VWPFS-ceo: private lease wordt volwassen
VWPFS, een joint venture tussen Volkswagen FS en Pon, is met 22 duizend contracten een van de grootste spelers op de private leasemarkt, blijkt uit de nieuwste uitgave van de Automotive Leasemaatschappij Top 60, en die groei zet nog wel door. “Private lease blijft een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering. Maar we zien in toenemende mate dat consumenten zich online oriënteren en niet langer uitsluitend reageren op acties. Twintig tot dertig procent komt inmiddels op onze sites zonder dat wij, veelal margedrukkende, acties hoeven voeren.” Er begint structuur te komen in deze markt, betoogt hij. “Wat overigens niet wegneemt dat het middel door fabrikanten zal blijven worden ingezet om auto’s te verkopen.”
Volgens Volkswagen Pon Financial Services-bestuursvoorzitter Ernst Jan van Eijkelenburg begint private lease voor consumenten inmiddels ook een geaccepteerd en bekend product te worden. Twintig tot dertig procent van de private lease-oriëntaties op de VWPFS-sites vindt plaats zonder dat er een actie aan vooraf is gegaan. Dat zegt Van Eijkelenburg tegen Automotive.
Zojuist werd bekend dat VWPFS leasemaatschappij XLLease, onderdeel van Autohaas Groep, heeft gekocht. De dealertak ging naar PGA Nederland.
Restwaarde
Ondanks de groei in 2017, onder andere dankzij private, nam de nettowinst na belastingen licht af, als gevolg van een eenmalige bate in 2016, zegt Van Eijkelenburg. Het bedrijf splitste de activiteiten van VWPFS en DFM, zodat alleen DFM nog een bankvergunning nodig heeft. Geconsolideerd bedroeg de nettowinst na belastingen iets meer dan 50 miljoen euro (22 miljoen euro bij VWPFS en 28 miljoen euro bij DFM). Voor dit jaar verwacht de bestuursvoorzitter dat de omzet stijgt. “Onder meer omdat we enkele leasemaatschappijen en leaseportefeuilles hebben overgenomen, maar ook vanwege de groei in private- en financial occasionlease. De stijging in het aantal via financial lease verkochte occasions is enorm.” Over de verwachte winst in 2018 doet hij geen uitspraken.
Een belangrijk punt van aandacht in de komende periode zijn de dalende dieselprijzen. “Vooralsnog hoeven wij geen restwaarde-correcties door te voeren, maar wij zien ook dat het negatieve sentiment in heel Europa de prijzen van diesels drukt.” Ook valt er door de groei van private lease een kopersgroep weg op de occasionmarkt. Zorgen maakt Van Eijkelenburg zich vooralsnog echter niet. “We zien tegelijkertijd de prijzen van benzineauto’s stijgen. En het is afwachten in hoeverre de invoer van de WLTP nog een prijsverhogend effect heeft.”