‘Universeel en dealer concurreren steeds meer om lease-onderhoud’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Dealers krijgen bij het onderhoud van leaseauto's steeds meer concurrentie van garageformules als Bosch en Profile. (Foto: Shutterstock)

Grote leasemaatschappijen hanteren een steeds strakker sturingsbeleid voor onderhoud. Waarbij het netwerk, dat voorheen vooral bestond uit dealers, steeds vaker wordt uitgebreid met universele garageconcepten als Bosch Car Service, dat de grootste onafhankelijke garageformule is, en Profile. Niet iedereen is overtuigd van de meerwaarde.

Het is een discussie die al decennialang gevoerd wordt: wie is er beter in staat om het onderhoud uit te voeren aan auto’s tot 4 jaar oud: de dealer of de universeel? De meningen zijn verdeeld: dealers gaan er prat op dat zij als eerste worden getraind in de nieuwste technologieën en toegang hebben tot alle productinformatie van de autofabrikant. Universelen voeren als tegenargument op dat zij de informatie krijgen van de fabrikanten die de componenten bouwen en dus even goed – of beter – weten hoe het betreffende component werkt, en goedkoper zijn.

Opvallend

Toch neemt het aantal universele onderhoudsformules toe dat een deel van het leaseonderhoud verzorgt. Van de grootste leasemaatschappijen in de Automotive Leasemaatschappij Top 60 is het vooral opvallend dat universele leasemaatschappij ALD het onderhoud vrijwel alleen naar dealers stuurt. “Wij hebben goede contracten met de importeurs en dealers, omdat we ook veel merkgebonden lease faciliteren als white label”, zegt marketingdirecteur Lonneke van der Horst van de leasemaatschappij. “Wij hebben ook goede ervaringen met het merkkanaal. Zij zijn voor ons de eerste aangewezen partners omdat zij immers ook de auto’s leveren.” Dat het merkkanaal duurder is dan het universele, is volgens haar geen vast gegeven. “Dat is een kwestie van goede afspraken maken.” Lees meer in dit artikel op Fleet&Mobility.

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Universeel en dealer concurreren steeds meer om lease-onderhoud’ | Automotive Online

‘Universeel en dealer concurreren steeds meer om lease-onderhoud’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Dealers krijgen bij het onderhoud van leaseauto's steeds meer concurrentie van garageformules als Bosch en Profile. (Foto: Shutterstock)

Grote leasemaatschappijen hanteren een steeds strakker sturingsbeleid voor onderhoud. Waarbij het netwerk, dat voorheen vooral bestond uit dealers, steeds vaker wordt uitgebreid met universele garageconcepten als Bosch Car Service, dat de grootste onafhankelijke garageformule is, en Profile. Niet iedereen is overtuigd van de meerwaarde.

Het is een discussie die al decennialang gevoerd wordt: wie is er beter in staat om het onderhoud uit te voeren aan auto’s tot 4 jaar oud: de dealer of de universeel? De meningen zijn verdeeld: dealers gaan er prat op dat zij als eerste worden getraind in de nieuwste technologieën en toegang hebben tot alle productinformatie van de autofabrikant. Universelen voeren als tegenargument op dat zij de informatie krijgen van de fabrikanten die de componenten bouwen en dus even goed – of beter – weten hoe het betreffende component werkt, en goedkoper zijn.

Opvallend

Toch neemt het aantal universele onderhoudsformules toe dat een deel van het leaseonderhoud verzorgt. Van de grootste leasemaatschappijen in de Automotive Leasemaatschappij Top 60 is het vooral opvallend dat universele leasemaatschappij ALD het onderhoud vrijwel alleen naar dealers stuurt. “Wij hebben goede contracten met de importeurs en dealers, omdat we ook veel merkgebonden lease faciliteren als white label”, zegt marketingdirecteur Lonneke van der Horst van de leasemaatschappij. “Wij hebben ook goede ervaringen met het merkkanaal. Zij zijn voor ons de eerste aangewezen partners omdat zij immers ook de auto’s leveren.” Dat het merkkanaal duurder is dan het universele, is volgens haar geen vast gegeven. “Dat is een kwestie van goede afspraken maken.” Lees meer in dit artikel op Fleet&Mobility.

 

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.