Leaseplan: EV’s nu in elk segment goedkoper dan diesel of benzine

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De TCO van elektrische auto's is volgens Leaseplan nu lager dan bij diesels of benzineauto's (foto: Shutterstock)

Compacte en middelgrote elektrische auto’s zijn in 17 van de 22 onderzochte landen niet meer duurder dan benzine- en dieselauto’s in de meeste Europese landen. Vorig jaar was enkel het middensegment in 14 landen gunstiger geprijsd. In de landen waar EV’s nog duurder zijn, is de prijskloof tussen EV en diesel/benzineauto’s aanzienlijk kleiner geworden. Als de trend zich voortzet, zullen EV’s tegen het midden van de jaren 2020 waarschijnlijk in alle onderzochte landen goedkoper zijn. Dit concludeert Leaseplan in zijn jaarlijkse Car Cost Index.

In de Car Cost Index berekent Leaseplan de gemiddelde kosten (TCO) voor autorijden in 22 landen, op basis van afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en rente.

Middensegment

Nederland is één van de landen waar de elektrische auto in het middensegment goedkoper is dan een auto met een verbrandingsmotor: de TCO voor de EV bedraagt 950 euro, tegenover 1.299 euro voor diesel, 1.172 euro voor benzine en 1.194 euro voor plugin hybride. In het compacte segment is de omslag nu ook bereikt: daar is de maandelijkse TCO voor een EV nu 716 euro (vorig jaar 721 euro) terwijl een auto rijdend op benzine 859 euro kost (vorig jaar 721 euro).

leaseplan car cost 2021

Opbouw van de TCO (bron: Leaseplan)

“Dit rapport is een wake-up call voor beleidsmakers”, stelt Tex Gunning, ceo van Leaseplan. “Elektrische auto’s zijn eindelijk het kantelpunt gepasseerd. Ze zijn nu kostenconcurrerend in heel Europa. Maar de inspanningen van overheden op het gebied van laad-infrastructuur blijven hopeloos ontoereikend. We roepen overheden op om nu eindelijk te investeren in een laadinfrastructuur die de nul-ambities waardig is. Totdat oplaadpunten net zo normaal zijn als tankstations.”

De gemiddelde maandelijkse kosten voor het rijden van een auto variëren enorm in Europa, van 743 euro per maand in Griekenland tot 1.138 euro in Zwitserland. Nederland zit met 1.022 euro per maand in de duurste regionen.  

Bekijk het complete rapport in de Automotive Kennisbank

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Leaseplan: EV’s nu in elk segment goedkoper dan diesel of benzine | Automotive Online

Leaseplan: EV’s nu in elk segment goedkoper dan diesel of benzine

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De TCO van elektrische auto's is volgens Leaseplan nu lager dan bij diesels of benzineauto's (foto: Shutterstock)

Compacte en middelgrote elektrische auto’s zijn in 17 van de 22 onderzochte landen niet meer duurder dan benzine- en dieselauto’s in de meeste Europese landen. Vorig jaar was enkel het middensegment in 14 landen gunstiger geprijsd. In de landen waar EV’s nog duurder zijn, is de prijskloof tussen EV en diesel/benzineauto’s aanzienlijk kleiner geworden. Als de trend zich voortzet, zullen EV’s tegen het midden van de jaren 2020 waarschijnlijk in alle onderzochte landen goedkoper zijn. Dit concludeert Leaseplan in zijn jaarlijkse Car Cost Index.

In de Car Cost Index berekent Leaseplan de gemiddelde kosten (TCO) voor autorijden in 22 landen, op basis van afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en rente.

Middensegment

Nederland is één van de landen waar de elektrische auto in het middensegment goedkoper is dan een auto met een verbrandingsmotor: de TCO voor de EV bedraagt 950 euro, tegenover 1.299 euro voor diesel, 1.172 euro voor benzine en 1.194 euro voor plugin hybride. In het compacte segment is de omslag nu ook bereikt: daar is de maandelijkse TCO voor een EV nu 716 euro (vorig jaar 721 euro) terwijl een auto rijdend op benzine 859 euro kost (vorig jaar 721 euro).

leaseplan car cost 2021

Opbouw van de TCO (bron: Leaseplan)

“Dit rapport is een wake-up call voor beleidsmakers”, stelt Tex Gunning, ceo van Leaseplan. “Elektrische auto’s zijn eindelijk het kantelpunt gepasseerd. Ze zijn nu kostenconcurrerend in heel Europa. Maar de inspanningen van overheden op het gebied van laad-infrastructuur blijven hopeloos ontoereikend. We roepen overheden op om nu eindelijk te investeren in een laadinfrastructuur die de nul-ambities waardig is. Totdat oplaadpunten net zo normaal zijn als tankstations.”

De gemiddelde maandelijkse kosten voor het rijden van een auto variëren enorm in Europa, van 743 euro per maand in Griekenland tot 1.138 euro in Zwitserland. Nederland zit met 1.022 euro per maand in de duurste regionen.  

Bekijk het complete rapport in de Automotive Kennisbank

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.