Leasebranche: Betalingsregeling bespreekbaar, zorgen over remarketing

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De autoleasebranche raakt alle facetten van de autobranche: onderhoud en reparatie, handel, verkoop en financiering. Logisch dus dat deze branche, goed voor de helft van alle nieuw verkochte auto’s (en het ruime merendeel van de elektrische) de vinger aan de pols houdt.

Het goede nieuws: de kostenpost ‘schade’ neemt af, door het dalend aantal vervoersbewegingen. Onderhoud en reparatie lopen nog door, maar bij Alphabet zien ze al wel dat berijders huiverig worden om voor onderhoud of een bandenwissel naar het autobedrijf te gaan. “Anderzijds zorgt het thuiswerken ervoor dat er nu meer tijd is om de bandenwissel uit te voeren of de auto voor onderhoud aan te bieden. Die twee trends heffen elkaar nu redelijk op”, zegt woordvoerder Simon Corsèl namens Alphabet. Ook andere leasemaatschappijen zien nog weinig veranderingen op het gebied van onderhoud en schade, hoewel dit bij internationale leasemaatschappijen sterk verschilt per land.

Crisis

De leasemarkt heeft als groot voordeel dat het werkt met langlopende contracten en de cashflow daardoor niet direct onder druk komt te staan. Norbert van den Eijnden, voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig adviseur en betrokken bij de Europese koepelorganisatie van leasebedrijven Leaseurope, verwacht dat de coronacrisis op korte termijn minder impact heeft op leasemaatschappijen dan op andere sectoren. “Dat de verhuurbranche hard wordt geraakt, is logisch: er wordt nauwelijks meer gereisd, zowel zakelijk als privé, en dat voelt die markt direct. Hetzelfde geldt voor de retail. Bij leasemaatschappijen lopen contracten lang door. In veel gevallen is de leaseauto ook onderdeel van een functie, die vervalt niet zomaar.”

Deze crisis komt heel snel en raakt de ene sector veel harder dan de andere

Norbert van den Eijnden, v/m ceo Alphabet

De impact heeft wel te maken met de klantenportefeuille van het leasebedrijf, stelt Van den Eijnden. “Als daar veel MKB’ers inzitten, zal een bedrijf er meer van voelen omdat die markt ook hard wordt geraakt. Dat is wel het verschil met bijvoorbeeld de crisis in 2008: die kwam internationaal gezien geleidelijk en had een economische oorzaak. Daardoor was er meer balans in impact op verschillende sectoren. Deze crisis komt heel snel, en raakt de ene sector veel harder dan de andere.”

Coulant

De leasebranche wordt onder andere geraakt door een terugloop in aantal orders, ziet ook Paul Harms, directeur van Mobility Service Nederland. “Dat is ook niet verwonderlijk: wij hebben veel klanten in het MKB en die willen nu geen langetermijncontracten aangaan. Daar hebben we ook begrip voor, want de klappen die daar vallen zijn fors. Waar het nodig is, proberen we onze huidige klanten ook te helpen met bijvoorbeeld betalingsregelingen. Wij merken ook dat onze aandeelhouders en financiers coulant zijn. Gelukkig hebben we ook een gezonde financiële buffer.”

Er ontstaat een soort solidariteit ontstaat waarbij mensen elkaar ook zakelijk willen helpen.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Ten tijde van de vorige grote crisis, rond 2008, was Harms zelf werkzaam bij Athlon in Frankrijk. “Toen viel me op dat we als grote leasemaatschappij eigenlijk weinig klappen kregen van de crisis: de betalingen van klanten liepen door en ook bij expiratie werd een nieuwe auto ingezet. Leasing is ook een heel sterk businessmodel. Nu is de situatie wel uniek natuurlijk, omdat een groot deel van het MKB gewoon dicht is. Het valt me op dat er wel een soort solidariteit ontstaat waarbij mensen elkaar ook zakelijk willen helpen.”

Horeca dicht

Dat geldt ook bij andere leasemaatschappijen. Naast MSN geven onder andere ook ALD Automotive, Terberg Leasing, Leaseplan en Riemersma aan dat coulanceregelingen met zowel zakelijke als particuliere klanten bespreekbaar zijn. “We doen dat op individuele basis: we bekijken de situatie per klant”, aldus woordvoerder Hayden Lutek van Leaseplan.

We zien hartstikke mooie klanten nu in de problemen komen

Joost van den Akker, commercieel directeur Riemersma Leasing

Bij Riemersma Leasing hebben ze op hun ongeveer duizend klanten nu vijf verzoeken gehad om tot een betalingsregeling te komen. Dat zouden er meer kunnen worden, vertelt commercieel directeur Joost van den Akker, omdat de facturen op de eerste van de maand worden geïncasseerd. “We bekijken de gevallen individueel. Als duidelijk is dat een bedrijf krap bij kas zit vanwege de crisis, dan zijn er maatwerkoplossingen te bieden. We zien hartstikke mooie klanten nu in de problemen komen omdat bijvoorbeeld de horeca dicht zijn en festivals gecanceld. Belangrijkste doel is bereikbaar zijn voor klanten en onze service op het gebruikelijk niveau houden.” Van den Akker verwacht wel dat het aantal orders de komende tijd zal afnemen. “Er is al een aantal bedrijven dat een ‘investeringsstop’ heeft afgekondigd.”

Bij Terberg Business Lease Group zijn er slechts een paar verzoeken om uitstel van betaling binnen gekomen. Die coulance is bespreekbaar, zegt directeur Rogier van Ewijk. “Ik verwacht ook dat de komende weken het aantal verzoeken om regelingen zal toenemen.  Als je bijvoorbeeld kijkt naar leveranciers aan de horeca, dat zijn veelal volstrekt gezonde bedrijven die in één klap hun klanten dicht zien gaan. Ik zie geen reden waarom zij na de crisis de draad niet weer oppakken. Bij particulieren hebben we deze aanvragen nog niet gehad. De salarissen worden ook nog gewoon doorbetaald natuurlijk. Als er meer mensen thuis komen te zitten, dan kijken wij hoe wij kunnen helpen.”

Stagnatie in afleveringen

MSN heeft nog een extra uitdaging: het bedrijf koopt zelf ook EV’s in, zodat het ook in tijden van schaarste kan blijven leveren. “Die bestelde auto’s laten we gewoon komen, maar we hebben er momenteel minder contractanten voor. We moeten dus kijken waar we ze gaan stallen. Deze EV’s verleasen we overigens online, wat in deze tijden wel weer een voordeel is.”

De grootste uitdaging voor leasemaatschappijen ontstaat pas als de handel stil valt.

Norbert van den Eijnden

De leasebedrijven verwachten wel dat het aanbod de komende weken zal stagneren, omdat veel autofabrieken dicht zijn. Leaseplan, dat volgende week de jaarcijfers over 2019 naar buiten brengt, verwacht dat het aanbod van nieuwe auto’s in de komende periode stagneert omdat er momenteel veel fabrieken dicht gaan. “Onze voornaamste focus is het mobiel houden van onze klanten. Daarom zetten we n u in op het verlengen van bestaande contracten”, vertelt Lutek aan Automotive. “Ook zetten we auto’s in van ons platform Carnext.com en van onze huurvloot.” Leaseplan geeft geen reactie op de vraag wat de huidige situatie betekent voor Carnext zelf, nu de vraag naar occasions bij consumenten lijkt te stagneren.

Remarketing

Van Ewijk verwacht dat het leveren van nieuwe auto’s de komende maanden sowieso een probleem wordt, omdat de meeste autofabrieken inmiddels dicht zijn. “Dat betekent dat het wisselen naar een nieuwe auto in een contract nu niet gaat. Er zijn mensen die het toch per se willen, maar de meeste begrijpen dat. Voor de hele markt is het gunstig om nu contracten te verlengen in plaats van te vernieuwen: voor onze klanten omdat ze dan niet een nieuw langdurig contract aan hoeven gaan, voor ons omdat er nu geen nieuwe auto’s zijn en ook omdat we de remarketingauto’s niet kwijt kunnen: de handel zit dicht. Dat betekent dat onze terreinen overvol dreigen te raken.”

Handelaren melden aan Automotive dat ze deze week al aanzienlijk goedkoper ex-leaseauto’s hebben kunnen inkopen. Remarketing wordt volgens Van den Eijnden dan ook een grote uitdaging voor de leasebranche, helemaal als de occasionmarkt volledig op slot gaat. “Een restwaardedaling kunnen de meeste leasemaatschappijen prima opvangen, maar als je de auto niet verkoopt gaat dat ten koste van je broodnodige cashflow.”

Riemersma Leasing merkt nog niets van een stilvallende handel bij de remarketing, maar speelt al wel op die mogelijkheid in. “We kunnen de auto’s nog prima kwijt. We schroeven het aantal verkoopmomenten wel op, om de statijd te verminderen. Zo houden we de cashflow op orde en de markt draaiende. Al bestaat de kans dat deze afzetmarkt op enig moment ook moet sluiten.” Op dit moment speelt dat probleem in Nederland in ieder geval nog niet, zegt Corsèl. “De dagelijkse operatie van logistics, inname en remarketing vindt nog gewoon doorgang. Er is ook geen lockdown voor deze bedrijven, dus we verkopen en veilen nog steeds.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Leasebranche: Betalingsregeling bespreekbaar, zorgen over remarketing | Automotive Online

Leasebranche: Betalingsregeling bespreekbaar, zorgen over remarketing

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De autoleasebranche raakt alle facetten van de autobranche: onderhoud en reparatie, handel, verkoop en financiering. Logisch dus dat deze branche, goed voor de helft van alle nieuw verkochte auto’s (en het ruime merendeel van de elektrische) de vinger aan de pols houdt.

Het goede nieuws: de kostenpost ‘schade’ neemt af, door het dalend aantal vervoersbewegingen. Onderhoud en reparatie lopen nog door, maar bij Alphabet zien ze al wel dat berijders huiverig worden om voor onderhoud of een bandenwissel naar het autobedrijf te gaan. “Anderzijds zorgt het thuiswerken ervoor dat er nu meer tijd is om de bandenwissel uit te voeren of de auto voor onderhoud aan te bieden. Die twee trends heffen elkaar nu redelijk op”, zegt woordvoerder Simon Corsèl namens Alphabet. Ook andere leasemaatschappijen zien nog weinig veranderingen op het gebied van onderhoud en schade, hoewel dit bij internationale leasemaatschappijen sterk verschilt per land.

Crisis

De leasemarkt heeft als groot voordeel dat het werkt met langlopende contracten en de cashflow daardoor niet direct onder druk komt te staan. Norbert van den Eijnden, voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig adviseur en betrokken bij de Europese koepelorganisatie van leasebedrijven Leaseurope, verwacht dat de coronacrisis op korte termijn minder impact heeft op leasemaatschappijen dan op andere sectoren. “Dat de verhuurbranche hard wordt geraakt, is logisch: er wordt nauwelijks meer gereisd, zowel zakelijk als privé, en dat voelt die markt direct. Hetzelfde geldt voor de retail. Bij leasemaatschappijen lopen contracten lang door. In veel gevallen is de leaseauto ook onderdeel van een functie, die vervalt niet zomaar.”

Deze crisis komt heel snel en raakt de ene sector veel harder dan de andere

Norbert van den Eijnden, v/m ceo Alphabet

De impact heeft wel te maken met de klantenportefeuille van het leasebedrijf, stelt Van den Eijnden. “Als daar veel MKB’ers inzitten, zal een bedrijf er meer van voelen omdat die markt ook hard wordt geraakt. Dat is wel het verschil met bijvoorbeeld de crisis in 2008: die kwam internationaal gezien geleidelijk en had een economische oorzaak. Daardoor was er meer balans in impact op verschillende sectoren. Deze crisis komt heel snel, en raakt de ene sector veel harder dan de andere.”

Coulant

De leasebranche wordt onder andere geraakt door een terugloop in aantal orders, ziet ook Paul Harms, directeur van Mobility Service Nederland. “Dat is ook niet verwonderlijk: wij hebben veel klanten in het MKB en die willen nu geen langetermijncontracten aangaan. Daar hebben we ook begrip voor, want de klappen die daar vallen zijn fors. Waar het nodig is, proberen we onze huidige klanten ook te helpen met bijvoorbeeld betalingsregelingen. Wij merken ook dat onze aandeelhouders en financiers coulant zijn. Gelukkig hebben we ook een gezonde financiële buffer.”

Er ontstaat een soort solidariteit ontstaat waarbij mensen elkaar ook zakelijk willen helpen.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Ten tijde van de vorige grote crisis, rond 2008, was Harms zelf werkzaam bij Athlon in Frankrijk. “Toen viel me op dat we als grote leasemaatschappij eigenlijk weinig klappen kregen van de crisis: de betalingen van klanten liepen door en ook bij expiratie werd een nieuwe auto ingezet. Leasing is ook een heel sterk businessmodel. Nu is de situatie wel uniek natuurlijk, omdat een groot deel van het MKB gewoon dicht is. Het valt me op dat er wel een soort solidariteit ontstaat waarbij mensen elkaar ook zakelijk willen helpen.”

Horeca dicht

Dat geldt ook bij andere leasemaatschappijen. Naast MSN geven onder andere ook ALD Automotive, Terberg Leasing, Leaseplan en Riemersma aan dat coulanceregelingen met zowel zakelijke als particuliere klanten bespreekbaar zijn. “We doen dat op individuele basis: we bekijken de situatie per klant”, aldus woordvoerder Hayden Lutek van Leaseplan.

We zien hartstikke mooie klanten nu in de problemen komen

Joost van den Akker, commercieel directeur Riemersma Leasing

Bij Riemersma Leasing hebben ze op hun ongeveer duizend klanten nu vijf verzoeken gehad om tot een betalingsregeling te komen. Dat zouden er meer kunnen worden, vertelt commercieel directeur Joost van den Akker, omdat de facturen op de eerste van de maand worden geïncasseerd. “We bekijken de gevallen individueel. Als duidelijk is dat een bedrijf krap bij kas zit vanwege de crisis, dan zijn er maatwerkoplossingen te bieden. We zien hartstikke mooie klanten nu in de problemen komen omdat bijvoorbeeld de horeca dicht zijn en festivals gecanceld. Belangrijkste doel is bereikbaar zijn voor klanten en onze service op het gebruikelijk niveau houden.” Van den Akker verwacht wel dat het aantal orders de komende tijd zal afnemen. “Er is al een aantal bedrijven dat een ‘investeringsstop’ heeft afgekondigd.”

Bij Terberg Business Lease Group zijn er slechts een paar verzoeken om uitstel van betaling binnen gekomen. Die coulance is bespreekbaar, zegt directeur Rogier van Ewijk. “Ik verwacht ook dat de komende weken het aantal verzoeken om regelingen zal toenemen.  Als je bijvoorbeeld kijkt naar leveranciers aan de horeca, dat zijn veelal volstrekt gezonde bedrijven die in één klap hun klanten dicht zien gaan. Ik zie geen reden waarom zij na de crisis de draad niet weer oppakken. Bij particulieren hebben we deze aanvragen nog niet gehad. De salarissen worden ook nog gewoon doorbetaald natuurlijk. Als er meer mensen thuis komen te zitten, dan kijken wij hoe wij kunnen helpen.”

Stagnatie in afleveringen

MSN heeft nog een extra uitdaging: het bedrijf koopt zelf ook EV’s in, zodat het ook in tijden van schaarste kan blijven leveren. “Die bestelde auto’s laten we gewoon komen, maar we hebben er momenteel minder contractanten voor. We moeten dus kijken waar we ze gaan stallen. Deze EV’s verleasen we overigens online, wat in deze tijden wel weer een voordeel is.”

De grootste uitdaging voor leasemaatschappijen ontstaat pas als de handel stil valt.

Norbert van den Eijnden

De leasebedrijven verwachten wel dat het aanbod de komende weken zal stagneren, omdat veel autofabrieken dicht zijn. Leaseplan, dat volgende week de jaarcijfers over 2019 naar buiten brengt, verwacht dat het aanbod van nieuwe auto’s in de komende periode stagneert omdat er momenteel veel fabrieken dicht gaan. “Onze voornaamste focus is het mobiel houden van onze klanten. Daarom zetten we n u in op het verlengen van bestaande contracten”, vertelt Lutek aan Automotive. “Ook zetten we auto’s in van ons platform Carnext.com en van onze huurvloot.” Leaseplan geeft geen reactie op de vraag wat de huidige situatie betekent voor Carnext zelf, nu de vraag naar occasions bij consumenten lijkt te stagneren.

Remarketing

Van Ewijk verwacht dat het leveren van nieuwe auto’s de komende maanden sowieso een probleem wordt, omdat de meeste autofabrieken inmiddels dicht zijn. “Dat betekent dat het wisselen naar een nieuwe auto in een contract nu niet gaat. Er zijn mensen die het toch per se willen, maar de meeste begrijpen dat. Voor de hele markt is het gunstig om nu contracten te verlengen in plaats van te vernieuwen: voor onze klanten omdat ze dan niet een nieuw langdurig contract aan hoeven gaan, voor ons omdat er nu geen nieuwe auto’s zijn en ook omdat we de remarketingauto’s niet kwijt kunnen: de handel zit dicht. Dat betekent dat onze terreinen overvol dreigen te raken.”

Handelaren melden aan Automotive dat ze deze week al aanzienlijk goedkoper ex-leaseauto’s hebben kunnen inkopen. Remarketing wordt volgens Van den Eijnden dan ook een grote uitdaging voor de leasebranche, helemaal als de occasionmarkt volledig op slot gaat. “Een restwaardedaling kunnen de meeste leasemaatschappijen prima opvangen, maar als je de auto niet verkoopt gaat dat ten koste van je broodnodige cashflow.”

Riemersma Leasing merkt nog niets van een stilvallende handel bij de remarketing, maar speelt al wel op die mogelijkheid in. “We kunnen de auto’s nog prima kwijt. We schroeven het aantal verkoopmomenten wel op, om de statijd te verminderen. Zo houden we de cashflow op orde en de markt draaiende. Al bestaat de kans dat deze afzetmarkt op enig moment ook moet sluiten.” Op dit moment speelt dat probleem in Nederland in ieder geval nog niet, zegt Corsèl. “De dagelijkse operatie van logistics, inname en remarketing vindt nog gewoon doorgang. Er is ook geen lockdown voor deze bedrijven, dus we verkopen en veilen nog steeds.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.