Op bezoek | Het D-woord raakt voorzichtig weer in zwang

Op bezoek • Tijdens het Fleet Europe congres dat afgelopen week plaatsvond in de Portugese badplaats Estoril, durfden sommige leasemaatschappijen het woord ‘diesel’ zowaar weer te gebruiken. En dat was niet naar ieders tevredenheid.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Massimo Fedeli kreeg niet iedereen aan zijn kant. (Foto: Automotive)

Ongeloof en ontzetting streden om voorrang bij Bart Biebuyck, die namens een waterstofconsortium (executive director van de Fuel Cells & Hydrogen Joint Undertaking) een presentatie gaf over de voordelen van de waterstoftechnologie als oplossing voor vlieg- en scheepvaart en lange (truck)ritten. Hij beklom het podium in het Estoril Congress Center na Massimo Fedeli van de AIR Alliance, een organisatie die strijdt voor een energielabel waarmee de stikstofuitstoot van auto’s wordt aangegeven. Fedeli had zojuist een lans gebroken voor de nieuwe superschone dieseltechnologie. Want uit praktijktesten van zijn organisatie – die onafhankelijk van autofabrikanten worden uitgevoerd – blijkt dat bijvoorbeeld een Land Rover uit 2018 minder dan 80 mg fijnstof per kilometer uitstoot, daarmee goed voor een A-label. Een dieselclio uit 2017 krijgt op basis van dezelfde verdeling een E (meer dan 600 mg/km). En aangezien de diesels alleen maar schoner worden, moeten we ze omwille van de CO2-norm nog zeker niet afschrijven, vond hij. Christof Engelskirchen, chef economie bij de Autovista Group, viel hem bij. “Doordat diesel wordt ingeruild voor benzine is de CO2-emissie de laatste jaren weer gestegen.”

Instemming

Er klonk instemming vanuit de zaal, gevuld met een paar honderd fleetmanagers. En er was dus ontzetting bij Biebuyck. “I can’t believe what I just heard”, trapte Biebuyck af. “Every statement in favor of fossile fuels is wrong. We have to go fossile-free”, aldus de executive director van de Fuel Cells & Hydrogen Joint Undertaking. 

Every statement in favor of fossile fuels is wrong

Bart Biebuyck, waterstofexpert

Hiermee bleek het Remarketing Summit, een eveneens door Fleet Europe georganiseerd evenement, een mooie opwarmer voor het grotere evenement daags erna: de Fleet Europe Summit. Ook hier leek sprake van een herwaardering van de diesel (die overigens volgens restwaardespecialisten, ook letterlijk plaatsvindt). In een paneldiscussie tussen Bart Beckers (cco Arval), Marco Lessacher (ceo Alphabet) en Derek von Rönn (hoofde Volkswagen Global Business model sales e-Mobility) over de elektrificatie bleven de voordelen van de diesel niet onbesproken.

Van de drie heren toonde Beckers zich het meest optimistisch over de snelle elektrificatie van het wagenpark. “Mede dankzij private lease komt die markt wel snel op. Maar zakelijk zijn er nu nog wel wat haken en ogen.” En MaaS? “Dat is voorlopig nog vooral een add-on bij een leaseauto.”

Begin van de reis

Van Rönn van Volkswagen nam eerst de tijd om de elektrische I.D.-lijn van het merk te presenteren, en dan vooral het holistische businessmodel dat in zijn ogen nodig is om er een succes van te maken: inclusief een goede laadinfrastructuur, en het benutten van de vehicle-to-gridmogelijkheden. Toch toonde hij zich kritisch over de snelheid waarmee elektrische auto’s nu worden gepusht. “Dankzij de green movement zullen de subsidies nog wel even blijven. Vanaf het moment dat ze worden afgebouwd zal de CO2-belasting op auto’s omhoog gaan zodat de EV er uiteindelijk toch voordelig uitkomt. Maar er zijn nu nog veel omstandigheden waarin een EV niet op kan tegen een diesel. Voor woon-werkverkeer is die eerste prima, maar bijvoorbeeld salesmanagers die langere afstanden moeten overbruggen zullen voorlopig niet uit hun brandstofauto stappen.”

Nationale fleetbusiness

Automotives zusterblad Fleet&Mobility is mediapartner van het Fleet Europe Summit, hét evenement voor de internationale fleetbranche. Aanstaande donderdag organiseert Fleet&Mobility zelf een soortgelijk evenement, maar dan voor de Nederlandse mobiliteitsbranche: Future Fleet&Mobility Experience. Bekijk hier het programma en meld je nog snel aan: er zijn nog slechts 30 plaatsen beschikbaar.

Het meest stellig was Marco Lessacher, ceo Alphabet International. “Wij gaan elektrische auto’s niet pushen. E-mobility is lang niet altijd de beste oplossing. We hebben de diesel nodig. En ook andere oplossingen zoals waterstof. Als je op 0 begint is een double-digit growth niet ingewikkeld, maar die houdt niet aan: de elektrische producten zijn gewoonweg nog niet op het juiste niveau als je ze vergelijkt met brandstofauto’s. Misschien denk ik er over drie jaar anders over. Maar we staan pas aan het begin van deze reis.”
Voor de pleitbezorgers van elektrische auto’s zal de paneldiscussie echter vooral hebben gevoeld als een verkeerde afslag op weg naar emissieloze mobiliteit.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Fleet Europe Remarketing en Fleet Summit / Wanneer: 6-7 november, Congress Center Estoril / Aantal bezoekers: n.n.b / Doelgroep: internationale remarketing- en fleetmanagers en relaties.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.