Private Lease is melkkoe in oorlogsgebied

Achtergrond | Private lease voedt prijzenoorlog leasebranche

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
> De keuze aan modellen is beperkt, in ruil voor een lagere maandprijs. (beeld: Shutterstock)

De even beroemde als beruchte private leaseactie bij de Mediamarkt, die Leaseplan en Fiat in 2014 hielden, wordt gezien als de doorbraak van private lease bij het grote publiek, al waren partijen als Mijndomein, Van Mossel en XLLease al jaren – met wisselend succes – bezig private lease onder de aandacht te krijgen. Ondanks de sindsdien groeiende aandacht, is het gemiddelde aandeel van private lease in de totale vloot nog bescheiden (12 procent). Van het totale Nederlandse rijdende wagenpark maakt private lease zelfs nog maar 1,2 procent uit (leasing in totaal 9,4%, zie pag 24).

Dit artikel is eerder gepubliceerd in de Leasemaatschappij Top 60, die nu te bestellen is.

De totale vloot van groeide vorig jaar met 9,3 procent naar 860 duizend leaseauto’s (stand eind 2017). Van die groei kwam volgens schatting van branchevereniging VNA 60 procent voor rekening van nieuwe private leasecontracten. Bij Alphabet Nederland is de groei van de vloot met tweeduizend auto’s in één jaar bijna volledig toe te schrijven aan private lease, vertelt directeur Christel Reynaerts (zie pagina 74).

schermafbeelding 2018 07 05 om 11.17.20

Vervanging

Het aantal leaseregistraties stijgt harder dan de overige nieuwregistraties, waaruit je kunt opmaken dat een behoorlijk deel van de privateleasecontracten vervanging is van de aanschaf of financiering van een nieuwe of gebruikte auto. Inmiddels betreft bijna de helft van de nieuwverkopen (47 procent ) een leaseauto.

schermafbeelding 2018 07 05 om 11.17.33Voor de Leasemaatschappij Top 60 vroeg Automotive 20 leasedirecteuren naar de stand van zaken op de leasemarkt. Een kwart geeft aan geen private lease aan te bieden en dit waarschijnlijk ook niet te gaan doen. Tien van hen geven aan dat tussen de 10 en 20 procent van de vloot bestaat uit particulier geleaste auto’s. Naar verwachting groeit dat percentage de komende vijf jaar naar 20 tot 30 procent. Slechts twee van de vijftien respondenten die nu al private lease aanbieden, verwachten dat deze leasevorm over vijf jaar meer dan de helft van de vloot zal uitmaken.

Prijzenoorlog

In dezelfde Automotive-enquête stelt vrijwel iedereen dat er een prijzenoorlog gaande is in de leasebranche. Deze wordt wordt toegeschreven aan de opkomst van private lease. Leasemaatschappijen proberen consumenten aan zich te binden door zo laag mogelijke maandprijzen te bieden. Er wordt dan ook reclame gemaakt met vanafprijzen van 149 euro per maand. Op zo’n laag maandbedrag kan weinig tot niets worden verdiend. Voordelig veel volume inkopen is de sleutel tot succes. Kortingspercentages verschillen per merk en per importeur, maar lopen voor de grote leasemaatschappijen vaak op tot ver boven de 30 procent, waardoor er nauwelijks op de auto’s te hoeft worden afgeschreven met de huidige hoge occasionprijzen (voor benzinemodellen). Voor veel fabrikanten is en blijft private lease een manier om overproductie de markt in de te duwen. 

Vaak wordt die korting ook weer doorberekend aan de klant, die de lagere keuzevrijheid in modellen op de koop toe neemt. Dat de portemonnee leidend is en niet de merktrouw van mensen was al bewezen in jaren waarin de lage bijtelling het aankoopgedrag grotendeels dicteerde. Maar ook door voordelig in te kopen bij leveranciers van bijvoorbeeld reparatie, onderhoud, banden, schade en verzekeringen kan weer wat marge gepakt worden. De druk op leveranciers is daarom enorm toegenomen. Veel leasemaatschappijen zijn onderdeel van een dealerholding. Voor hen geldt dat de lagere marge op private lease deels gecompenseerd wordt door de sturing naar de eigen bedrijven.

Co-marketing

leaseplan mediamarkt privelease fiat 500 november 2014

Ook autofabrikanten zelf begeven zich steeds vaker op de markt van particuliere leasing. Wat ook scheelt in de kosten is co-marketing, waarbij een automerk en een leasemaatschappij samen een consumentenactie opzetten en de kosten delen. Volgens leaseprofessionals is de groei in ieder geval nog niet lang niet uit de private leasemarkt en valt een groei tot wel 40 procent in het komende jaar te verwachten. Die groei zit dan niet alleen in de kleine benzineauto’s, maar ook in grotere modellen. Daarnaast merken de leasemaatschappijen dat steeds meer mensen zich online op private lease orienteren waardoor er dus steeds minder scherpe acties nodig zijn om de aandacht te trekken van de consument. 

 

Massa-remarketing

De eerste auto’s die tijdens de gezamenlijke actie van Mediamarkt, Leaseplan en Fiat werden afgezet, komen nu terug uit de lease. De eerste actie van het drietal, een stunt tijdens de zogenoemde Gekkenhuisweek in 2014, werd nog een paar keer herhaald en daardoor gingen in één keer duizenden nieuwe Fiats 500 de weg op. Deze komen nu allemaal tegelijk terug en dat zet de restwaarde onder druk.

Spreiden

Leaseplan is niet de enige die met stunttarieven veel privéleasecontracten wist te slijten. Het is een manier om marktaandeel te kopen: wie de klant als eerste heeft en goed bedient, kan zo inzetten op een herhaalaankoop. Op die manier kun je erop sturen dat niet alle auto’s ook weer tegelijk terugkomen – zeker als tijdens een actie veel van dezelfde modellen tegelijkertijd zijn ingezet. Het occasionaanbod zal er hoe dan ook minder gevarieerd uit gaan zien.

Plannen

In Engeland loopt men op het gebied van private lease voor op de Nederlandse markt. De verwachting was dat zodra de eerste private leaseauto’s terug zouden komen, de restwaardes ervan compleet in zouden storten. “In de praktijk gebeurde het tegendeel”, vertelt Cliff Deller, directeur van het Britse Vehicle Remarketing Association. Tijdens het Nationaal Automotive Congres sprak hij onder andere over zijn ervaring met de remarketing van private leaseauto’s. “Planning is cruciaal. Als je salesmensen weten welke auto’s wanneer terugkomen, kun je ze al verkopen voordat ze er überhaupt zijn. Online kun je de occasion al aankondigen als ‘coming soon’.

Reacties

  • H. van de Ven

    Waarom is de lease branche altijd gebaseerd op aantallen / procentuele stijgingen, maar nooit op rendement ? Wat heb je aan een stijging van 30 % van aantallen, als daar nauwelijks of geen rendement tegenover staat.