Leaseplan: Middensegment-EV goedkoper dan brandstofauto
Middelgrote elektrische auto’s zijn goedkoper dan auto’s met een verbrandinsgmotor. Dat meldt Leaseplan op basis van zijn Car Cost Index 2020. Dit geldt met name voor de total cost of ownership (TCO) in het middensegment.
In zijn jaarlijkse Car Cost Index berekent Leaseplan de gemiddelde kosten voor autorijden in 18 landen, op basis van afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en rente. Hieruit blijkt dat, mede dankzij diverse belastingvoordelen, EV’s inmiddels in 14 landen kunnen concurreren met brandstofauto’s.
Nederland is één van de landen waar de elektrische auto in het middensegment goedkoper is dan een auto met een verbrandingsmotor: de TCO voor de EV bedraagt 925 euro, tegenover 1.143 voor diesel en 1.073 voor benzine. In het compacte segment is een auto met een benzinemotor net iets goedkoper. Zo bedraagt de TCO voor een auto rijdend op benzine 711 euro, terwijl een elektrische auto 721 euro kost.
Tex Gunning, ceo LeasePlan, noemt het goed nieuws dat de kosten van elektrische auto’s dalen. “Daarnaast zien we de ontwikkeling van een sterke markt voor kwalitatief gebruikte EV’s. Het slechte nieuws is echter dat overheden er niet in slagen om de laadinfrastructuur te leveren die nodig is om aan de marktvraag te voldoen. Nationale en lokale beleidsmakers moeten investeren in een universele, betaalbare en duurzame oplaadinfrastructuur om iedereen in staat te stellen de overstap naar EV te maken.”
TCO
Bij brandstofauto’s beslaat afschrijving het grootste deel (41%) van de totale kosten, gevolgd door brandstof (27%), onderhoud (13%), verzekering (12%), rente (5%) en belasting (3%). Bij elektrische auto’s beslaat afschrijving een groter deel (59%) van de totale kosten, onderhoud (11%) en verzekering (13%). Daar staat een kostenbesparing tegenover door het gebruik van elektriciteit (10%) in plaats van traditionele brandstof. In heel Europa profiteren EV’s bovendien van lagere belastingtarieven en onderhoudskosten. In Zwitserland zijn de kosten voor het rijden van een EV of brandstofauto nagenoeg gelijk. In Nederland zijn de kosten voor het rijden van een dieselauto het hoogst (€ 806 per maand), vooral vanwege de bpm die de netto investeringswaarde van een dieselauto tot wel 35 procent verhoogt.
Gewogen naar het bruto binnenlands product is de total cost of ownership voor alle typen aandrijving het hoogst in Italië en Portugal, terwijl de kosten het laagst zijn voor leaserijders in Denemarken en Zweden.
Car Cost Index (bron: Leaseplan)
Land | Elektrisch | Benzine | Diesel |
Griekenland | € 594 | € 547 | € 534 |
Hongarije | € 642 | € 537 | € 538 |
Zweden | € 646 | € 643 | € 655 |
Frankrijk | € 654 | € 598 | € 633 |
Portugal | € 686 | € 651 | € 672 |
Ierland | € 695 | € 640 | € 613 |
Oostenrijk | € 718 | € 685 | € 672 |
Nederland | € 721 | € 711 | € 806 |
Spanje | € 730 | € 603 | € 609 |
Duitsland | € 730 | € 704 | € 720 |
Italië | € 742 | € 807 | € 763 |
Verenigd Koninkrijk | € 744 | € 727 | € 731 |
Noorwegen | € 750 | € 851 | € 913 |
België | € 797 | € 686 | € 709 |
Denemarken | € 797 | € 765 | € 716 |
Tsjechië | € 793 | € 541 | € 570 |
Finland | € 944 | € 767 | € 794 |
Zwitserland | € 949 | € 960 | € 925 |