Leaseplan-ceo Tex Gunning: Chiptekort drijft occasionprijzen op
Het orderboek van Leaseplan puilt uit als gevolg van de stilvallende autoproductie. Het chiptekort bij autofabrikanten raakt ook Leaseplan. Al is er ook één groot voordeel: de prijzen voor ex-leaseauto’s zullen het huidige hoge niveau vasthouden of verder opdrijven. Toch hoopt Leaseplan-ceo Tex Gunning dat eind dit jaar de chipproblematiek is opgelost. Dat zegt hij in een interview met Automotive.
Leaseplan meldde woensdag de hoogste kwartaalwinst ooit te hebben gerealiseerd. Vooral de schade- en verzekeringsactiviteiten en remarketingopbrengsten zorgden voor een fors hogere kwartaalwinst van 181 miljoen euro. “Het model van leasebedrijven is bijzonder robuust, dat wordt opnieuw duidelijk”, zegt Gunning. “Wij bezitten de auto gedurende de hele leaselifecycle en het geld wordt verdiend aan de voorkant, gedurende de looptijd óf aan het einde van het contract. In deze crisis nemen onze winsten aan de voorkant af, maar hebben we minder schade- en onderhoudskosten en zijn de restwaarden op een enorm hoog niveau. Maar het feit dat Leaseplan nog nooit, tijdens geen enkele crisis, ooit verlies heeft gemaakt, is wel bijzonder. De leasemarkt groeit altijd, er komen altijd meer auto’s op de weg zoals nu met de enorme groei in e-commerce waardoor er veel vraag is naar lichte bedrijfswagens.”
Normaliseren
Ook de concurrenten van Leaseplan noteerden goede kwartaalcijfers. Heeft de coronacrisis en daarop aansluitend de chipcrisis niet vooral voordelen voor leasemaatschappijen? “Dat zou ik absoluut niet willen zeggen. Zoals gezegd zijn het communicerende vaten waar de winst aan de ene kant een verlies aan de andere kant betekent. Ik ben er om naar de lange termijn te kijken en vanuit dat perspectief zie ik de wereld het liefst zo snel mogelijk normaliseren zodat we weer normaal kunnen groeien.”
We kunnen moeilijk alle afschrijvingsdruk op de eerste berijder leggen
Gunning ziet een snelle toename van flexibele- en occasionlease bij consumenten en verwacht in dat marktsegment hard te groeien. Dat vereist wel aanpassingen aan de traditionele rekenmodellen. “Sommige consumenten vinden langjarige contracten echter onoverzichtelijk, die willen flexibiliteit en goede prijzen. Wij houden de auto vijf tot zes jaar in bezit. Dat betekent dat wij die auto’s gedurende deze jaren flexibel kunnen inzetten. Daarbij kunnen we moeilijk alle afschrijvingsdruk op de eerste berijder leggen, dus we moeten zelf positie innemen door anders af te schrijven. De eerste rijder heeft het voordeel van een nieuwe auto en neemt dus logischerwijs de meeste afschrijving voor zijn rekening, maar hij moet niet afgeschrikt worden door te hoge flextarieven. Dat vereist aan onze kant een andere manier van rekenen.”
Carnext
Tegenover de hoge winst bij Leaseplan staan de verliezen bij retaildochter Carnext. De investeringen om een pan-Europees netwerk uit te rollen zijn hoog en winstgevendheid lijkt vooralsnog niet in het verschiet te liggen. Leaseplan oriënteert zich inmiddels al geruime tijd op de toekomst van het bedrijf. Recent ging occasionretailer Auto1 Group naar de beurs en werd daar gewaardeerd op 10 miljard euro. Ligt een beursgang voor Carnext daarom nu meer voor de hand? “Daar geef ik geen commentaar op. We zijn bezig met een strategic review. Maar we verwachten in de komende maanden onze toekomstplannen te kunnen melden”, stelt Gunning. Ook over de toekomst van Leaseplan zelf, onthoudt Gunning zich van commentaar. “Daar gaan onze aandeelhouders over”, aldus Gunning, die desgevraagd wel meldt momenteel geen roadshow aan het houden te zijn.
Gunning was te gast in de Automotive Leasing Talkshow. Bekijk de talkshow hieronder (met Gunning vanaf 43 minuten):