Private lease biedt voordelen, maar lagere marges

Private lease: vaste klant tegen lagere marge

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

De bekendheid van het concept private lease onder ­consumenten is het afgelopen jaar fors vergroot. Alleen al door de vele reclameboodschappen van importeurs en leasemaatschappijen. Uit een onderzoek van Kien in opdracht van Automotive onder 953 Nederlandse autobezitters, blijkt dat ruim een kwart een private leasecontract wel ziet ­zitten in plaats van een occasion. Nog meer respondenten
(34,1 procent) zien een private leasecontract als prima ­alternatief voor de aankoop van een nieuwe auto. Op de vraag in hoeverre deelnemers het concept private lease over het ­algemeen interessant vinden, reageerde 40 procent positief. “De consument raakt steeds meer vertrouwd met het product ­private lease, maar de marges op occasions zijn hoger dan bij ­private lease”, aldus Jac van Dorst, directeur Van Dorst Auto­motive, dat vorig jaar werd overgenomen door de Louwman Groep. Hij ziet private lease als ideale tool om zijn verkoop­doelstellingen voor nieuwe auto’s te halen. Hij verwacht dit jaar in totaal 300 tot 400 private leasecontracten af te sluiten en 4.500 occasions te verkopen. ­“Uiteraard verkoop ik graag ­occasions, vanwege die betere marges. Maar als ik een private leasecontract afsluit, wil dat niet zeggen dat er een occasionkoper verloren gaat. Er is ook een doelgroep die voorheen ­überhaupt geen auto kocht.” Ook Joris Gommers, commercieel directeur van de Inter­national Car Lease Holding (een joint venture van Van Mossel en Mandemakers Groep), is van mening dat het een niet het ander uitsluit. “Veel klanten die nu een private leasecontract afsluiten,

 

Als ik een private ­leasecontract afsluit, wil dat niet zeggen dat er een occasionkoper ­verloren gaat.

 

kunnen of willen geen groot bedrag in één keer neerleggen om een nieuwe auto te kopen. Zij vinden het daarentegen niet erg om maandelijks te betalen voor een privéleaseabonnement.”

Vliegwiel

Alain Snel, directeur van Autodisk, ziet ook voor de autobranche voordelen. “Een private leasecontract is een soort vliegwiel. Een rondpompsysteem van geld; alles blijft binnen het bedrijf. Ook al zijn de marges lager, de zekerheid van werkplaatsvulling is groter. En dealers willen ook gewoon hun verkoopaantallen halen voor hun bonus.” Die sturing is ook bij Van Dorst van belang. “Niet alleen worden ­private lease Toyota’s bij één van de merk­dealers onder­houden, we kunnen ook de schades naar onze eigen schadevestiging sturen. En de klant vindt het prettig om een vast bedrag per maand kwijt te zijn. Wie koopt er tegen­woordig nog een smartphone? Iedereen betaalt per maand een abonnement. Dat zal met autorijden straks niet anders zijn.”

Private lease is een soort ­rondpompsysteem van geld; alles blijft binnen het bedrijf.

Onlangs lanceerde Autodisk een rekentool ­waarmee prijsverschillen tussen het rijden van een occasion en een vergelijkbare privéleaseauto worden berekend. De tool is bedoeld voor leasemaatschappijen, zodat hun (potentiële) klanten kunnen berekenen wat het verschil is. 

Lagere kosten

“Mensen zijn zich vaak niet bewust van de kosten van het rijden van een occasion, maar rente en af­schrijving horen er ook gewoon bij”, aldus Snel. Hij stelt dat het maandbedrag voor een private leasecontract vrijwel altijd lager is dan de kosten voor een occasion. Een consument kan geen nieuwe auto kopen met 25 procent korting. Een importeur of leasemaatschappij wel. En dat zie je terug in de lage maandbedragen.” Er wordt in de rekentool alleen naar de kosten gekeken, niet naar de risico’s zoals de restwaarde en het onverwachte onderhoud. “Door te leasen leg je ook het gebruiksrisico bij de leasemaatschappij.” En daar vindt Gommers het appels vergelijken met peren. “Als je zo’n vergelijking trekt, vergelijk dan wel appels met appels. Bovendien, met private lease rijd je over het algemeen een nieuwe auto, een occasion is dat niet.”

Privélease versus occasion kopen

afb1

 Privélease Seat Leon op Seat.nl: v.a. € 299,- per maand

afb2

Privélease Peugeot 108 op Peugeot.nl: v.a. € 199,- per maand

afb3

Privélease VW Polo op VW.nl: v.a. € 259,- per maand

finance insurance

Private lease: vaste klant tegen lagere marge | Automotive Online
Private lease biedt voordelen, maar lagere marges

Private lease: vaste klant tegen lagere marge

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

De bekendheid van het concept private lease onder ­consumenten is het afgelopen jaar fors vergroot. Alleen al door de vele reclameboodschappen van importeurs en leasemaatschappijen. Uit een onderzoek van Kien in opdracht van Automotive onder 953 Nederlandse autobezitters, blijkt dat ruim een kwart een private leasecontract wel ziet ­zitten in plaats van een occasion. Nog meer respondenten
(34,1 procent) zien een private leasecontract als prima ­alternatief voor de aankoop van een nieuwe auto. Op de vraag in hoeverre deelnemers het concept private lease over het ­algemeen interessant vinden, reageerde 40 procent positief. “De consument raakt steeds meer vertrouwd met het product ­private lease, maar de marges op occasions zijn hoger dan bij ­private lease”, aldus Jac van Dorst, directeur Van Dorst Auto­motive, dat vorig jaar werd overgenomen door de Louwman Groep. Hij ziet private lease als ideale tool om zijn verkoop­doelstellingen voor nieuwe auto’s te halen. Hij verwacht dit jaar in totaal 300 tot 400 private leasecontracten af te sluiten en 4.500 occasions te verkopen. ­“Uiteraard verkoop ik graag ­occasions, vanwege die betere marges. Maar als ik een private leasecontract afsluit, wil dat niet zeggen dat er een occasionkoper verloren gaat. Er is ook een doelgroep die voorheen ­überhaupt geen auto kocht.” Ook Joris Gommers, commercieel directeur van de Inter­national Car Lease Holding (een joint venture van Van Mossel en Mandemakers Groep), is van mening dat het een niet het ander uitsluit. “Veel klanten die nu een private leasecontract afsluiten,

 

Als ik een private ­leasecontract afsluit, wil dat niet zeggen dat er een occasionkoper ­verloren gaat.

 

kunnen of willen geen groot bedrag in één keer neerleggen om een nieuwe auto te kopen. Zij vinden het daarentegen niet erg om maandelijks te betalen voor een privéleaseabonnement.”

Vliegwiel

Alain Snel, directeur van Autodisk, ziet ook voor de autobranche voordelen. “Een private leasecontract is een soort vliegwiel. Een rondpompsysteem van geld; alles blijft binnen het bedrijf. Ook al zijn de marges lager, de zekerheid van werkplaatsvulling is groter. En dealers willen ook gewoon hun verkoopaantallen halen voor hun bonus.” Die sturing is ook bij Van Dorst van belang. “Niet alleen worden ­private lease Toyota’s bij één van de merk­dealers onder­houden, we kunnen ook de schades naar onze eigen schadevestiging sturen. En de klant vindt het prettig om een vast bedrag per maand kwijt te zijn. Wie koopt er tegen­woordig nog een smartphone? Iedereen betaalt per maand een abonnement. Dat zal met autorijden straks niet anders zijn.”

Private lease is een soort ­rondpompsysteem van geld; alles blijft binnen het bedrijf.

Onlangs lanceerde Autodisk een rekentool ­waarmee prijsverschillen tussen het rijden van een occasion en een vergelijkbare privéleaseauto worden berekend. De tool is bedoeld voor leasemaatschappijen, zodat hun (potentiële) klanten kunnen berekenen wat het verschil is. 

Lagere kosten

“Mensen zijn zich vaak niet bewust van de kosten van het rijden van een occasion, maar rente en af­schrijving horen er ook gewoon bij”, aldus Snel. Hij stelt dat het maandbedrag voor een private leasecontract vrijwel altijd lager is dan de kosten voor een occasion. Een consument kan geen nieuwe auto kopen met 25 procent korting. Een importeur of leasemaatschappij wel. En dat zie je terug in de lage maandbedragen.” Er wordt in de rekentool alleen naar de kosten gekeken, niet naar de risico’s zoals de restwaarde en het onverwachte onderhoud. “Door te leasen leg je ook het gebruiksrisico bij de leasemaatschappij.” En daar vindt Gommers het appels vergelijken met peren. “Als je zo’n vergelijking trekt, vergelijk dan wel appels met appels. Bovendien, met private lease rijd je over het algemeen een nieuwe auto, een occasion is dat niet.”

Privélease versus occasion kopen

afb1

 Privélease Seat Leon op Seat.nl: v.a. € 299,- per maand

afb2

Privélease Peugeot 108 op Peugeot.nl: v.a. € 199,- per maand

afb3

Privélease VW Polo op VW.nl: v.a. € 259,- per maand

finance insurance