Bovag-RAI tegen fiscaal voortrekken elektro-auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Well to wheel
Volgens Bovag en RAI gaat De Jager er onterecht van uit dat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten. De opwekking van de benodigde elektriciteit genereert momenteel, met de gangbare grijze manier van energieopwekking, namelijk wel uitstoot. De totale ‘Well to Wheel-emissie’ van een elektrisch aangedreven personenauto in de klasse VW Golf zou volgens een rapport van CE Delft, in opdracht van Athlon Car Lease, op dit moment zo’n 116 gram per kilometer zijn. De voorgenomen fiscale voordelen zouden volgens de brancheverenigingen daarom niet alleen moeten gelden voor elektrische voertuigen, maar voor alle auto’s die aan deze lage emissie-eisen voldoen, ongeacht de aandrijving. Overigens zijn er op dit moment geen conventioneel aangedreven voertuigen die hier aan voldoen. Een vergelijkbare dieselauto zit gemiddeld op een well to wheel uitstoot van 200 gram per kilometer, een benzine-auto scoort 237 gr/km. Biogas en biodieselauto’s echter scoren in het onderzoeksrapport van CE Delft respectievelijk 58 en 116 gram. RAI en Bovag bepleiten dan ook fiscaal beleid dat de ontwikkeling van deze alternatieven ondersteunt.

Zakelijk
De brancheverenigingen achten een fiscale stimuleringsmaatregel uitsluitend voor elektrische auto’s weinig zinvol. “Door de hoge aanschafprijs en de lage actieradius worden ze de eerste jaren waarschijnlijk niet in grote aantallen ingezet in het zakelijk segment. De lage bijtellingscategorie zal daarom niet effectief zijn om het doel, CO2-reductie, te bereiken”, aldus Bovag-RAI.

Lees de volledige brief van Bovag-RAI aan de staatssecretaris hier.