Leasebranche verwacht vergaande elektrificering

Jaar in Beeld Lease | Mobiliteit haalt druk van de ketel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
> Leasemaatschappijen zoeken naar een betere balans tussen zakelijk en privélease.

De WLTP, de emissietest die leidt tot hogere uitstootwaarden en daardoor een forse invloed heeft op de (bpm-)prijzen van nieuwe auto’s, splijt het leasejaar in een periode voor en na de ingangsdatum van 1 september. Tot en met de zomer schoten de leaseregistraties door het plafond, mede dankzij de almaar toenemende interesse onder consumenten voor private lease. In het eerste kwartaal werden er zelfs 35 procent meer nieuwe leaseauto’s geregistreerd dan in het eerste kwartaal van 2017. De piek lag in augustus (met ruim 50 procent), om vanaf september om te buigen tot een daling van ongeveer 20 procent. En dat, zo vertellen de leasemanagers, komt dus vooral door die WLTP. De branche hoopte nog op een aanpassing van de bpm-tabel, maar de overheid gaf daar geen gehoor aan.

Toch is de leasebranche allesbehalve pessimistisch: Het jaar 2018 krijgt een 7,6, slechts een tiende lager dan het branchegemiddelde van 7,7.

De onderbouwing, samengevat: er is steeds meer interesse in nieuwe mobiliteit en de EV-transitie komt op gang. Wel wordt met argusogen gekeken naar de rendementsontwikkeling op privatie lease. Zo ziet Marc Oudshoorn, directeur/oprichter van het dit jaar gelanceerde Moobility, dat private lease niet langer de hausse is waar iedereen blind achteraan loopt. “Het is ook niet voor iedereen even rendabel. Bij kleinere modellen is het schrapen voor marge; aan die mega-acties verdien je sowieso niets. Leasemaatschappijen bekijken nu ook de verhoudingen beter. Meer dan een kwart van je contracten privé, dat is niet gezond.”

Privélease is leuk voor de grote leasemaatschappijen, dealerholdings en captives, vindt Paul Harms van Mobility Service Nederland. “Niet voor spelers als wij. Ook volgend jaar zul je bij ons geen privélease zien. Wel een shortleaseconcept voor EV’s en voor online financial lease product voor elektrische bestelauto’s.” 

Want de elektrificering komt volgend jaar echt op gang, denken respondenten aan de enquête. “Wie dit jaar het woord ‘elektrisch’ niet ergens in het businessplan heeft staan, mist de boot”, stelt Oudshoorn. “Steeds meer zakelijke klanten wensen – of eisen – bijvoorbeeld van hun aanbieders dat ze elektrisch bezorgen, of dat de schilder in een bouwproject met een EV-busje komt. Je moet dus wel mee.” 

De volgende stap wordt Mobility as a Service. Diverse partijen spelen daar ook op in, zoals Autobinck, dat fleetmanagementadviesbureau Fleet Support kocht en de Nederlandse tak van Business Lease gaat fuseren met Terberg, om zijn onafhankelijke positie beter te kunnen borgen. Leaseplan houdt de auto (ook) nog als middelpunt, door vol in te zetten op Carnext, een grotendeels online platform om ex-leaseauto’s rechtstreeks aan consumenten te verkopen. Dit bedrijf kwam vooral in het nieuws door de uiteindelijk afgelaste beursgang. De aandelenmarkt zat tegen, zo luidde het argument. Branchekenners vroegen zich ook af of de waardering van Carnext (1,9 miljard euro) niet te hoog was.

Privélease-oorlog

Voor de Leasemaatschappij Top 60, die in juli van dit jaar uitkwam, vroegen we 20 leasedirecteuren naar de stand van zaken op de leasemarkt. Van hen gaven er vijf aan geen private lease aan te bieden en dit waarschijnlijk ook niet te gaan doen. Tien zeiden dat momenteel tussen de 10 en 20 procent van de vloot bestaat uit particulier geleasete auto’s en dat dit aandeel in de komende vijf jaar groeit naar 20 tot 30 procent. Vrijwel iedereen stelt dat privélease anderzijds debet is aan de prijzenoorlog in de branche. Leasemaatschappijen proberen consumenten aan zich te binden door zo laag mogelijke maandprijzen te bieden. Er wordt dan ook reclame gemaakt met vanafprijzen van 149 euro per maand. Op zo’n laag maandbedrag kan weinig tot niets worden verdiend.

Dieselpijn

Daarbovenop kwam dat de restwaarden van diesels dit jaar verder onder druk kwamen te staan, doordat het aantal dieselverboden in steden zich als een olievlek uitbreidt; niet alleen in Nederland maar vooral in Duitsland. Dus waar moeten we heen met al die 14 procentdiesels zoals de Peugeot 308, die drie à vier jaar terug nog als warme broodjes over de leasetoonbank gingen? Uit een analyse die onderzoeker Eric Vousten eerder dit jaar voor Automotive maakte, bleek dat de restwaarde van een Peugeot 308diesel in mei 2018 ongeveer 842 euro lager lag dan in 2017. “En daarvan komen er volgend jaar nog 20.000 uit de lease.” Ook de restwaarden van andere middensegment diesels staat onder druk. Hij verwacht dat de grootste pijn volgend jaar wordt gevoeld, als de meeste van deze 14 procentauto’s terugkomen uit de lease.

Waar moeten we heen met al die 14 procentdiesels zoals de Peugeot 308?

Positief

De leasemaatschappijen die reageerden op onze EindejaarsenquРte, zijn zich bewust van de ‘dieselpijn’, maar zijn allemaal optimistisch over volgend jaar. Vooral vanwege de elektrificatie van het wagenpark en de verwachte toenemende aandacht voor Mobility as a Service. Van de leasedirecteuren die reageerden (16 in totaal) verwachten er 14 dat in 2030 meer dan de helft van alle nieuwe auto’s een EV is. Ook het vertrouwen in de autonome auto is relatief hoog: 13 van de 16 ondervraagden verwachten dat die er überhaupt komt. “Ik ben er honderd procent van overtuigd dat we in de toekomst de mobiliteit heel anders zullen inrichten; mede dankzij de autonome auto”, zegt Harms. “Nu is het nog te vroeg. Kijk naar de autodeelconcepten, die nauwelijks winstgevend te krijgen zijn. Dat gaat allemaal veranderen als de auto zelf voor komt rijden.” Oudshoorn: “De volgende stap in de markt wordt een volledige transitie naar mobiliteit. Waarbij vraag en aanbod elkaar vooral online vinden. Niet uit prijsoverweging, maar gemak.” Het is een transitie die stapsgewijs wordt ingezet: conventionele leasemodellen blijven nog wel even bestaan, zegt ook Harms. “Of we het willen of niet: voorlopig wordt het geld verdiend met contracten voor zakelijke leaseauto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Jaar in Beeld Lease | Mobiliteit haalt druk van de ketel | Automotive Online
Leasebranche verwacht vergaande elektrificering

Jaar in Beeld Lease | Mobiliteit haalt druk van de ketel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
> Leasemaatschappijen zoeken naar een betere balans tussen zakelijk en privélease.

De WLTP, de emissietest die leidt tot hogere uitstootwaarden en daardoor een forse invloed heeft op de (bpm-)prijzen van nieuwe auto’s, splijt het leasejaar in een periode voor en na de ingangsdatum van 1 september. Tot en met de zomer schoten de leaseregistraties door het plafond, mede dankzij de almaar toenemende interesse onder consumenten voor private lease. In het eerste kwartaal werden er zelfs 35 procent meer nieuwe leaseauto’s geregistreerd dan in het eerste kwartaal van 2017. De piek lag in augustus (met ruim 50 procent), om vanaf september om te buigen tot een daling van ongeveer 20 procent. En dat, zo vertellen de leasemanagers, komt dus vooral door die WLTP. De branche hoopte nog op een aanpassing van de bpm-tabel, maar de overheid gaf daar geen gehoor aan.

Toch is de leasebranche allesbehalve pessimistisch: Het jaar 2018 krijgt een 7,6, slechts een tiende lager dan het branchegemiddelde van 7,7.

De onderbouwing, samengevat: er is steeds meer interesse in nieuwe mobiliteit en de EV-transitie komt op gang. Wel wordt met argusogen gekeken naar de rendementsontwikkeling op privatie lease. Zo ziet Marc Oudshoorn, directeur/oprichter van het dit jaar gelanceerde Moobility, dat private lease niet langer de hausse is waar iedereen blind achteraan loopt. “Het is ook niet voor iedereen even rendabel. Bij kleinere modellen is het schrapen voor marge; aan die mega-acties verdien je sowieso niets. Leasemaatschappijen bekijken nu ook de verhoudingen beter. Meer dan een kwart van je contracten privé, dat is niet gezond.”

Privélease is leuk voor de grote leasemaatschappijen, dealerholdings en captives, vindt Paul Harms van Mobility Service Nederland. “Niet voor spelers als wij. Ook volgend jaar zul je bij ons geen privélease zien. Wel een shortleaseconcept voor EV’s en voor online financial lease product voor elektrische bestelauto’s.” 

Want de elektrificering komt volgend jaar echt op gang, denken respondenten aan de enquête. “Wie dit jaar het woord ‘elektrisch’ niet ergens in het businessplan heeft staan, mist de boot”, stelt Oudshoorn. “Steeds meer zakelijke klanten wensen – of eisen – bijvoorbeeld van hun aanbieders dat ze elektrisch bezorgen, of dat de schilder in een bouwproject met een EV-busje komt. Je moet dus wel mee.” 

De volgende stap wordt Mobility as a Service. Diverse partijen spelen daar ook op in, zoals Autobinck, dat fleetmanagementadviesbureau Fleet Support kocht en de Nederlandse tak van Business Lease gaat fuseren met Terberg, om zijn onafhankelijke positie beter te kunnen borgen. Leaseplan houdt de auto (ook) nog als middelpunt, door vol in te zetten op Carnext, een grotendeels online platform om ex-leaseauto’s rechtstreeks aan consumenten te verkopen. Dit bedrijf kwam vooral in het nieuws door de uiteindelijk afgelaste beursgang. De aandelenmarkt zat tegen, zo luidde het argument. Branchekenners vroegen zich ook af of de waardering van Carnext (1,9 miljard euro) niet te hoog was.

Privélease-oorlog

Voor de Leasemaatschappij Top 60, die in juli van dit jaar uitkwam, vroegen we 20 leasedirecteuren naar de stand van zaken op de leasemarkt. Van hen gaven er vijf aan geen private lease aan te bieden en dit waarschijnlijk ook niet te gaan doen. Tien zeiden dat momenteel tussen de 10 en 20 procent van de vloot bestaat uit particulier geleasete auto’s en dat dit aandeel in de komende vijf jaar groeit naar 20 tot 30 procent. Vrijwel iedereen stelt dat privélease anderzijds debet is aan de prijzenoorlog in de branche. Leasemaatschappijen proberen consumenten aan zich te binden door zo laag mogelijke maandprijzen te bieden. Er wordt dan ook reclame gemaakt met vanafprijzen van 149 euro per maand. Op zo’n laag maandbedrag kan weinig tot niets worden verdiend.

Dieselpijn

Daarbovenop kwam dat de restwaarden van diesels dit jaar verder onder druk kwamen te staan, doordat het aantal dieselverboden in steden zich als een olievlek uitbreidt; niet alleen in Nederland maar vooral in Duitsland. Dus waar moeten we heen met al die 14 procentdiesels zoals de Peugeot 308, die drie à vier jaar terug nog als warme broodjes over de leasetoonbank gingen? Uit een analyse die onderzoeker Eric Vousten eerder dit jaar voor Automotive maakte, bleek dat de restwaarde van een Peugeot 308diesel in mei 2018 ongeveer 842 euro lager lag dan in 2017. “En daarvan komen er volgend jaar nog 20.000 uit de lease.” Ook de restwaarden van andere middensegment diesels staat onder druk. Hij verwacht dat de grootste pijn volgend jaar wordt gevoeld, als de meeste van deze 14 procentauto’s terugkomen uit de lease.

Waar moeten we heen met al die 14 procentdiesels zoals de Peugeot 308?

Positief

De leasemaatschappijen die reageerden op onze EindejaarsenquРte, zijn zich bewust van de ‘dieselpijn’, maar zijn allemaal optimistisch over volgend jaar. Vooral vanwege de elektrificatie van het wagenpark en de verwachte toenemende aandacht voor Mobility as a Service. Van de leasedirecteuren die reageerden (16 in totaal) verwachten er 14 dat in 2030 meer dan de helft van alle nieuwe auto’s een EV is. Ook het vertrouwen in de autonome auto is relatief hoog: 13 van de 16 ondervraagden verwachten dat die er überhaupt komt. “Ik ben er honderd procent van overtuigd dat we in de toekomst de mobiliteit heel anders zullen inrichten; mede dankzij de autonome auto”, zegt Harms. “Nu is het nog te vroeg. Kijk naar de autodeelconcepten, die nauwelijks winstgevend te krijgen zijn. Dat gaat allemaal veranderen als de auto zelf voor komt rijden.” Oudshoorn: “De volgende stap in de markt wordt een volledige transitie naar mobiliteit. Waarbij vraag en aanbod elkaar vooral online vinden. Niet uit prijsoverweging, maar gemak.” Het is een transitie die stapsgewijs wordt ingezet: conventionele leasemodellen blijven nog wel even bestaan, zegt ook Harms. “Of we het willen of niet: voorlopig wordt het geld verdiend met contracten voor zakelijke leaseauto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.