Halfjaarbericht lease | Inspelen op de grote en kleine beurs

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Dankzij de invoering van de vlaktaks registreerden autobedrijven over de eerste zes maanden van dit jaar 40 procent meer nieuwe leaseauto’s (in totaal 87.751) dan in de eerste helft van 2016. Maar de zakelijke markt is niet de enige pijler onder de groeiende leaseregistraties; ook private lease scoort erg goed, zeggen de leasemaatschappijen. Officiële cijfers over het eerste halfjaar zijn er nog niet, maar in februari kon VNA wel de cijfers geven over 2016. De vloot van private leaseauto’s steeg van 8.500 in 2013 naar 64.000 in 2016; in dat jaar kwamen er 28.000 nieuwe contracten bij. Vooral het A-segment profiteert hiervan, waaronder Fiat met de 500, de Peugeot 108 en de Volkswagen Up.

Logisch, want de tarieven van deze modellen zijn scherp te houden, dikwijls tussen de tweehonderd en vierhonderd euro per maand inclusief onderhoud. De privéleaseconcepten schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond, met soms verrassende bedrijfscombinaties tot gevolg. Zo krijgen consumenten die hun auto van Privatelease.com (een Businesslease-dochter) delen via Snappcar, korting op hun leasebedrag: ze betalen dan nog slechts 99 euro voor een Fiat 500.

Er is echter een keerzijde aan dit private leasesucces, merkte Jacques van Gorp, directeur van Orange Motors, op in gesprek met Automotive-freelancer Han Terneldeli. “Private lease is niet meer weg te denken in de markt, maar de tarieven zijn te laag. Het is de sluipmoordenaar van de branche. We verkopen minder financieringen en verzekeringen en ruilen per einde contract niets in.” Het antwoord? Met slimme concepten proberen grip te houden op onderhoud en bandenwissels.

Groten groeien verder

Naast de nieuwregistraties – die natuurlijk niet per se de vlootomvang vergroten – zien we dat bij de grootste leasemaatschappijen de vloot bij vrijwel iedereen is gegroeid. Leaseplan ging bijvoorbeeld van 142 duizend contracten naar 158 duizend en blijft daarmee fier aan kop in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. De Automotive Leasemaatschappij Top 60 is te koop in onze webshop.De nummer 2, Athlon, bleef steken op 108 duizend. Directeur Marchel Koops beloofde begin dit jaar echter vuurwerk van de leasemaatschappij; we wachten in spanning af.

Leaseplan, dat vorig jaar zijn complete directie verving, mikt op verdere groei. De vorig jaar aangetreden ceo Tex Gunning vertelde aan het internationale vakblad dat de Corporation de grote vloten voortaan zelf gaat doen en dat auto’s boven mobiliteitsconcepten gaan. Een ongelukkig toeval wil dat de slag om de vloot van bouwbedrijf BAM – die voorheen werd gedeeld tussen Athlon en Leaseplan – niet lang daarna werd gewonnen door die eerste. In de wandelgangen wordt gesteld dat Gunning het bedrijf probeert beursklaar te maken. Wat zo’n leasebedrijf waard is? De grootste wagenparken van Nederland vindt u in dit overzicht.In het geval van het Franse ALD in ieder geval 1,2 miljard euro voor 20 procent van de aandelen (en ongeveer 5,8 miljard voor het totaal). Voor dit bedrag bracht eigenaar Socgen de leasetak, met een vloot van 1,4 miljoen auto’s verdeeld over 41 landen, naar de beurs. Leaseplan heeft 1,7 miljoen voertuigen en was in 2015 nog 3,7 miljard euro waard (bij een vloot van 1,4 miljoen auto’s).

MKB-vijver

Ook onder de top 5 van de grootste maatschappijen van Nederland wordt gezocht naar uitbreiding. Hiltermann Lease Groep breidde zijn financiering uit met ongeveer 90 miljoen euro, om te groeien van 20 naar 32 duizend contracten. Noordlease werd verkocht aan Hitachi Corporation. Kennelijk zien steeds meer conglomeraten geld in leasing, ongetwijfeld mede vanwege de lage rentestand in combinatie met een goede marge op extra’s, zoals verzekeringen en restwaarde. En er ligt naast de zakelijke en particuliere personenautolease nog een vijver klaar om in te vissen: die van het mkb. Multitankcard ontwikkelde een kaartconcept voor deze doelgroep en Mobility Service Nederland (MSN) lanceerde een financial leaselabel voor jong gebruikte personen- en bedrijfsauto’s voor het mkb.

Dat fijne gevoel van vertrouwen komt bij ons weer terug. Vroeger is nu.

Pieter Wimmers, directeur FGD Lease

De kleinere leasebedrijven zijn ook volop in beweging. Boxsons kocht Van der Heijde Autolease – mede om de groeiende mkb-markt te kunnen bedienen – en de leaseportefeuille van A73 Autolease ging naar Arena Lease. Er kwam ook verversing: Klaver Autogroep startte onlangs met leasing, evenals de Noordelijke dealerholdings Haaima en Hylkema die samen met assurantiekantoor FGD de leasemaatschappij FGD Lease opzetten. Het bedrijf doet niet aan private lease, wel aan persoonlijk contact, zegt directeur Pieter Wimmers (ex-Lease Quality). “Dat fijne gevoel van vertrouwen komt bij ons weer terug. Vroeger is terug, vroeger is nu.”

Tenderfraude

Oh ja, er was natuurlijk ook nog die tenderfraude, waarbij de wagenparkbeheerder van het ministerie van Defensie, en in zijn slipstream meerdere ambtenaren, zich zou hebben laten fêteren in ruil voor voordelen bij aanschaf en onderhoud van dienstauto’s – maar ook privé. Er zijn inmiddels vele schikkingen getroffen met auto-importeurs en diverse personen, waarbij opvalt dat in veel gevallen de eindverantwoordelijken (zoals ministers en directeuren bij importeurs) niet in het beklaagdenbankje terechtkwamen. De zaak tegen hoofdverdachte Jacques H. is voorlopig nog niet voorbij. Maar de megazaak die het OM dacht te hebben, wordt steeds kleiner. Wel wordt sinds de start van de zaak elke aanbesteding onder een vergrootglas gelegd. Daar gaan de mooie reisjes, horloges en gratis ritjes met een tankpas-van-de-leasemaatschappij.Lees ook het Dossier Omkoopschandaal politie- en defensievoertuigen.

Nu draaide het niet alleen om cijfers, overnames en beursgangen: er werden ook nieuwe initiatieven gelanceerd. Leasebedrijf Alphabet bracht de door Deutsche Post-DHL ontwikkelde Streetscooter op de Nederlandse leasemarkt, Mobiliteitsplatform Yor24 startte samen met autodeelconcept Stapp.in een concept voor zakelijk autodelen en Leaseplan is tegenwoordig actief in private occasionlease en start een Europese samenwerking met Uber. En in de verdere toekomst? Daar is ruimte voor verbetering van communicatiestroom tussen leasemaatschappij en stakeholders dankzij de blockchain, de lancering van multi-mobiliteitsconcepten en een verschuiving van het verleasen van auto’s naar het faciliteren van auto’s via mooie ict-platformen, zo bleek tijdens het Automotive Leasing Event. En dan hebben we het nog niet over de impact van autonome connected voertuigen op de leasebranche. Kortom: de korte termijn staat in het teken van het aanboren van nieuwe markten met bestaande producten, overnames en groei, op de langere termijn zijn steeds meer innovaties te zien op basis van internettechnologie.

Poppetjes aan het dansen

Ook in het eerste halfjaar was het weer een ware stoelendans bij de diverse leasebedrijven. Bij Multilease vertrok Marc Oudshoorn als commercieel directeur; zijn positie zou worden ingevuld door Wels, maar die besloot na een paar weken toch uit te wijken naar Radiuz. Jan Kees de Graaff zit nu op deze positie. Andere opvallende benoemingen zijn de benoeming van Johan Lamsma als directeur marketing bij International Car Lease Holding, Silvia de Vries ging van Ziggo naar ALD om daar de nieuwe functie van chief information officer te bekleden en Diederik Barten werd directeur bij Business Lease. Het management team van Leaseplan Nederland is bijna helemaal vernieuwd en uitgebreid van zes naar twaalf leden. Zo is Jan Mostert aangesteld als business transformator en Martijn Versteegen wordt als marketingdirecteur vervangen door Monique Gerner. Ernst-Jan van Eijkelenburg kwam terecht in de board van VWFS, op de plaats van Mas van Steenis die voor Pon (eigenaar van Gazelle) fietslease in de markt gaat zetten.In de rubriek Nieuwe Post stellen mensen op nieuwe posities zich voor.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Halfjaarbericht lease | Inspelen op de grote en kleine beurs | Automotive Online

Halfjaarbericht lease | Inspelen op de grote en kleine beurs

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Dankzij de invoering van de vlaktaks registreerden autobedrijven over de eerste zes maanden van dit jaar 40 procent meer nieuwe leaseauto’s (in totaal 87.751) dan in de eerste helft van 2016. Maar de zakelijke markt is niet de enige pijler onder de groeiende leaseregistraties; ook private lease scoort erg goed, zeggen de leasemaatschappijen. Officiële cijfers over het eerste halfjaar zijn er nog niet, maar in februari kon VNA wel de cijfers geven over 2016. De vloot van private leaseauto’s steeg van 8.500 in 2013 naar 64.000 in 2016; in dat jaar kwamen er 28.000 nieuwe contracten bij. Vooral het A-segment profiteert hiervan, waaronder Fiat met de 500, de Peugeot 108 en de Volkswagen Up.

Logisch, want de tarieven van deze modellen zijn scherp te houden, dikwijls tussen de tweehonderd en vierhonderd euro per maand inclusief onderhoud. De privéleaseconcepten schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond, met soms verrassende bedrijfscombinaties tot gevolg. Zo krijgen consumenten die hun auto van Privatelease.com (een Businesslease-dochter) delen via Snappcar, korting op hun leasebedrag: ze betalen dan nog slechts 99 euro voor een Fiat 500.

Er is echter een keerzijde aan dit private leasesucces, merkte Jacques van Gorp, directeur van Orange Motors, op in gesprek met Automotive-freelancer Han Terneldeli. “Private lease is niet meer weg te denken in de markt, maar de tarieven zijn te laag. Het is de sluipmoordenaar van de branche. We verkopen minder financieringen en verzekeringen en ruilen per einde contract niets in.” Het antwoord? Met slimme concepten proberen grip te houden op onderhoud en bandenwissels.

Groten groeien verder

Naast de nieuwregistraties – die natuurlijk niet per se de vlootomvang vergroten – zien we dat bij de grootste leasemaatschappijen de vloot bij vrijwel iedereen is gegroeid. Leaseplan ging bijvoorbeeld van 142 duizend contracten naar 158 duizend en blijft daarmee fier aan kop in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. De Automotive Leasemaatschappij Top 60 is te koop in onze webshop.De nummer 2, Athlon, bleef steken op 108 duizend. Directeur Marchel Koops beloofde begin dit jaar echter vuurwerk van de leasemaatschappij; we wachten in spanning af.

Leaseplan, dat vorig jaar zijn complete directie verving, mikt op verdere groei. De vorig jaar aangetreden ceo Tex Gunning vertelde aan het internationale vakblad dat de Corporation de grote vloten voortaan zelf gaat doen en dat auto’s boven mobiliteitsconcepten gaan. Een ongelukkig toeval wil dat de slag om de vloot van bouwbedrijf BAM – die voorheen werd gedeeld tussen Athlon en Leaseplan – niet lang daarna werd gewonnen door die eerste. In de wandelgangen wordt gesteld dat Gunning het bedrijf probeert beursklaar te maken. Wat zo’n leasebedrijf waard is? De grootste wagenparken van Nederland vindt u in dit overzicht.In het geval van het Franse ALD in ieder geval 1,2 miljard euro voor 20 procent van de aandelen (en ongeveer 5,8 miljard voor het totaal). Voor dit bedrag bracht eigenaar Socgen de leasetak, met een vloot van 1,4 miljoen auto’s verdeeld over 41 landen, naar de beurs. Leaseplan heeft 1,7 miljoen voertuigen en was in 2015 nog 3,7 miljard euro waard (bij een vloot van 1,4 miljoen auto’s).

MKB-vijver

Ook onder de top 5 van de grootste maatschappijen van Nederland wordt gezocht naar uitbreiding. Hiltermann Lease Groep breidde zijn financiering uit met ongeveer 90 miljoen euro, om te groeien van 20 naar 32 duizend contracten. Noordlease werd verkocht aan Hitachi Corporation. Kennelijk zien steeds meer conglomeraten geld in leasing, ongetwijfeld mede vanwege de lage rentestand in combinatie met een goede marge op extra’s, zoals verzekeringen en restwaarde. En er ligt naast de zakelijke en particuliere personenautolease nog een vijver klaar om in te vissen: die van het mkb. Multitankcard ontwikkelde een kaartconcept voor deze doelgroep en Mobility Service Nederland (MSN) lanceerde een financial leaselabel voor jong gebruikte personen- en bedrijfsauto’s voor het mkb.

Dat fijne gevoel van vertrouwen komt bij ons weer terug. Vroeger is nu.

Pieter Wimmers, directeur FGD Lease

De kleinere leasebedrijven zijn ook volop in beweging. Boxsons kocht Van der Heijde Autolease – mede om de groeiende mkb-markt te kunnen bedienen – en de leaseportefeuille van A73 Autolease ging naar Arena Lease. Er kwam ook verversing: Klaver Autogroep startte onlangs met leasing, evenals de Noordelijke dealerholdings Haaima en Hylkema die samen met assurantiekantoor FGD de leasemaatschappij FGD Lease opzetten. Het bedrijf doet niet aan private lease, wel aan persoonlijk contact, zegt directeur Pieter Wimmers (ex-Lease Quality). “Dat fijne gevoel van vertrouwen komt bij ons weer terug. Vroeger is terug, vroeger is nu.”

Tenderfraude

Oh ja, er was natuurlijk ook nog die tenderfraude, waarbij de wagenparkbeheerder van het ministerie van Defensie, en in zijn slipstream meerdere ambtenaren, zich zou hebben laten fêteren in ruil voor voordelen bij aanschaf en onderhoud van dienstauto’s – maar ook privé. Er zijn inmiddels vele schikkingen getroffen met auto-importeurs en diverse personen, waarbij opvalt dat in veel gevallen de eindverantwoordelijken (zoals ministers en directeuren bij importeurs) niet in het beklaagdenbankje terechtkwamen. De zaak tegen hoofdverdachte Jacques H. is voorlopig nog niet voorbij. Maar de megazaak die het OM dacht te hebben, wordt steeds kleiner. Wel wordt sinds de start van de zaak elke aanbesteding onder een vergrootglas gelegd. Daar gaan de mooie reisjes, horloges en gratis ritjes met een tankpas-van-de-leasemaatschappij.Lees ook het Dossier Omkoopschandaal politie- en defensievoertuigen.

Nu draaide het niet alleen om cijfers, overnames en beursgangen: er werden ook nieuwe initiatieven gelanceerd. Leasebedrijf Alphabet bracht de door Deutsche Post-DHL ontwikkelde Streetscooter op de Nederlandse leasemarkt, Mobiliteitsplatform Yor24 startte samen met autodeelconcept Stapp.in een concept voor zakelijk autodelen en Leaseplan is tegenwoordig actief in private occasionlease en start een Europese samenwerking met Uber. En in de verdere toekomst? Daar is ruimte voor verbetering van communicatiestroom tussen leasemaatschappij en stakeholders dankzij de blockchain, de lancering van multi-mobiliteitsconcepten en een verschuiving van het verleasen van auto’s naar het faciliteren van auto’s via mooie ict-platformen, zo bleek tijdens het Automotive Leasing Event. En dan hebben we het nog niet over de impact van autonome connected voertuigen op de leasebranche. Kortom: de korte termijn staat in het teken van het aanboren van nieuwe markten met bestaande producten, overnames en groei, op de langere termijn zijn steeds meer innovaties te zien op basis van internettechnologie.

Poppetjes aan het dansen

Ook in het eerste halfjaar was het weer een ware stoelendans bij de diverse leasebedrijven. Bij Multilease vertrok Marc Oudshoorn als commercieel directeur; zijn positie zou worden ingevuld door Wels, maar die besloot na een paar weken toch uit te wijken naar Radiuz. Jan Kees de Graaff zit nu op deze positie. Andere opvallende benoemingen zijn de benoeming van Johan Lamsma als directeur marketing bij International Car Lease Holding, Silvia de Vries ging van Ziggo naar ALD om daar de nieuwe functie van chief information officer te bekleden en Diederik Barten werd directeur bij Business Lease. Het management team van Leaseplan Nederland is bijna helemaal vernieuwd en uitgebreid van zes naar twaalf leden. Zo is Jan Mostert aangesteld als business transformator en Martijn Versteegen wordt als marketingdirecteur vervangen door Monique Gerner. Ernst-Jan van Eijkelenburg kwam terecht in de board van VWFS, op de plaats van Mas van Steenis die voor Pon (eigenaar van Gazelle) fietslease in de markt gaat zetten.In de rubriek Nieuwe Post stellen mensen op nieuwe posities zich voor.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.