Duurzaamheid wordt big business. Daar is Raymond Gense, die bij Pon Holdings leiding geeft aan start-up Next Urban Mobility, van overtuigd.

Dossier Duurzaamheid | De doorbraak van MaaS staat voor de deur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Onze gasten aan tafel.

Duurzaamheid wordt big business. Daar is Raymond Gense, die bij Pon Holdings leiding geeft aan start-up Next Urban Mobility, van overtuigd. Dat vertelde hij ­tijdens het Automotive Leasing Event, dat eind juni werd gehouden op de KNVB-campus in Zeist. “Inwoners van steden kunnen binnen vijf jaar uitstekend zonder eigen auto”, stelt hij. Dankzij technologische ontwikkelingen wordt het het gebruik van mobiliteitsoplossingen – ofwel mobility as a service, kortweg MaaS – eenvoudiger, maar mede dankzij de fiscus liggen de kosten voor de praktische invulling in zakelijke mobiliteit nog te hoog.

p20autoveiling

Teamprestatiep20 peter blange

Bij grote lease- en autobedrijven wordt zwaar ingezet op ‘multimobiliteit’, wat betekent dat de verschillende divisies nauwer met elkaar moeten samenwerken. Tijdens het Automotive Leasing Event vertelde Peter Blangé, voormalig topvolleyballer en inmiddels prestatie- en innovatiemanager bij de KNVB, dat dit sterk leiderschap vereist – maar vooral een hecht team. “Je bent als leider verantwoordelijk voor succes en falen. Zoek bij falen niet de fout bij een ander en verschuil je niet achter externe omstandigheden. Een sterk team kan beter zonder leider dan een leider zonder goed team.” De cultuuromslag die de leasebranche moet maken om MaaS te faciliteren, zal niet eenvoudig zijn, weet Blangé, die zelf bij de KNVB strijdt voor een andere, meer wetenschappelijke aanpak. Confrontaties zijn daarbij onvermijdelijk. 

“Weerbaarheid is erg belangrijk, zonder dat gaat niemand het redden. Maar optimisme en geloof in de haalbaarheid zijn net zo belangrijk. Zorg dat iedereen in het team hetzelfde doel heeft. Onder hoogspanning moet iedereen weten wat er van hem wordt verwacht.”

> Peter Blangé blikte met de zaal terug op het sportmoment van de (vorige) eeuw: de gewonnen Olympische finale in 1996. ‘Tijdens die laatste time-out was er geen enkel overleg meer mogelijk’. 

Een van de ontwikkelingen die positief bijdragen aan de introductie van mobility as a service is de blockchain: een soort door alle gebruikers gedeeld register waarin ze gezamenlijk gebruiksregels opstellen en transacties valideren. Zodra een transactie via dit systeem is gedaan, kan deze niet meer worden gemanipuleerd omdat hij door de ‘schakel’ van gebruikers is opgenomen. De Bitcoin maakte als eerste gebruik van dit systeem. Deskundige Rutger van Zuidam van Dutchchain.com vertelde dat IBM al werkt aan een blockchain voor een auto. “Dan krijg je een centraal register waartoe fabrikant, leasemaatschappij, dealer en importeur, belastingdienst, RDW en andere stakeholders toegang hebben. Alle partijen zijn gezamenlijk de baas over dit register. Dat betekent dat alle onderlinge transacties eenvoudig afgehandeld kunnen worden.” En juist dat zou een van Raymond Gense’s problemen oplossen, namelijk dat een reiziger nu een reeks aan apps en sites nodig heeft om een reis met meerdere modaliteiten te plannen en te betalen. Ook voor de korte termijn heeft Gense oplossingen. “Als op de ov-app deelfietsen- en auto’s worden toegevoegd dan ben je al heel ver.”

Struikelblok

Een belangrijk struikelblok voor de invoering van ‘MaaS’ is volgens de startup-directeur de overheid. Hij rekende voor dat als een berijder zijn mobiliteitsbudget zelf beheert – dus inclusief de inkoop van vervoersmodaliteiten als de leaseauto of -fiets en ov-kaart – hij dankzij de inkomstenbelasting twee keer zo duur uit is als wanneer een werkgever de leaseauto regelt. “We moeten hier als branche aandacht voor vragen in Den Haag, want daar zijn ze erg verdeeld over betalen naar gebruik. En dat terwijl we een uniek ecosysteem hebben, waar die multimodale vervoersinzet uitstekend past.”

p20 renate hemerik

Johan Versendaal, lector digital smart services aan de HU University in Utrecht, hield zijn toehoorders voor dat ­leasemaatschappijen IT-bedrijven zijn. “Het invullen van de mobiliteitsbehoefte gebeurt online. Daar moet je dus te vinden zijn. Maak de technologie beschikbaar. En handel naar je rol, onder andere door datawetenschappers aan te nemen en een IT-expert in de directie aan te stellen.” 

Waygu-koep20 de vries

> De Vries had nog een tip: zorg altijd voor drie pakketten, dan kiezen mensen eerder het duurste dan wanneer ze maar twee keuzes hebben. 

Marketinggoeroe Wouter de Vries (bekend van het boek Blauwe Bananen, over onderscheidend vermogen) gaf tijdens het Leasing Event tips om onderscheidend te zijn. “Als je in je kernwaarden betrokken en betrouwbaar hebt staan, dan betekent dat in de praktijk: veel korting geven. Want iedereen heeft deze kernwaarden.” Hoe moet het dan wel? De Vries gaf als voorbeeld de Waygu-koe (prijs per kilo over de 200 euro), die zeer goed wordt behandeld; zo rijdt de eigenaar voor het slachten al vijf keer naar het slachthuis om de koe aan de rit te laten wennen en de stress te verlagen. Zodat er uiteindelijk het beste vlees van komt. De les van De Vries: ga niet mee in prijs, maar zorg voor een onderscheidende propositie. “Wees een blauwe banaan tussen de gele.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Opvallend is dat alleen meningen van niet-lease professionals hier worden aangehaald.

Dossier Duurzaamheid | De doorbraak van MaaS staat voor de deur | Automotive Online
Duurzaamheid wordt big business. Daar is Raymond Gense, die bij Pon Holdings leiding geeft aan start-up Next Urban Mobility, van overtuigd.

Dossier Duurzaamheid | De doorbraak van MaaS staat voor de deur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Onze gasten aan tafel.

Duurzaamheid wordt big business. Daar is Raymond Gense, die bij Pon Holdings leiding geeft aan start-up Next Urban Mobility, van overtuigd. Dat vertelde hij ­tijdens het Automotive Leasing Event, dat eind juni werd gehouden op de KNVB-campus in Zeist. “Inwoners van steden kunnen binnen vijf jaar uitstekend zonder eigen auto”, stelt hij. Dankzij technologische ontwikkelingen wordt het het gebruik van mobiliteitsoplossingen – ofwel mobility as a service, kortweg MaaS – eenvoudiger, maar mede dankzij de fiscus liggen de kosten voor de praktische invulling in zakelijke mobiliteit nog te hoog.

p20autoveiling

Teamprestatiep20 peter blange

Bij grote lease- en autobedrijven wordt zwaar ingezet op ‘multimobiliteit’, wat betekent dat de verschillende divisies nauwer met elkaar moeten samenwerken. Tijdens het Automotive Leasing Event vertelde Peter Blangé, voormalig topvolleyballer en inmiddels prestatie- en innovatiemanager bij de KNVB, dat dit sterk leiderschap vereist – maar vooral een hecht team. “Je bent als leider verantwoordelijk voor succes en falen. Zoek bij falen niet de fout bij een ander en verschuil je niet achter externe omstandigheden. Een sterk team kan beter zonder leider dan een leider zonder goed team.” De cultuuromslag die de leasebranche moet maken om MaaS te faciliteren, zal niet eenvoudig zijn, weet Blangé, die zelf bij de KNVB strijdt voor een andere, meer wetenschappelijke aanpak. Confrontaties zijn daarbij onvermijdelijk. 

“Weerbaarheid is erg belangrijk, zonder dat gaat niemand het redden. Maar optimisme en geloof in de haalbaarheid zijn net zo belangrijk. Zorg dat iedereen in het team hetzelfde doel heeft. Onder hoogspanning moet iedereen weten wat er van hem wordt verwacht.”

> Peter Blangé blikte met de zaal terug op het sportmoment van de (vorige) eeuw: de gewonnen Olympische finale in 1996. ‘Tijdens die laatste time-out was er geen enkel overleg meer mogelijk’. 

Een van de ontwikkelingen die positief bijdragen aan de introductie van mobility as a service is de blockchain: een soort door alle gebruikers gedeeld register waarin ze gezamenlijk gebruiksregels opstellen en transacties valideren. Zodra een transactie via dit systeem is gedaan, kan deze niet meer worden gemanipuleerd omdat hij door de ‘schakel’ van gebruikers is opgenomen. De Bitcoin maakte als eerste gebruik van dit systeem. Deskundige Rutger van Zuidam van Dutchchain.com vertelde dat IBM al werkt aan een blockchain voor een auto. “Dan krijg je een centraal register waartoe fabrikant, leasemaatschappij, dealer en importeur, belastingdienst, RDW en andere stakeholders toegang hebben. Alle partijen zijn gezamenlijk de baas over dit register. Dat betekent dat alle onderlinge transacties eenvoudig afgehandeld kunnen worden.” En juist dat zou een van Raymond Gense’s problemen oplossen, namelijk dat een reiziger nu een reeks aan apps en sites nodig heeft om een reis met meerdere modaliteiten te plannen en te betalen. Ook voor de korte termijn heeft Gense oplossingen. “Als op de ov-app deelfietsen- en auto’s worden toegevoegd dan ben je al heel ver.”

Struikelblok

Een belangrijk struikelblok voor de invoering van ‘MaaS’ is volgens de startup-directeur de overheid. Hij rekende voor dat als een berijder zijn mobiliteitsbudget zelf beheert – dus inclusief de inkoop van vervoersmodaliteiten als de leaseauto of -fiets en ov-kaart – hij dankzij de inkomstenbelasting twee keer zo duur uit is als wanneer een werkgever de leaseauto regelt. “We moeten hier als branche aandacht voor vragen in Den Haag, want daar zijn ze erg verdeeld over betalen naar gebruik. En dat terwijl we een uniek ecosysteem hebben, waar die multimodale vervoersinzet uitstekend past.”

p20 renate hemerik

Johan Versendaal, lector digital smart services aan de HU University in Utrecht, hield zijn toehoorders voor dat ­leasemaatschappijen IT-bedrijven zijn. “Het invullen van de mobiliteitsbehoefte gebeurt online. Daar moet je dus te vinden zijn. Maak de technologie beschikbaar. En handel naar je rol, onder andere door datawetenschappers aan te nemen en een IT-expert in de directie aan te stellen.” 

Waygu-koep20 de vries

> De Vries had nog een tip: zorg altijd voor drie pakketten, dan kiezen mensen eerder het duurste dan wanneer ze maar twee keuzes hebben. 

Marketinggoeroe Wouter de Vries (bekend van het boek Blauwe Bananen, over onderscheidend vermogen) gaf tijdens het Leasing Event tips om onderscheidend te zijn. “Als je in je kernwaarden betrokken en betrouwbaar hebt staan, dan betekent dat in de praktijk: veel korting geven. Want iedereen heeft deze kernwaarden.” Hoe moet het dan wel? De Vries gaf als voorbeeld de Waygu-koe (prijs per kilo over de 200 euro), die zeer goed wordt behandeld; zo rijdt de eigenaar voor het slachten al vijf keer naar het slachthuis om de koe aan de rit te laten wennen en de stress te verlagen. Zodat er uiteindelijk het beste vlees van komt. De les van De Vries: ga niet mee in prijs, maar zorg voor een onderscheidende propositie. “Wees een blauwe banaan tussen de gele.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Opvallend is dat alleen meningen van niet-lease professionals hier worden aangehaald.