Leaseplan verzelfstandigt occasiondochter Carnext
Occasionplatform Carnext is door Leaseplan verzelfstandigd. Het bedrijf is overgedragen aan aan het consortium van investeerders dat al eigenaar is van Leaseplan. De investeerders hebben 400 miljoen euro opgehaald om de volgende groeifase te financieren. Dat meldt Carnext vandaag. Leaseplan was al langer bezig om de mogelijkheden te onderzoeken om Carnext te verzelfstandigen en een goede overnamekandidaat te vinden.
“Carnext bevindt zich in een ideale positie om de disruptie in heel Europa te leiden: het was één van de eerste bedrijven die de koopervaring van occasions digitaliseerde en binnen enkele jaren een standaard heeft gezet voor innovatie, kwaliteit en vertrouwen”, meent Thibaut Large, partner van TDR Capital dat samen met de andere Leaseplan-aandeelhouders Abu Dhabi Investment Authority (ADIA), GIC, PGGM, ATP en Goldman Sachs Asset Management Carnext heeft overgenomen. Paul de Vries schreef in zijn column dat remarketingbedrijf BCA de gedroomde koper van Carnext is. Door deze verzelfstandiging komt dat deels uit; Carnext-aandeelhouder TDR Capital is namelijk de eigenaar van BCA.
Ook is bekendgemaakt dat Carnext een langetermijnovereenkomst heeft gesloten met Leaseplan. Daarmee wordt volgens het platform een aanbod van bijna 300 duizend occasions per jaar gegarandeerd. ‘Een uitstekende basis voor toekomstige groei’, aldus Carnext.
Voorwaarts
“Dit is een enorme stap voorwaarts voor Carnext”, aldus Tex Gunning, ceo van Leaseplan. “We zijn blij dat Carnext deze aanzienlijke financiering heeft kunnen aantrekken om de volgende fase van haar groei te versnellen.” Carnext werd in 2018 gelanceerd en is in 22 landen actief met B2B-activitei9ten, terwijl het B2C-platform in zeven Europese landen operationeel is.
“Met de steun van onze investeerders is Carnext nu in een nog sterkere positie om zijn groeistrategie in heel Europa te versnellen. De timing kon niet beter zijn”, volgens Maarten van Neerven, managing director en cfo van Carnext. “Na covid willen meer mensen dan ooit hun volgende tweedehands auto kopen. Wij hebben de auto’s en de technologie om dat waar te maken.”
Uit de laatste jaarcijfers over 2020 blijkt dat Carnext verder in de rode cijfers is gedoken: het verlies liep op tot 80 miljoen euro en de verkoop aan particulieren had te lijden onder de lockdown maatregelen in diverse landen.