Startup Anyways zet voorraadauto’s in voor auto-abonnement

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Anyways profileert zich met een extra flexibel abonnement. (Foto: Anyways)

Startup Anyways introduceert deze week een auto-abonnement dat op elk gewenst kan worden gestart of gestopt. Het bedrijf zet daarvoor auto’s in die komen uit de voorraad van autodealers. Mensen die een abonnement afsluiten krijgen binnen 72 uur een auto (er kan alleen voor een segment gekozen worden, niet voor een model) geleverd. Er is keuze uit drie autotypes, waaronder een stadsauto.

Oprichter van het bedrijf is Wesley de Kruijff, die in het verleden onder meer werkte voor Auto.nl. Volgens De Kruijff is de auto onverminderd populair als vervoersmiddel, maar willen gebruikers optimale flexibiliteit. Wel willen ze daarbij een eigen auto, die ze niet hoeven te delen.

Techbedrijf

Anyways, dat begon onder de naam Toot, richt zich primair op positionering, acquisitie en gebruikerservaring. “We zijn een techbedrijf, maar willen een merk worden dat mensen in hun hart sluiten”, zegt De Kruijff. “Daarvoor moeten we een relatie met de klant kunnen opbouwen en dat kan alleen als wij de hele gebruikservaring, van afsluiten contract tot het inleveren van de auto perfect inrichten.” Daarbij is schaalbaarheid het uitgangspunt. “Zowel het platform als marketing zijn volledig schaalbaar, de rest ligt bij de vlootbeheerder die de auto’s aflevert en ophaalt.”

Scherpe prijs

Anyways denkt een scherpe prijspropositie (de stadsauto is er voor 300 euro per maand, inclusief 1.500 kilometer) te kunnen neerleggen omdat het werkt met voorraadauto’s van een autobedrijf. De Kruijff wil niet zeggen met wie er nu samengewerkt wordt. Hij streeft uiteindelijk naar rond de vier partners, zodat er goede landelijke spreiding is. Anyways betaalt per dag een vergoeding aan het autobedrijf. “Zo maken we slim gebruik van wat er al is.”

De Kruijff heeft investeerders die eveneens uit de techhoek komen. Veel vergelijkbare businessmodellen ziet hij niet. Zo werkt Lynk&Co ook met abonnementen maar is het tegelijkertijd ook de fabrikant van de auto’s. Leaseplan-ceo Tex Gunning meldde recent ook flexibelere producten te willen creëren rondom de eigen vloot. De Kruijff denkt niet dat deze bedrijven echt met hem concurreren. “Wij zijn een techbedrijf, hebben een unieke propositie en richten ons volledig op de digitalisering en customer experience, niet op het vlootbeheer.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Startup Anyways zet voorraadauto’s in voor auto-abonnement | Automotive Online

Startup Anyways zet voorraadauto’s in voor auto-abonnement

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Anyways profileert zich met een extra flexibel abonnement. (Foto: Anyways)

Startup Anyways introduceert deze week een auto-abonnement dat op elk gewenst kan worden gestart of gestopt. Het bedrijf zet daarvoor auto’s in die komen uit de voorraad van autodealers. Mensen die een abonnement afsluiten krijgen binnen 72 uur een auto (er kan alleen voor een segment gekozen worden, niet voor een model) geleverd. Er is keuze uit drie autotypes, waaronder een stadsauto.

Oprichter van het bedrijf is Wesley de Kruijff, die in het verleden onder meer werkte voor Auto.nl. Volgens De Kruijff is de auto onverminderd populair als vervoersmiddel, maar willen gebruikers optimale flexibiliteit. Wel willen ze daarbij een eigen auto, die ze niet hoeven te delen.

Techbedrijf

Anyways, dat begon onder de naam Toot, richt zich primair op positionering, acquisitie en gebruikerservaring. “We zijn een techbedrijf, maar willen een merk worden dat mensen in hun hart sluiten”, zegt De Kruijff. “Daarvoor moeten we een relatie met de klant kunnen opbouwen en dat kan alleen als wij de hele gebruikservaring, van afsluiten contract tot het inleveren van de auto perfect inrichten.” Daarbij is schaalbaarheid het uitgangspunt. “Zowel het platform als marketing zijn volledig schaalbaar, de rest ligt bij de vlootbeheerder die de auto’s aflevert en ophaalt.”

Scherpe prijs

Anyways denkt een scherpe prijspropositie (de stadsauto is er voor 300 euro per maand, inclusief 1.500 kilometer) te kunnen neerleggen omdat het werkt met voorraadauto’s van een autobedrijf. De Kruijff wil niet zeggen met wie er nu samengewerkt wordt. Hij streeft uiteindelijk naar rond de vier partners, zodat er goede landelijke spreiding is. Anyways betaalt per dag een vergoeding aan het autobedrijf. “Zo maken we slim gebruik van wat er al is.”

De Kruijff heeft investeerders die eveneens uit de techhoek komen. Veel vergelijkbare businessmodellen ziet hij niet. Zo werkt Lynk&Co ook met abonnementen maar is het tegelijkertijd ook de fabrikant van de auto’s. Leaseplan-ceo Tex Gunning meldde recent ook flexibelere producten te willen creëren rondom de eigen vloot. De Kruijff denkt niet dat deze bedrijven echt met hem concurreren. “Wij zijn een techbedrijf, hebben een unieke propositie en richten ons volledig op de digitalisering en customer experience, niet op het vlootbeheer.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.