Achtergrond | Leasebranche verkiest rust boven hogere restwaarden

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
De leasebranche wacht op antwoord uit Den Haag. (Foto: Shutterstock)

De autobranche wacht met veel ongeduld op nieuws uit Den Haag. Als gevolg van de nieuwe WLTP-emissietest stijgen de CO2-fabriekswaarden. En dus moeten de bpm-tabellen aangepast worden om forse prijsstijgingen te voorkomen. De branchevereniging van leasemaatschappijen, de VNA, verwacht in ieder geval niet dat Den Haag voor de zomer van 2019 de tabellen aanpast. “Aangezien het uitgangspunt is dat de aanpassing van de testmethode budgetneutraal gebeurt, moeten de bpm-tarieven naar beneden worden bijgesteld. De hogere CO2-waarden zijn immers een logisch gevolg van een scherpere typegoedkeuring. Dus het is noodzakelijk dat er een nieuwe, op de WLTP-waarden gebaseerde bpm-tabel komt. Die onder aan de streep niet méér bpm oplevert dan de vorige tabel. Daar kan niemand tegen zijn”, stelt VNA-directeur Renate Hemerik. 

Waar staan we?

• Vanaf 1 september 2018 moeten alle auto’s WLTP-getest zijn.
• Volgens de oorspronkelijke planning geldt tot 1 januari 2019 een overgangsperiode waarbij de WLTP-waarden mogen worden teruggerekend naar NEDC, de zogenoemde NEDC 2.0.
• De branche heeft in aanloop naar de zomer gepleit voor een verlenging van de overgangsperiode en stelt dat het kabinet daar ook voor opteert.
• Of de bpm-tabel tussentijds wordt gecorrigeerd vanwege de hogere NEDC 2.0-waarden, is nog onbekend. RAi Vereniging en VNA denken dat Den Haag dit gaat doen, veel anderen zijn sceptisch.
• In een tussenrapport van TNO van het onderzoek naar WLTP-effecten, stelt de organisatie dat pas in het voorjaar van 2019 een duidelijk beeld te geven is van de CO2-waarden op basis van de WLTP.
• Nederlandse importorganisaties hebben op grote schaal NEDC-auto’s aangemeld voor de restantregeling (bedoeld om NEDC-voorraden weg te kunnen werken). Deze auto’s kunnen tot volgend jaar verkocht worden met de oude NEDC-uitstootwaarden. Bij een eventuele aanpassing (naar beneden) van de bpm-tabel worden deze auto’s goedkoper. RAI Vereniging verwacht dat de meeste daarvan dit jaar al verkocht worden.

Hans de Boer, directeur van leasemaatschappij AA Lease, weet dat hogere nieuwprijzen goed zijn voor hogere remarketingopbrengsten, maar hij kiest toch voor stabiliteit en duidelijkheid: “Alles wat er nu niet is. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar het aanpassen van de bpm-tabel. Anders hebben we wéér een verstoring van de markt. We hebben nu last van de bijtellingsstaffels uit het recente verleden. De diesels die toen massaal zijn ingezet komen nu ook massaal terug. Dat alleen al is niet fijn voor de restwaarde, maar al helemaal niet in combinatie met het dieselsentiment. Alles wat de overheid aanraakt heeft een effect, zowel negatief als positief.”Lees ook de analyse ‘Restwaardedrama diesels bereikt climax in 2019’: de diesel-buikpijn wordt nog veel erger.

Dat geldt ook als er geen aanpassing van de bpm-tabel komt. “Daardoor zullen de cataloguswaarden van veel nieuwe auto’s stijgen wat een positief effect kan hebben op de restwaardes van de rijdende vloot. Dat is positief voor ons, maar wéér een verstoring van de markt en dat raakt ons bij de inzet van nieuwe contracten”, aldus De Boer.Lees ook het artikel ‘Diesel en WLTP werpen schaduw over branche’

Veel importeurs hebben voorraden aangemeld voor de restantregeling met auto’s die nog onder de NEDC-test vallen. Ook De Boer koopt nu nog deze auto’s in. “Die voorraden drogen nu op. Dan rest de vraag welke fabrikanten/importeurs commercieel inspelen op de vermoedelijke prijsstijgingen die horen bij NEDC 2.0 en WLTP. Welke merken nemen de extra kosten op zich en welke rekenen ze door naar de klant? Ook zij kunnen die beslissing nu nog niet nemen en wachten op antwoorden van de politiek.” Of er een kopersstaking komt, durft De Boer niet te zeggen. “De klant zal in ieder geval ook zoveel mogelijk gebruik willen maken van de NEDC-voorraden.”

Niet voor de zomer van 2019

Behalve dat er een antwoord uit Den Haag wordt verlangd, is ook de manier waarop een bpm-tabelwijziging zou worden opgepakt van belang. Voor de VNA is het prioriteit dat het Ministerie van Financiën de branche zes maanden de tijd geeft om de nieuwe tabel te implementeren. “Dan kunnen leasemaatschappijen zich met hun klanten goed voorbereiden, aangezien de gewijzigde tabel ook consequenties kan hebben voor de autoregeling van de klant. Overigens heeft de Belastingdienst ook zes maanden nodig om de verandering door te voeren”, stelt Hemerik.

Het is dus nog onbekend wanneer een nieuwe tabel bekend en van kracht wordt, maar het is volgens Hemerik al met al redelijk om aan te nemen dat dit niet voor de zomer van 2019 wordt. “Bijkomend voordeel van deze timing is dat de informatieproviders en fabrikanten/importeurs dan meer tijd hebben om te werken aan een oplossing voor (bulk-)calculaties van leasemaatschappijen.”Lees hier hoe in theorie calculeren en offreren bijna onmogelijk wordt’

Net als de RAI Vereniging pleit ook VNA voor een tussentijdse correctie voor de NEDC 2.0-auto’s, die een van WLTP naar NEDC teruggerekende CO2-waarde hebben. Dat is nodig omdat ze anders niet in de NEDC bpm-tabel passen. Die terugrekening van WLTP naar NEDC levert gemiddeld een licht hogere CO2-waarde op. Hemerik: “Dat heeft niemand gewild en moet zo snel mogelijk in de huidige tabel worden gecorrigeerd. Daarom dringt de VNA daarnaast, samen met Bovag en RAI Vereniging, bij Financiën aan op een tussentijdse eenmalige, generieke correctie van de bestaande bpm-tabel met een vast percentage, zeg 5 procent, om het ongewilde bpm-verhogende effect te corrigeren dat nu optreedt van de terugrekening van WLTP-waarden naar NEDC-waarden. Deze tussentijdse aanpassing zou bij voorkeur uiterlijk 1 januari 2019 moeten worden doorgevoerd.”

Lees hier hoe de WLTP de restwaarden van – vooral – jong gebruikte benzinemodellen omhoog jaagt.