Jaar in beeld Lease | MaaS in een stroom-versnelling

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Automotive stond ook dit jaar weer bol van de inspanningen van leasemaatschappijen op het gebied van autodelen, Mobility as a Service en een multimodaal vervoersaanbod. Autobinck verkocht zijn leasemaatschappij Business Lease vorig jaar om zich alleen nog maar op mobiliteitsoplossingen te richten; het kocht dit jaar daarom ROI Fleet&Mobility, dat onder het al eerder gekochte Fleetsuppport werd gehangen. Het bedrijf verdient nog geen geld met al die nieuwe diensten, maar er zijn wel succesjes: zoals de door dochter Radiuz gewonnen pilot voor het faciliteren van de mobiliteit op de Amsterdamse Zuidas. Maar geld verdienen? Dat is lastig. “Met een fiets of het OV kun je niet eenvoudig evenveel geld verdienen als met een autoleasecontract”, zei ceo Paul Zekhuis eerder dit jaar in een interview met Automotive.

Stroomversnelling

De grootste autoholding van Nederland, Pon, doet het anders: dit bedrijf investeert in diverse vormen van mobiliteit, naast zijn dealer- en importnetwerk en leasemaatschappij. Pon Urban Mobility fuseerde met deelvervoeraanbieder Hely van de NS en het bedrijf kocht opnieuw een fietsbedrijf (Urban Arrow). Maar auto’s? Die laat het bedrijf niet los.

Ook traditionelere leasemaatschappijen zitten niet stil: ALD won in november een innovatieprijs voor mobiliteitsapp Move, en Arval presenteerde een mobiliteitsstrategie in een nieuw onderkomen, een experience center. Marketingdirecteur Lonneke van der Horst van ALD verwacht dat we komend jaar moeten letten op ontwikkelingen in Mobility as a Service. “Deze ontwikkeling wordt versneld door het Klimaatakkoord en doordat het klimaatbewustzijn bij bedrijven toeneemt. In veel steden zal het in de toekomst waarschijnlijk niet meer mogelijk zijn om de binnenstad met de auto te bereiken. Dit alles tezamen zorgt voor een stroomversnelling in MaaS.” Bas van Vliet, directeur bij Autolease Midden Nederland voegt toe: “Ik verwacht volgend jaar veel van fietslease en ook mobiliteitskaarten breken door. Daar zit nog geen verdienmodel aan, maar als de acceptatiegraad toeneemt komt dat vanzelf.” 

Auto als kurk

Alle ontwikkelingen ten spijt, voor leasemaatschappijen blijft de auto de kurk waar hun businessmodel op drijft. Leaseplan vervangt in MaaS de M van Mobility in de C van Car. Om verschillende redenen zoeken de bedrijven dan ook naar schaalgrootte: de dealergelieerde om het eigen sales- en aftersalesnetwerk aan het werk te houden, traditionele leasemaatschappijen om die dure nieuwe concepten te bekostigen.

Het eerder genoemde ALD nam de leasedivisie van Stern over, VWPFS kocht een aantal leasemaatschappijen en Hiltermann trok investeerder Elliott aan als grootaandeelhouder om verdere groei te financieren. De leasemaatschappijen lijken het in hun corebusiness ook prima te doen, afgaande op de eerste drie kwartalen van dit jaar. De leden van branchevereniging VNA (goed voor 90 procent van de Nederlandse leasemarkt) zagen hun vloot groeien met 7,6 procent naar ruim 950 duizend auto’s (eind september 2019 versus eind 2018). Die groei kwam voornamelijk uit private lease (+22,8%), dat inmiddels een vlootaandeel heeft van 16,7 procent.

Wat vindt u?

Uit de Automotive Eindejaarsenquête onder leasemaatschappijen blijkt dat de leasebedrijven zelf gematigd tevreden waren over de autobranche (een 7,3) als geheel, vooral omdat de retail zich te weinig zou hebben ontwikkeld en het EV-aanbod te beperkt was. En de eigen markt? Een dikke 8. Hoewel ook niet echt vernieuwend, groeit de markt jaar-op-jaar. Dat cijfer krijgt ook de verwachting voor volgend jaar, mede omdat het aanbod EV’s dan een stuk groter is. De digitalisering en de implementatie van de nieuwe bpm-tabel in juli 2020 worden als grootste uitdagingen gezien. Ook de laadinfastructuur en -capaciteit baren de leasemanagers zorgen.

Groene beweging

Overheid en de ‘groene beweging’ zouden de leasebranche dankbaar moeten zijn: inmiddels is meer dan de helft van alle nieuwe auto’s geleast, en nieuwe auto’s zijn schoner en zuiniger dan oudere. En dankzij de populariteit van private lease komt de nieuwe auto nu ook binnen bereik van mensen die voorheen een tweedehandse kochten. Want de bpm duwt de gemiddelde consument nog altijd richting een (oudere) occasion. Het stimuleren van private lease en aankoop van nieuwe auto’s door consumenten – of een tweedehands elektrische – heeft veel meer effect om de verlaging van de uitstoot van stikstof dan het verlagen van de snelheid, zo becijferde expert Carlo van de Weijer onlangs. “De autoleasebranche levert een belangrijke bijdrage aan de economische ontwikkeling én is de belangrijkste aanjager van een groener, veiliger en schoner Nederlands wagenpark”, zo liet Renate Hemerik van de VNA optekenen.

Wat levert het op?

Het is wel de vraag wat de groei in private lease oplevert, want we horen wel wat gemor over de marges en de afhandeling van deze contracten. Ook de enorme groei in elektrische auto’s ging niet zonder pijntjes. Dankzij de in het Klimaatakkoord aangekondigde verdubbeling van de bijtelling van 4 naar 8 procent en een verlaging van de bijtellingscap naar 45 duizend euro in 2020, probeerden leaserijders hun lease-EV nog dit jaar op kenteken te krijgen. Fabrikanten met een leverbaar aanbod waren spekkoper: zo registreerde Tesla in de eerste drie kwartalen 15 duizend auto’s en de Model 3 is het best verkochte model. Tesla kon de aflevering niet behappen, zodat leaserijders zelf hun auto moesten ophalen op een haventerrein in Amsterdam. Sommige leasemaatschappijen besloten de aflevering zelf op zich te nemen. En ongetwijfeld besloot MG zijn model nog dit jaar te introduceren omdat het weinig concurrentie had van gevestigde merken als Kia, Hyundai en Volkswagen, die komend jaar weer volop meedingen om de gunst van de leaserijder. Dan geldt ook de nieuwe emissienorm van 95 gram CO2 per km.

Smaakmakers

Elliott koopt Hiltermann

p58 strix leaseLeasemaatschappij Hiltermann maakte de laatste jaren nogal wat veranderingen door. Het fusiebedrijf tussen de Autolease Company en Strix zag vorig jaar aandeelhouder Norbert Karthaus met pensioen gaan, waarna Michel Akerboom als enig directeur overbleef. Dit jaar verkocht Strix-oprichter Karthaus ook zijn aandelen, aan investeringsmaatschappij Elliott. Ook Boudewijn Hiltermann verkocht een deel van zijn portefeuille, maar houdt een minderheidsbelang. “Met Elliott als nieuwe partner verwachten we sneller verder te kunnen groeien”, aldus Akerboom.

Topverschuiving

p58koops Nederlanders doen het goed in de internationale boards, maar aan elk dienstverband komt een einde. En dus vertrok Norbert van den Eijnden als ceo van leasemaatschappij Alphabet International, na een dienstverband van ruim 10 jaar. Hij werd opgevolgd door BMW’er Marco Lessacher. Athlon Car Lease haalde juist een Hollander binnen in de board: Marchel Koops is er nu de chief commercial officer. Zijn functie bij de Nederlandse tak is ingevuld door Jean-Pierre Vissers.

Groen loont

p58 schreursMister Green werd in 2008 opgericht door Mark Scheurs en Florian Minderop. Businessmodel: het verleasen van EV’s. Destijds dus equivalent voor het distribueren van Tesla’s. Het bedrijf groeit dankzij deze insteek dan ook als kool en heeft inmiddels 2.300 Tesla’s in de vloot. Schreurs werd dan ook niet warm of koud toen in september Tesla te maken kreeg met klachten op het gebied van aftersales en aflevering. “Je kunt beter gebruik maken van de app dan bellen. De fabrikant levert 600 Tesla’s per dag, dan kunnen de leveranties van onderdelen wat achterlopen. Je moet gewoon geduld hebben. En ze kunnen in de tussentijd Netflixen in de auto.”

Niet zo snel

De elektrificatie van de vloot gaat dus ook volgend jaar door, want het in het Klimaatakkoord beklonken nieuwe bijtellingsregime van 8 procent bijtelling tot 45 duizend euro (dit jaar is dat 4 procent tot 50 duizend euro) is nog altijd een schijntje. En ook private lease lijkt niet aan kracht in te boeten. Daarnaast zeggen velen te verwachten dat Mobility as a Serviceconcepten steeds vastere voet aan de grond krijgen. Paul Harms van Mobility Service Nederland vertelde in vakblad Fleet&Mobility welke ontwikkelingen hij het belangrijkste vindt: “Het is fantastisch dat er zoveel wordt geïnvesteerd in concepten als Connected, Autonomous, Shared en Electric, maar tot nu toe bestaat er alleen een gezond businessmodel voor die laatste. Als je er nuchter naar kijkt, dan weet je dat het nog een tijd gaat duren met autonomous en shared vehicles.”

Ook op het nieuwe Future Fleet&Mobility Event (FFME) draaide het om duurzame en efficiënte mobiliteit, waarbij autodelen, trein, last mile en elektrificatie de toverwoorden waren. De technologie die al die nieuwe diensten faciliteert verbetert zich razendsnel, zelfs exponentieel, maar de mens verandert slechts stapvoets. Op FFME waarschuwde voormalig Alphabet-ceo Norbert van den Eijnden de bezoekers dan ook voor al te veel optimisme. “Buiten ons om heeft niemand het over autodelen en autonoom rijdende auto’s. En de auto’s die nu worden verkocht, blijven nog 15 jaar rijden. De markt verandert dus niet zo snel als dat sommigen zouden willen.” Wij denken heel stiekem dat leasemaatschappijen daar helemaal niet zo rouwig om zijn. Met auto’s valt nog altijd meer te verdienen dan met een treinkaartje.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Jaar in beeld Lease | MaaS in een stroom-versnelling | Automotive Online

Jaar in beeld Lease | MaaS in een stroom-versnelling

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Automotive stond ook dit jaar weer bol van de inspanningen van leasemaatschappijen op het gebied van autodelen, Mobility as a Service en een multimodaal vervoersaanbod. Autobinck verkocht zijn leasemaatschappij Business Lease vorig jaar om zich alleen nog maar op mobiliteitsoplossingen te richten; het kocht dit jaar daarom ROI Fleet&Mobility, dat onder het al eerder gekochte Fleetsuppport werd gehangen. Het bedrijf verdient nog geen geld met al die nieuwe diensten, maar er zijn wel succesjes: zoals de door dochter Radiuz gewonnen pilot voor het faciliteren van de mobiliteit op de Amsterdamse Zuidas. Maar geld verdienen? Dat is lastig. “Met een fiets of het OV kun je niet eenvoudig evenveel geld verdienen als met een autoleasecontract”, zei ceo Paul Zekhuis eerder dit jaar in een interview met Automotive.

Stroomversnelling

De grootste autoholding van Nederland, Pon, doet het anders: dit bedrijf investeert in diverse vormen van mobiliteit, naast zijn dealer- en importnetwerk en leasemaatschappij. Pon Urban Mobility fuseerde met deelvervoeraanbieder Hely van de NS en het bedrijf kocht opnieuw een fietsbedrijf (Urban Arrow). Maar auto’s? Die laat het bedrijf niet los.

Ook traditionelere leasemaatschappijen zitten niet stil: ALD won in november een innovatieprijs voor mobiliteitsapp Move, en Arval presenteerde een mobiliteitsstrategie in een nieuw onderkomen, een experience center. Marketingdirecteur Lonneke van der Horst van ALD verwacht dat we komend jaar moeten letten op ontwikkelingen in Mobility as a Service. “Deze ontwikkeling wordt versneld door het Klimaatakkoord en doordat het klimaatbewustzijn bij bedrijven toeneemt. In veel steden zal het in de toekomst waarschijnlijk niet meer mogelijk zijn om de binnenstad met de auto te bereiken. Dit alles tezamen zorgt voor een stroomversnelling in MaaS.” Bas van Vliet, directeur bij Autolease Midden Nederland voegt toe: “Ik verwacht volgend jaar veel van fietslease en ook mobiliteitskaarten breken door. Daar zit nog geen verdienmodel aan, maar als de acceptatiegraad toeneemt komt dat vanzelf.” 

Auto als kurk

Alle ontwikkelingen ten spijt, voor leasemaatschappijen blijft de auto de kurk waar hun businessmodel op drijft. Leaseplan vervangt in MaaS de M van Mobility in de C van Car. Om verschillende redenen zoeken de bedrijven dan ook naar schaalgrootte: de dealergelieerde om het eigen sales- en aftersalesnetwerk aan het werk te houden, traditionele leasemaatschappijen om die dure nieuwe concepten te bekostigen.

Het eerder genoemde ALD nam de leasedivisie van Stern over, VWPFS kocht een aantal leasemaatschappijen en Hiltermann trok investeerder Elliott aan als grootaandeelhouder om verdere groei te financieren. De leasemaatschappijen lijken het in hun corebusiness ook prima te doen, afgaande op de eerste drie kwartalen van dit jaar. De leden van branchevereniging VNA (goed voor 90 procent van de Nederlandse leasemarkt) zagen hun vloot groeien met 7,6 procent naar ruim 950 duizend auto’s (eind september 2019 versus eind 2018). Die groei kwam voornamelijk uit private lease (+22,8%), dat inmiddels een vlootaandeel heeft van 16,7 procent.

Wat vindt u?

Uit de Automotive Eindejaarsenquête onder leasemaatschappijen blijkt dat de leasebedrijven zelf gematigd tevreden waren over de autobranche (een 7,3) als geheel, vooral omdat de retail zich te weinig zou hebben ontwikkeld en het EV-aanbod te beperkt was. En de eigen markt? Een dikke 8. Hoewel ook niet echt vernieuwend, groeit de markt jaar-op-jaar. Dat cijfer krijgt ook de verwachting voor volgend jaar, mede omdat het aanbod EV’s dan een stuk groter is. De digitalisering en de implementatie van de nieuwe bpm-tabel in juli 2020 worden als grootste uitdagingen gezien. Ook de laadinfastructuur en -capaciteit baren de leasemanagers zorgen.

Groene beweging

Overheid en de ‘groene beweging’ zouden de leasebranche dankbaar moeten zijn: inmiddels is meer dan de helft van alle nieuwe auto’s geleast, en nieuwe auto’s zijn schoner en zuiniger dan oudere. En dankzij de populariteit van private lease komt de nieuwe auto nu ook binnen bereik van mensen die voorheen een tweedehandse kochten. Want de bpm duwt de gemiddelde consument nog altijd richting een (oudere) occasion. Het stimuleren van private lease en aankoop van nieuwe auto’s door consumenten – of een tweedehands elektrische – heeft veel meer effect om de verlaging van de uitstoot van stikstof dan het verlagen van de snelheid, zo becijferde expert Carlo van de Weijer onlangs. “De autoleasebranche levert een belangrijke bijdrage aan de economische ontwikkeling én is de belangrijkste aanjager van een groener, veiliger en schoner Nederlands wagenpark”, zo liet Renate Hemerik van de VNA optekenen.

Wat levert het op?

Het is wel de vraag wat de groei in private lease oplevert, want we horen wel wat gemor over de marges en de afhandeling van deze contracten. Ook de enorme groei in elektrische auto’s ging niet zonder pijntjes. Dankzij de in het Klimaatakkoord aangekondigde verdubbeling van de bijtelling van 4 naar 8 procent en een verlaging van de bijtellingscap naar 45 duizend euro in 2020, probeerden leaserijders hun lease-EV nog dit jaar op kenteken te krijgen. Fabrikanten met een leverbaar aanbod waren spekkoper: zo registreerde Tesla in de eerste drie kwartalen 15 duizend auto’s en de Model 3 is het best verkochte model. Tesla kon de aflevering niet behappen, zodat leaserijders zelf hun auto moesten ophalen op een haventerrein in Amsterdam. Sommige leasemaatschappijen besloten de aflevering zelf op zich te nemen. En ongetwijfeld besloot MG zijn model nog dit jaar te introduceren omdat het weinig concurrentie had van gevestigde merken als Kia, Hyundai en Volkswagen, die komend jaar weer volop meedingen om de gunst van de leaserijder. Dan geldt ook de nieuwe emissienorm van 95 gram CO2 per km.

Smaakmakers

Elliott koopt Hiltermann

p58 strix leaseLeasemaatschappij Hiltermann maakte de laatste jaren nogal wat veranderingen door. Het fusiebedrijf tussen de Autolease Company en Strix zag vorig jaar aandeelhouder Norbert Karthaus met pensioen gaan, waarna Michel Akerboom als enig directeur overbleef. Dit jaar verkocht Strix-oprichter Karthaus ook zijn aandelen, aan investeringsmaatschappij Elliott. Ook Boudewijn Hiltermann verkocht een deel van zijn portefeuille, maar houdt een minderheidsbelang. “Met Elliott als nieuwe partner verwachten we sneller verder te kunnen groeien”, aldus Akerboom.

Topverschuiving

p58koops Nederlanders doen het goed in de internationale boards, maar aan elk dienstverband komt een einde. En dus vertrok Norbert van den Eijnden als ceo van leasemaatschappij Alphabet International, na een dienstverband van ruim 10 jaar. Hij werd opgevolgd door BMW’er Marco Lessacher. Athlon Car Lease haalde juist een Hollander binnen in de board: Marchel Koops is er nu de chief commercial officer. Zijn functie bij de Nederlandse tak is ingevuld door Jean-Pierre Vissers.

Groen loont

p58 schreursMister Green werd in 2008 opgericht door Mark Scheurs en Florian Minderop. Businessmodel: het verleasen van EV’s. Destijds dus equivalent voor het distribueren van Tesla’s. Het bedrijf groeit dankzij deze insteek dan ook als kool en heeft inmiddels 2.300 Tesla’s in de vloot. Schreurs werd dan ook niet warm of koud toen in september Tesla te maken kreeg met klachten op het gebied van aftersales en aflevering. “Je kunt beter gebruik maken van de app dan bellen. De fabrikant levert 600 Tesla’s per dag, dan kunnen de leveranties van onderdelen wat achterlopen. Je moet gewoon geduld hebben. En ze kunnen in de tussentijd Netflixen in de auto.”

Niet zo snel

De elektrificatie van de vloot gaat dus ook volgend jaar door, want het in het Klimaatakkoord beklonken nieuwe bijtellingsregime van 8 procent bijtelling tot 45 duizend euro (dit jaar is dat 4 procent tot 50 duizend euro) is nog altijd een schijntje. En ook private lease lijkt niet aan kracht in te boeten. Daarnaast zeggen velen te verwachten dat Mobility as a Serviceconcepten steeds vastere voet aan de grond krijgen. Paul Harms van Mobility Service Nederland vertelde in vakblad Fleet&Mobility welke ontwikkelingen hij het belangrijkste vindt: “Het is fantastisch dat er zoveel wordt geïnvesteerd in concepten als Connected, Autonomous, Shared en Electric, maar tot nu toe bestaat er alleen een gezond businessmodel voor die laatste. Als je er nuchter naar kijkt, dan weet je dat het nog een tijd gaat duren met autonomous en shared vehicles.”

Ook op het nieuwe Future Fleet&Mobility Event (FFME) draaide het om duurzame en efficiënte mobiliteit, waarbij autodelen, trein, last mile en elektrificatie de toverwoorden waren. De technologie die al die nieuwe diensten faciliteert verbetert zich razendsnel, zelfs exponentieel, maar de mens verandert slechts stapvoets. Op FFME waarschuwde voormalig Alphabet-ceo Norbert van den Eijnden de bezoekers dan ook voor al te veel optimisme. “Buiten ons om heeft niemand het over autodelen en autonoom rijdende auto’s. En de auto’s die nu worden verkocht, blijven nog 15 jaar rijden. De markt verandert dus niet zo snel als dat sommigen zouden willen.” Wij denken heel stiekem dat leasemaatschappijen daar helemaal niet zo rouwig om zijn. Met auto’s valt nog altijd meer te verdienen dan met een treinkaartje.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.