Terberg-ceo Van Ewijk: Groei zit aan de kant van private lease

Terberg Business Lease verwacht verbetering na verlies in 2019

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Rogier van Ewijk (Foto: NFP).

Het was toch wel de fusie van 2018: die tussen Autobinck-dochter Business Lease Nederland en het Utrechtse Terberg Leasing. De integratie tussen beide bedrijven leverde dit jaar een nieuw geformeerd bestuur op, maar is ook terug te zien in de cijfers over 2019 – het jaar dat de fusie werd afgerond. De harmonisatie – en autonome groei – leverden weliswaar een hogere omzet op (van 193,5 miljoen euro in 2018 naar 321 miljoen in 2019), ook was het mede de reden voor het negatieve netto resultaat van ongeveer 10 miljoen euro.Lees hier een interview met cfo Michel Cornelissen over de recordwinst van Autobinck.

Naast de kosten die gepaard gingen met de fusie worden een lagere restwaarde van ex-leaseauto’s (met name diesels) en een “slechte prestaties van een nieuw geïmplementeerd it-systeem” als redenen voor het negatieve resultaat genoemd. Toch is de liquiditeitspositie van het bedrijf goed, stelt directeur Rogier van Ewijk. Er zijn volgens hem gunstige financieringsvoorwaarden met de bank afgesproken, en de aandeelhouders stortten 3,5 miljoen euro extra in het bedrijf. En de grootste pijnpunten, de IT en de harmonisatie, zouden zijn opgelost.

Individueler vervoer

“Het IT-platform is nu up and running”, zegt Van Ewijk. “De implementatie ging niet vlekkeloos en we hebben ook extra krachten moeten inhuren, maar het is nu wel toekomstbestendig: zakelijke en particuliere klanten kunnen via het platform nu eenvoudig alle leasezaken zelf regelen, zoals contracten aanvragen en beheren.” Komende weken wordt ook de leaseportefeuille van Business Lease aan het platform toegevoegd.

De implementatie ging niet vlekkeloos maar het systeem is nu wel toekomstbestendig

Rogier van Ewijk, Terberg Business Lease

Het platform is volgens Van Ewijk essentieel voor de strategie van het bedrijf. “Vervoer wordt individueler: we zien ook grote bedrijven die afstappen van corporate leasecontracten en het personeel een budget geven. Een deel daarvan zal kiezen voor private lease. Die contracten zijn bewerkelijker, omdat het één contract per klant is. Daarom is het essentieel dat je dit proces online kunt regelen.” Het bedrijf handelt nu zo’n 275 contracten per medewerker af, wat volgens Van Ewijk al bovengemiddeld is. “Mede dankzij het nieuwe it-platform moeten we uit kunnen komen op 300 per medewerker.”

Een derde oorzaak voor het verlies is de hoge afschrijving op de dieselvoorraad. Het bedrijf geeft hierover geen cijfers, maar Van Ewijk wil wel zeggen dat dit “in de miljoenen” loopt. “De dieselmarkt was heel slecht, en we kregen vorig jaar flink wat diesels terug die uit de 14-procent bijtelling kwamen. Dat worden er dit jaar een stuk minder, en volgend jaar is dat effect weg. We zien nu al dat er nauwelijks meer diesels worden ingezet.” Groothandelaar NL Car Group noemde de dalende dieselwaarden een van de redenen achter het faillissement van het bedrijf.

Kerncijfers 2019 (2018) in euro’s

  • Omzet: 321.303.000 (193.508.000, +65%)
  • Operationeel resultaat: -13.108.000 (4.723.000)
  • Resultaat na belasting: -9.951.000 (3.752.000)
  • Vloot op 1-5-2019: 42.679* (25.000)
    *Bron: Automotive Leasemaatschappij Top 60

 

De druk op de restwaarden zou ook dit jaar een probleem kunnen worden, maar ondanks de Covid-pandemie is Van Ewijk positief over de verwachte opbrengsten. “Ik kan geen outlook geven, daarvoor is de markt veel te onzeker. We hebben onze voorraad niet snel en niet tegen lage prijzen verkocht, en dat is een goede beslissing want de occasionmarkt trekt nu snel aan. We zijn van de extra ingehuurde terreinen af en boeken goede resultaten. Maar over het hele jaar genomen zijn er natuurlijk nog wel onzekerheden. Als er een tweede coronagolf komt, ziet de wereld er weer heel anders uit.”

Toenemende vraag

Tegenover een (kleine) terugval in remarketingresultaten door Covid-19, verwacht het bedrijf een toenemende vraag naar occasions in de komende maanden omdat er minder nieuwe auto’s beschikbaar zijn. “Daarnaast zien we veel contractverlengingen en die zijn positief voor de marge. Ook wordt er minder onderhoud en reparatie gepleegd omdat de voertuigen minder worden gebruikt.” Het bedrijf heeft de instroom van nieuwe auto’s zoveel mogelijk beperkt en aangestuurd op contractverlengingen.

De groei zit volgens Van Ewijk de komende jaren vooral in private lease, waaronder occasionlease. “De verhouding is nu 40 procent private en 60 procent zakelijk, maar die gaat naar 50/50. Mensen werken meer thuis en dat remt de vraag naar zakelijke leaseauto’s – en veel bedrijven bouwden hun vloot al af. We gaan andere mobiliteitsmodellen zien, zoals budgetten en abonnementen. Die zorgen er ook voor dat we niet meer alleen kleine a-modellen in de private lease zullen zien, maar ook grotere. Er vindt een transformatie plaats in de markt. Die vraagt wel van mobiliteitsproviders zoals wij dat we onze diensten zo eenvoudig mogelijk moeten aanbieden. Dat is inderdaad ónze uitdaging: het creëren van een Mobility Wallet waarin alle deeloplossingen voor mobiliteit zijn geïntegreerd. Artificial Intelligence is daarin de sleutel. Veel van die mobiliteitsoplossingen komen van één van onze aandeelhouders, Autobinck. Dus daar versterken beide fusiepartners elkaar ook weer.”

Experience in plaats van nieuwbouw

Begin dit jaar besloot Terberg Business Lease Groep te stoppen met een bouwproject langs de A2. Dat besluit was al genomen voordat het slechte resultaat over 2019 zich aandiende, vertelt directeur Rogier van Ewijk. “We wilden verhuizen omdat we uit ons jasje dreigden te groeien, en omdat onze huidige locatie zou worden aangewend voor woningbouw. Dat laatste werd door de gemeente echter uitgesteld zodat verhuizen niet langer noodzakelijk was. Inmiddels zagen we de kosten van de nieuwe locatie de pan uit te reizen, door de hoeveelheid benodigde parkeerruimte die daar erg kostbaar is. Toen besloten we het project niet door te zetten.”

Het bedrijf is op de huidige locatie ingericht op 200 fte, er werken er 130. “En met de verwachting dat er meer zal worden thuisgewerkt, is dat voldoende.” Wel heeft het bedrijf een extra locatie toegevoegd, langs de A2 bij Meerkerk. Dit is een experience center waar (private) leaserijders terecht kunnen om hun mobiliteit te regelen. Dit pand gaat op 1 augustus open.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Terberg Business Lease verwacht verbetering na verlies in 2019 | Automotive Online
Terberg-ceo Van Ewijk: Groei zit aan de kant van private lease

Terberg Business Lease verwacht verbetering na verlies in 2019

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Rogier van Ewijk (Foto: NFP).

Het was toch wel de fusie van 2018: die tussen Autobinck-dochter Business Lease Nederland en het Utrechtse Terberg Leasing. De integratie tussen beide bedrijven leverde dit jaar een nieuw geformeerd bestuur op, maar is ook terug te zien in de cijfers over 2019 – het jaar dat de fusie werd afgerond. De harmonisatie – en autonome groei – leverden weliswaar een hogere omzet op (van 193,5 miljoen euro in 2018 naar 321 miljoen in 2019), ook was het mede de reden voor het negatieve netto resultaat van ongeveer 10 miljoen euro.Lees hier een interview met cfo Michel Cornelissen over de recordwinst van Autobinck.

Naast de kosten die gepaard gingen met de fusie worden een lagere restwaarde van ex-leaseauto’s (met name diesels) en een “slechte prestaties van een nieuw geïmplementeerd it-systeem” als redenen voor het negatieve resultaat genoemd. Toch is de liquiditeitspositie van het bedrijf goed, stelt directeur Rogier van Ewijk. Er zijn volgens hem gunstige financieringsvoorwaarden met de bank afgesproken, en de aandeelhouders stortten 3,5 miljoen euro extra in het bedrijf. En de grootste pijnpunten, de IT en de harmonisatie, zouden zijn opgelost.

Individueler vervoer

“Het IT-platform is nu up and running”, zegt Van Ewijk. “De implementatie ging niet vlekkeloos en we hebben ook extra krachten moeten inhuren, maar het is nu wel toekomstbestendig: zakelijke en particuliere klanten kunnen via het platform nu eenvoudig alle leasezaken zelf regelen, zoals contracten aanvragen en beheren.” Komende weken wordt ook de leaseportefeuille van Business Lease aan het platform toegevoegd.

De implementatie ging niet vlekkeloos maar het systeem is nu wel toekomstbestendig

Rogier van Ewijk, Terberg Business Lease

Het platform is volgens Van Ewijk essentieel voor de strategie van het bedrijf. “Vervoer wordt individueler: we zien ook grote bedrijven die afstappen van corporate leasecontracten en het personeel een budget geven. Een deel daarvan zal kiezen voor private lease. Die contracten zijn bewerkelijker, omdat het één contract per klant is. Daarom is het essentieel dat je dit proces online kunt regelen.” Het bedrijf handelt nu zo’n 275 contracten per medewerker af, wat volgens Van Ewijk al bovengemiddeld is. “Mede dankzij het nieuwe it-platform moeten we uit kunnen komen op 300 per medewerker.”

Een derde oorzaak voor het verlies is de hoge afschrijving op de dieselvoorraad. Het bedrijf geeft hierover geen cijfers, maar Van Ewijk wil wel zeggen dat dit “in de miljoenen” loopt. “De dieselmarkt was heel slecht, en we kregen vorig jaar flink wat diesels terug die uit de 14-procent bijtelling kwamen. Dat worden er dit jaar een stuk minder, en volgend jaar is dat effect weg. We zien nu al dat er nauwelijks meer diesels worden ingezet.” Groothandelaar NL Car Group noemde de dalende dieselwaarden een van de redenen achter het faillissement van het bedrijf.

Kerncijfers 2019 (2018) in euro’s

  • Omzet: 321.303.000 (193.508.000, +65%)
  • Operationeel resultaat: -13.108.000 (4.723.000)
  • Resultaat na belasting: -9.951.000 (3.752.000)
  • Vloot op 1-5-2019: 42.679* (25.000)
    *Bron: Automotive Leasemaatschappij Top 60

 

De druk op de restwaarden zou ook dit jaar een probleem kunnen worden, maar ondanks de Covid-pandemie is Van Ewijk positief over de verwachte opbrengsten. “Ik kan geen outlook geven, daarvoor is de markt veel te onzeker. We hebben onze voorraad niet snel en niet tegen lage prijzen verkocht, en dat is een goede beslissing want de occasionmarkt trekt nu snel aan. We zijn van de extra ingehuurde terreinen af en boeken goede resultaten. Maar over het hele jaar genomen zijn er natuurlijk nog wel onzekerheden. Als er een tweede coronagolf komt, ziet de wereld er weer heel anders uit.”

Toenemende vraag

Tegenover een (kleine) terugval in remarketingresultaten door Covid-19, verwacht het bedrijf een toenemende vraag naar occasions in de komende maanden omdat er minder nieuwe auto’s beschikbaar zijn. “Daarnaast zien we veel contractverlengingen en die zijn positief voor de marge. Ook wordt er minder onderhoud en reparatie gepleegd omdat de voertuigen minder worden gebruikt.” Het bedrijf heeft de instroom van nieuwe auto’s zoveel mogelijk beperkt en aangestuurd op contractverlengingen.

De groei zit volgens Van Ewijk de komende jaren vooral in private lease, waaronder occasionlease. “De verhouding is nu 40 procent private en 60 procent zakelijk, maar die gaat naar 50/50. Mensen werken meer thuis en dat remt de vraag naar zakelijke leaseauto’s – en veel bedrijven bouwden hun vloot al af. We gaan andere mobiliteitsmodellen zien, zoals budgetten en abonnementen. Die zorgen er ook voor dat we niet meer alleen kleine a-modellen in de private lease zullen zien, maar ook grotere. Er vindt een transformatie plaats in de markt. Die vraagt wel van mobiliteitsproviders zoals wij dat we onze diensten zo eenvoudig mogelijk moeten aanbieden. Dat is inderdaad ónze uitdaging: het creëren van een Mobility Wallet waarin alle deeloplossingen voor mobiliteit zijn geïntegreerd. Artificial Intelligence is daarin de sleutel. Veel van die mobiliteitsoplossingen komen van één van onze aandeelhouders, Autobinck. Dus daar versterken beide fusiepartners elkaar ook weer.”

Experience in plaats van nieuwbouw

Begin dit jaar besloot Terberg Business Lease Groep te stoppen met een bouwproject langs de A2. Dat besluit was al genomen voordat het slechte resultaat over 2019 zich aandiende, vertelt directeur Rogier van Ewijk. “We wilden verhuizen omdat we uit ons jasje dreigden te groeien, en omdat onze huidige locatie zou worden aangewend voor woningbouw. Dat laatste werd door de gemeente echter uitgesteld zodat verhuizen niet langer noodzakelijk was. Inmiddels zagen we de kosten van de nieuwe locatie de pan uit te reizen, door de hoeveelheid benodigde parkeerruimte die daar erg kostbaar is. Toen besloten we het project niet door te zetten.”

Het bedrijf is op de huidige locatie ingericht op 200 fte, er werken er 130. “En met de verwachting dat er meer zal worden thuisgewerkt, is dat voldoende.” Wel heeft het bedrijf een extra locatie toegevoegd, langs de A2 bij Meerkerk. Dit is een experience center waar (private) leaserijders terecht kunnen om hun mobiliteit te regelen. Dit pand gaat op 1 augustus open.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.