op kleinere schaal. Daarnaast is Nederland ook een relatieland. Het kennen van de leverancier is belangrijk. Dat speelt vooral bij particulieren of bij een mkb-klant met 10 of 20 auto’s. Dan ben je bij een klein leasebedrijf een grote klant.”

Persoonlijk

Boxsons Autolease is zo’n lokaal opererend bedrijf. De focus ligt op een straal van 30 kilometer rondom het Brabantse Sint-Oedenrode, vertelt directeur Ton Pennings. “Al hebben we ook klanten ver daarbuiten.” Boxsons is gericht op bedrijven met een leasevloot tot 20 auto’s. In totaal heeft de leasemaatschappij een vloot van zo’n 700 auto’s. “Onze kracht zit in de persoonlijke benadering. Als een klant wil, kan hij ook ‘s avonds bellen: dan krijgt hij mij of één van de collega’s direct aan de lijn. We hebben geen doorkeuzemenu of bandje. En we zijn snel. Wil je een offerte, dan ligt die normaal gesproken eind van de dag voor je klaar. We doen ook niet aan gestuurd onderhoud: als de klant goede ervaringen heeft met een bepaald autobedrijf, mag zijn auto daar gerust naartoe. Die persoonlijke aanpak maakt dat we heel trouwe klanten hebben.”

In 2017 nam Boxsons autoleasebedrijf Ad van der Heijden over, dat betekende bijna een verdubbeling van het wagenpark. “We hoeven niet per se snel te groeien, maar willen ook niet kleiner worden”, vertelt Pennings. “Zo’n overname was mooi, omdat dat bedrijf in aanpak heel erg op ons leek.”

Dat perspectief geldt ook voor de grotere overnames. International Car Lease Holding, ICLH, nam vorig jaar Zuidwest Lease over, met zo’n drieduizend contracten. “Een bepaalde groei en schaalgrootte is nodig om interessant te zijn voor financiers en om de automatisering te kunnen dragen”, constateert Armand van Veen, algemeen directeur van ICLH, dochterbedrijf van dealerholding Van Mossel. “We willen niet per se overnemen. Ons doel is landelijke dekking, net als bij de dealerschappen en schadebedrijven van Van Mossel. Zuidwest Lease is sterk in Zeeland en daar waren wij nog niet vertegenwoordigd.”

Schaalgrootte

Dat we in Nederland een boek als de Automotive Leasemaatschappij Top 60 kunnen uitgeven zegt genoeg, stelt Guido Kersten, head of Risk Management van Yesqar, gespecialiseerd financier van leasevloten. “De consolidatie zal niet meteen een enorme sprong maken. Een bedrijf overnemen is niet niks, het legt een enorme druk op je organisatie. Anderzijds is een bepaalde schaalgrootte wel nodig. Om een sluitende exploitatie te krijgen, heb je toch een vloot nodig van minimaal 400 auto’s”, aldus Kersten “Bij 1.500 heb je een leuke leasemaatschappij. De consolidatie speelt zich vooral af bij de grote bedrijven met 10 duizend auto’s of meer. Dat BMW FS en Alphabet nu fuseren vind ik alleen maar logisch. Het zou me niet verbazen als Mercedes FS en Athlon op een dag ook fuseren.”

De kleinere leasebedrijven komen vooral voort uit universele autobedrijven. “Die zoeken een partij die de calculaties voor ze kan maken en die bij private lease de noodzakelijke checks kan uitvoeren bij de acceptatie van een klant”, aldus Kersten. “Als je zo’n partij hebt gevonden, bijvoorbeeld in de vorm van een white label, dan is het perspectief best goed. Stel: je heb een jonge Mercedes met 30 duizend kilometer op de teller. Die kun je nu verkopen, maar je kunt hem ook nog drie jaar in de lease zetten. Je weet precies wat de afschrijving is, dus daar kun je wat marge op maken. Bovendien weet je zeker dat onderhoud en bandenwissels in jouw werkplaats worden verricht. Dat is een aantrekkelijk perspectief.”

Occasionlease

Garageformule Vakgarage is een samenwerking gestart met financieel dienstverlener Actua, zodat zijn leden (universele bedrijven) private occasionlease kunnen aanbieden. “Wij regelen de begeleiding en financiële afwikkeling van het leaseproduct. We hebben bijvoorbeeld een centrale servicedesk, zodat de autobedrijven niet met alle administratie en onderhandelingen zitten”, zegt voorzitter Vishal Durgaram. “Occasionlease past goed bij onze bedrijven. Voor het kopen, maar ook voor het leasen van een occasion heb je vertrouwen nodig. Juist dat is het sterke punt van onze leden. We verzorgen ook private lease van nieuwe auto’s, maar daar is de concurrentie erg groot. Bij een nieuwe Kia Picanto of Volkswagen Up kijken consumenten even op Google en kiezen ze op basis van prijs. Maar als een van onze bedrijven een jong gebruikte Nissan Qashqai aanbiedt, is er nauwelijks een vergelijkbaar aanbod. Het mooie voor de autobedrijven is dat ze op zo’n manier ook rendement kunnen behalen op hun minder courante occasions.”

Wil een klant een offerte, dan ligt die aan het einde van de dag voor hem klaar

Armand van Veen van ICLH ziet dat de zakelijke leasemarkt voor personenauto’s krimpt, terwijl de private lease nog steeds groeit. “Bij private lease zijn er meer verschillende processen die je moet automatiseren. Dat kun je beter doen als je meer auto’s hebt en daarom is groei noodzakelijk. Wij zijn succesvol, omdat we schaalgrootte combineren met lokaal ondernemerschap. Zo heeft Van Mossel Autolease negen vestigingen door het hele land, met eigen ondernemers. Die zorgen voor de lokale binding.”

Lokale speler Boxsons biedt geen private lease. Ton Pennings: “We vinden dat de risico’s te groot zijn in verhouding tot de prijzen die de markt hanteert. Wij willen die risico’s niet lopen. Daar komt bij dat het veel werk en tijd kost om contracten af te sluiten en particulieren te screenen.”

schermafbeelding 2021 10 21 om 14.12.59

Ruimte

Volgens Van den Eijnden zijn in Nederland de kosten vaak lager, omdat kleine leasemaatschappijen hier minder te maken hebben met de strenge regels vanuit de AFM en DNB, waar de corporates zich aan moeten houden. “In diverse andere landen, zoals Duitsland, gelden dezelfde strenge regels voor alle leasebedrijven, zowel groot als klein. Dan zie je dat de kleine bedrijven geen kans maken. In Nederland is de regelgeving meer in balans. Ook hebben kleinere maatschappijen geen grote bank als moederbedrijf, die zware eisen stelt, zoals bij Arval of ALD. Dus zelfs als ze per auto voor de aanschaf misschien iets meer betalen, kunnen kleinere leasemaatschappijen dankzij die lagere kosten toch nog marge maken.”

Op 9 november wordt de nieuwste editie van de Automotive Leasemaatschappij Top 60 uitgereikt, op het Automotive Leasing Event in Barneveld. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Thema Leasing & Finance | Leasing in de marge loont | Automotive Online
Ook met een beperkt aantal contracten kan prima geld verdiend worden

Thema Leasing & Finance | Leasing in de marge loont

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Ze hadden beide natuurlijk al dezelfde moeder, maar sinds vorige maand zijn ze zelf ook samengevoegd: BMW-dochters Alphabet en BMW Financial Services. Hoewel beide labels blijven bestaan. Alphabet biedt ook na de fusie op 1 januari 2022 operational lease van alle automerken, terwijl BMW Financial Services een captive is namens de BMW/Mini-dealers. Het nieuwe fusiebedrijf beheert een totaal wagenpark van 130 duizend auto’s en wordt daarmee een top 3 speler in de Nederlandse markt. “Dat is toch wel een verschil met de 80 duizend auto’s die Alphabet beheert”, vertelt Simon Corsèl, woordvoerder van Alphabet. Hij kan nog niet inhoudelijk ingaan op de fusie, maar wijst als achterliggende reden op de synergie-effecten. “Er zijn voldoende schaalvoordelen, zoals op het gebied van IT en inkoopkracht. Ook het ontwikkelen van nieuwe diensten kunnen we veel beter samen doen.”

Nichemarkten

Norbert van den Eijnden was tot 2019 ceo van Alphabet International en is sindsdien zelfstandig adviseur, gericht op de leasemarkt. Hij ziet grote verschillen tussen de Nederlandse markt en andere landen, die mede het verschil verklaren in het verloop van de consolidatie. “Natuurlijk heb je hier ook de internationale spelers zoals Athlon, Leaseplan en ALD die vooral draaien op operational lease. Daarnaast heb je de captives, die vooral private lease doen. Dat is in het buitenland niet heel anders. Maar meer dan in andere landen, komen er in Nederland nieuwe leasebedrijven bij, vaak met een heel specifieke focus. Ik zie dat bedrijven die zich op een niche of segment richten, een prima rendement behalen.”

Een leasemaatschappij heeft minimaal 400 auto’s nodig

“Waarschijnlijk is dat, omdat de Nederlander het hele pakket rond de auto graag uitbesteedt: dus inclusief verzekering, banden en dergelijke. Dat is in het buitenland niet vanzelfsprekend. En juist die posten zijn margemakers. Het fullservice-aspect van leasing maakt het winstgevend, ook op kleinere schaal. Daarnaast is Nederland ook een relatieland. Het kennen van de leverancier is belangrijk. Dat speelt vooral bij particulieren of bij een mkb-klant met 10 of 20 auto’s. Dan ben je bij een klein leasebedrijf een grote klant.”

Persoonlijk

Boxsons Autolease is zo’n lokaal opererend bedrijf. De focus ligt op een straal van 30 kilometer rondom het Brabantse Sint-Oedenrode, vertelt directeur Ton Pennings. “Al hebben we ook klanten ver daarbuiten.” Boxsons is gericht op bedrijven met een leasevloot tot 20 auto’s. In totaal heeft de leasemaatschappij een vloot van zo’n 700 auto’s. “Onze kracht zit in de persoonlijke benadering. Als een klant wil, kan hij ook ‘s avonds bellen: dan krijgt hij mij of één van de collega’s direct aan de lijn. We hebben geen doorkeuzemenu of bandje. En we zijn snel. Wil je een offerte, dan ligt die normaal gesproken eind van de dag voor je klaar. We doen ook niet aan gestuurd onderhoud: als de klant goede ervaringen heeft met een bepaald autobedrijf, mag zijn auto daar gerust naartoe. Die persoonlijke aanpak maakt dat we heel trouwe klanten hebben.”

In 2017 nam Boxsons autoleasebedrijf Ad van der Heijden over, dat betekende bijna een verdubbeling van het wagenpark. “We hoeven niet per se snel te groeien, maar willen ook niet kleiner worden”, vertelt Pennings. “Zo’n overname was mooi, omdat dat bedrijf in aanpak heel erg op ons leek.”

Dat perspectief geldt ook voor de grotere overnames. International Car Lease Holding, ICLH, nam vorig jaar Zuidwest Lease over, met zo’n drieduizend contracten. “Een bepaalde groei en schaalgrootte is nodig om interessant te zijn voor financiers en om de automatisering te kunnen dragen”, constateert Armand van Veen, algemeen directeur van ICLH, dochterbedrijf van dealerholding Van Mossel. “We willen niet per se overnemen. Ons doel is landelijke dekking, net als bij de dealerschappen en schadebedrijven van Van Mossel. Zuidwest Lease is sterk in Zeeland en daar waren wij nog niet vertegenwoordigd.”

Schaalgrootte

Dat we in Nederland een boek als de Automotive Leasemaatschappij Top 60 kunnen uitgeven zegt genoeg, stelt Guido Kersten, head of Risk Management van Yesqar, gespecialiseerd financier van leasevloten. “De consolidatie zal niet meteen een enorme sprong maken. Een bedrijf overnemen is niet niks, het legt een enorme druk op je organisatie. Anderzijds is een bepaalde schaalgrootte wel nodig. Om een sluitende exploitatie te krijgen, heb je toch een vloot nodig van minimaal 400 auto’s”, aldus Kersten “Bij 1.500 heb je een leuke leasemaatschappij. De consolidatie speelt zich vooral af bij de grote bedrijven met 10 duizend auto’s of meer. Dat BMW FS en Alphabet nu fuseren vind ik alleen maar logisch. Het zou me niet verbazen als Mercedes FS en Athlon op een dag ook fuseren.”

De kleinere leasebedrijven komen vooral voort uit universele autobedrijven. “Die zoeken een partij die de calculaties voor ze kan maken en die bij private lease de noodzakelijke checks kan uitvoeren bij de acceptatie van een klant”, aldus Kersten. “Als je zo’n partij hebt gevonden, bijvoorbeeld in de vorm van een white label, dan is het perspectief best goed. Stel: je heb een jonge Mercedes met 30 duizend kilometer op de teller. Die kun je nu verkopen, maar je kunt hem ook nog drie jaar in de lease zetten. Je weet precies wat de afschrijving is, dus daar kun je wat marge op maken. Bovendien weet je zeker dat onderhoud en bandenwissels in jouw werkplaats worden verricht. Dat is een aantrekkelijk perspectief.”

Occasionlease

Garageformule Vakgarage is een samenwerking gestart met financieel dienstverlener Actua, zodat zijn leden (universele bedrijven) private occasionlease kunnen aanbieden. “Wij regelen de begeleiding en financiële afwikkeling van het leaseproduct. We hebben bijvoorbeeld een centrale servicedesk, zodat de autobedrijven niet met alle administratie en onderhandelingen zitten”, zegt voorzitter Vishal Durgaram. “Occasionlease past goed bij onze bedrijven. Voor het kopen, maar ook voor het leasen van een occasion heb je vertrouwen nodig. Juist dat is het sterke punt van onze leden. We verzorgen ook private lease van nieuwe auto’s, maar daar is de concurrentie erg groot. Bij een nieuwe Kia Picanto of Volkswagen Up kijken consumenten even op Google en kiezen ze op basis van prijs. Maar als een van onze bedrijven een jong gebruikte Nissan Qashqai aanbiedt, is er nauwelijks een vergelijkbaar aanbod. Het mooie voor de autobedrijven is dat ze op zo’n manier ook rendement kunnen behalen op hun minder courante occasions.”

Wil een klant een offerte, dan ligt die aan het einde van de dag voor hem klaar

Armand van Veen van ICLH ziet dat de zakelijke leasemarkt voor personenauto’s krimpt, terwijl de private lease nog steeds groeit. “Bij private lease zijn er meer verschillende processen die je moet automatiseren. Dat kun je beter doen als je meer auto’s hebt en daarom is groei noodzakelijk. Wij zijn succesvol, omdat we schaalgrootte combineren met lokaal ondernemerschap. Zo heeft Van Mossel Autolease negen vestigingen door het hele land, met eigen ondernemers. Die zorgen voor de lokale binding.”

Lokale speler Boxsons biedt geen private lease. Ton Pennings: “We vinden dat de risico’s te groot zijn in verhouding tot de prijzen die de markt hanteert. Wij willen die risico’s niet lopen. Daar komt bij dat het veel werk en tijd kost om contracten af te sluiten en particulieren te screenen.”

schermafbeelding 2021 10 21 om 14.12.59

Ruimte

Volgens Van den Eijnden zijn in Nederland de kosten vaak lager, omdat kleine leasemaatschappijen hier minder te maken hebben met de strenge regels vanuit de AFM en DNB, waar de corporates zich aan moeten houden. “In diverse andere landen, zoals Duitsland, gelden dezelfde strenge regels voor alle leasebedrijven, zowel groot als klein. Dan zie je dat de kleine bedrijven geen kans maken. In Nederland is de regelgeving meer in balans. Ook hebben kleinere maatschappijen geen grote bank als moederbedrijf, die zware eisen stelt, zoals bij Arval of ALD. Dus zelfs als ze per auto voor de aanschaf misschien iets meer betalen, kunnen kleinere leasemaatschappijen dankzij die lagere kosten toch nog marge maken.”

Op 9 november wordt de nieuwste editie van de Automotive Leasemaatschappij Top 60 uitgereikt, op het Automotive Leasing Event in Barneveld. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.