Tex Gunning (Leaseplan): We zijn weer terug bij focus op groei

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Gunning: het nieuwe normaal is het oude normaal. (Foto: Leaseplan)

Toen de coronapandemie in alle hevigheid losbarstte, verlegde Leaseplan zijn focus van winstoptimalisatie naar een goede cashpositie. Met 7 miljard euro aan liquiditeit, kan het bedrijf zich nu weer richten op groei. Ondanks dat diverse landen waarin het actief is, nog altijd in een lockdown zitten. “Er is meer optimisme in de markt dan in april vorig jaar”, zegt Tex Gunning in een interview met Automotive. “Toen wisten we niets. Nu hebben we de hoop op het vaccin, dat biedt perspectief. We zien dat zowel in de handel als bij onze klanten.” Leaseplan trof met een aantal klanten een betalingsregeling; van de bedrijven die hier gebruik van maakten, heeft 6 procent nog altijd een achterstand. Voor het herwaarderen van de contracten is over heel 2020 25 miljoen euro gereserveerd.

Strenge maatregelen

De coronapandemie trok vooral in de eerste helft van 2020 een wissel op het resultaat van de leasemaatschappij: de winst lag 35 procent onder het niveau van 2019. Het bedrijf onderstreepte vooral de liquiditeitsbuffer van 8,6 miljard euro, en dat is niet voor niets, zegt Gunning. “Toen duidelijk werd dat de coronapandemie tot strenge maatregelen zou leiden, hebben we onze aandacht verlegd van groei naar behoud van cash. Nu we aan het eind van dit crisisjaar nog een buffer hebben staan van 7 miljard euro en de vlootomvang nagenoeg gelijk is gebleven, dan denk ik: dat hebben we goed gedaan. De kosten vielen natuurlijk ook lager uit doordat we fors minder nieuwe auto’s hebben kunnen inzetten.”

Gunning vindt vooral de switch die medewerkers hebben gemaakt bijzonder. “Van de ene op de andere dag werkten 8 duizend man vanuit huis. We hebben een crisisteam geformeerd dat ervoor heeft gezorgd dat deze mensen mentaal en fysiek gezond bleven, met een platform waarop onder andere yoga-lessen te volgen waren en waarin we mensen op de hoogte hielden.” 

Wat bij elke crisis hetzelfde is: je moet gelijk omschakelen van een focus op winst naar een focus op cash

Gunning heeft in zijn carrière meerdere crises meegemaakt, van bedrijfsmatige tot financieel economische. De huidige coronapandemie is veel ingrijpender, stelt hij. “Een gezondheidscrisis, economische crisis en mentale crisis in één, dat vraagt een andere benadering dan een bedrijfsmatige crisis. Dan is de boodschap relatief eenvoudig: we kunnen zo niet verder, dus we gaan maatregelen nemen. Bij een financiële crisis geldt min of meer hetzelfde, afhankelijk van de gezondheid van je bedrijf. Nu speelde de crisis zich buiten ons toedoen af: Leaseplan is in de basis gezond. Dat zorgt ook voor saamhorigheid. Wat wel bij elke crisis hetzelfde is: je moet gelijk omschakelen van een focus op winst naar een focus op cash. Weinig uitgeven, dat ten eerste. Wij hebben natuurlijk het voordeel dat we veel grote klanten hebben met een hoge recurring income. Daarnaast hebben we een extra financieringsronde gedaan.”

Het nieuwe normaal is het oude normaal: Kinderen willen naar school, werknemers naar kantoor

In een eerder interview met Automotive merkte Gunning op dat het gebrek aan alignment nu parten begint te spelen. “Privé zit iedereen thuis, veel met kinderen, daar komt veel bij kijken. En ook zakelijk is het moeilijk om op één lijn te bleven, je mist de dagelijkse gesprekjes. Wij hebben daarom geïnvesteerd in een communicatieplatform. Waar ik, en vele met mij, er in april nog van uitging dat er een nieuw normaal zou ontstaan, verwacht ik dat het oude normaal het nieuwe wordt. Kinderen willen weer naar school, werknemers weer naar kantoor. Wellicht geen vijf dagen per week, maar in ieder geval vaker dan thuis werken.”

Groei dankzij e-commerce

Gunning ziet de markt ook weer aantrekken. “De vlootomvang groeide in het vierde kwartaal weer. Uiteindelijk hebben we slechts 0,7 procent ingeleverd. De vloot is op peil gebleven dankzij contractverlengingen en we hebben het voordeel dat driekwart van ons klantenbestand uit grote corporates bestaat. Daarnaast zagen we groei in private lease en in bestelauto’s. Over de precieze stijging zeggen we iets in ons jaarrapport. Dat laatste natuurlijk vooral dankzij de flink groeiende e-commerce activiteiten. ”Leaseplan ziet de interesse in elektrische auto’s toenemen.

Leaseplan investeerde 44 miljoen euro extra in onder andere de verzelfstandiging van Carnext binnen Leaseplan. “Het gaat hierbij om investeringen in het platformtechnologie en marketing. De occasionmarkt ontwikkelt zich heel anders dan de leasemarkt. Daarom was het nodig om er een zelfstandige entiteit van te maken. De volgende stap is dat we kijken wat we met Carnext doen: of we het bij ons houden of een andere weg bewandelen.”

Gunning durft nog geen voorspelling te doen voor dit jaar. “Hoewel ik veel meer optimisme zie dan tijdens de eerste lockdown, blijft het natuurlijk een vreemde start van het jaar. Ik verwacht wel een significante verbetering van ons resultaat. Dit jaar is sowieso minder crazy dan vorig jaar. En we gaan dus back to normal zodra dat kan.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Tex Gunning (Leaseplan): We zijn weer terug bij focus op groei | Automotive Online

Tex Gunning (Leaseplan): We zijn weer terug bij focus op groei

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Gunning: het nieuwe normaal is het oude normaal. (Foto: Leaseplan)

Toen de coronapandemie in alle hevigheid losbarstte, verlegde Leaseplan zijn focus van winstoptimalisatie naar een goede cashpositie. Met 7 miljard euro aan liquiditeit, kan het bedrijf zich nu weer richten op groei. Ondanks dat diverse landen waarin het actief is, nog altijd in een lockdown zitten. “Er is meer optimisme in de markt dan in april vorig jaar”, zegt Tex Gunning in een interview met Automotive. “Toen wisten we niets. Nu hebben we de hoop op het vaccin, dat biedt perspectief. We zien dat zowel in de handel als bij onze klanten.” Leaseplan trof met een aantal klanten een betalingsregeling; van de bedrijven die hier gebruik van maakten, heeft 6 procent nog altijd een achterstand. Voor het herwaarderen van de contracten is over heel 2020 25 miljoen euro gereserveerd.

Strenge maatregelen

De coronapandemie trok vooral in de eerste helft van 2020 een wissel op het resultaat van de leasemaatschappij: de winst lag 35 procent onder het niveau van 2019. Het bedrijf onderstreepte vooral de liquiditeitsbuffer van 8,6 miljard euro, en dat is niet voor niets, zegt Gunning. “Toen duidelijk werd dat de coronapandemie tot strenge maatregelen zou leiden, hebben we onze aandacht verlegd van groei naar behoud van cash. Nu we aan het eind van dit crisisjaar nog een buffer hebben staan van 7 miljard euro en de vlootomvang nagenoeg gelijk is gebleven, dan denk ik: dat hebben we goed gedaan. De kosten vielen natuurlijk ook lager uit doordat we fors minder nieuwe auto’s hebben kunnen inzetten.”

Gunning vindt vooral de switch die medewerkers hebben gemaakt bijzonder. “Van de ene op de andere dag werkten 8 duizend man vanuit huis. We hebben een crisisteam geformeerd dat ervoor heeft gezorgd dat deze mensen mentaal en fysiek gezond bleven, met een platform waarop onder andere yoga-lessen te volgen waren en waarin we mensen op de hoogte hielden.” 

Wat bij elke crisis hetzelfde is: je moet gelijk omschakelen van een focus op winst naar een focus op cash

Gunning heeft in zijn carrière meerdere crises meegemaakt, van bedrijfsmatige tot financieel economische. De huidige coronapandemie is veel ingrijpender, stelt hij. “Een gezondheidscrisis, economische crisis en mentale crisis in één, dat vraagt een andere benadering dan een bedrijfsmatige crisis. Dan is de boodschap relatief eenvoudig: we kunnen zo niet verder, dus we gaan maatregelen nemen. Bij een financiële crisis geldt min of meer hetzelfde, afhankelijk van de gezondheid van je bedrijf. Nu speelde de crisis zich buiten ons toedoen af: Leaseplan is in de basis gezond. Dat zorgt ook voor saamhorigheid. Wat wel bij elke crisis hetzelfde is: je moet gelijk omschakelen van een focus op winst naar een focus op cash. Weinig uitgeven, dat ten eerste. Wij hebben natuurlijk het voordeel dat we veel grote klanten hebben met een hoge recurring income. Daarnaast hebben we een extra financieringsronde gedaan.”

Het nieuwe normaal is het oude normaal: Kinderen willen naar school, werknemers naar kantoor

In een eerder interview met Automotive merkte Gunning op dat het gebrek aan alignment nu parten begint te spelen. “Privé zit iedereen thuis, veel met kinderen, daar komt veel bij kijken. En ook zakelijk is het moeilijk om op één lijn te bleven, je mist de dagelijkse gesprekjes. Wij hebben daarom geïnvesteerd in een communicatieplatform. Waar ik, en vele met mij, er in april nog van uitging dat er een nieuw normaal zou ontstaan, verwacht ik dat het oude normaal het nieuwe wordt. Kinderen willen weer naar school, werknemers weer naar kantoor. Wellicht geen vijf dagen per week, maar in ieder geval vaker dan thuis werken.”

Groei dankzij e-commerce

Gunning ziet de markt ook weer aantrekken. “De vlootomvang groeide in het vierde kwartaal weer. Uiteindelijk hebben we slechts 0,7 procent ingeleverd. De vloot is op peil gebleven dankzij contractverlengingen en we hebben het voordeel dat driekwart van ons klantenbestand uit grote corporates bestaat. Daarnaast zagen we groei in private lease en in bestelauto’s. Over de precieze stijging zeggen we iets in ons jaarrapport. Dat laatste natuurlijk vooral dankzij de flink groeiende e-commerce activiteiten. ”Leaseplan ziet de interesse in elektrische auto’s toenemen.

Leaseplan investeerde 44 miljoen euro extra in onder andere de verzelfstandiging van Carnext binnen Leaseplan. “Het gaat hierbij om investeringen in het platformtechnologie en marketing. De occasionmarkt ontwikkelt zich heel anders dan de leasemarkt. Daarom was het nodig om er een zelfstandige entiteit van te maken. De volgende stap is dat we kijken wat we met Carnext doen: of we het bij ons houden of een andere weg bewandelen.”

Gunning durft nog geen voorspelling te doen voor dit jaar. “Hoewel ik veel meer optimisme zie dan tijdens de eerste lockdown, blijft het natuurlijk een vreemde start van het jaar. Ik verwacht wel een significante verbetering van ons resultaat. Dit jaar is sowieso minder crazy dan vorig jaar. En we gaan dus back to normal zodra dat kan.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.