Bovag pleit voor flexibele bijtelling

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

“Bijtellen per privékilometer is eerlijker én maakt de weg vrij voor noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit, die daardoor slimmer en duurzamer kan worden”, zegt Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt.

“Wie veel privé rijdt, betaalt meer dan wie weinig privé rijdt, maar het is ook eerlijker ten opzichte van de particuliere automobilist. Die betaalt immers al (deels) per kilometer, denk aan brandstof, accijns en afschrijving. De particuliere automobilist maakt om die reden momenteel veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder.”

Mix van mobiliteit

Een mix maken van verschillende vormen van mobiliteit, is volgens Eckhardt zeer complex, “terwijl het juist van deze tijd is om het vervoermiddel te kiezen dat bij de actuele behoefte past. Dat kan een grote auto zijn, een kleine auto, de motor of de fiets. Als de werkgever daarin wil voorzien, moet hij een hele kerstboom aan overeenkomsten en regels optuigen en dan nog sta je voor dubbele kosten, omdat de bijtelling van je ‘oorspronkelijke’ leaseauto sowieso doorloopt.”

Met het voorstel voor bijtelling naar gebruik lijkt Bovag voor te sorteren op rekeningrijden, maar Eckhardt laat in een gesprek met de NOS weten: “rekeningrijden gaat verder dan ons voorstel, maar dat zou inderdaad een logische volgende stap zijn. Het gaat erom dat we bewuster omgaan met mobiliteit.”

VNA is ook voor

VNA-directeur Renate Hemerik zegt sowieso voor het betalen naar gebruik van autobelastingen te zijn. “Daar valt natuurlijk ook de bijtelling onder. Wij hebben jaren terug al met toenmalig staatssecretaris van Financiën, Weekers, om tafel gezeten over dit plan om op die manier een impuls te geven aan de flexibilisering van de zakelijke mobiliteit. We zijn toen niet verder gekomen dan de tekentafel, omdat het technisch niet haalbaar was, het veel administratieve rompslomp met zich meebrengt en de staatssecretaris vreesde voor de handhaving.”

Zelf werkt de VNA aan een plan voor rekeningrijden. “Het zou mooi zijn als een volgend kabinet nieuwsgierig is naar de mogelijkheden die slimme technologie bieden om mobiliteit anders te belasten. In Nederland speelt de auto, zeker in de zakelijke mobiliteit, nog altijd de hoofdrol.” Er moet volgens Hemerik wel eerst goed onderzocht worden hoe een plan om anders te betalen voor mobiliteit, en dus ook bijtelling per kilometer, ingevuld kan worden. “Technisch kan er inmiddels heel veel, maar het belastingstelsel zelf moet natuurlijk ook aan een aantal randvoorwaarden voldoen. Het klinkt simpel: een kastje in een auto, maar het moet niet leiden tot grote administratieve lasten, het moet fiscus-proof zijn, ga zo maar door.”

Mobiliteitsplan Vooruit

Afgelopen week presenteerden zeven mobiliteitsorganisaties, waaronder RAI Vereniging en ANWB, het mobiliteitsplan ‘Vooruit, bedoeld voor het nieuwe kabinet. Daarin wordt onder andere gevraagd om een speciale mobiliteitsminister en een miljard euro extra per jaar om aan mobiliteit te besteden. Bovag hoorde niet bij deze zeven partijen, maar Eckhardt laat desgevraagd weten dat de branchevereniging later aanhaakt bij de plannen. Bekijk het bericht en het videoverslag van de lancering hier.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • J. Delft

    VZR al jaren voorstander van flexibele bijtelling!
    Prachtig dat -eindelijk- Bovag en VNA ook pleiten voor een fiscaal systeem van flexibele bijtelling. In de berichtgeving ontbreekt echter dat VZR (en haar voorganger VAVDZ) al jarenlang gepleit heeft voor zo’n systeem met exact dezelfde onderbouwing als Bovag nu naar voren brengt. Beter ten halve gekeerd dan……. Wellicht is het nu ook tijd dat Bovag, RAI en VNA ook de standpunten van VZR inzake bijvoorbeeld de onbelaste kilometervergoeding of de fiscale discriminatie van de 25% – bijtellers onderschrijven. De belangen van de zakelijke rijders staan bij VZR centraal. Die berijders zijn de eigenlijke echte klanten van alle partijen die in de Automotive actief zijn. VZR heeft als enige partij geen achterliggende belangen ook in de gaten te houden. De standpunten van VZR zijn dus zo gek nog niet, hopelijk worden die standpunten nu eerder door de andere partijen serieus genomen en onderschreven!
    Jan van Delft, voorzitter VZR